Gå til innhold

Flere enn meg som innser at barna er i overkant bortskjemte, overstimulerte og lite hjelpsomme?😬


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barna her var gjennom en litt lei skilsmisse for noen år siden og det er blitt kompansert en del både før og etter. Barna har det bra nå. Men innser at de har helt urealistiske forventninger til hva som skal skje og hva andre skal gjøre for dem. De er rett og slett ikke vant til at det ikke skjer en dritt. 

Anonymkode: 1c9ad...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå høres jeg sikkert uspiselig ut, men denne tiden har bekreftet for meg at jeg har fantastiske barn som rett og slett er herlige å omgås. 
Barn er tilpasningsdyktige. Helt greit å skli ut litt etter en skilsmisse. Du får dem inn på sporet igjen. Vis dem viktigheten av å jobbe som et lag, slik at alle får det best mulig. 

Anonymkode: 761e0...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Yngste på 9 år måtte jeg sette meg ned med å forklare at dette ikke er ett valg jeg har tatt, ei heller lærere eller rektor. Men, det er Erna som har bestemt. Og at vi må hjelpe hverandre så godt som mulig. Jeg må jobbe, de må gjøre skolearbeid. Også tilpasser vi oss utover det. 

Men, er barna vesentlig yngre så skjønner jeg det kan være vanskelig å forstå. 

Anonymkode: 9347e...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det ganske greit. Ungene hjelper til mer enn før, lager mat, vasker og rydder. De leker sammen og underholder seg selv. Ingen klaging. 
 

Tre barn på barneskole. 

Anonymkode: a1c4b...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot, nå med ingen andre  mennesker tilgjengelig er jeg enda mer sjeleglad for å ha lagd så fine mennesker som er spennende å bruke tid med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, sug lut skrev:

Tvert imot, nå med ingen andre  mennesker tilgjengelig er jeg enda mer sjeleglad for å ha lagd så fine mennesker som er spennende å bruke tid med.

Enig med deg. We’ve raised them well! 

5-åringen og jeg snakket om det da han la seg i dag. «Mamma, det er nesten ingenting med det Korona-viruset som er bra, bortsett fra at vi får være så mye sammen, hele familien.» Jeg er hjertens enig! Sorry til dere som har kjipe dager, men foreløpig har vi det utmerket. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her går det ganske greit. Ungene hjelper til mer enn før, lager mat, vasker og rydder. De leker sammen og underholder seg selv. Ingen klaging. 
 

Tre barn på barneskole. 

Anonymkode: a1c4b...ea3

Åhhh..det høres himmelsk ut...barn som hjelper til 🙂 Mine barn er greie og enkle å ha med å gjøre......men ikke så veldig hjelpsomme, ihvertfall ikke uten 1..nei 2...ehh 3 eller4 oppfordringer 🙂

Anonymkode: 18843...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hannasbananas skrev:

Enig med deg. We’ve raised them well! 

5-åringen og jeg snakket om det da han la seg i dag. «Mamma, det er nesten ingenting med det Korona-viruset som er bra, bortsett fra at vi får være så mye sammen, hele familien.» Jeg er hjertens enig! Sorry til dere som har kjipe dager, men foreløpig har vi det utmerket. ❤️

Ja, det var godt sagt av en liten gutt. Vi koser oss også, men jeg har en del større barn...men til og med de liker å at vi setter oss ned for å ta et bordspill eller spille Mariokart sammen...veldig koselig. Også baker vi en del da 🙂

Anonymkode: 18843...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det var godt sagt av en liten gutt. Vi koser oss også, men jeg har en del større barn...men til og med de liker å at vi setter oss ned for å ta et bordspill eller spille Mariokart sammen...veldig koselig. Også baker vi en del da 🙂

Anonymkode: 18843...f58

Takk for tipset! I morgen kveld blir det Mariokart-turnering! 🙌🏼
Kanskje no’ baking og, men det må vi passe oss litt for, hvis ikke kommer vi kanskje ikke ut døra igjen når dette er over... 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna her var gjennom en litt lei skilsmisse for noen år siden og det er blitt kompansert en del både før og etter. Barna har det bra nå. Men innser at de har helt urealistiske forventninger til hva som skal skje og hva andre skal gjøre for dem. De er rett og slett ikke vant til at det ikke skjer en dritt. 

