Gå til innhold

Sosial angst og Hvorfor er det «ikke lov» å bruke sosiale media?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser på Facebook, jeg ser på Instagram.... folk er der. De følger med, også uten å legge ut noe. 
Men det er liksom ingen som vil innrømme det? Jeg liker sosiale media. Jeg liker at folk deler livet sitt. Så hvorfor er det så tabu? 
Eller er det en norsk ting? Jeg følger med de jeg kjenner i utlandet. Men diskuterer man slik her til lands så er det litt mer; «du er ikke så interessant at folk gidder å se på hva du deler» «nei jeg er såpass jordnær at jeg ikke tror folk gidder å se hva jeg deler» «lev i virkeligheten i stedet» «har bedre ting å bruke tiden på». 
 

Hvem bestemmer hva som er «bedre ting» egentlig? 
 

Disse som skriver og sier dette er folk som heller sitter og drikker kaffe og sladrer. 
Er på fest eller sitter og drikker i eget selskap mens de ser film. 
 

Ser på TV. 
 

Jeg har lyst å ha det litt gøy på sosiale medier. Jeg synes det er gøy med utfordringene som går. For eksempel at du legger ut en video av treningen din og utfordrer andre. Eller får en utfordring der du skal lage en rett/kake.

Eller quiz.

men jeg tør ikke for jeg er redd folk bare skal synes det er latterlig. Men da går det igjen da...for hvem er det jeg skal være så perfekt for? Hvis jeg tenker etter så er det vel ingen som er så feilfri at en skal måtte imponere dem.. så det er så irriterende! Å ha disse tankene.

Anonymkode: 57511...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lagt merke til det her inne på forumet at man er veldig ukul hvis man deler på sosiale medier. Er litt status å ikke skulle dele noe. Aldri merket det i det virkelige liv eller blant utlendinger. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke i sosiale medier fordi jeg ikke liker å dokumentere livet mitt og fordi jeg ikke ønsker det lagret for alltid. Mine barn skal ikke legges ut på some fordi de selv skal bestemme hva som skal ligge ute når de blir gamle nok.

Jeg bruker some lite og følger ikke med på fb annet enn diskusjoner i lukkede grupper for barnas aktiviteter og skole.

Andre må gjerne legge ut om eget liv, men jeg bruker ikke tid på det. Uten at det betyr at jeg fordømmer det. Hvis du synes det er artig er det jo bare å kjøre på.

Anonymkode: b1de1...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok en «passiv» bruker av soMe. Deler ting en sjelden gang, men ikke så ofte. Jeg koser meg likevel med hva andre deler, og kommenterer og liker om jeg føler for det. 
Litt avhengig av utfordringen kan jeg synes de er artige, men jeg deltar så godt som aldri. Det er fordi jeg vil velge selv hva jeg deler og når jeg deler det, ikke bli fortalt det av en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er resultat av janteloven tror jeg. Da facebook kom i 2006 så syntes folk det var såå gøy og kult og alle delte alt. Så kom det jo alskens bedrevitere som hånte og gjorde narr av folk som la ut alt mulig. Folk er derfor blitt mer passive for å bli sett på som litt mer proff og ikke harry. 

Jeg er en midt i mellom-bruker. Deler og skriver av og til. Til tross for det kan jeg irritere meg over de som deler heeelt personlige ting samt selfies hele tiden. Men jeg sier selvsagt aldri noe, folk må få gjøre som de vil. For det gjør jeg også. 

Anonymkode: 3a5b5...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sosiale medier. Jeg liker humor, folk som skriver ting selv med et skråblikk på verden og eget liv. Jeg liker at folk deler biler, men deler de bare det samme blir det kjedelig. Jeg liker det personlige på FB. Deling av visdomsord og skjermbilder av andres vittigheter kan jeg spare meg for. Jeg liker virkeligheten. Ikke glansbildet. 

Anonymkode: 05f28...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med hun over, det handler om janteloven. Viktig i Norge, der vi er en såpass homogen befolkning, å føle seg bedre enn andre der man kan. Og én måte å gjøre det på er å være ekstreeeemt privat på sosiale media, og ikke minst snakke veldig høylytt om at man velger å ALDRI legge ut bilder av sine barn. Fordi de som er litt avslappet i forhold til dette, har ingen motargument. Det er alltid de som er mest restriktive og ‘fornuftige’ som trumfer diskusjonen! (Likevel legger de ut en drøss med bilder av bakhodet og handa til ungen, noe som bare forsterker deres latterlige dobbeltmoralske holdning. ‘Jeg er SÅ fornuftig og bedre enn de som BRETTER ut livet sitt på Insta, men jeg må ha oppmerksomhet for det også!’)

Selv er jeg avslappet på hva jeg legger ut. Fine bilder av barna som de selv hsr godkjent, ting vi gjør, meninger om ting og tang... utfordringer og quizen har jeg ikke tid til, men tenker det er fint og sosialt for de som har behov for det.

Så ikke tenk så hardt på det, du. Og det kan være kjekt å begrense hvem som ser hva du gjør, kanskje? Slik at du føler deg tryggere? Sånn sett er Instagram mye bedre. Fordi får ikke ‘hele verden’ info på feeden sin om alt man gjør. Facebook har blitt forferdelig, sånn sett...

Anonymkode: a1515...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler meninger og interessante artikler. Er jeg på en fin fjelltur deler jeg gjerne et bilde fra toppen og har en av unga bursdag deler jeg et bilde og gratulerer med dagen. 

Det betyr ikke at jeg ser ned på de som deler mer. Men de som brer ut sin emosjonelle inkontinens på SoMe kan jeg styre begeistringa for. 

Anonymkode: 10a25...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg deler meninger og interessante artikler. Er jeg på en fin fjelltur deler jeg gjerne et bilde fra toppen og har en av unga bursdag deler jeg et bilde og gratulerer med dagen. 

Det betyr ikke at jeg ser ned på de som deler mer. Men de som brer ut sin emosjonelle inkontinens på SoMe kan jeg styre begeistringa for. 

Anonymkode: 10a25...82f

Meninger tør jeg faktisk ikke dele. Jeg beundrer de som gjør det, men HELE TIDEN er det noen som blir krenket! Derfor. Jeg er faktisk redd for å miste jobbmuligheter om jeg skal skrive hva jeg mener om ting. Dessuten blir jeg forferdelig usikker om ingen svarer. Da ser jo alle at ingen deltar i diskusjon, noe som kan bety at du er uinteressant. 
 

Jeg har det også med å fremstå hard og brutalt ærlig, noe som fort kan oppfattes som mobbing. Og så er det så flaut om man ikke har tatt poenget, eller har gått glipp av noe, for da kommer noen med «herregud les ordentlig før du kommenterer».

Jeg beundrer de som tør stå frem om livet sitt, men da saklig. Ikke slike «stakkars meg! 

Anonymkode: 57511...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo tiden for å bruke some mer enn noen gang. Jeg har lyst å gjøre noe, men har inntrykk av at folk ikke gidder å delta . Ikke videresending av kjedemeldinger, men quiz eller diverse? Har ikke laget jeg da. 
men noen har gjort det og jeg synes det er underholdende. Men hvorfor er det nesten ingen som gjør d?

Anonymkode: 57511...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...