Gå til innhold

Jeg blir opplevd som avvisende og at jeg har en vegg rundt meg, hvordan endre på dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har absolutt ikke gjort det med overlegg at folk skal føle seg avvist av meg og at jeg har en vegg som gjør at folk ikke kommer innpå meg. Min leder på jobb synes jeg er vanskelig å komme innpå m.m.

Jeg vet jeg er reservert, men gjør så godt jeg kan for å ikke være der så hvordan kan jeg bli bedre? 

Jeg svarer høflig til folk og smiler, men virker visst avvisende allikevel. Er visstnok flere på jobb som har ment det samme så jeg må jo endre meg, men aner ikke hvordan 🤷‍♀️

Anonymkode: 4cacd...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de ønsker seg mer av deg enn det som er naturlig for deg å gi. Det står neppe i din stillingsinstruks at du skal være lett å komme inn på, dele mye personlig eller noe sånt? 
Vi mennesker er ulike. Hvis du ikke oppleves som mobbende av noen, så skal du ikke ta det til deg. De har ikke krav på å «komme inn på» deg. Det er lov å være privat.

Anonymkode: 12398...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er lettere å ev. ta tak i hvis du selv er bevisst hvorfor du er reservert?

Jeg ble sett slik på, hos meg bunnet det i usikkerhet og dårlig selvtillit på en del områder, og det stammet tilbake til barndom/oppvekst. I tillegg var jeg nok også redd for å bli avvist, så det var lettere å ikke slippe noen inn. Så jeg begynte å jobbe med meg selv, bearbeidet det jeg trengte å bearbeide, og jobbet med å øke selvtilliten og selvbildet mitt. Jeg begynte å utfordre meg selv, både fysisk og mentalt. Trente mer for å bli sterkere fysisk, tok dansekurs for å bevege meg friere, holdt foredrag, ble med å spille noen sketsjer, tok ordet i forsamlinger hvor det tidligere ville vært helt utenkelig for meg m.m. Tror ikke hva man gjør er så viktig, poenget er å flytte litt på egne komfortgrenser og bli litt mer fleksibel. Man kan likevel holde på sitt privatliv, men oppfattes som mer imøtekommende.

 

Anonymkode: f7f7b...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du endre deg? Det er ikke alle som liker å ha nær kontakt med så mange. Det må folk rundt deg tåle.

Anonymkode: 1e678...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å svare deg uten å ha sett deg og opplevd hvordan du smiler og hilser og hva det er som gjør at du virker avvisende. Men har du tenkt gjennom kroppsspråket ditt? Stemme, tonefall og kroppsholdning når du hilser? Hender det noen gang at du tar inititativ til å hilse først eller slå av en prat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også oppfattet slik, ennå jeg har jobbs med det i maaaange år. Det har ødelagt mye for meg, jeg føler at samme hva jeg gjør så blir det feil.Nå skal jeg utredes for det som før het Asberger. 

Anonymkode: 8c9ea...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir også oppfattet slik, ennå jeg har jobbs med det i maaaange år. Det har ødelagt mye for meg, jeg føler at samme hva jeg gjør så blir det feil.Nå skal jeg utredes for det som før het Asberger. 

Anonymkode: 8c9ea...14b

Samme her. Fikk Asperger 😑😑☹️  Blir sikkert aldri borte. 

Anonymkode: 4cc19...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Fikk Asperger 😑😑☹️  Blir sikkert aldri borte. 

Anonymkode: 4cc19...369

Jeg er ikke lei meg eller bitter for det hvis jeg har det - det vil i såfall bare være noe som får brikkene til å falle på plass og det blir lettere å forholde seg til. Det vil bli en lettelse å få vite at det har en grunn 😊

Anonymkode: 8c9ea...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke lei meg eller bitter for det hvis jeg har det - det vil i såfall bare være noe som får brikkene til å falle på plass og det blir lettere å forholde seg til. Det vil bli en lettelse å få vite at det har en grunn 😊

Anonymkode: 8c9ea...14b

Ja men jeg føler meg feil. Lavstatus osv.... ingenting gir meg mening. Har nesten ikke interesser og jeg har ikke utstråling. Kommer sikkert aldri til å få det heller

Anonymkode: 4cc19...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja men jeg føler meg feil. Lavstatus osv.... ingenting gir meg mening. Har nesten ikke interesser og jeg har ikke utstråling. Kommer sikkert aldri til å få det heller

Anonymkode: 4cc19...369

Du har i alle fall en egen utholdenhet når det gjelder å klage, det kan ingen ta fra deg. Men ikke kupp HIs tråd! 

