Gå til innhold

Flere som synes det er noe ork å komme seg ut?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, DetYrer skrev:

Hva da? Skal man liksom si: "Åååå, se. En blåmeis! Det er den 26. vi ser denne uka :D" og glede seg over det? 

Jeg klarte å glede meg over naturen, tur, vårtegn osv de første ukene. Men det er faktisk brukt opp 100% nå. Det er faktisk ikke noe spennende. Det er ikke mer å finne, vi har brukt opp alt sammen. Jeg kunne fint nytt en tur i naturen jeg, med familie og venner etc., gode samtaler. 

Det eneste det handler om nå er å gjøre det for ungas skyld, la dem få prøve å finne på noe annet enn skole-iPad og det samme gamle innenfor husets 4 vegger og hagens mål. 

Men til og med de har begynt å synes det blir "noe repeterende". Ja, en pinne, ja en stein. Det har vi allerede sett på, undersøkt, samla, snakka om. Dyra har vi snakka om. Dyrespor er gammelt. Lage dyr av det man finner ute er gammelt. Vårtegn er gammelt. Bekker er gammelt. 

Er ikke noe mer å hente der. Vi trenger variasjon i livet vårt, og vi bor bare midt utpå et jorde. Skogen er lik hvorhen man snur seg. Ser for meg at folk som har tilgang på både jorder, hav og granskog har lettere for å finne variasjon enn oss som kjenner at vi har bosatt oss på litt feil sted. 

Når sommeren kommer skal vi finne frem badebasseng etc., men akkurat nå er alt bare driiiiiit kjedelig.

Dere mangler rett og slett fantasi og innlevelsesevne! Vi har bare skog rundt huset vårt. 12-åringen min er ute i skogen i flere timer hver dag, uten å kjede seg et øyeblikk! De to mindre barna trenger litt hjelp, men med litt  forslag til rollespill så er de igang de også. Det er også mulig å ta bilen og kjøre til et annet område og gå tur der, hvis dere trenger variasjon... 

Anonymkode: e5a02...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere mangler rett og slett fantasi og innlevelsesevne! Vi har bare skog rundt huset vårt. 12-åringen min er ute i skogen i flere timer hver dag, uten å kjede seg et øyeblikk! De to mindre barna trenger litt hjelp, men med litt  forslag til rollespill så er de igang de også. Det er også mulig å ta bilen og kjøre til et annet område og gå tur der, hvis dere trenger variasjon... 

Anonymkode: e5a02...980

Mener du at jeg skal gå rundt i skogen og larpe, eller hva sikter du til nå? (Du nevner rollespill...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute i 3 timer med barna idag,nå har vi riktig nok flere hytter i marka å gå til. Men vi har også skog i nærheten der vi kan gå. 

Her i bygda kan man nå også gå på bamsesightseeing. 

Når jeg går tur, for å røre meg så er ikke naturen jeg ser på. Da er det for å få opp tempo og puls.

Anonymkode: 2037b...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DetYrer skrev:

Hva engasjerer du deg i, og hva ser du? 

Ser ikke bare at jeg har sett den ene typen fugl hver dag i to uker. Ser at den endrer adferd, at den forsøker å imponere en potensiell make eller varter opp den den allerede har, at de samler redematerialer, hvor de bygger reir, hva de spiser, hvordan de synger. Etterhvert at vi nesten bare ser den ene når den andre ruger, eller om de bytter på det. Senere hvor travle de blir med å skaffe mat til ungene, hva de gir ungene, lytter for å høre om vi hører ungene skrike etter mat. Første flyvninger.

Så kan vi lese mer om dem hjemme, lære noen andre detaljer som vi ikke har lagt merke til før og se hvem som oppdager den detaljen neste gang vi ser den fuglen neste gang. Se i bøker hvordan reirene ser ut, hvordan eggene ser ut, se om vi finner slike tomme egg etter at ungene er klekket. Lære hvor de trekker til om vinteren, når de kommer tilbake, hvor langt de flyr osv. osv.

