Gå til innhold

Babyen på 10 mnd fikk plutselig veldig høy feber i dag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var i strålende form fra morgningen, men plutselig veldig grinete etter første soveøkt. Merket han var varm og målte tempen 39,8. Ingen andre symptomer utenom noe nedsatt allmenntilstand og ganske hurtig respirasjon. Ga Paracet med god effekt. Han var igjennom årets influensa i februar og ble da ganske hardt angrepet i 3 uker. Så hadde ikke trodd han skulle bli så lett syk igjen med det første.
 

Så da slo det meg om det  kunne være corona virus denne gangen🙈 Trodde derimot unger knapt fikk symptomer av dette viruset?! Hvordan skal jeg forholde meg til dette? De vil jo ikke ha inn noen på legekontoret med slike symptomer nå. Og kun kritisk syke og helsepersonell blir testet.
 

Men om han har corona og jeg er alene med ham..så må vi jo strengt talt i karantene begge to! Og jeg må ha hjelp til det meste. En utrolig vanskelig situasjon og trenger råd. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: e3167...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare avvente? Bare få noen til å handle for deg i morgen. Se an formen hans og kontakte lege ved behov? 

Anonymkode: 4848e...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. nedsatt allmenntilstand og hurtig pust ville jeg ringt legevakten og spurt om råd der.

Anonymkode: d54f4...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pga. nedsatt allmenntilstand og hurtig pust ville jeg ringt legevakten og spurt om råd der.

Anonymkode: d54f4...cf5

Det ville jeg og gjort

Anonymkode: 31b33...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dessverre regne med at det er Korona, spesielt hvis du bor i Oslo-området. Lite av andre virus nå. Du må ringe legevakt/fastlege. 

Anonymkode: ab84e...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må isolere deg og kontakte lege etter behov. Det er selvfølgelig mest sannsynlig at det ikke er koronavirus, spesielt hvis dere ikke har hatt kontakt med noen som har hatt koronavirus. At han hadde influensa for flere måneder siden betyr ikke at han ikke kan ha plukket opp et annet virus en plass. Små barn er ofte syke, pandemi eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være en vanlig ørebetennelse, urinveisinfeksjon, RS-virus, egentlig hva som helst av infeksjon (infeksjon og feber kan gi rask pust i seg selv). Det er mye annet jeg ville tenkt på før korona. Ville sett an barnet på vanlig måte og kontaktet lege hvis situasjonen krever det.

Anonymkode: 261bd...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få ned feberen, er absolutt første bud.

Paracet, kald drikke/kald klut.

Hodet opp og ut i kjølig luft - særlig hvis barnet hoster og piper. 

Når feberen er nede ringer du legevakten og så vil sykepleier gå gjennom de viktigste tingene du må sjekke.

Du behøver oftest ikke dra fysisk til legevakten.

Men du skal ringe legen når barnet er sykt, og det er bedre å ringe legevakt for råd, da de kan gi kjappe råd over telefonen. 

 

Man skal uansett ALDRI unnlate å oppsøke medisinsk hjelp til barn.

Det å ta avgjørelser for barnets helse, basert på egne oppfatninger av helsevesenet, kalles omsorgssvikt. 

Det er potensielt farlig og straffbart. 

Anonymkode: cf19b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan også være en vanlig ørebetennelse, urinveisinfeksjon, RS-virus, egentlig hva som helst av infeksjon (infeksjon og feber kan gi rask pust i seg selv). Det er mye annet jeg ville tenkt på før korona. Ville sett an barnet på vanlig måte og kontaktet lege hvis situasjonen krever det.

Anonymkode: 261bd...d14

Myndighetene går faktisk ut og sier at hvis man blir syk nå, SKAL man tenke korona. Isoleringen vi har nå fører til at andre infeksjoner og sykdommer også har gått kraftig ned, og korona er aller mest smittsomt nå.

HI: Siden det er snakk om en baby ville jeg ringt legevakten.

Anonymkode: 98baf...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Myndighetene går faktisk ut og sier at hvis man blir syk nå, SKAL man tenke korona. Isoleringen vi har nå fører til at andre infeksjoner og sykdommer også har gått kraftig ned, og korona er aller mest smittsomt nå.

