Gå til innhold

Forsikring via jobb. Trenger hjelp til hva dette betyr. Noen advokater her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har uføreforsikring via jobb. De ventet til jeg gikk over på aap før de sendte over papirene mine til forsikringen. Jeg visste ikke at jeg var forsikret før nå. Men hva betyr dette punktet? 

20200401_122010.jpg

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gjelder får du blir varig ufør, ikke så lenge du går på aap

Anonymkode: fbd50...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært sammenhengende arbeidsufør i 2 år i minst 40%, og det er fastslått at du er varig arbeidsufør. Du må få innvilget varig ufør før forsikringen slår inn. Så lenge du er under AAP får du ingenting da du ikke ansees som varig arbeidsufør

Anonymkode: c464a...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg forstår heller ikke bæret av sånne tekster. Jeg leste det som at, "hvis du får AAP, så fuck deg! da får du seile din egen sjø!". Men det betyr tydeligvis noe helt annet enn det det faktisk står der. 

Anonymkode: 4a3b4...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder ikke så lenge du går på aap. 

Anonymkode: 0b182...436

Men hadde betydd noe om jeg hadde vært på sykepenger? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha vært sammenhengende arbeidsufør i 2 år i minst 40%, og det er fastslått at du er varig arbeidsufør. Du må få innvilget varig ufør før forsikringen slår inn. Så lenge du er under AAP får du ingenting da du ikke ansees som varig arbeidsufør

Anonymkode: c464a...b75

En sånn prosess tar jo mange år. Jeg er jo garantert arbeidsufør pga en alvorlig skade men allikevel må jeg igjennom flere år før jeg får dette godkjent? Det er jo ikke sånn at man bestemmer om man må på aap, det går det jo automatikk i. 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha vært sammenhengende arbeidsufør i 2 år i minst 40%, og det er fastslått at du er varig arbeidsufør. Du må få innvilget varig ufør før forsikringen slår inn. Så lenge du er under AAP får du ingenting da du ikke ansees som varig arbeidsufør

Anonymkode: c464a...b75

Ikke engang om legen min kan dokumentere at jeg er varig arbeidsufør? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP er en midlertidig ytelse for å finne ut av restarbeidsevnen din. Om det er så alvorlig som du sier så er det kanskje mulig å søke ufør. Men du må sjekke litt rundt dette. Selv har jeg en privat uføreforsikring som genererer utbetaling etter å ha vært sykemeldt i over ett år. Du har ikke noe sånt, da? 

Anonymkode: 13077...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke engang om legen min kan dokumentere at jeg er varig arbeidsufør? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Det er nav som godkjenner det 

Mange forsikringer er sånn altså, det er helt vanlig at man ikke får forsikringspenger før man er erklært varig ufør og fått innvilget uføretrygd 

Anonymkode: fbd50...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hadde betydd noe om jeg hadde vært på sykepenger? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Nei, det er en uføreforsikring, som gjelder fra du evt blir erklært varig ufør og får en uføretrygd 

Anonymkode: fbd50...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En sånn prosess tar jo mange år. Jeg er jo garantert arbeidsufør pga en alvorlig skade men allikevel må jeg igjennom flere år før jeg får dette godkjent? Det er jo ikke sånn at man bestemmer om man må på aap, det går det jo automatikk i. 

Anonymkode: 0e06a...6be

Nei det er ingen automatikk i det. Dersom du faktisk var ferdig behandlet og hadde en ferdig avklart arbeidsevne så kunne du gått rett fra sykepenger til varig ufør. 

En avklaringsprosess tar gjerne flere år Når du er under behandling/opptrening/utprøving nettopp fordi restarbeidsevne din ikke er avklart. Fordi det er utsikter til bedring dersom du behandles, fordi du kanskje kan gå over i annet arbeid, fordi tilrettelegging ikke er tilstrekkelig forsøkt osv. 
 