Bare ett eksempel - det gjelder å være nysgjerrig på det som er rundt en og se på det som muligheter til å oppdage noe nytt og lære noe nytt.

Skjærene og kråkene, som mange ikke liker, er f.eks. intelligente fugler, og man kan ha det morsomt med å se hvordan de oppfører seg. Skjærene leker mye også.

Så er kan du se fuglenes adferd sammen med vær og kommende vær og lære værtegn. Da er veien kort til å lære seg forskjellige skyer, hva de varsler.

Se på vekster som såvidt begynner å spire nå, hvilke sprer kjenner dere igjen, hva heter de, hvordan ser de ut når de blomstrer, hvordan ser bladene ut, røttene, hvordan ser frøene ut. Da har dere også der noen uker fremover å observere.

Stimuler egen og ungenes naturlige nysgjerrighet og ønske om å lære, da vil de kunne være langt mer selvdrevne på dette også. Det blir også en helt annen tilstedeværelse i øyeblikket, og det igjen er avstressende.

 

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ser ikke bare at jeg har sett den ene typen fugl hver dag i to uker. Ser at den endrer adferd, at den forsøker å imponere en potensiell make eller varter opp den den allerede har, at de samler redematerialer, hvor de bygger reir, hva de spiser, hvordan de synger. Etterhvert at vi nesten bare ser den ene når den andre ruger, eller om de bytter på det. Senere hvor travle de blir med å skaffe mat til ungene, hva de gir ungene, lytter for å høre om vi hører ungene skrike etter mat. Første flyvninger.

Så kan vi lese mer om dem hjemme, lære noen andre detaljer som vi ikke har lagt merke til før og se hvem som oppdager den detaljen neste gang vi ser den fuglen neste gang. Se i bøker hvordan reirene ser ut, hvordan eggene ser ut, se om vi finner slike tomme egg etter at ungene er klekket. Lære hvor de trekker til om vinteren, når de kommer tilbake, hvor langt de flyr osv. osv.

Bare ett eksempel - det gjelder å være nysgjerrig på det som er rundt en og se på det som muligheter til å oppdage noe nytt og lære noe nytt.

Skjærene og kråkene, som mange ikke liker, er f.eks. intelligente fugler, og man kan ha det morsomt med å se hvordan de oppfører seg. Skjærene leker mye også.

Så er kan du se fuglenes adferd sammen med vær og kommende vær og lære værtegn. Da er veien kort til å lære seg forskjellige skyer, hva de varsler.

Se på vekster som såvidt begynner å spire nå, hvilke sprer kjenner dere igjen, hva heter de, hvordan ser de ut når de blomstrer, hvordan ser bladene ut, røttene, hvordan ser frøene ut. Da har dere også der noen uker fremover å observere.

Stimuler egen og ungenes naturlige nysgjerrighet og ønske om å lære, da vil de kunne være langt mer selvdrevne på dette også. Det blir også en helt annen tilstedeværelse i øyeblikket, og det igjen er avstressende.

 

Anonymkode: ae0a3...176

Humre, skjønner du har hatt for mye fritid ja.

Beklager, jeg evner ikke å se at det er spennende at fuglene sitter ved siden av hverandre og flakser med vingene. Sett det før. En milliard ganger, minst. 

Du tror kanskje jeg mangler fantasi, eller nysgjerrighet, det stemmer ikke. Det er bare det at det er fullstendig oppbrukt, akkurat det med naturen her jeg bor. Jeg får en slags kvelningsfornemmelse bare av å tenke på at "idag skal vi kose vårs, dere! Gjøre akkurat det samme vi har gjort de siste 4 ukene! :D "

Føler meg fengslet, og fanget. Dyreliv er det heller lite av her, jeg så en kråke idag. Sett det før. 

Minner meg bare om hvor lite fri jeg er, tenk om man kunne flydd som fuglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, DetYrer skrev:

Humre, skjønner du har hatt for mye fritid ja.

Beklager, jeg evner ikke å se at det er spennende at fuglene sitter ved siden av hverandre og flakser med vingene. Sett det før. En milliard ganger, minst. 