Anonymkode: 1c9ad...04e

Hvordan forventer du å ha hjelpsomme barn hvis du ikke veileder og viser de hvordan? Inviter barna med på matlaging, la hver av ungene bestemme middagen èn dag i uka, men at de ikke kan velge det samme. Da kan de eventuelt sitte ned sammen og planlegge hva de har mest lyst på og hvilken dag de vil ha det eller så får de velge der og da helt selv. Men det bidrar til at dere blir et team. De føler seg hørt, sett og en tilhørighet. Den dagen de bestemmer maten må de også sette alt i oppvaskmaskinen for eksempel mot ukepenger eller noe annet kos. 

Anonymkode: c11d2...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna her var gjennom en litt lei skilsmisse for noen år siden og det er blitt kompansert en del både før og etter. Barna har det bra nå. Men innser at de har helt urealistiske forventninger til hva som skal skje og hva andre skal gjøre for dem. De er rett og slett ikke vant til at det ikke skjer en dritt. 

Anonymkode: 1c9ad...04e

Da var jo dette en god kur, da.

Selv er jeg bare superimponert over hvor godt mine aksepterer at ting er som de er nå, at alt er kjedelig og at de må finne på moro selv.

Anonymkode: df661...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker familietid. Håper det varer til jul. Hjemmekontor og 2 barneskolekids = ❤❤❤❤❤💕💕💕

Anonymkode: a44b8...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi elsker familietid. Håper det varer til jul. Hjemmekontor og 2 barneskolekids = ❤❤❤❤❤💕💕💕

Anonymkode: a44b8...c3c

Du håper dette varer til jul :sjokkert: En liten smule selvsentrert kanskje

Anonymkode: efe78...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også lagt merke til dette, og hvor store forskjeller det er på barn. Nabobarna leker ute fra morgen til kveld, de er 6 og 8 år. De er aktive, oppfinnsomme og løsningsorienterte for alderen. Jeg blir glad av å se at noen fortsatt oppdrar ungene sine slik. 
 

Vi prøver hardt i vårt hjem å få til det samme. Den eldste her er veldig glad i TV og youtube, så det er litt utfordrende. 

Anonymkode: 5652c...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har også lagt merke til dette, og hvor store forskjeller det er på barn. Nabobarna leker ute fra morgen til kveld, de er 6 og 8 år. De er aktive, oppfinnsomme og løsningsorienterte for alderen. Jeg blir glad av å se at noen fortsatt oppdrar ungene sine slik. 
 

Vi prøver hardt i vårt hjem å få til det samme. Den eldste her er veldig glad i TV og youtube, så det er litt utfordrende. 

Anonymkode: 5652c...fa6

Vår yngste er i overkant glad i skjermene sine, og hvis hun fikk velge selv ville hun ha brukt storparten av dagene sine med det. 
Jeg er voksen, og ser at det ikke kommer nor godt ut av å sitte foran en skjerm hele dagen.
Når jeg synes hun har sittet lenge nok, så sier jeg at hun må skru av. I fem minutter klager hun på at hun ikke har noe å gjøre, og så går det over. Hun er ute eller inne i full lek, alene eller sammen med dem hun kan leke med nå.