Å definere at noen er varig arbeidsufør er ganske vanskelig med mindre man er så syk at det ikke finnes behandling, ikke er utsikt til bedring, ikke kan hjelpe å bytte yrke osv. Eksempler på «enkle» saker er der hvor vedkommende har vært ute i svært alvorlige ulykker eller har en kreftform det ikke er mulig å behandle. 

Anonymkode: c464a...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ingen automatikk i det. Dersom du faktisk var ferdig behandlet og hadde en ferdig avklart arbeidsevne så kunne du gått rett fra sykepenger til varig ufør. 

En avklaringsprosess tar gjerne flere år Når du er under behandling/opptrening/utprøving nettopp fordi restarbeidsevne din ikke er avklart. Fordi det er utsikter til bedring dersom du behandles, fordi du kanskje kan gå over i annet arbeid, fordi tilrettelegging ikke er tilstrekkelig forsøkt osv. 
 

Å definere at noen er varig arbeidsufør er ganske vanskelig med mindre man er så syk at det ikke finnes behandling, ikke er utsikt til bedring, ikke kan hjelpe å bytte yrke osv. Eksempler på «enkle» saker er der hvor vedkommende har vært ute i svært alvorlige ulykker eller har en kreftform det ikke er mulig å behandle. 

Anonymkode: c464a...b75

Ok men jeg er såpass arbeidsufør. Har fått en alvorlig varig nevroligisk skade. Det vil ikke kunne hjelpe meg ut i arbeid. Dette er noe jeg må leve med, men allikevel skal jeg pinnes igjennom flere år med noe som ikke blir bedre. Kommer aldri til å kunne jobbe. 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok men jeg er såpass arbeidsufør. Har fått en alvorlig varig nevroligisk skade. Det vil ikke kunne hjelpe meg ut i arbeid. Dette er noe jeg må leve med, men allikevel skal jeg pinnes igjennom flere år med noe som ikke blir bedre. Kommer aldri til å kunne jobbe. 

Anonymkode: 0e06a...6be

Hvem har sagt at du skal pine gjennom flere år? Det er jo i tilfelle legen din som må dokumenter at du er ferdig utredet, ferdig behandlet og at arbeidsutprøving ikke er aktuelt.

Anonymkode: c464a...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har sagt at du skal pine gjennom flere år? Det er jo i tilfelle legen din som må dokumenter at du er ferdig utredet, ferdig behandlet og at arbeidsutprøving ikke er aktuelt.

Anonymkode: c464a...b75

Okei da må jeg ta dette opp med legen min. Det virket på nav at jeg måtte igjennom arbeidsutprøving. Men jeg kan ikke engang jobbe på kontor som var min opprinnelige jobb. Er det nok med en uttalelse fra lege? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okei da må jeg ta dette opp med legen min. Det virket på nav at jeg måtte igjennom arbeidsutprøving. Men jeg kan ikke engang jobbe på kontor som var min opprinnelige jobb. Er det nok med en uttalelse fra lege? 

Anonymkode: 0e06a...6be

Nei, som regel ikke. Minstekravet til nav er uttalelse fra fastlege + en spesialist, f.eks en nevrolog. 

Det må være helt klart at opptrening, medisiner og behandling ikke vil gjøre deg i stand til å ha noen type jobb. Er det mulighet for gradert jobb må det testes ut hvor mye du kan jobbe. 

 

Anonymkode: fbd50...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, som regel ikke. Minstekravet til nav er uttalelse fra fastlege + en spesialist, f.eks en nevrolog. 

Det må være helt klart at opptrening, medisiner og behandling ikke vil gjøre deg i stand til å ha noen type jobb. Er det mulighet for gradert jobb må det testes ut hvor mye du kan jobbe. 

 

Anonymkode: fbd50...c74

Takk for tilbakemeldingen. Jeg skal snakke med nevrolog når alt åpner igjen. 

Anonymkode: 0e06a...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...