Du tror kanskje jeg mangler fantasi, eller nysgjerrighet, det stemmer ikke. Det er bare det at det er fullstendig oppbrukt, akkurat det med naturen her jeg bor. Jeg får en slags kvelningsfornemmelse bare av å tenke på at "idag skal vi kose vårs, dere! Gjøre akkurat det samme vi har gjort de siste 4 ukene! :D "

Føler meg fengslet, og fanget. Dyreliv er det heller lite av her, jeg så en kråke idag. Sett det før. 

Minner meg bare om hvor lite fri jeg er, tenk om man kunne flydd som fuglen.

Men du har eit hus, hage, natur og gå ut i, såpe og vaske deg med pengar kjem inn sjølv om du kanskje ikkje kan gå på jobb. Vi må jo alltid tenke på kor heldige vi er. Men særleg no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, DetYrer skrev:

Humre, skjønner du har hatt for mye fritid ja.

Beklager, jeg evner ikke å se at det er spennende at fuglene sitter ved siden av hverandre og flakser med vingene. Sett det før. En milliard ganger, minst. 

Du tror kanskje jeg mangler fantasi, eller nysgjerrighet, det stemmer ikke. Det er bare det at det er fullstendig oppbrukt, akkurat det med naturen her jeg bor. Jeg får en slags kvelningsfornemmelse bare av å tenke på at "idag skal vi kose vårs, dere! Gjøre akkurat det samme vi har gjort de siste 4 ukene! :D "

Føler meg fengslet, og fanget. Dyreliv er det heller lite av her, jeg så en kråke idag. Sett det før. 

Minner meg bare om hvor lite fri jeg er, tenk om man kunne flydd som fuglen.

Dette har ikke med for mye fritid å gjøre, det har med valg å gjøre, det har med oppmerksomhet, det å bry seg om den verdenen man har rundt seg og er en del av, det har med å se sammenhenger. Det har med tilstedeværelse å gjøre, evne til å se gleder i små ting.

Du er oppbrukt, ikke alt rundt deg. Ønsker deg lykke til med de neste ukene og månedene, for jeg tror du velger å gjøre dem miserable for deg selv og ungene med den holdningen du har.

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har ikke med for mye fritid å gjøre, det har med valg å gjøre, det har med oppmerksomhet, det å bry seg om den verdenen man har rundt seg og er en del av, det har med å se sammenhenger. Det har med tilstedeværelse å gjøre, evne til å se gleder i små ting.

Du er oppbrukt, ikke alt rundt deg. Ønsker deg lykke til med de neste ukene og månedene, for jeg tror du velger å gjøre dem miserable for deg selv og ungene med den holdningen du har.

Anonymkode: ae0a3...176

Jeg vet ikke hva man kaller slik som deg. Det er lov å være positiv, men overpositive mennesker er bare slitsomt. Dette er oppskriften på stagnasjon! Ok liksom, jeg er frisk og er ikke helt der jeg vil, men da får jeg sette meg og studere fuglene» 

Det er en viss forskjell på å studere fugler i sin lokale skog. Mot å jobbe som flyvertinne, reise til utland, date en tyrker osv. 

Anonymkode: e1cd8...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lite tid😅 og ork. Oppe om natta med 1 åring, hjemmekontor hvert ledige sekund utenom hjemmeskolen , mat ect på dagtid også hjemmekontor på kvelden etter ungene er lagt. Overtid i helgene med hjemmekontor...,

Savner virkelig en pause,. VIRKELIG. 
  
Positive er jo at jeg jobber i staten , så blir jo ikke permittert. Så turer med barn , Timer med baking, aktiviteter og kaffe på verandaen får jeg ta når denne koronatiden blir bedre 😅

Anonymkode: 889e7...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hva man kaller slik som deg. Det er lov å være positiv, men overpositive mennesker er bare slitsomt. Dette er oppskriften på stagnasjon! Ok liksom, jeg er frisk og er ikke helt der jeg vil, men da får jeg sette meg og studere fuglene» 

Det er en viss forskjell på å studere fugler i sin lokale skog. Mot å jobbe som flyvertinne, reise til utland, date en tyrker osv. 