Unger blir ikke lekne og oppfinnsomme dersom de får lov å sitte på youtube hele dagen. Som voksen er det din jobb å skru av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på elleve har normalt ikke iPad her hjemme, men han fikk låne den han har hos faren nå når vi er så mye hjemme. Det gikk to dager, så konfiskerte jeg det elendige brettet og lovte meg selv aldri mer. Det virker jo som dop! Min aktive, glade gutt ville plutselig BARE sitte med latterlige små spill hele dagen, listet seg ut i stua og hentet iPaden om morgenen, gjemte seg med den, ble pottesur når han måtte legge den bort. Hver gang jeg snudde ryggen til, var iPaden fremme. At folk vil ha sånt i huset er beyond me, unger kan jo ikke håndtere det? Han ble jo som en narkoman som ikke fikk dopet sitt. Da den forsvant og han hadde sutret ferdig, ble han heldigvis seg selv igjen og begynte å leke med tingene sine igjen, lese, spille spill med søsteren sin, leke i hagen. Aldri mer, sier nå jeg. 

Anonymkode: d775c...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger tenkt at jeg er heldig som bor med de folka i verden som jeg liker aller best. Ungene mine er rett og slett kjempekjekke å være sammen med. Artige, hjelpsomme, morsomme og reflekterte. 

Anonymkode: 0efce...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på elleve har normalt ikke iPad her hjemme, men han fikk låne den han har hos faren nå når vi er så mye hjemme. Det gikk to dager, så konfiskerte jeg det elendige brettet og lovte meg selv aldri mer. Det virker jo som dop! Min aktive, glade gutt ville plutselig BARE sitte med latterlige små spill hele dagen, listet seg ut i stua og hentet iPaden om morgenen, gjemte seg med den, ble pottesur når han måtte legge den bort. Hver gang jeg snudde ryggen til, var iPaden fremme. At folk vil ha sånt i huset er beyond me, unger kan jo ikke håndtere det? Han ble jo som en narkoman som ikke fikk dopet sitt. Da den forsvant og han hadde sutret ferdig, ble han heldigvis seg selv igjen og begynte å leke med tingene sine igjen, lese, spille spill med søsteren sin, leke i hagen. Aldri mer, sier nå jeg. 

Anonymkode: d775c...221

Mine barn håndterer iPad helt greit. De spiller en liten stund før de går lei og finner på noe annet. Så noen unger håndterer det helt greit.

Anonymkode: 0efce...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn håndterer iPad helt greit. De spiller en liten stund før de går lei og finner på noe annet. Så noen unger håndterer det helt greit.

Anonymkode: 0efce...b7d

Det gjør mine og. Jeg ser tendenser til at de som ikke har tilgang til iPad og spillkonsoller, eller har veldig strenge regler rundt dette, er de som blir helt avhengig av det, hvis de først får tilgang. De av ungene som har "fri tilgang" i klassen til mitt barn, er de som og er masse ute og leker. Samme med unger som har strengt sukkerregime hjemme, de overspiser i selskap og ved andre anledninger. Maser og gnåler, bare de ser vi har ei brusflaske stående.

Anonymkode: 6b074...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå høres jeg sikkert uspiselig ut, men denne tiden har bekreftet for meg at jeg har fantastiske barn som rett og slett er herlige å omgås. 
Barn er tilpasningsdyktige. Helt greit å skli ut litt etter en skilsmisse. Du får dem inn på sporet igjen. Vis dem viktigheten av å jobbe som et lag, slik at alle får det best mulig. 

Anonymkode: 761e0...d5c

Samme her, jeg er så imponert over hvordan de takler den nye situasjonen! 
De tar skolearbeid på strak arm, rydder i huset, lufter bikkja, har det utrolig mye gøy sammen. 
de er blide og veldig hyggelige å være i hus med. 
Klapper meg og mannen på skulderen , for vi har fanden meg gjort en god jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fri tilgang til iPad osv for både 3,5 åringen og ungdommene. De styrer det fint selv. De store erselvsagt mye på nett nå når de bare må være hjemme, men ellers er det jo lekser, trening og ute med kompiser. Minstemann er sjelden på iPad, men henter den selv.

 

ellers er tipset å lage en «kjede seg krukke». Skriv masse lapper og legg oppi en krukke. Vi har en til de store og en til minstemann. Kjeder de seg så kan de trekke en lapp og da MÅ de gjøre det som står på lappen! Alt fra støvsuge, rydde rommet, dekke bordet til lese bok, spille iPad, brettspill, bygge legering til minstemann, lese bok for lillebror, gå en tur, hente posten, spise en sjokolade osv! Den brukes flittig her om dagen.

