Gå til innhold

Om politikere krever halv husleie fra utleiere så mister jeg huset!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ja det hjelper mange som leier. Men hva om de som leier ut er permittert og dette er eneste inntekt de har?? Jeg er utleier og de som leier hos meg sitter trygt plantet i sine jobber. Bedre enn meg. 
 

Får helt panikk om politikere får gjennom dette!!

Anonymkode: f5397...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som mister boligen sin de kommende månedene. Dessverre. Svensk tilnærming hadde vært bedre. 

Anonymkode: 31e1b...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det hjelper mange som leier. Men hva om de som leier ut er permittert og dette er eneste inntekt de har?? Jeg er utleier og de som leier hos meg sitter trygt plantet i sine jobber. Bedre enn meg. 
 

Får helt panikk om politikere får gjennom dette!!

Anonymkode: f5397...b09

Hvor står det at de har tenkt å gjøre det?

Anonymkode: 3e6e4...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det at de har tenkt å gjøre det?

Anonymkode: 3e6e4...008

Dagbladet.

Anonymkode: f5397...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dagbladet.

Anonymkode: f5397...b09

En link hadde gjort seg

Anonymkode: 3e6e4...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det hadde skjedd, hadde jeg gjort det jeg kunne for å likevel betale det jeg betaler til utleieren.

Anonymkode: 699da...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Dette er et FORSLAG fra det bittelille partiet Rødt og ikke vedtatt politikk. Tviler sterkt på at dette er noe de større partiene vil vurdere. 
 

For det andre: Du er vel ikke uten inntekt hvis du er permittert? Du får full lønn opp til 6G de første 20 dagene (dvs ca en mnd) og så noe mindre deretter. 
 

For det tredje: Bankene er meget behjelpelige med å innvilge avdragsfrihet på lån om dagen.

med andre ord; pust med magen, dette går bra...

Anonymkode: d9496...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som har et hus og betale i tillegg til husleie, og en eksmann som blir permittert kommer til å fortsette å betale det som betales skal til huseieren! Han blir mest sannsynlig permittert han og 

Anonymkode: 19d73...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kommer ikke til å gå igjennom, det tviler jeg sterkt på. Hva med alle huseierne som selv har blitt permittert? Mange som har utleieleiligheter har gjerne høyere lån, hvor husleien i utleiedelen dekker en del av låner. En venn av meg har nylig kjøpt hus, eneste grunnen til at de fikk låne så mye som de fikk var fordi det var utleiedel hvor de får inn 12.000 i mnd.

Anonymkode: 3c473...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis enig med Rødt i mye, men dette blir litt for drøyt. De får aldri andre partier med på det, så du kan nok slappe helt av.

Anonymkode: 07d89...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlighet, dette er jo helt vanvittig. Vi leier ut i sokkelen og trenger hver krone nå. Jeg har mistet mange timer på jobb og tjener bare 60% av det jeg har gjort. Mannen har blitt orientert om permitteringer på jobb og venter på varsel. Skal vi i tillegg miste halve leieinntektene så går det ikke rundt! Leietakeren vår er ufør og mister ingenting... 

Anonymkode: 77fc5...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvordan nordmenn synes det er helt greit å finansiere egen bolig med leieinntekter. I Danmark, hvor jeg er fra, blir det virkelig sett skjevt til, siden leiere er den svake parten på boligmarkedet og dermed bør få hjelp fra fellesskapet, ikke utnyttes av den sterkere parten, nemlig boligeierne. Hvis du i en sosial sammenheng i DK innrømmet å ha kjøpt bolig med utleiedel for å finansiere eget lån, hadde folk vekslet blikk og blitt flaue på dine vegne, akkurat som hvis du skrøt av å snyte i skatt. 

I Danmark finnes det allmenne boligselskaper hvor man kan leie rimelige leiligheter og bli boende livet ut, hvis man ønsker. Etter tre år i samme leiebolig har man rett til å bytte leilighet med hvem som helst som også har en leieleilighet, utleier har ingenting han/hun skulle sagt. En leieleilighet kan også gå i «arv» til barn, og hvis leieforbundet vurderer at husleien er for høy i forhold til størrelsen på leiligheten, må huseier sette ned leien og tilbakebetale det som er betalt for mye. 