Anonymkode: e1cd8...3f3

Jeg er ikke overpositiv, jeg bare velger å være så mye tilstede i eget liv som mulig slik livet er nå. Det er mye man kan fokusere på, om man bare velger det. Da vil man også oppdage at det finnes positive ting utenfor en selv.

Det jeg beskriver er det motsatte av stagnasjon. Alternativet ditt er jo å ikke gjøre noe, ikke ta ansvar for eget liv, bare snakke negativt om deg selv og andre.

Jeg har reist mye, jeg har bodd i flere forskjellige land, jeg har datet menn fra ulike nasjoner. Men fordi jeg har vært ekstra oppmerksom i nærmiljøet mitt har jeg oppdaget en fantastisk mann, tvers gjennom norsk, trygg, morsom, intelligent, kreativ, samfunnsengasjert, omsorgsfull, reflektert - og han er langt mer spennende enn noen av de jeg har datet eller vært sammen med før. Og han liker meg også :)

 

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke overpositiv, jeg bare velger å være så mye tilstede i eget liv som mulig slik livet er nå. Det er mye man kan fokusere på, om man bare velger det. Da vil man også oppdage at det finnes positive ting utenfor en selv.

Det jeg beskriver er det motsatte av stagnasjon. Alternativet ditt er jo å ikke gjøre noe, ikke ta ansvar for eget liv, bare snakke negativt om deg selv og andre.

Jeg har reist mye, jeg har bodd i flere forskjellige land, jeg har datet menn fra ulike nasjoner. Men fordi jeg har vært ekstra oppmerksom i nærmiljøet mitt har jeg oppdaget en fantastisk mann, tvers gjennom norsk, trygg, morsom, intelligent, kreativ, samfunnsengasjert, omsorgsfull, reflektert - og han er langt mer spennende enn noen av de jeg har datet eller vært sammen med før. Og han liker meg også :)

 

Anonymkode: ae0a3...176

Ja du oppfordrer jo alle til å gå for det som er i nærområdet. Så klisje. Man reiser, men så er det er man er fra som egentlig er greia . Kjeeeedelig

Anonymkode: e1cd8...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja du oppfordrer jo alle til å gå for det som er i nærområdet. Så klisje. Man reiser, men så er det er man er fra som egentlig er greia . Kjeeeedelig

Anonymkode: e1cd8...3f3

Jøss, har du ikke fått med deg at alle nå må holde seg i sitt nærområdet?

Hvordan har du tenkt å reise her og nå når landegrenser er stengt, du ikke kan reise?

På tide å forholde deg til virkeligheten du lever i og ta ansvar for ditt eget liv!

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, har du ikke fått med deg at alle nå må holde seg i sitt nærområdet?

Hvordan har du tenkt å reise her og nå når landegrenser er stengt, du ikke kan reise?

På tide å forholde deg til virkeligheten du lever i og ta ansvar for ditt eget liv!

Anonymkode: ae0a3...176

Jeg vet da at alle må holde seg rolig nå. Men blir det slik resten av livet liksom? Hva i helvete er det her?

Anonymkode: e1cd8...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet da at alle må holde seg rolig nå. Men blir det slik resten av livet liksom? Hva i helvete er det her?

Anonymkode: e1cd8...3f3

Hvis du vil snakke om resten av livet så er du i feil tråd.

Ring terapeuten din i morgen før du blir enda dårligere!

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke overpositiv, jeg bare velger å være så mye tilstede i eget liv som mulig slik livet er nå. Det er mye man kan fokusere på, om man bare velger det. Da vil man også oppdage at det finnes positive ting utenfor en selv.

Det jeg beskriver er det motsatte av stagnasjon. Alternativet ditt er jo å ikke gjøre noe, ikke ta ansvar for eget liv, bare snakke negativt om deg selv og andre.

