Gå til innhold

Står i VG i dag at de vurderer å åpne skolene igjen rett over påske...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da tror jeg det skjer.....men vet ikke om jeg liker det. Tror det er for tidlig å slippe opp.

Hva tenker du?

Anonymkode: dbdba...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen faglig tyngde til å mene det ene eller det andre. Jeg vil forholde meg til det fhi og myndighetene forteller meg i denne saken.

Anonymkode: ad9e2...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper skoler og bhg åpner igjen, og jeg håper at de gjør det fordi disse 4 ukene med lock down har hatt en virkning. Jeg håper også at de da legger til rette for at barn som er i risikogruppen, eller har nær familie i risikogruppen, får mulighet til å fortsette med hjemmeskole. Jeg håper også at de fortsetter med å verne om de svake og gamle, at det ikke blir fritt frem for å besøke sykehus og sykehjem osv. Og at grensene forblir stengt ei god stund til. Vil tro det kommer til å fortsette å være restriksjoner rundt hvor mange som kan samles ei stund til, og at selv om skoler og bhg åpner, så skal vi holde oss mest mulig hjemme på fritiden. Jeg er veldig bekymret for den norske økonomien, og er redd velferdstaten som vi kjenner den kan lide voldsomt hvis landet holdes stengt for lenge. Og jeg er også redd for psyken til folk, barn og voksne som ikke har det så bra hjemme osv. Derfor håper jeg at ihvertfall skole, bhg og jobb snart blir som normalt igjen, selv om hva vi kan gjøre på fritiden er begrenset. Og så håper jeg som sagt at grunnen til at de kan åpne opp litt, er fordi tiltakene til nå har hatt en effekt. Når det er sagt, jeg forholder meg til det myndighetene sier.

Anonymkode: 65058...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå begge veier. Vi er har den minste skolen i kommunen, så hvis de skal slippe opp så er det hvertfall lett å spore smitten..

Har ingen anelse om hva som skjer. Håper for barnas del at skolene åpner. Da blir det også lettere å jobbe hjemmefra for oss voksne.

De kunne jo åpnet skolene, men ventet enda et par uker etter det med å slippe opp alt det andre..

Anonymkode: 79b4c...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de jobber med en løsning for å beskytte de utsatte gruppene. Så kan resten av samfunnet gradvis gå tilbake til normalt. Med den strategien de har nå, så vil det ta opptil 18 måneder før ting kan være normalt igjen. Og det går ikke. Da er samfunnet vårt ruinert og kostnaden både økonomisk og sosialt, langt overgått nytten.

Så ja, jeg tror og håper skolene åpner etter påske.

Anonymkode: 1fb22...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tre barn på tilsammen to skoler. På de to skolene går det over 1000 elever. Pappaen er i risikogruppen. Hvis dette forslaget går igjennom håper jeg VIRKELIG de har tenkt igjennom det og sett på hvor mye smitte de kan slippe ut. 

Anonymkode: 09500...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror garantert ikke de åpner etter påske. Jeg tror 1.juni

Anonymkode: 16243...c06

Det er jeg redd du bare kan glemme

Anonymkode: dbdba...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ingen faglig tyngde til å mene det ene eller det andre. Jeg vil forholde meg til det fhi og myndighetene forteller meg i denne saken.

Anonymkode: ad9e2...ad0

Det er jo ikke så lett når fhi og regjeringen ikke er enige. Fhi anbefalte vel ikke stenging på det tidspunktet det ble bestemt, og mente skolene kunne åpnes nå. Skolestengingen og hytteforbudet er politiske vedtak, og ikke kunnskapsbaserte. 

Anonymkode: 54925...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke så lett når fhi og regjeringen ikke er enige. Fhi anbefalte vel ikke stenging på det tidspunktet det ble bestemt, og mente skolene kunne åpnes nå. Skolestengingen og hytteforbudet er politiske vedtak, og ikke kunnskapsbaserte. 

Anonymkode: 54925...30e

Hvem skal man høre på da mener du? Synsere på dib? At regjeringen valgte å stenge skolene for å være på den sikre siden, selv om FHI ikke anbefalte det, innbyr jo til tillit.

Barna mine holder seg hjemme når myndighetene stenger skolen. Når myndighetene åpner skolen, så drar barna mine på skolen.

Jeg orker ikke å gjøre det så mye vanskeligere enn som så.

Anonymkode: d6dff...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall fullstendig idioti hvis myndighetene åpner rett etter påske. Da går det maks fjorten dager før det kommer en voldsom oppblomstring i smittede, syke og døde.

På skolen der jeg jobber er vi over 800 mennesker på en vanlig dag. Tenk hva én som ikke selv vet at han eller hun er koronasmittet kan få spredd av smitte bare på en dag eller to på en slik skole. 

Ikke uvanlig med skoler med flere hundre mennesker. Smitten vil bevege seg som ild i tørt gress. Da er den jobben vi gjør nå, helt fånyttes. 

Anonymkode: 27ba5...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i alle fall fullstendig idioti hvis myndighetene åpner rett etter påske. Da går det maks fjorten dager før det kommer en voldsom oppblomstring i smittede, syke og døde.

På skolen der jeg jobber er vi over 800 mennesker på en vanlig dag. Tenk hva én som ikke selv vet at han eller hun er koronasmittet kan få spredd av smitte bare på en dag eller to på en slik skole. 