HI: Siden det er snakk om en baby ville jeg ringt legevakten.

Anonymkode: 98baf...0b6

Det spiller uansett ingen rolle hva det skyldes, det som spiller noen rolle er at man får bukt med smertefulle og potensielt farlige symptomer.

Det er ikke foreldrenes rolle å stille diagnose, det er foreldrenes råd å gi omsorg.

God omsorg er å oppsøke fagfolk ved behov. 

Hvis man ikke holder dette fokuset så står man altså i fare for å utøve omsorgssvikt.

Man kan synse og mene om det meste her i livet, men barns helse skal man ikke synse om - man skal ringe!

Anonymkode: cf19b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Myndighetene går faktisk ut og sier at hvis man blir syk nå, SKAL man tenke korona. Isoleringen vi har nå fører til at andre infeksjoner og sykdommer også har gått kraftig ned, og korona er aller mest smittsomt nå.

HI: Siden det er snakk om en baby ville jeg ringt legevakten.

Anonymkode: 98baf...0b6

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/e8L7W4/FHI-Influensasesongen-er-over

Ved influensasymptomer ja. Her er det et lite barn som har feber, og eneste symptomet fra luftveiene er rask pust (som også feber eller stress kan gi). Det kan være alt mellom himmel og jord (blant annet en bakterieinfeksjon som feks ører eller urinveisinfeksjon). Litt avhengig av hvor man bor så er det uansett fastlege som skal kontaktes innenfor åpningstidene, og ikke legevakten. 

Anonymkode: 261bd...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt avhengig av hvor man bor så er det uansett fastlege som skal kontaktes innenfor åpningstidene, og ikke legevakten. 

Anonymkode: 261bd...d14

Ikke for råd per telefon nei.

Anonymkode: cf19b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å oppklare;

Man ringer legevakten ved tvil.

De vil fortelle deg om du eventuelt skal se ting an, dra til legevakten eller til fastlegen. 

Denne kompetansen finnes på legevakt, men ikke nødvendigvis hos fastlegen før man er inne på time - og det kan ta altfor lang tid.

Det er NULL problem å ringe legevakt.

Det er oppmøte uten avtale, man skal unngå. 

Anonymkode: cf19b...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar og gode råd!

Feberen forsvant like fort som den kom. Dvs den var fortsatt rett over 38 i tp i morges, men forsvant før kl 10. Han har også vært lmer grinete enn vanlig og vil plutselig ikke drikke vann. Spyttet bare ut. Tenker kanskje halsbetennelse eller øre? Han spiste greit forøvrig og drukket mye morsmelk.

Siden feberen forsvant og allmennstilstanden har vært god utover dagen avventer jeg. Tar nok likevel en legesjekk om han fortsetter med å vise tegn til ubehag og vegrer seg mot vann...for å ihvertfall utelukke bakteriell infeksjon.

Lurer derimot fortsatt på om dere ville forholdt dere til dette som om det skulle vært corona? Skaffet handlehjelp, holdt dere helt unna folk tross 1 meters regelen osv osv. Vi på Vestlandet, i storby, så der er en del smitte her også. Men de fleste forskere sier jo at barn knapt blir smittet?  Eller handler det kanskje mer om at de ikke får like kraftige symptomer?🤔

Forventer ikke at dere skal kunne svare på dette altså😅 Er jo nesten umulig å svare på noe som helst ift dette viruset mtp at ingen forskere eller professorer kan si noe sikkert selv...

 

 

Anonymkode: e3167...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar og gode råd!

Feberen forsvant like fort som den kom. Dvs den var fortsatt rett over 38 i tp i morges, men forsvant før kl 10. Han har også vært lmer grinete enn vanlig og vil plutselig ikke drikke vann. Spyttet bare ut. Tenker kanskje halsbetennelse eller øre? Han spiste greit forøvrig og drukket mye morsmelk.

Siden feberen forsvant og allmennstilstanden har vært god utover dagen avventer jeg. Tar nok likevel en legesjekk om han fortsetter med å vise tegn til ubehag og vegrer seg mot vann...for å ihvertfall utelukke bakteriell infeksjon.