Digresjon, jeg vet. Beklager, blir bare fascinert av kulturforskjellene her.  

Anonymkode: 6044d...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fascinerende hvordan nordmenn synes det er helt greit å finansiere egen bolig med leieinntekter. I Danmark, hvor jeg er fra, blir det virkelig sett skjevt til, siden leiere er den svake parten på boligmarkedet og dermed bør få hjelp fra fellesskapet, ikke utnyttes av den sterkere parten, nemlig boligeierne. Hvis du i en sosial sammenheng i DK innrømmet å ha kjøpt bolig med utleiedel for å finansiere eget lån, hadde folk vekslet blikk og blitt flaue på dine vegne, akkurat som hvis du skrøt av å snyte i skatt. 

I Danmark finnes det allmenne boligselskaper hvor man kan leie rimelige leiligheter og bli boende livet ut, hvis man ønsker. Etter tre år i samme leiebolig har man rett til å bytte leilighet med hvem som helst som også har en leieleilighet, utleier har ingenting han/hun skulle sagt. En leieleilighet kan også gå i «arv» til barn, og hvis leieforbundet vurderer at husleien er for høy i forhold til størrelsen på leiligheten, må huseier sette ned leien og tilbakebetale det som er betalt for mye. 

Digresjon, jeg vet. Beklager, blir bare fascinert av kulturforskjellene her.  

Anonymkode: 6044d...aab

I Norge har vi en veldig sterk jeg-meg-jegha-kultur. Her eier vi ikke omtanke eller empati med andre. Her blir leietakere kredittsjekket og må levere fra seg informasjon om personlige forhold. Å være leietaker blir sett på med forakt. Å være utleier blir sett på med beundring, som noe positivt. Særlig hvis en har en 20+ boliger en får inntekter fra gjennom utleie.

Når det er sagt, det er riktig det som sies, det hadde vært lettere for folk flest om vi hadde valgt den svenske veien. Machiavelli hadde rett når han skrev at det er lettere for noen å komme over tapet av noen de hadde kjær, noen de elsket, enn det er å komme over tapet av eiendom. Derfor, mente Machiavelli, er det bedre å drepe fiender og la deres etterkommere få arve det fienden eide, enn det er å ta eiendom fra fienden. Det er fortsatt sant.

Ingen er så grinete som en milliardær som må betale skatt.

Anonymkode: 0a089...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fascinerende hvordan nordmenn synes det er helt greit å finansiere egen bolig med leieinntekter. I Danmark, hvor jeg er fra, blir det virkelig sett skjevt til, siden leiere er den svake parten på boligmarkedet og dermed bør få hjelp fra fellesskapet, ikke utnyttes av den sterkere parten, nemlig boligeierne. Hvis du i en sosial sammenheng i DK innrømmet å ha kjøpt bolig med utleiedel for å finansiere eget lån, hadde folk vekslet blikk og blitt flaue på dine vegne, akkurat som hvis du skrøt av å snyte i skatt. 

I Danmark finnes det allmenne boligselskaper hvor man kan leie rimelige leiligheter og bli boende livet ut, hvis man ønsker. Etter tre år i samme leiebolig har man rett til å bytte leilighet med hvem som helst som også har en leieleilighet, utleier har ingenting han/hun skulle sagt. En leieleilighet kan også gå i «arv» til barn, og hvis leieforbundet vurderer at husleien er for høy i forhold til størrelsen på leiligheten, må huseier sette ned leien og tilbakebetale det som er betalt for mye. 

Digresjon, jeg vet. Beklager, blir bare fascinert av kulturforskjellene her.  

Anonymkode: 6044d...aab

Bare en kommentar til den første setningen din. Her oppfordrer kommunen til å faktisk bygge med sokkelleilighet eller hybel, for å få flere boenheter i kommunen. Det er større sjanse for å få igjennom en byggesøknad om man har med utleie. Vi utnytter ingen, vi tilbyr en flott leilighet på en flott tomt, til helt vanlig markedspris. 

