Gå til innhold

Sønnen på 16 drakk opp en halv flaske vodka i natt på pur faen skap?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må bare høre noens råd ang dette. Han skremte meg virkelig. Han er en rolig gutt som gamer dagen lang og går sjelden ut.

Det som skjedde dagen før var jeg måtte ta pc’n hans fordi han har fått mange anmerkninger tidligere i uka for å ikke levert arbeidskrav.

Jeg har hatt lang lunte og truet lenge med å ta pc’n. 
 

Jeg tok den i går samtidig som jeg sa at skjer det en gang til så blir pc’n borte «i morgen». Men jeg fikk styrke det sekundet jeg fikk personlig melding av lærer om at sønnen har mange anmerkninger.

I dag tidlig vekket jeg han og ser spy over hele han og senga. En øl står på vinduskarmen. Jeg løper å skjekker vodka flaska (jeg har sjelden dette stående). Så nå er det ikke mer å «ta» for han. Får han i dusjen, gir han mat der han forteller selv at han tror han har tatt vodka flaska. Han hadde helt på vann slik at jeg ikke skjønte at den var tom.

Min første reaksjon er å gi han pc’n tilbake, men det er jo ikke feil å sette ned foten å be han kjerpe seg å ta tak i skolen de siste månedene som er igjen av ungdomsskolen. Han ser ingen vits å gjøre skolearbeid, jeg prøver å forklare han at nå som eksamen er avlyst så blir det enda viktigere å vise lærer resultater slik at lærer har noe å gå etter for å sette standpunkt karakter.

Vi har avtalt at jeg vekker han kl.09 i morgen og at han da setter i gang med skolearbeid, så får han pc’n sin tilbake når han klarer å gjøre både skolearbeid og spille samtidig.

Jeg vet dette kommer til å skli ut, men skal han gå så drastisk til verks med at han drikker seg fra sans og samling så kan han heller få ha sin PC i fred. Nå er det ikke mer å drikke på for han og jeg har gjemt unna Paracet og Ibux. 
 

Er det noen miljøterapauter eller psykologer her som kan gi meg noen råd? Hvordan få han til å gjøre skolearbeid? Bør pc’n bli borte? Hva med hans reaksjon? Han styrer meg med å skremme meg på sitt vis, han har ikke raserianfall.

Anonymkode: e283c...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hverken psykolog eller terapaut. Men han kjedet nok vettet av seg. Trengte å freske ut? 
 

Anonymkode: 827b6...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde ikke fått PC til noe annet enn skolearbeid av meg, hvertfall. Først skole, så game. Han er 16 og må ta ansvar.

Anonymkode: b8e43...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må bare høre noens råd ang dette. Han skremte meg virkelig. Han er en rolig gutt som gamer dagen lang og går sjelden ut.

Det som skjedde dagen før var jeg måtte ta pc’n hans fordi han har fått mange anmerkninger tidligere i uka for å ikke levert arbeidskrav.

Jeg har hatt lang lunte og truet lenge med å ta pc’n. 
 

Jeg tok den i går samtidig som jeg sa at skjer det en gang til så blir pc’n borte «i morgen». Men jeg fikk styrke det sekundet jeg fikk personlig melding av lærer om at sønnen har mange anmerkninger.

I dag tidlig vekket jeg han og ser spy over hele han og senga. En øl står på vinduskarmen. Jeg løper å skjekker vodka flaska (jeg har sjelden dette stående). Så nå er det ikke mer å «ta» for han. Får han i dusjen, gir han mat der han forteller selv at han tror han har tatt vodka flaska. Han hadde helt på vann slik at jeg ikke skjønte at den var tom.

Min første reaksjon er å gi han pc’n tilbake, men det er jo ikke feil å sette ned foten å be han kjerpe seg å ta tak i skolen de siste månedene som er igjen av ungdomsskolen. Han ser ingen vits å gjøre skolearbeid, jeg prøver å forklare han at nå som eksamen er avlyst så blir det enda viktigere å vise lærer resultater slik at lærer har noe å gå etter for å sette standpunkt karakter.

Vi har avtalt at jeg vekker han kl.09 i morgen og at han da setter i gang med skolearbeid, så får han pc’n sin tilbake når han klarer å gjøre både skolearbeid og spille samtidig.

Jeg vet dette kommer til å skli ut, men skal han gå så drastisk til verks med at han drikker seg fra sans og samling så kan han heller få ha sin PC i fred. Nå er det ikke mer å drikke på for han og jeg har gjemt unna Paracet og Ibux. 
 

Er det noen miljøterapauter eller psykologer her som kan gi meg noen råd? Hvordan få han til å gjøre skolearbeid? Bør pc’n bli borte? Hva med hans reaksjon? Han styrer meg med å skremme meg på sitt vis, han har ikke raserianfall.