Jeg har reist mye, jeg har bodd i flere forskjellige land, jeg har datet menn fra ulike nasjoner. Men fordi jeg har vært ekstra oppmerksom i nærmiljøet mitt har jeg oppdaget en fantastisk mann, tvers gjennom norsk, trygg, morsom, intelligent, kreativ, samfunnsengasjert, omsorgsfull, reflektert - og han er langt mer spennende enn noen av de jeg har datet eller vært sammen med før. Og han liker meg også :)

 

Anonymkode: 

Alle har ikke de samme ressursene - verken mentalt eller økonomisk. Kanskje det er lettere for deg å finne og sette pris på de gode tingene i tilværelsen enn en som har færre ressurser, har du tenkt over det? Alle psykiske problemer kan ikke «tenkes» vekk ved å være positiv, for eksempel. 

Deilig at du har det så bra i livet ditt og masse overskudd til å nyte naturen. Du kan kalle det et valg, og det er klart innstilling er viktig, men det kan kanskje være greit å ha i bakhodet at alle ikke har tilgang på flott natur rett utenfor stuedøra, mentalt overskudd eller en støttende, omsorgsfull mann i huset?

Jeg forstår at du ønsker å spre positive tanker, men du kommer til å fremstå som litt selvglad og bedrevitende. 

Anonymkode: 8448c...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎04‎.‎2020 den 17.17, Anonym bruker skrev:

Da er det et valg du tar med å gjøre det kjedelig.

Du kan velge å la det ikke være interessant, vær interessert i det du ser rundt deg, andre folk, naturen, vårtegn osv. osv.

Ditt valg.

Anonymkode: ae0a3...176

Hvis det er så enkelt at man kan velge hva man skal føle så hadde vi vel ikke hatt annet enn positivt, kronisk blide mennesker i hele verden...... Man kan PRØVE og tenke positivt,- og noen har effekt av det,- andre ikke. Men ingen VELGER å vøre sur, trist leis seg...I hvert fall ikke over ting man ikke "styrer over".... Liker man ikke gå tur, så er det vanskelig å "lære seg like det"....Hater man snø. er det vanskelig å lære seg like den. Alt dette er følelser,- og følelser kan man ikke styre. Noen følelser er sterkere enn andre svake,- men selv de svakeste følelser kommer fra underbevisstheten som er vanskelig å gjøre noe med. Men jo sterkere følelser for ting, jo vanskeligere å "overstyre",- selvfølgelig. Men å si at folk er skyld i det selv hva man føler for ting,- det være seg å Hate å trene, hater å gå tur, hater vinter, hater sol/sommer, hater stå opp tidlig, hater acitonfilmer, så er det ikke bare å bestemme seg for å like det. På samme måte (satt litt på spissen selvsagt) som man skal kunne skru av sorgen om ens eget barn dør... 

Nei,- HI, du får ta en annen fremgangsmåte,- gled deg til turen er over.. Jeg har jogget regelmessig i 12 år,- og er blitt "avhengig" av å trene,- kan man sikkert si. Sett bort fra at det etter hvert er blitt ett pusterom i hverdagen,- eneste tid jeg har for meg selv,- så er det ikke TRENINGA jeg elsker og gleder meg til- det er følelsen av velvære etterpå. Den gode samvittigheten og det å kjenne at kroppen har jobbet. ikke hodet for en gangs skyld :)

 

Planlegg tur,- gjerne hver dag,- men planlegg den ut fra at ETTER den skal du dusje deg og ta en hårkur og/eller skal dere sette dere ned å spille, eller du skal se den og den  filmen(sammen med andre eller alene). Legg inn en trivelige ting eller tre til ETTER turen,- så blir turen en "oppkjøring" til dette og "Mindre viktig":.... Funker her. Noen gang bestemmer jeg ruten jeg skal jogge,- andre gang skal jeg jogge så og så lenge. Funker sikkert på gåturer også.... Lykke til! 

Anonymkode: 88abe...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle har ikke de samme ressursene - verken mentalt eller økonomisk. Kanskje det er lettere for deg å finne og sette pris på de gode tingene i tilværelsen enn en som har færre ressurser, har du tenkt over det? Alle psykiske problemer kan ikke «tenkes» vekk ved å være positiv, for eksempel. 