Ikke uvanlig med skoler med flere hundre mennesker. Smitten vil bevege seg som ild i tørt gress. Da er den jobben vi gjør nå, helt fånyttes. 

Anonymkode: 27ba5...2d2

Jeg tipper myndighetene har rådført seg med ymse eksperter jeg, som vet mer om virus og smitte enn gjennomsnittspersonen som jobber på en skole.

Anonymkode: d6dff...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon så vil en åpning vurderes i påskeuken, ikke før. Derfor er dette ikke noe tema enda, slik som ting er nå er det stengt. 

Ingenting er bestemt og alt kan skje. 

Anonymkode: ecabf...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper myndighetene har rådført seg med ymse eksperter jeg, som vet mer om virus og smitte enn gjennomsnittspersonen som jobber på en skole.

Anonymkode: d6dff...5b3

Du tror man må være ekspert for å se at et såpass smittsomt virus fort vil spre seg som ild i tørt gress på en åpen skole med bortimot 1000 mennesker? Deg om det. Jeg velger iallefall å bruke fornuften og min logiske sans der jeg åpenbart kan

Anonymkode: 35cf1...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bemerker meg mer og mer; de med de sterkeste meningene er alltid de med minst peiling. DIB og kommentarfeltet på Nettavisen-artikler på fb tar kaka.

Hør på myndighetene og innse at ekspertene vet hva de holder på med!

Anonymkode: 56cbc...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror man må være ekspert for å se at et såpass smittsomt virus fort vil spre seg som ild i tørt gress på en åpen skole med bortimot 1000 mennesker? Deg om det. Jeg velger iallefall å bruke fornuften og min logiske sans der jeg åpenbart kan

Anonymkode: 35cf1...88f

Smitte er ikke til å unngå uansett. Folk VIL bli smitta. Og de kan like gjerne bli smitta om 2 år som nå. Men vi kan ikke holde ungene borte fra skolen i 2 år.

Det sier min fornuft og logiske sans, som jeg åpenbart bruker der jeg kan.

Anonymkode: d6dff...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg bemerker meg mer og mer; de med de sterkeste meningene er alltid de med minst peiling. DIB og kommentarfeltet på Nettavisen-artikler på fb tar kaka.

Hør på myndighetene og innse at ekspertene vet hva de holder på med!

Anonymkode: 56cbc...88e

Amen.

Anonymkode: d6dff...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke at de vurderer det. Står at de skal vurdere om det er forsvarlig å åpne etter påske. Ikke det samme.

Anonymkode: dceb6...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smitte er ikke til å unngå uansett. Folk VIL bli smitta. Og de kan like gjerne bli smitta om 2 år som nå. Men vi kan ikke holde ungene borte fra skolen i 2 år.

Det sier min fornuft og logiske sans, som jeg åpenbart bruker der jeg kan.

Anonymkode: d6dff...5b3

Smitte kan fint unngås hvis man nå stenger landegrensene og isolerer alle noen uker. Da vil viruset dø ut når alle er blitt friske og det ikke er noen nye å smitte. Må da være mye bedre å ta den med en gang enn å vente til vi får Italia tilstander her, og dermed blir tvunget til å isolere alle når det likevel er for sent

Anonymkode: 35cf1...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Smitte er ikke til å unngå uansett. Folk VIL bli smitta. Og de kan like gjerne bli smitta om 2 år som nå. Men vi kan ikke holde ungene borte fra skolen i 2 år.

Det sier min fornuft og logiske sans, som jeg åpenbart bruker der jeg kan.

Anonymkode: d6dff...5b3

Det sier seg selv at det vil bli mindre smitte etterhvert som tiden går. Om skolene åpnes når det enda er massiv smitte i befolkningen vil vi kunne få store problemer, dette vet også regjeringen. For de som er i risikogruppen så vil det kanskje være best å holde seg hjemme lengre selv om ting åpnes igjen. Alt er ikke svart/hvitt man har lov å gjøre egne vurderinger såfremst de ikke er slappere enn myndighetenes råd. 

Anonymkode: ecabf...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Smitte er ikke til å unngå uansett. Folk VIL bli smitta. Og de kan like gjerne bli smitta om 2 år som nå. Men vi kan ikke holde ungene borte fra skolen i 2 år.

Det sier min fornuft og logiske sans, som jeg åpenbart bruker der jeg kan.

Anonymkode: d6dff...5b3

😂

Anonymkode: 4f710...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke skje, for da får de ikke drept viruset som de prøver på nå.

Anonymkode: 4f710...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror de jobber med en løsning for å beskytte de utsatte gruppene. Så kan resten av samfunnet gradvis gå tilbake til normalt. Med den strategien de har nå, så vil det ta opptil 18 måneder før ting kan være normalt igjen. Og det går ikke. Da er samfunnet vårt ruinert og kostnaden både økonomisk og sosialt, langt overgått nytten.

Så ja, jeg tror og håper skolene åpner etter påske.

Anonymkode: 1fb22...db7

Ca 1/3 av befolkningen er i en risikogruppe. Så det er urealistisk å åpne bare for de som ikke er i risikogruppen. De fleste barn på skolen vil enten være selv eller ha søsken/foreldre som er i en risikogruppe.

Anonymkode: 943be...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...