Anonymkode: e283c...4be

Wow så feil håndtert av deg! 🤯
hvorfor fjerne pc’en? Det er vel noe han bruker for å gjøre skolearbeid? Gir absolutt ingen mening. Istedenfor å skape splid mellom dere og en ungdom som utagerer slik, hva med å faktisk ta deg tid til å sitte ned og snakke med han. Finne ut om det er noe han sliter med og som du kan hjelpe med. Sliter han med denne situasjonen vi er i? Vanskeligere å konsentrere med skolearbeid når han ikke er fysisk på skolen? At ungdom i den alderen bare «plutselig» finner ut at de kjeder seg så mye at de drikker til de spyr er et tegn på at noe ikke er som det skal. Det er ikke et tegn på svakhet eller mangel på grenser å ville forstå barna sine og hjelpe de gjennom ting istedenfor å true. Man er ikke en dårlig forelder fordi man bryr seg om barna sine. Trusler fungerer ikke, selv om det kan være effektivt der og da. 

Anonymkode: 383c0...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må bare høre noens råd ang dette. Han skremte meg virkelig. Han er en rolig gutt som gamer dagen lang og går sjelden ut.

Det som skjedde dagen før var jeg måtte ta pc’n hans fordi han har fått mange anmerkninger tidligere i uka for å ikke levert arbeidskrav.

Jeg har hatt lang lunte og truet lenge med å ta pc’n. 
 

Jeg tok den i går samtidig som jeg sa at skjer det en gang til så blir pc’n borte «i morgen». Men jeg fikk styrke det sekundet jeg fikk personlig melding av lærer om at sønnen har mange anmerkninger.

I dag tidlig vekket jeg han og ser spy over hele han og senga. En øl står på vinduskarmen. Jeg løper å skjekker vodka flaska (jeg har sjelden dette stående). Så nå er det ikke mer å «ta» for han. Får han i dusjen, gir han mat der han forteller selv at han tror han har tatt vodka flaska. Han hadde helt på vann slik at jeg ikke skjønte at den var tom.

Min første reaksjon er å gi han pc’n tilbake, men det er jo ikke feil å sette ned foten å be han kjerpe seg å ta tak i skolen de siste månedene som er igjen av ungdomsskolen. Han ser ingen vits å gjøre skolearbeid, jeg prøver å forklare han at nå som eksamen er avlyst så blir det enda viktigere å vise lærer resultater slik at lærer har noe å gå etter for å sette standpunkt karakter.

Vi har avtalt at jeg vekker han kl.09 i morgen og at han da setter i gang med skolearbeid, så får han pc’n sin tilbake når han klarer å gjøre både skolearbeid og spille samtidig.

Jeg vet dette kommer til å skli ut, men skal han gå så drastisk til verks med at han drikker seg fra sans og samling så kan han heller få ha sin PC i fred. Nå er det ikke mer å drikke på for han og jeg har gjemt unna Paracet og Ibux. 
 

Er det noen miljøterapauter eller psykologer her som kan gi meg noen råd? Hvordan få han til å gjøre skolearbeid? Bør pc’n bli borte? Hva med hans reaksjon? Han styrer meg med å skremme meg på sitt vis, han har ikke raserianfall.

Anonymkode: e283c...4be

Dette kan være to ting: Enten rent ungdomsopprør, en slags hevn for å gi deg skyldfølelse og for få viljen sin. Eller så er han allerede så sterkt avhengig av skjermen/gaming/internett, at han føler behov for å selvmedisinere seg om han må klare seg uten. Her med alkohol. Det siste er jo veldig alvorlig. Ikke minst bare holdningen han viser til bruk av så store mengder alkohol som 16 åring...og helt alene😶 Tenker lett det er psykologiske faktorer som spiller inn her ja.

Tror absolutt du gjør helt rett i å ta fra ham PC’ en nå. Ihvertfall i kontrollerte doser. Gi ham belønning i form av skjermtid for hver skoleinnsats, innleverte oppgave etc. Belønn ham for tiden han bruker på skolearbeid og ikke straff ham om resultatene ikke blir så gode. Bare det at han jobber og prøver.

Anonymkode: f7c13...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Slik jeg ser det så hjalp det ham å gjøre enda en gal ting. Du straffet ham for at han ikke gjorde skolearbeidet, og så gir du etter når han gjør noe enda verre. Ergo lærte han hvordan pille deg på nesa. 

Han trenger jo voksenstøtte han der. Han er tydeligvis ikke moden nok til å være selvstendig. Istedet for å si han skal gjøre skolearbeidet og så gå er nok feil. Du må rett og slett sette deg ned og si han skal sette seg sammen med deg og gjøre arbeidet NÅ, mens du ser på. Drikkingen er alvorlig. Snakk med ham om hvorfor han gjorde det og lær ham om alkoholforgiftning. Drakk han for å hevne seg ville jeg i allefall ikke gitt ham pcn tilbake før han la seg laaaaangflat og ba om unnskyldning. 