Deilig at du har det så bra i livet ditt og masse overskudd til å nyte naturen. Du kan kalle det et valg, og det er klart innstilling er viktig, men det kan kanskje være greit å ha i bakhodet at alle ikke har tilgang på flott natur rett utenfor stuedøra, mentalt overskudd eller en støttende, omsorgsfull mann i huset?

Jeg forstår at du ønsker å spre positive tanker, men du kommer til å fremstå som litt selvglad og bedrevitende. 

Anonymkode: 8448c...6a1

Det svaret du siterte skrev jeg til en bruker som det siste året har skrevet hundrevis av tråder, og som har fått enormt mye råd og støtte fra både meg og andre på forumet. Samme person har skrevet sikkert like mange tråder på et annet forum og også fått masse gode svar der. Men uansett hva noen sier til henne så prater hun det bare bort, vil ikke gjøre noe fordi det er kjedelig eller under hennes stand.

Om du visste noe om mitt liv så hadde du kanskje svart annerledes også. Jeg er alvorlig syk og har endt som fattig pga. det, og jeg er alene. Jeg leier bolig, jeg har ingen familie. Jeg vet ikke hva fremtiden min bringer pga. helsen.

Og naturen - jeg er ikke frisk nok til å komme meg ut i naturen, jeg ser ut vinduet og går langs byens gater fordi jeg ikke greier å gå så langt som dit naturen begynner og ikke har penger til å ta buss dit. Men det er mye natur i byens gater og i folks hager også om man velger å se det, det er fugleliv, det er blomster, det er trær, det er dyr, det er mennesker som endrer seg i takt med årstidene.

Jeg svarte den brukeren jeg gjorde som jeg gjorde fordi hun atter en gang ikke vil forholde seg til her og nå, men begynner å klage over at hun ikke kan reise eller finne seg en tyrker... Hun har penger nok til å reise, men hun velger å ikke gjøre det.

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 22.07, Anonym bruker skrev:

Hva skal jeg? Er det rart at jeg blir litt gal? Nå skulle jeg starte i jobb men det ble isolasjon. Nå er det kanskje bare igjen jobber jeg er vil mistrives med. Men slik er det å være feil. Jeg er en stor feil. 
Alt jeg vil er nettopp det som ikke lønner seg fremover. 
flyvertinne feks...men Neida. Selvfølgelig ble det utelukket også! ;) 

så det er vel gård, eldreomsorg,barnehage, renhold(ikke verdt) osv som blir igjen. 
Venninnene mine som bor andre steder de kommer til å kunne gå tilbake til det de holdt på med. Jeg skal tydeligvis ha samme leveregler som de som er fra samme sted som meg. Var ingen mening med å møte han i Tyrkia heller :( er tydeligvis alt jeg er fra som gjelder

Anonymkode: e1cd8...3f3

Det er ikke corona som hindrer deg i å bli flyvertinne. Du hadde sittet på rumpa og klaget her på dette forumet om akkurat det samme uten corona. 

Anonymkode: ef80b...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er så enkelt at man kan velge hva man skal føle så hadde vi vel ikke hatt annet enn positivt, kronisk blide mennesker i hele verden...... Man kan PRØVE og tenke positivt,- og noen har effekt av det,- andre ikke. Men ingen VELGER å vøre sur, trist leis seg...I hvert fall ikke over ting man ikke "styrer over".... Liker man ikke gå tur, så er det vanskelig å "lære seg like det"....Hater man snø. er det vanskelig å lære seg like den. Alt dette er følelser,- og følelser kan man ikke styre. Noen følelser er sterkere enn andre svake,- men selv de svakeste følelser kommer fra underbevisstheten som er vanskelig å gjøre noe med. Men jo sterkere følelser for ting, jo vanskeligere å "overstyre",- selvfølgelig. Men å si at folk er skyld i det selv hva man føler for ting,- det være seg å Hate å trene, hater å gå tur, hater vinter, hater sol/sommer, hater stå opp tidlig, hater acitonfilmer, så er det ikke bare å bestemme seg for å like det. På samme måte (satt litt på spissen selvsagt) som man skal kunne skru av sorgen om ens eget barn dør... 

