Gå til innhold

De sårbare barna


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå er det mye fokus i media på de sårbare barna, som er hjemme i dårlige bosituasjoner med vold/overgrep. Både i media, og i ulike barnehagefora (jeg er en del av den yrkesgruppen). Det slår meg at det er mye oppmerksomhet rundt dette nå, men når sommerferiene starter, og man tar to måneder ferie (f.eks i småskolen), vinker man bare hadet, og sier god sommer. Det er ikke gitt at disse barna er masse hos andre omsorgspersoner, og har et vell av bare positive opplevelser da heller. 
Jeg har faktisk aldri hørt det bli løftet frem som en problemstilling at vi skal ringe de familiene vi vet kan slite flere ganger i uka osv, eller tilby de et eget opplegg. 
Kanskje Norge nå står ovenfor en vekker, at mange i lange stunder blir overlatt til seg selv, i den situasjonen som enn måtte være rundt. 
De som blir utsatt for overgrep blir ikke det mer eller mindre av at man er sammen pga koronavern, men av at man i det hele tatt ikke skal/må ut i samfunnet. To måneder skolestengt... 

Anonymkode: 9b739...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen er at barna i de to månedene med sommerferie kan gå ut som de vil. Ikke være «sperret inne».

men disse barna er det veldig få som bryr seg om generelt. Hele året. De har det ikke bedre om de er i barnehage eller på skole 365 dager i året heller. De vet de må hjem, og de får en klump i magen hver gang de vet at tiden nærmer seg.

Anonymkode: 34239...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen er at barna i de to månedene med sommerferie kan gå ut som de vil. Ikke være «sperret inne».

men disse barna er det veldig få som bryr seg om generelt. Hele året. De har det ikke bedre om de er i barnehage eller på skole 365 dager i året heller. De vet de må hjem, og de får en klump i magen hver gang de vet at tiden nærmer seg.

Anonymkode: 34239...109

Kan de det? Kan en seksåring «gå ut som han vil»? Om mor eller far sier nei. Det vet vi jo ikke... 

Anonymkode: 9b739...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg setter ett stor spørsmålstegn til hvorfor disse barna skal bo i denne typen hjem. Hører mange av ekspertene mener at det er mere traumatisk og bli tatt utav hjemmet. Men de tilfellene jeg vet om hvor det er blitt gjort, har det vært helt avgjørende for at de er «mennesker» i dag. Det er mere foreldrevern enn barnevern. Helt galskap hvor mye makt biologiske foreldre har. Skremmende

Anonymkode: d6e8e...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse fokus på disse barna i de andre feriene, sånn i systemene som skal ivareta dem. Vi styrker hjemmebesøk, skaffer ferietilbud osv. i fleng. En del barn får tilbud om barnehage hele sommeren etter barnevernsanbefaling, større barn ofte tilbud om sommerskole, AKS, ferieleirer osv. Men ja, ferier er absolutt sårbare tider for bekymringsbarna.

Det som er annerledes nå er også at mange omsorgspersoner får forsterket egne vansker fordi de er engstelige, ikke kan gå ut, ikke kan få bistand fra andre slektninger, ikke får egen psykisk helsehjelp osv. som de bruker. (Noe av dette er tilfelle også sommer, påske og jul ellers, men nå i sterkere grad).

Anonymkode: 4fd4f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har oppfølging av barnevernet har gjerne annen hjelp i vanlige ferier. Et barn jeg kjenner er på avlastning annenhver helg til vanlig og mer i ferier, men dette tilbudet har hun ikke nå.

Heldigvis er det åpnet for tilbud til de mest sårbare barna så hun skal få ekstra timer med støttekontakt i stedet, men det er verre med de som "bare" regnes som moderat sårbare eller ikke er fanget opp i det hele tatt. Støttekontakten skal bare ha henne nå og ikke de andre hun også er søttekontakt for til vanlig, for å begrense smitterisiko, så det er jo mange som ikke får.

Anonymkode: 6a4f5...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var et av de barna, og jeg var omtrent aldri hjemme. Hjemme var skrekkens hus, hvor jeg gikk rundt redd hele tiden. Ute var mitt fristed, hvor jeg var trygg og kunne slappe av. Nå var jeg heldig på sommeren, jeg var 2 uker på feriekoloni, og 4 uker hos mine besteforeldre, og de var bare snille. Og ellers var jeg jo ute, om det var med venner eller alene. Hadde jeg vært barn i disse dager, måtte jeg gått med denne frykten konstant, jeg hadde aldri fått en pause fra den. Jeg forsøkte å ta livet mitt da jeg var 14 år. Og en sånn situasjon hadde vel fort ført til selvmordsforsøk.

 

Anonymkode: 94e92...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...