Anonymkode: 97bfb...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hm.. Slik jeg ser det så hjalp det ham å gjøre enda en gal ting. Du straffet ham for at han ikke gjorde skolearbeidet, og så gir du etter når han gjør noe enda verre. Ergo lærte han hvordan pille deg på nesa. 

Han trenger jo voksenstøtte han der. Han er tydeligvis ikke moden nok til å være selvstendig. Istedet for å si han skal gjøre skolearbeidet og så gå er nok feil. Du må rett og slett sette deg ned og si han skal sette seg sammen med deg og gjøre arbeidet NÅ, mens du ser på. Drikkingen er alvorlig. Snakk med ham om hvorfor han gjorde det og lær ham om alkoholforgiftning. Drakk han for å hevne seg ville jeg i allefall ikke gitt ham pcn tilbake før han la seg laaaaangflat og ba om unnskyldning. 

Anonymkode: 97bfb...202

Jeg leste også først innlegget som om at hun ga etter og ga ham pc’ en, etter drikkingen. Men det var bare en tanke hun hadde. Hun gjorde det ikke.

Anonymkode: f7c13...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja han sa selv at han kjedet seg.

HI

Anonymkode: e283c...4be

Håper du har fortalt han hvor farlig det var

Anonymkode: 718aa...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må revurdere hvordan du forholder deg til han. Han er såpass stor at han ikke er et barn på samme måte mer. Prøv heller å tenk deg hva du ville gjort og sagt hvis det var mannen din, eller din beste venninne. Du ville ha hjulpet, snakket, støttet på voksent vis. Ikke straffet og bestemt. Han virker som en person du faktisk kan gjøre det med, fordi han ikke får raserianfall eller er utagerende.

Anonymkode: a70af...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt kan alle 16 åringer finne på, så lenge dette har bare skjedd en gang hadde jeg latt det gå, men han hadde måtte vasket sengen sin selv.

Det jeg reagerte på i innlegget var setningen "så får han pc’n sin tilbake når han klarer å gjøre både skolearbeid og spille samtidig."

Jeg har en på 13 som også spiller mye, men her er det ingen spilling før han er ferdig med skolearbeidet og vi har sjekket at han har gjort det han skal gjøre.
Når de jobber med skolearbeidet er det der de skal ha fokuser, de skal IKKE spille og gjøre skolearbeidet samtidig

Anonymkode: 1fc29...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke ta fra han PC i disse dager. Han trenger den til skolearbeid og han trenger den for å holde sosial kontakt. 

Hvor er du om dagen, om du kan vekke han 9, er du hjemme? Lag en timeplan for dagen. Står opp 9, jobber med skole, spise lunch sammen 12, pause til 13, jobbe med skole til 15. Spør om hva han skal jobbe med og be han vise deg hva han har gjort. 

Denne perioden er tung for mange elever, og mange skoler øser ut oppgaver i redsel for at elevene ikke skal jobbe nok. Det er lite kontakt mellom skole og elev. Be den læreren som sendte deg melding om å ta en samtale med deg og sønnen. Få på det rene hva som må skje og pirk gjerne litt ved lærerens praksis. 

At han drakk seg full er et skrik om å bli sett. Ikke noe å lage så veldig styr om. 

Edit: Få inn noe fysisk aktivitet. Gå en tur sammen. Trenger ikke være store greia. Men kom dere litt ut. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørest ut som dere mangler struktur i hverdagen. Jeg foreslår et fast tidspunkt der han møter nydusjet og på kledt til frokost. Skolestart en halvtime senere. Avbrudd for lunsj og fysisk aktivitet midt på dagen og en ny skoleøkt etterpå. Deretter oppgaver for fellesskapet, ungdommene kan fint gjøre like mye husarbeid som voksne nå som de ikke har fritidsaktiviteter. Når alt dette er gjort, og ikke før, er det fritt fram med spilling og sosiale medier, om så fram til den faste leggetiden som du fastsetter.

Jeg er rimelig sikker på at han vil trives bedre med dette enn å skulle plutselig styre tiden sin selv i en tid med fullstendig unntakstilstand. 

Anonymkode: 1454a...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du hjemmefra? Kan dere ha hjemmekontor sammen ved kjøkkenbordet? Jeg gjør det litt ekstra hyggelig for tenåringene mine disse dagene. De jobber på rommet sitt (skolen krever tilstedeværelse i de respektive timene, digitalt oppmøte), men jeg stikker innom med en kopp te, litt oppkuttet frukt eller bare et spørsmål om hvordan det går og en påminnelse om at jeg er der hvis de trenger hjelp. 

Anonymkode: a0a41...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...