Lurer derimot fortsatt på om dere ville forholdt dere til dette som om det skulle vært corona? Skaffet handlehjelp, holdt dere helt unna folk tross 1 meters regelen osv osv. Vi på Vestlandet, i storby, så der er en del smitte her også. Men de fleste forskere sier jo at barn knapt blir smittet?  Eller handler det kanskje mer om at de ikke får like kraftige symptomer?🤔

Forventer ikke at dere skal kunne svare på dette altså😅 Er jo nesten umulig å svare på noe som helst ift dette viruset mtp at ingen forskere eller professorer kan si noe sikkert selv...

 

 

Anonymkode: e3167...d93

Jeg synes du skal ringe legevakten (eller om kommunen din har det - koronatelefon) og spørre dem om dette. De har mer oversikt over smittesituasjonen lokalt også.

Ta en telefon og hør på rådene du får der.

Anonymkode: d54f4...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar og gode råd!

Feberen forsvant like fort som den kom. Dvs den var fortsatt rett over 38 i tp i morges, men forsvant før kl 10. Han har også vært lmer grinete enn vanlig og vil plutselig ikke drikke vann. Spyttet bare ut. Tenker kanskje halsbetennelse eller øre? Han spiste greit forøvrig og drukket mye morsmelk.

Siden feberen forsvant og allmennstilstanden har vært god utover dagen avventer jeg. Tar nok likevel en legesjekk om han fortsetter med å vise tegn til ubehag og vegrer seg mot vann...for å ihvertfall utelukke bakteriell infeksjon.

Lurer derimot fortsatt på om dere ville forholdt dere til dette som om det skulle vært corona? Skaffet handlehjelp, holdt dere helt unna folk tross 1 meters regelen osv osv. Vi på Vestlandet, i storby, så der er en del smitte her også. Men de fleste forskere sier jo at barn knapt blir smittet?  Eller handler det kanskje mer om at de ikke får like kraftige symptomer?🤔

Forventer ikke at dere skal kunne svare på dette altså😅 Er jo nesten umulig å svare på noe som helst ift dette viruset mtp at ingen forskere eller professorer kan si noe sikkert selv...

 

 

Anonymkode: e3167...d93

Det er vist at barn og blir smittet, men at de fleste ikke blir så syke, men noen gjør det, som babyen i linken her

https://www.linntheresedagsland.no/2020/03/oliver-innlagt-pa-sykehuset-med-koronaviruset/

Jeg ville ringt til koronatelefonen og hørt hva de sa om det.

Anonymkode: 31b33...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare skyte inn at den fjerde barnesykdom også gir uforklarlig høy feber. Men i akkurat denne situasjonen kan man jo ikke utelukke corona, så ja, jeg ville ha skaffet handlehjelp osv.

Anonymkode: 6d970...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan også være tenner på vei😊

Anonymkode: 91c24...f31

Men tenner gir vel ikke hurtig respirasjon

Anonymkode: 31b33...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner gir ikke feber ! Maks 0,4 grad opp!! Men ingen får 39 i feber av tenner. Men tenner slipper lettere frem når man er syk

Anonymkode: c9de1...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke mødre her☺️
 

Feberen forsvant som sagt omtrent like fort som den kom. Fra 40, til 38 og helt over tredje dagen. Nå er han helt seg selv igjen. Har tenkt litt på om det kunne være den fjerde barmesykdommsom ble nevnt her. Han hadde nemlig litt svakt utslett på overkroppen som forsvant etter en dag, to dager før feberen. Men trodde det var sånn rundt 3 dager ETTER feberen utslettet kom🤔 Noen som vet om det kan komme i begge rekkefølger?

Anonymkode: e3167...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 23.01, Anonym bruker skrev:

Vil bare skyte inn at den fjerde barnesykdom også gir uforklarlig høy feber. Men i akkurat denne situasjonen kan man jo ikke utelukke corona, så ja, jeg ville ha skaffet handlehjelp osv.