 

Vi koser oss veldig og jeg ser jeg har hyggelige barn som klarer seg selv. Vi må jobbe litt med å delta i huset. Men det er vår feil, de har fartet så mye på trening osv at vi ikke har laget system og forventninger til de. Så det må vi jobbe litt med. De hjelper når vi spør, men synes at de er store nok til å gjøre ting uten at vi bør si det.

 

Anonymkode: 6d3c6...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Det gjør mine og. Jeg ser tendenser til at de som ikke har tilgang til iPad og spillkonsoller, eller har veldig strenge regler rundt dette, er de som blir helt avhengig av det, hvis de først får tilgang. De av ungene som har "fri tilgang" i klassen til mitt barn, er de som og er masse ute og leker. Samme med unger som har strengt sukkerregime hjemme, de overspiser i selskap og ved andre anledninger. Maser og gnåler, bare de ser vi har ei brusflaske stående.

Anonymkode: 6b074...74a

Her er det helt omvendt. De som har fri tilgang på skjermer gjør ikke annet enn å spille fortnite eller sitte på YouTube, mange er dessverre også blitt overvektig allerede (i femte klasse), mens de med lite tilgang/strenge regler er aktive unger som finner på leker ute, går på aktiviteter osv.

Men når det gjelder sukker, har jeg sett noe av det samme som deg. Hysteriske mødre som omtaler sukker som «gift» og nekter ungene helt normale gleder som saft og is på varme sommerdager eller kake i selskap, gjør ofte at ungene overspiser alt de kan få i når de er hos andre. 

Anonymkode: d775c...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 14-åring i puberteten, han var litt uregulert før koronarestriksjonene, og er litt uregulert under restriksjonene. Uttrykkene for håpløshet og kjedsomhet blir dermed sterkere enn jeg skjønner at er nødvendig. Han har hatt to «melt downs» på disse 16 dagene. Utover det er begge ungene lette å ha med å gjøre. De har begge ryddet rommet sitt, virkelig storryddet, på eget initiativ. Tømt skuffer og skap og vasket før ting har blitt lagt på plass igjen. Nabobarn har fått «nye» leker. Vinn-vinn med andre ord. Vi spiller brettspill, og har funnet en serie vi ser sammen på kveldene. 12-åringen er aktiv alene, han jogger, hopper på trampolina, trikser i hagen, tar med seg foreldrene sine ut og spiller badminton. 

Kort sagt synes jeg ting fungerer overraskende bra. Når det gjelder digitale greier, så er ingen av våre avhengige selv om særlig 14-åringen liker å spille. Det er vel ingen fasitsvar her. Akkurat som om det er rimelig å tro at rus virker mer belønnede på enkelte, og at de dermed blir lettere avhengige, er det nok individuelle forskjeller. Sånn er det vel med sukker også. Noen hiver seg over det og må begrenses. Noen blir desperate av begrensningene og må hiver seg enda mer over når det er til stede. Generelt tenker jeg at det er viktig å lære ungene indre kontroll. Ytre kontroll funker jo bare når kontrollbetingelsene er til stede. Det er klart yngre barn trenger mye ytre kontroll, men det er viktig å slippe gradvis opp hvis de skal bli ungdommer og voksne som selv kan styre seg. Impulskontroll og evne til behovsutsettelse kommer nok i ulik grad, men det er et mål at de skal tåle å vente på noe de har lyst på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten var de litt krevende. Nå har de «landa» i den nye hverdagen og er mye mer harmoniske og rolige. Litt vanlige utfordringer er det jo men hverdagene er langt bedre enn jeg så for meg, og hvordan det faktisk var i starten. Jeg så for meg å bli helt utslitt men det har gått seg til. Kunne holdt på med dette lenge jeg. 

Anonymkode: 8dd81...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...