 

Anonymkode: 88abe...4a2

Ja, man kan prøve å tenke posititv og gjøre positivt, prøve å skape engasjement. Det svaret du siterte ga jeg en bruker som sa alt bare var kjedelig uansett, jeg har i annet svar til henne skrevet hvordan det er mulig å gjøre turene mindre kjedelige. Når man har barn er det jo utallige innfallsvinkler man kan ta, man kan også bruke det som en praktisk undervisning, vise til hva de lærer, se på ting ute, gå tilbake og søke mer kunnskap når de kommer hjem igjen.

Man kan gjøre noe med innstilling om man ønsker det, men det kommer ikke av seg selv, man må jobbe bevisst med det for å snu det.

(Og nei, det går ikke an å sammenligne, selv ikke ved å sette det på spissen, men å miste sitt eget barn! Her snakker vi om små ting i hverdagen som har med innstilling og vilje å gjøre. Å sammenligne det med å miste et barn er forferdelig respektløst overfor dem som faktisk mister barn!)

Anonymkode: ae0a3...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke corona som hindrer deg i å bli flyvertinne. Du hadde sittet på rumpa og klaget her på dette forumet om akkurat det samme uten corona. 

Anonymkode: ef80b...df4

Og jeg føler meg så isolert på mange måter nå. Føler de andre har hverandre mens jeg bare blir værende i bygda. Hvorfor får ikke jeg forelske meg? Han tyrkeren virker mer fraværende. Han har helt sikkert funnet en annen....det ser dere. Andre kan følge følelsene sine mens jeg må la være. Men jeg er lavstatus, så det er for å beskytte meg selv. Jeg lirer bare på hva som hadde skjedd om jeg hadde sagt hva jeg ville. Tror egentlig han bare hadde syntes jeg var veldig rar. Rart hvor close man kan føle seg til tross avstand, men mens vi hadde kontakt da 😕 følte jeg endelig hadde noe som var mitt eget, men slik fornuftig og forsiktig jeg er så.... blir det vel heller hjembygda og de gamle kjedelige..... 

tenkt på valget du har i en millionby. Her på bygda er det liksom......eldrehjem og gård man kan jibbe med? Greit nok for de som vil men så har vi oss som føler oss plassert helt tilfeldig. Men mamma får i det minste beholde alle ungene sine da...: slapp å få en datter i Tyrkia liksom. Men vi er jo så trygge vi... 

Anonymkode: e1cd8...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle har ikke de samme ressursene - verken mentalt eller økonomisk. Kanskje det er lettere for deg å finne og sette pris på de gode tingene i tilværelsen enn en som har færre ressurser, har du tenkt over det? Alle psykiske problemer kan ikke «tenkes» vekk ved å være positiv, for eksempel. 

Deilig at du har det så bra i livet ditt og masse overskudd til å nyte naturen. Du kan kalle det et valg, og det er klart innstilling er viktig, men det kan kanskje være greit å ha i bakhodet at alle ikke har tilgang på flott natur rett utenfor stuedøra, mentalt overskudd eller en støttende, omsorgsfull mann i huset?

Jeg forstår at du ønsker å spre positive tanker, men du kommer til å fremstå som litt selvglad og bedrevitende. 

Anonymkode: 8448c...6a1

Ufattelig skulle pisse på den ene som forklarer hvordan  et godt liv leves. Du er liten, gitt.

Anonymkode: e9a86...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ufattelig skulle pisse på den ene som forklarer hvordan  et godt liv leves. Du er liten, gitt.

Anonymkode: e9a86...023

Men jøss da, pisse på? Jeg ble trekt av at en med deilig natur rett utenfor døra, en  deilig mann og masse overskudd skulle fortelle meg at alt bare handler om innstilling. Vedkommende har så svart senere at hun visstnok ikke har noen av delene, så da ble det litt uklart her. 

Anonymkode: 8448c...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...