Gå til innhold

Jeg lurer oppriktig på hvorfor jeg er så kynisk sammenlignet med en del andre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det synes ikke jeg heller. Synes derimot det er ironisk hvordan enkelte «snakker ned» hi. Opptrer disse mer empatisk enn hi? Jeg synes ikke det. 

Anonymkode: bc120...92b

Hehe, nei faktisk ikke. De som er ekte empatiske her er du og jeg som føler med HI. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra det er å se hvor mange av dere som er i stand til å avgjøre hvem som har rett til å klage og hvem som bare skal ta seg sammen. Så mange av dere mener dere har rett til å stemple folk i verdige og uverdige folk med problemer. "Jeg har hatt det vanskelig, derfor har jeg rett til å dømme hvem som har det vanskelig." Jeg blir kvalm!

Respekten for medmenneskene og forståelsen for at folk reagerer forskjellig er omtrent fraværende. Og før noen tror de har trått meg personlig over tærne: Jeg er i full jobb, har en god omgangskrets og klarer meg selv økonomisk.

Anonymkode: ad417...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Se der, ja. Der kom sannelig  "jeg har klart det, da kan de andre jammen skjerpe seg litt og være litt mer lik meg."

Anonymkode: 24903...a2c

Mhm, men jeg er bevisst på at jeg tenker slik og prøver derfor å bremse det fordi jeg rent intellektuelt vet at det ikke er slik det fungerer. Likevel er det en viss dissonans mellom kollektiv virkelighet og ens egen i slike tilfeller, og den ligger der nok uansett hvor bevisst man er.

Anonymkode: ec140...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et studie indikerer at det faktisk er slik at de som har opplevd noe vanskelig på et spesifikt område (skilsmisse, arbeidsledighet, spiseforstyrrelse, skilsmisse osv.) og overkommet det, har en tendens til å ha mindre empati enn snittet ovenfor dem som er i samme situasjon som de selv engang var.

Årsaken er en kognitiv feilslutning: "Jeg klarte det, derfor kan de også det hvis de bare tar seg sammen".

De undervurderer betydningen av tilfeldigheter, heldige omstendigheter og støtte fra andre, og overvurderer betydningen av egen innsats og dyktighet. 

 

Anonymkode: 3bcc8...780

Det er korrekt.

HI høres ut som hun har hatt det vanskeligere enn de fleste, ikke lettere enn de fleste. Kan også forklare hvorfor hun jobber med rus og psykiatri. 

Anonymkode: 697e7...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er korrekt.

HI høres ut som hun har hatt det vanskeligere enn de fleste, ikke lettere enn de fleste. Kan også forklare hvorfor hun jobber med rus og psykiatri. 

Anonymkode: 697e7...483

Jeg jobber ikke med rus/psykiatri. Jeg gjorde det tidligere (slik det fremgår av hovedinnlegget). 
 

I alle dager, hvordan tolker du det jeg skrev som at jeg har hatt det vanskelig? 
 

hi

Anonymkode: 5e521...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blitt utsatt for grov omsorsgsvikt, seksuelt misbruk av stefar, vold fra mor, vold fra samboer, mobbet hele grunnskolen, hatt et helvete med en eks i mange mange år, opplevd at barnet mitt har drevet med selvskading pga mobbing og lista er lang. Laaaang! DERFOR syns jeg folk som syter skal ta seg sammen. Jeg syter ikke. Det er ytterst få som vet hva jeg har gått gjennom og hvordan det påvirker meg i dag, fordi jeg ikke gidder å syte til alle og enhver. De få som vet skjønner ikke at jeg henger sammen. Men det syns ikke. Fordi jeg tar meg sammen! Derfor tror jeg at jeg ikke evner å ha empati med de som ikke har reelle grunner til å klage. Jeg jobber selv i ruspsykiatri og forstår og har empati med de, men en del av de tenker jeg faktisk at "ja, ta deg sammen". Men ikke alle.

Anonymkode: 10335...936

Du sier veldig få vet hva du har gått gjennom, det kan samme kan gjelde de du dømmer og  mener skal ta seg sammen fordi du mener de ikke har reelle grunner til å klage

Anonymkode: 9bb7f...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke at jeg har rett til å dømme hvem som er «verdige trengende». Og jeg gjør det heller ikke- utad. Men jeg tenker veldig ofte at folk sutrer og ikke tar ansvar for eget liv. Og så ergrer jeg meg gul og grønn over «hva har jeg rett på- holdningen». Skulle ønske flere spurte etter sine plikter.

hi

Anonymkode: 5e521...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener ikke at jeg har rett til å dømme hvem som er «verdige trengende». Og jeg gjør det heller ikke- utad. Men jeg tenker veldig ofte at folk sutrer og ikke tar ansvar for eget liv. Og så ergrer jeg meg gul og grønn over «hva har jeg rett på- holdningen». Skulle ønske flere spurte etter sine plikter.

hi

Anonymkode: 5e521...1a9

«Rett på» er nå én ting. Enda verre er det med de som har «krav på» alt mulig. Vet det i praksis betyr det samme, men det er noe umusikalsk over ordlyden. 

Anonymkode: bc120...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misstenker at det er flere som er det men som ikke tør å innrømme det. Jeg er nok også kynisk og mener at folk må ta ansvar selv og ikke legge seg ned å vente på hjelp fra myndighetene. 

Dette betyr ikke at jeg er en kald person, jeg kan godt fortelle folk at jeg er glad i de, gi en klem når jeg ser de trenger det og jeg kan oppmuntre folk til å fortelle de hvor flink jeg synes de har vært, men det jeg sier er min ærlige mening. 

Jeg har opplevd både medgang og motgang så det er ikke årsaken til at jeg er slik. Jeg lurer med på om det rett og slett kan være at man tenker litt mer likt slik som en del menn. F.eks. så har yrker innen helsesektoren aldri vært noe for meg, jeg jobber med IT og elsker det. Nå får jeg sikkert halve forumet på nakken men for meg så er f.eks. ikke angst en god nok grunn til å bli ufør: Det finnes hjelp, det finnes hjelp til selvhjelp og det finnes yrker hvor man selv kan klare å tilpasse sin arbeidsdag. Osv. Jada jeg vet de sier at de har prøv alt....det samme tenkte jeg når jeg var ekstremt overvektig, helt til jeg bare måtte innse at der er en sammenheng mellom det som går inn og det som forbrukes, og kun et fåtall lider av medisinske grunner til å ikke gå ned i vekt. 

Anonymkode: 067c1...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...