Anonymkode: 77fc5...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare en kommentar til den første setningen din. Her oppfordrer kommunen til å faktisk bygge med sokkelleilighet eller hybel, for å få flere boenheter i kommunen. Det er større sjanse for å få igjennom en byggesøknad om man har med utleie. Vi utnytter ingen, vi tilbyr en flott leilighet på en flott tomt, til helt vanlig markedspris. 

Anonymkode: 77fc5...0a9

Men leiere betalet ned lånet ditt, så du kommer ut av avtalen med formue (nedbetalt bolig), de med ingenting. 

Anonymkode: 6044d...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men leiere betalet ned lånet ditt, så du kommer ut av avtalen med formue (nedbetalt bolig), de med ingenting. 

Anonymkode: 6044d...aab

Kommer ut av det med ingenting? De får da en fin plass å bo, hadde det vært bedre at de ikke hadde en plass å bo i det hele tatt? 

Anonymkode: 77fc5...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men leiere betalet ned lånet ditt, så du kommer ut av avtalen med formue (nedbetalt bolig), de med ingenting. 

Anonymkode: 6044d...aab

Ikke alle vil eie, det er også viktig å huske på. Mange foretrekker å leie fordi det er mindre ansvar, fordi det er et midlertidig bosted el. Samtidig er det slik at for en del som skal ut på boligmarkedet, så er hus med utleie eneste muligheten de har. Jeg har selv vært leieboer i to sokkelleiligheter, og sparte til bolig da. Så kjøpte jeg (vi) leilighet. Da vi fikk barn og trengte mer plass, kjøpte vi enebolig med utleiedel for å klare å finansiere dette. Vi har leid ut til fire forskjellige så langt, og to av de tre som har flyttet har kjøpt sitt eget. Siste, han som leier nå, ønsker ikke å kjøpe bolig sier han, og han stortrives med slik han bor nå. Vi har er kjempegodt forhold, han er som en lillebror for oss og onkel for ungene, så vi håper at han vil bli her lenge (bodd her 2,5 år så langt). Men generelt sett later det til at det i Norge er ganske vanlig å leie som ung, og så går en del over til å leie ut selv som litt mer voksen.

Anonymkode: 2cddd...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men leiere betalet ned lånet ditt, så du kommer ut av avtalen med formue (nedbetalt bolig), de med ingenting. 

Anonymkode: 6044d...aab

Her i kommunen, så er kommunale boliger så dyrt, at de fattige har ikke råd til å bo i de. Og må ut på det private markedet, da det er billigere. Det er og alt for få kommunale boliger. Selvfølgelig skal de som leier ut få ok betalt, det koster jo de og. Mener du at utleiere ikke skulle ha tjent noe på å leie ut? Da hadde vi manglet mange utleie boliger.

Anonymkode: 82bc8...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer ut av det med ingenting? De får da en fin plass å bo, hadde det vært bedre at de ikke hadde en plass å bo i det hele tatt? 

Anonymkode: 77fc5...0a9

Det hadde i mine øyne vært bedre om leiemarkedet hadde vært regulert av det offentlige og at leieinntektene gikk til en organisasjon som sørget for administrasjon, service og flere og billigere leieleiligheter. Ikke til huseiere som bare vil ha mye dyrere hus enn de egentlig har råd til. 

Anonymkode: 6044d...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det hjelper mange som leier. Men hva om de som leier ut er permittert og dette er eneste inntekt de har?? Jeg er utleier og de som leier hos meg sitter trygt plantet i sine jobber. Bedre enn meg. 
 

Får helt panikk om politikere får gjennom dette!!

Anonymkode: f5397...b09

Ja, for det er jo ikke et alternativ å be banken din om noen avdragsfrie måneder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Pashla said:

Ja, for det er jo ikke et alternativ å be banken din om noen avdragsfrie måneder? 

Hvorfor skal utleier betale for andre når de også har like dårlig råd i en periode? Mange har akkurat kommi ut på boligmarkedet fordi dem har endelig fått innvilga lån fordi de da fikk en utleieenhet. Så skal dem som leier sitte godt i det og være heldig selv om dem har bedre råd.

Anonymkode: 46d13...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...