Gå til innhold

Hvis foreldre er en fare for egne barn i hjemmeskole. Bør de egentlig ha omsorg for egne barn da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det snakkes om barna som nesten blir ødelagt av være hjemme med egne foreldre. Men hallo..? Vi har hatt to uker med hjemmeskole. Hvis foreldre ikke er kompetent tull dette, vør de ha omsorg??

Anonymkode: ab567...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen foreldre klarer å være gode nok foreldre hvis de får avlastning. Skole, barnehage, avlastningshjem, støttekontakt, besøk hos venner og familie. 

Når alt dette tas vekk samtidig og plutselig blir det selvsagt vanskelig.

Vi er to ressurssterke foreldre som klarer oss fint til vanlig, og helt greit nå også. Men jeg merker jo at denne situasjonen med hjemmekontor og to barnehagebarn er krevende. Hadde vi ikke vært to, ville det vært svært vanskelig å få gjennomført jobben min nå.

Anonymkode: 53c9e...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bør dei ikkje. Men det er rimeleg naivt å tru at skule og barnevern har oversikt i alle heimane og veit om alle barn som blir utsatt for omsorgssvikt. Eller for den del, at barnevernet får gjennomslag for omsorgsovertakelse i alle saker der dei burde det. 

Eller at det finst nok fosterheimar. Ein kan ikkje ta barn ut av heimen og oppbevare dei i kontorskuffa i påvente av å finne eit tilbod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hadde jeg hatt sinneproblemer f.eks, så kunne de nok lett blitt mer trigget av denne situasjonen enn ellers. Jeg har revet meg i håret noen ganger når jeg har prøvd å få sønnen min (med adhd) til å sitte stille og jobbe med skolearbeid. Han må minnes på hva han skal gjøre og/eller få beskjed om å sette seg ned igjen minst en gang i minuttet. Dette er en "kamp" vi vanligvis kun har den halvtimen leksene tar (og ikke i det hele tatt i ferier), nå er det ca 4 timer om dagen.

Jeg sier ikke at ikke vi takler det eller at barnet mitt ikke har det bra altså, men jeg kan godt forstå at de som sliter fra før kan slite ekstra mye nå.

Anonymkode: b57af...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Og hvorfor nevner ingen at ungene har 8 uker sommerferie?

Anonymkode: 4cf66...618

Fordi da er de ikke nærmest innesperret hjemme, uten å kunne søke  nærhet og kontakt med andre

Anonymkode: dfe71...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, selvfølgelig ikke. Men hele poenget er jo at man ikke vet hvilke barn dette gjelder. 

Anonymkode: 76bc7...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er jo at nå er det null sjanse for de barna å bli fanget opp eller fortelle noen hvordan de har det. 

Vi vet jo det er store mørketall over hvor mange barn som blir utsatt for alvorlig svikt, disse har ingen sjanse til å bli sett nå. 

Anonymkode: 43245...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en rolig og kjærlig mor, men innesperret med 2 skolebarn og 1 barnehagebarn blir lunta mi bittelitt kortere altså. 

Så jeg er veldig glad for at det er fokus på de barna som ikke har det bra hjemme, er bare bekymret over om dette i det hele tatt fanges opp og om de har oversikt over hvem som har det bra og ikke? 

 

Orker ikke tenke på hva foreldre som var slitne og glefset til ungene sine FØR corona gjør nå. Stakkars barn

 

Anonymkode: 4727a...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Det snakkes om barna som nesten blir ødelagt av være hjemme med egne foreldre. Men hallo..? Vi har hatt to uker med hjemmeskole. Hvis foreldre ikke er kompetent tull dette, vør de ha omsorg??

Anonymkode: ab567...0ae

3 uker faktisk. men tenker som deg. de barna de faktisk vet om som har det vondt hjemme, bør de jo faktisk fjerne fra hjemmet

Anonymkode: c9022...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

3 uker faktisk. men tenker som deg. de barna de faktisk vet om som har det vondt hjemme, bør de jo faktisk fjerne fra hjemmet

Anonymkode: c9022...d52

Jøssenavn da. Er du helt ukjent med at mange barn vokser opp i forferdelige hjem uten at omverdene vet om det? Barn er lojale og mange er mestere i å skjule ting. Noen familier blir meldt til barnevernet gjentatte ganger før noe skjer.

Anonymkode: dfe71...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen barn er skolen eller barnehagen en frisone og læreren er en viktig omsorgsperson for dem. At de ikke har blitt flyttet fra hjemmet, kan skyldes at omsorgen, selv om den er mangelfull, ikke er dårlig nok til å forsvare å rive barna opp med røttene. Det skal MYE til for tvangssak i Norge, selv om mange (idioter) ser ut til å tro at de selv var superdupre foreldre og at barna ble tatt fra dem uten grunn. Det er de som lager skrullegruppene på sosiale medier og filmer sitt eget barns tvangshenting av politiet. Det er høy terskel for å gjennomføre noe sånt, og før man kommer til det punktet, er det mange unger som blir "oppdratt" av nettverket ellers, læreren sin, naboer, tanter og besteforeldre, venners foreldre og andre voksne. 

Anonymkode: b264b...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke. Men man er jo ikke i nærheten av å fange opp alle hjem hvor det er slik, eller kunne dokumentere tilstanden om de er kjente. Og terskelen for omsorgsovertakelse er skyhøy. 

Anonymkode: 842b5...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler vel ikke om at det bare har vært tre uker med hjemmeskole, det handler vel mer om at man er i en situasjon hvor dette kan foregå frem til sommerferien og ikke alle skoler har like gode opplegg for hjemmeskole som andre.

Her har det bare vært repetisjon av ting barna allerede kan, eneste kommunikasjon med lærer er en mld om dagen og ingen nye oppgaver. Her har vi måtte etterlyse mer opplegg fra skolen, mer oppfølging og flere utfordringer. Det var lagt opp til én time skole per dag, det sier seg selv at barna faller akterut. Særlig de barna som allerede ligger bak resten i pensum.

 

Alt blir jo tolket i verste mening med alt som svares i tråder her inne, så vil påstå at det er de foreldrene som gjør dette er de som skremmer meg mest. Er tydeligvis fryktelig mye sinne og frustrasjon i mange hjem om dagen. Fei for egen dør før dere angriper andre uten å ha nok kunnskap til å uttale seg som dere gjør.

Anonymkode: b4464...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

3 uker faktisk. men tenker som deg. de barna de faktisk vet om som har det vondt hjemme, bør de jo faktisk fjerne fra hjemmet

Anonymkode: c9022...d52

Nå er det sånn at, uansett hva mange tror, så skal det veldig mye til før barn fjernes fra hjemmet. Det er et stort spekter mellom "absolutt ingen grunn til bekymring" og "omsorgsovertakelse". Denne situasjonen kan gjøre en allerede anstrengt situasjon veldig mye vanskeligere for alle parter. 

Anonymkode: 09ffa...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...