Gå til innhold

Dette med at overvektige er i risikogruppen - lite spørsmål


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjelder det bare overvektige, eller også de som har vært overvektige.

Veide +/- 100 kg i 15 år og lurer på om jeg er i risikogruppen (ikke overvektig lenger)

Anonymkode: b447a...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder nok bare de som er overvektige. Jeg lurer på hvor grensa går. Politikere blander ofte sammen fedme og overvekt. Hvis det er overvekt (bmi 25 eller høyere) gjelder det ekstremt mange. 

Anonymkode: a9ab5...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder nok bare de som er overvektige. Jeg lurer på hvor grensa går. Politikere blander ofte sammen fedme og overvekt. Hvis det er overvekt (bmi 25 eller høyere) gjelder det ekstremt mange. 

Anonymkode: a9ab5...749

Helsedirektoratet opererer med begreper fedme.

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/rad-til-personer-i-saerlig-risiko

Hi, så lenge du er tilbake til normalvektig har du nok ikke økt risiko pga. vekten nå :)

Anonymkode: 1bf7e...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder nok bare de som er overvektige. Jeg lurer på hvor grensa går. Politikere blander ofte sammen fedme og overvekt. Hvis det er overvekt (bmi 25 eller høyere) gjelder det ekstremt mange. 

Anonymkode: a9ab5...749

Det kom spørsmål om det, og svaret var da : det er jo ikke litt overvekt det er snakk om, men at de med sterk overvekt er i risikosonen.

Anonymkode: c99f6...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder nok bare de som er overvektige. Jeg lurer på hvor grensa går. Politikere blander ofte sammen fedme og overvekt. Hvis det er overvekt (bmi 25 eller høyere) gjelder det ekstremt mange. 

Anonymkode: a9ab5...749

Godt spørsmål.
Grunnen til at jeg lurer er siden jeg ble sittende å tenkte at det 15 årene jeg veide så alt for mye må ha slitt på kroppen min.
Om det kan gjøre at man faktisk er i risikogruppen selv om man har holdt seg stabil i vekt og slank i 3 år 

HI

Anonymkode: b447a...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Godt spørsmål.
Grunnen til at jeg lurer er siden jeg ble sittende å tenkte at det 15 årene jeg veide så alt for mye må ha slitt på kroppen min.
Om det kan gjøre at man faktisk er i risikogruppen selv om man har holdt seg stabil i vekt og slank i 3 år 

HI

Anonymkode: b447a...24e

Det hørtes ikke sånn ut

Anonymkode: c99f6...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes ikke sånn ut

Anonymkode: c99f6...408

Tusen takk :)

HI

Anonymkode: b447a...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt spørsmål.
Grunnen til at jeg lurer er siden jeg ble sittende å tenkte at det 15 årene jeg veide så alt for mye må ha slitt på kroppen min.
Om det kan gjøre at man faktisk er i risikogruppen selv om man har holdt seg stabil i vekt og slank i 3 år 

HI

Anonymkode: b447a...24e

Fettvevet i seg selv skiller ut betennelsesmediatorer. Når du har redusert fettvevet har du også redusert mengden av disse stoffene (godt jobba!). Enkelte medisinere anser fettvev som et eget endokrint organ, det vil si noe som skiller ut hormoner. Fedmen kan ha gitt slitasje på kroppen, men vil ikke lenger bidra til betennelse. 

Anonymkode: a9ab5...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fettvevet i seg selv skiller ut betennelsesmediatorer. Når du har redusert fettvevet har du også redusert mengden av disse stoffene (godt jobba!). Enkelte medisinere anser fettvev som et eget endokrint organ, det vil si noe som skiller ut hormoner. Fedmen kan ha gitt slitasje på kroppen, men vil ikke lenger bidra til betennelse. 

Anonymkode: a9ab5...749

Tusen takk for god forklaring :)

Har også blitt kvitt astmaen ved vektnedgangen, så da er jeg ikke i risikogruppen :)

Anonymkode: b447a...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjelder det bare overvektige, eller også de som har vært overvektige.

Veide +/- 100 kg i 15 år og lurer på om jeg er i risikogruppen (ikke overvektig lenger)

Anonymkode: b447a...24e

De har nok formulert seg dårlig, det gjelder de med fedme (bmi over 30), og det må være fedme i dag.

Anonymkode: 0b987...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har nok formulert seg dårlig, det gjelder de med fedme (bmi over 30), og det må være fedme i dag.

Anonymkode: 0b987...338

Som skrevet lengre opp, det jeg tenkte om den tidligere overvekten (15 år med BMI på rundt 35) ville gjøre at jeg var i risikogruppen siden jeg ble sittende å tenke at det her jo slitt på kroppen min selv om jeg har hatt stabil vekt og vært slang i 3 år nå.