Anonymkode: 6d970...b13

Tenker litt på om det kunne være den fjerne sykdom ja. Storesøsteren fikk det omtrent på denne tiden. Men har ikke sett noe utslett enda. Hadde litt svakt rødt utslett på magen to dager før, som forsvant fort. Vet d om det er mulig å få utslettet før feberen i stedet for etter?

Lurer også veldig på hvordan hun da evt kan ka blitt smittet, siden det først og fremst er dråpesmitte....
 

Jeg hadde munnherpes utbrudd for ca en uke siden også..Har tenkt på om dette kan ha sammenheng. At hun har fått feber fordi jeg har smittet henne🙈😔 Den fjerde barnesykdom skyldes jo forsåvidt også herpes virus...

Anonymkode: e3167...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2020 den 22.10, Anonym bruker skrev:

Tenker litt på om det kunne være den fjerne sykdom ja. Storesøsteren fikk det omtrent på denne tiden. Men har ikke sett noe utslett enda. Hadde litt svakt rødt utslett på magen to dager før, som forsvant fort. Vet d om det er mulig å få utslettet før feberen i stedet for etter?

Lurer også veldig på hvordan hun da evt kan ka blitt smittet, siden det først og fremst er dråpesmitte....
 

Jeg hadde munnherpes utbrudd for ca en uke siden også..Har tenkt på om dette kan ha sammenheng. At hun har fått feber fordi jeg har smittet henne🙈😔 Den fjerde barnesykdom skyldes jo forsåvidt også herpes virus...

Anonymkode: e3167...d93

Så bra at han er bedre :)

Det er ikke vanlig at utslettet kommer før, nei. Men det kan jo ha vært noe annet. 

Selv om begge virusene er herpesvirus så forårsaker de to ulike sykdommer. Munnherpesvirus kan ikke plutselig forårsake den fjerde barnesykdom. Man kan ikke utelukke at hun er smittet med ditt munnherpesvirus, men om dette har forårsaket feber er vel mer usikkert. Det får du nok aldri konklusjonen på :)

Ja, rart at hun skulle bli smittet av noe som helst akkurat nå. Første min ble smittet ca 8 mnd gammel etter å ha lekt med noe duplo i en offentlig lekekrok. Det var ingen andre barn der, men det satt vel igjen noe virus på lekene. Men akkurat nå er jo de fleste superforsiktig! 

Urinveisinfeksjon er jo også noe som kan forårsake noe uforklarlig feber, og da smitter de ofte seg selv med tarmbakterier. 

 

Anonymkode: 6d970...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at han er bedre :)

Det er ikke vanlig at utslettet kommer før, nei. Men det kan jo ha vært noe annet. 

Selv om begge virusene er herpesvirus så forårsaker de to ulike sykdommer. Munnherpesvirus kan ikke plutselig forårsake den fjerde barnesykdom. Man kan ikke utelukke at hun er smittet med ditt munnherpesvirus, men om dette har forårsaket feber er vel mer usikkert. Det får du nok aldri konklusjonen på :)

Ja, rart at hun skulle bli smittet av noe som helst akkurat nå. Første min ble smittet ca 8 mnd gammel etter å ha lekt med noe duplo i en offentlig lekekrok. Det var ingen andre barn der, men det satt vel igjen noe virus på lekene. Men akkurat nå er jo de fleste superforsiktig! 

Urinveisinfeksjon er jo også noe som kan forårsake noe uforklarlig feber, og da smitter de ofte seg selv med tarmbakterier. 

 

Anonymkode: 6d970...b13

Takk for fint informativt svar🙂 Ikke noe utslett i sikte her, så da forblir den plutselige høye feberen som forsvant i løpet av et døgn et mysterium. Det samme utslettet som og gikk i løpet av samme dag. Antagelig var en infeksjon på vei, og så klarte den lille kroppen å kjempe den bort før den fikk sette seg❤️ Det er jo det feberen er til for. Tipper det kanskje var i hals/øreregionen siden hun ikke klarte drikke vann. Bare spyttet det ut. Det varte i to dager. Nå er alt som før☺️
 

P.s Knotet visst litt mellom (hun/han her ser jeg😅) Et mislykket og ikke minst totalt unødvendig forsøk på å anonymisere litt;)

Anonymkode: e3167...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...