Anonymkode: 12398...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje de ønsker seg mer av deg enn det som er naturlig for deg å gi. Det står neppe i din stillingsinstruks at du skal være lett å komme inn på, dele mye personlig eller noe sånt? 
Vi mennesker er ulike. Hvis du ikke oppleves som mobbende av noen, så skal du ikke ta det til deg. De har ikke krav på å «komme inn på» deg. Det er lov å være privat.

Anonymkode: 12398...ec2

Dette.

Vi mennesker er forskjellige, og så lenge du er normalt vennlig mot folk, så burde det være innafor.

Anonymkode: 5b5b4...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det er lettere å ev. ta tak i hvis du selv er bevisst hvorfor du er reservert?

Jeg ble sett slik på, hos meg bunnet det i usikkerhet og dårlig selvtillit på en del områder, og det stammet tilbake til barndom/oppvekst. I tillegg var jeg nok også redd for å bli avvist, så det var lettere å ikke slippe noen inn. Så jeg begynte å jobbe med meg selv, bearbeidet det jeg trengte å bearbeide, og jobbet med å øke selvtilliten og selvbildet mitt. Jeg begynte å utfordre meg selv, både fysisk og mentalt. Trente mer for å bli sterkere fysisk, tok dansekurs for å bevege meg friere, holdt foredrag, ble med å spille noen sketsjer, tok ordet i forsamlinger hvor det tidligere ville vært helt utenkelig for meg m.m. Tror ikke hva man gjør er så viktig, poenget er å flytte litt på egne komfortgrenser og bli litt mer fleksibel. Man kan likevel holde på sitt privatliv, men oppfattes som mer imøtekommende.

 

Anonymkode: f7f7b...9b7

 Jeg har pleid å ha mange venner, være relativ åpen og godt likt, men et par svært vonde opplevelser i voksen alder, så deler jeg vesentlig mye mindre privat om meg selv. Og det holder jeg fast ved at er klokt. Det tar tid før jeg får tillit, og det får være greit.

 

Anonymkode: 5b5b4...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir også oppfattet slik, ennå jeg har jobbs med det i maaaange år. Det har ødelagt mye for meg, jeg føler at samme hva jeg gjør så blir det feil.Nå skal jeg utredes for det som før het Asberger. 

Anonymkode: 8c9ea...14b

Det er kanskje riktig for deg, men de absolutt færreste som er slik HI beskriver kvalifiserer til noen diagnose. Det er like normalt å være reservert som det er å være åpen og kontaktsøkende.

Anonymkode: 5b5b4...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er kanskje riktig for deg, men de absolutt færreste som er slik HI beskriver kvalifiserer til noen diagnose. Det er like normalt å være reservert som det er å være åpen og kontaktsøkende.

Anonymkode: 5b5b4...de3

Ja det er jeg veldig enig i. Samtidig er det greit å vite at det faktisk KAN være en grunn til at man blir oppfattet slik, spesielt når man selv ikke forstår hvorfor andre oppfatter en som «vanskelig å komme inn på» - fordi dette med kommunikasjon og vanlige «spilleregler» i samfunnet er spesielt vanskelig å forstå for de med asbergers. Selv har jeg aldri tenkt tanken på at det kan være det, før jeg helt tilfeldig kom over en artikkel om en dame som hadde fått diagnosen som noenogfemtiåring. Da kjente jeg meg veldig igjen og jeg begynte å lese mer. Og det jeg ikke har skjønt, fikk plutselig en slags mening for meg. Jeg mener ikke å si til HI at hun sikkert har asbergers, men hun eller andre lesere som kjenner seg igjen i disse problemene kan jo selv vurdere om de har så store og uforståelige problemer, at de kan søke mer informasjon om dette.

Anonymkode: 8c9ea...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du «svarer høflig» osv (det skulle jo bare mangle egentlig...) noe som indikerer at du kanskje ikke bidrar så mye i samtaler selv? Jeg blir ofte litt sliten hvis jeg føler at jeg må intervjue en annen person for å holde samtalen gående. Lett å oppleve vedkommende som lite interessert og avvisende da.

mulig dette er helt feil om deg, men det var jo ikke så mye info å gå på.

Anonymkode: eb6d2...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...