Fikk også et godt svar lengre oppe

Anonymkode: b447a...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kom spørsmål om det, og svaret var da : det er jo ikke litt overvekt det er snakk om, men at de med sterk overvekt er i risikosonen.

Anonymkode: c99f6...408

Det gjelder de som er overvektige. 

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må være rimelig overvektige, altså fedme, for at det skal være en risikofaktor. Det sier seg egentlig selv. Vi har en i familien som er på fedmeskalaen og vedkommende er veldig syk kun ved en vanlig forkjølelse. Kroppen klarer ikke. 

Anonymkode: c5677...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De må være rimelig overvektige, altså fedme, for at det skal være en risikofaktor. Det sier seg egentlig selv. Vi har en i familien som er på fedmeskalaen og vedkommende er veldig syk kun ved en vanlig forkjølelse. Kroppen klarer ikke. 

Anonymkode: c5677...30f

Hvorfor oppgis overvekt og ikke fedme på kriteriene, da!? Man kan ikke bestemme at det gjelder fedme fordi man ikke liker tanken på at det også gjelder overvekt. Som igjen gjelder halve Norges befolkning. 

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor oppgis overvekt og ikke fedme på kriteriene, da!? Man kan ikke bestemme at det gjelder fedme fordi man ikke liker tanken på at det også gjelder overvekt. Som igjen gjelder halve Norges befolkning. 

Anonymkode: 72871...a40

Helsedirektoratet oppgir fedme.

Når det gjelder overvekt så er det jo en god del kilo fra man bikker over i den kategorien og til man nesten bikker over i fedme. De i øvre kategori vil jeg anta har høyere risiko enn de i nedre kategori.

Når det gjelder "bare" overvekt så er nok kosthold og livsstil (røyking/drikking, trening, søvn, stress m.m.) veldig medvirkende for om overvekten ev. utgjør en risiko i denne sammenhengen. Har man et elendig kosthold og trener aldri så vil man kunne ha en del av de samme betennelsesprosessene gående i kroppen som anonym over nevnte. Det kan forsåvidt også gjelde for normalvektige som har et elendig kosthold og livsstil.

Så ved overvekt er det mer en individuell vurdering om overvekten skaper en økt risiko eller ikke, tror jeg. Ved fedme er det en generell økt risiko.

Anonymkode: 1bf7e...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsedirektoratet oppgir fedme.

Når det gjelder overvekt så er det jo en god del kilo fra man bikker over i den kategorien og til man nesten bikker over i fedme. De i øvre kategori vil jeg anta har høyere risiko enn de i nedre kategori.

Når det gjelder "bare" overvekt så er nok kosthold og livsstil (røyking/drikking, trening, søvn, stress m.m.) veldig medvirkende for om overvekten ev. utgjør en risiko i denne sammenhengen. Har man et elendig kosthold og trener aldri så vil man kunne ha en del av de samme betennelsesprosessene gående i kroppen som anonym over nevnte. Det kan forsåvidt også gjelde for normalvektige som har et elendig kosthold og livsstil.

Så ved overvekt er det mer en individuell vurdering om overvekten skaper en økt risiko eller ikke, tror jeg. Ved fedme er det en generell økt risiko.

Anonymkode: 1bf7e...498

 

4BD0AF28-56AE-4655-AFD3-0B79E9862CD5.jpeg

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helsedirektoratet oppgir fedme.

Når det gjelder overvekt så er det jo en god del kilo fra man bikker over i den kategorien og til man nesten bikker over i fedme. De i øvre kategori vil jeg anta har høyere risiko enn de i nedre kategori.

Når det gjelder "bare" overvekt så er nok kosthold og livsstil (røyking/drikking, trening, søvn, stress m.m.) veldig medvirkende for om overvekten ev. utgjør en risiko i denne sammenhengen. Har man et elendig kosthold og trener aldri så vil man kunne ha en del av de samme betennelsesprosessene gående i kroppen som anonym over nevnte. Det kan forsåvidt også gjelde for normalvektige som har et elendig kosthold og livsstil.

Så ved overvekt er det mer en individuell vurdering om overvekten skaper en økt risiko eller ikke, tror jeg. Ved fedme er det en generell økt risiko.

Anonymkode: 1bf7e...498

Det gjør de aldeles ikke. Nå må folk slutte å lage sine egne sannheter og presentere de som fakta

Anonymkode: c99f6...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de aldeles ikke. Nå må folk slutte å lage sine egne sannheter og presentere de som fakta

Anonymkode: c99f6...408

Enig!
«Så ved overvekt er det mer en individuell vurdering om overvekten skaper en økt risiko eller ikke»  Individuell vurdering fra hvem!?
De fleste kommer til å bli smittet. Og de med risikofaktorer har større risiko for å bli alvorlig syke. 

