Gå til innhold

Er det noen som har gode tips til hva jeg kan lage av epler som er blitt litt myke og ikke så fine lenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har glemt av 1 kg epler, så skulle gjerne hatt noen tips til hva jeg kan gjøre med de, utenom eplekake.Tar i mot alle tips med stor takk, gjerne noen litt uvanlige forslag :)

Anonymkode: cdbe3...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fruktsuppe. Om du liker det. Var det eneste jeg kom på. Selv liker jeg ikke varm frukt generelt. Ikke en gang eplekake! (som jo skal ha sure litt umodne epler) Men smak&behag😅

Anonymkode: 74baa...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompott. Ellers så kan du jo skjære de i biter, koke de opp med litt sukker og vann og lage syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eplemos eller eplesyltetøy. Jeg koker eple i biter med litt vann og sukker. 

Anonymkode: bc7a1...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemos. Så kan du bruke det som tilbehør til f eks stek, stekt kylling eller annen kjøttmat. Eller du kan ha det i en form og ha brødsmuler og smør over, steke det gyllent og spise det som dessert med vispet krem.

Anonymkode: 4af08...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunne (ish) eplemuffins. Seks-syv skrelte,  raspede epler, seks egg, seks desiliter havregryn, to spiseskjeer honning blandet i 40 gram smeltet smør, tre teskjeer kanel. Visp alt sammen med miksmaster og stek i muffinsformer på 200 grader varmluft i ca. 25 min (gjerne med bakepapir over de siste ti). Smaker veldig godt, særlig varme, men er også populært i matpakka her i huset.

Jeg bruker alltid muffinsformer av silikon, synes ellers alltid de sitter fast i papiret, men hvis du bare har av papir, bør du smøre dem litt i bunnen først. 

Anonymkode: 91b87...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkede epleskiver.

Dele dem i biter og putte dem i fryseren. Brukes siden i varm mat, som i surkål og stekt til svinekjøtt.

Anonymkode: 30767...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apple crumble. Skrell, kutt i biter. Litt sukker og kanel. Så lager du en deig av 200 g mel, 100 g smør og 100 g sukker. Kna sammen med fingrene til det smuldrer. Ha over eplene, stek i ovnen for 30 min ved 180 grader. Deilig med iskrem, vaniljesaus eller vispet kremfløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stikk ut kjernehuset, fyll hullet med nøtter og sjokolade, pakk i folie og legg på grill. Evt på bål om du ikke bor et sted der det er skogbrannfare allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrell og kok. Er du heldig har du litt gammelt brød også. Og litt krem. Og vips har du tilslørte bondepiker.

Anonymkode: 25910...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekompott eller syltetøy, så kan du lage tilslørte bondepiker til helga 

Anonymkode: a1b9a...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sunne (ish) eplemuffins. Seks-syv skrelte,  raspede epler, seks egg, seks desiliter havregryn, to spiseskjeer honning blandet i 40 gram smeltet smør, tre teskjeer kanel. Visp alt sammen med miksmaster og stek i muffinsformer på 200 grader varmluft i ca. 25 min (gjerne med bakepapir over de siste ti). Smaker veldig godt, særlig varme, men er også populært i matpakka her i huset.

Jeg bruker alltid muffinsformer av silikon, synes ellers alltid de sitter fast i papiret, men hvis du bare har av papir, bør du smøre dem litt i bunnen først. 

Anonymkode: 91b87...c9e

Skal testes :) Hvor mange skal det bli sånn ca? Jeg har ikke varmluft, så er ikke vant til det i det hele tatt. Hvor mange grader tror du jeg må ha ovnen på, når jeg ikke har det?

Hi

Anonymkode: cdbe3...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tørkede epleskiver.

Dele dem i biter og putte dem i fryseren. Brukes siden i varm mat, som i surkål og stekt til svinekjøtt.

Anonymkode: 30767...0e0

Det har jeg ikke tenkt på, men blir de ikke brune?

Hi

Anonymkode: cdbe3...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sug lut skrev:

Stikk ut kjernehuset, fyll hullet med nøtter og sjokolade, pakk i folie og legg på grill. Evt på bål om du ikke bor et sted der det er skogbrannfare allerede.

Nam, funker det i stekeovn og tro? Ingen grill eller lov til å tenne bål desverre.

Hi

Anonymkode: cdbe3...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjær i skiver, sukker og kanel på, stek i ovn. Fin snack. 

Anonymkode: f2a62...b09

Hvor mange grader og hvor lenge da?

Hi

Anonymkode: cdbe3...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal testes :) Hvor mange skal det bli sånn ca? Jeg har ikke varmluft, så er ikke vant til det i det hele tatt. Hvor mange grader tror du jeg må ha ovnen på, når jeg ikke har det?

Hi

Anonymkode: cdbe3...e43

Tjue kanskje? Vanlig ovn funker helt sikkert like fint, 180 grader? Lykke til, mine unger elsker dem 😊

Anonymkode: 91b87...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...