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de aldeles ikke. Nå må folk slutte å lage sine egne sannheter og presentere de som fakta

Anonymkode: c99f6...408

Eh, jo, Helsedirektoratet oppgir fedme som risikofaktor. Som jeg la ut link til helt øverst i tråden. Men du kan godt få den en gang til: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/rad-til-personer-i-saerlig-risiko

 

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig!
«Så ved overvekt er det mer en individuell vurdering om overvekten skaper en økt risiko eller ikke»  Individuell vurdering fra hvem!?
De fleste kommer til å bli smittet. Og de med risikofaktorer har større risiko for å bli alvorlig syke. 

Anonymkode: 72871...a40

Individuell vurdering av helsepersonell i hvert enkelt tilfelle.

Men det sier seg selv, om man velger å ikke gi kroppen de næringsstoffene den trenger, om man velger å holde et stadig utstabilt blodsukker, om man velger å ikke være nok aktiv... da vil man også ha økt risiko til å bli dårligere ved mange ulike sykdommer, der er ikke dette viruset spesielt.

Anonymkode: 1bf7e...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo, Helsedirektoratet oppgir fedme som risikofaktor. Som jeg la ut link til helt øverst i tråden. Men du kan godt få den en gang til: https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/rad-til-personer-i-saerlig-risiko

 

Individuell vurdering av helsepersonell i hvert enkelt tilfelle.

Men det sier seg selv, om man velger å ikke gi kroppen de næringsstoffene den trenger, om man velger å holde et stadig utstabilt blodsukker, om man velger å ikke være nok aktiv... da vil man også ha økt risiko til å bli dårligere ved mange ulike sykdommer, der er ikke dette viruset spesielt.

Anonymkode: 1bf7e...498

Vurdering av helsepersonell? Det er da ikke helsepersonell som har satt kriteriene for hvem som er i risikogruppen! Det er jo baser på erfaring etter de mnd viruset har herjet! I Spania oppgis det at de fleste unge som ligger på respirator ikke har andre risikofaktorer enn overvekt. 
Det er ingen som har bestemt dette, eller valgt dette. Viruset rammer også unge, UTEN risikofaktorer. Hvem mener du har «vurdert» at det skal skje!? 

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor oppgis overvekt og ikke fedme på kriteriene, da!? Man kan ikke bestemme at det gjelder fedme fordi man ikke liker tanken på at det også gjelder overvekt. Som igjen gjelder halve Norges befolkning. 

Anonymkode: 72871...a40

Iføge WHO er det ikke er dokumentert økt helserisiko hos mennesker før det foreligger fedme.

Anonymkode: 0b987...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vurdering av helsepersonell? Det er da ikke helsepersonell som har satt kriteriene for hvem som er i risikogruppen! Det er jo baser på erfaring etter de mnd viruset har herjet! I Spania oppgis det at de fleste unge som ligger på respirator ikke har andre risikofaktorer enn overvekt. 
Det er ingen som har bestemt dette, eller valgt dette. Viruset rammer også unge, UTEN risikofaktorer. Hvem mener du har «vurdert» at det skal skje!? 

Anonymkode: 72871...a40

Snakk med leger og andre - de vil fortelle deg at dette er enkel logikk. Om man gjør at kroppen ikke har tilgang på de næringsstoffene den trenger, da vil heller ikke immunforsvaret fungere optimalt, selv om man tilsynelatende er frisk.

Et eksempel, under svineinfluensaen stod det om en ung person som døde. Det ble slått stort opp at vedkommende var helt frisk og ikke hadde noen underliggende sykdommer. Og likevel... i samme artikkel stod det at vedkommende hadde jobbet enormt mye overtid over lengre tid, så reist rett på heisatur med venner til syden hvor de hadde drukket og festet seg gjennom ferien. Det sier seg selv, denne personen var kanskje frisk utad, men den hadde ikke mye å stå imot en potensiell alvorlig sykdom med - fordi vedkommende ikke hadde tatt vare på helsen sin.

Om man ikke tar vare på helsen sin og tar den for gitt selv om man ikke gir kroppen det den trenger, da vil man kunne være i en risikogruppe uten at den er kjent. Utad kan man virke helt frisk.

Anonymkode: 1bf7e...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Iføge WHO er det ikke er dokumentert økt helserisiko hos mennesker før det foreligger fedme.

Anonymkode: 0b987...338

I Norge er overvekt et kriterie, og man anser derfor at 1,6 mill nordmenn er i risikosonen. 

Anonymkode: 72871...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...