Gå til innhold

Hytteforbudet gjelder til over påske, men...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en er på en leid campinghytte og blir syk og oppsøker legevakten i den kommunen og en er på sin fritidseiendom og gjør det samme, så tar de akkurat like mye plass i helsevesenet den plassen. Men den ene frarådes å være der og den andre straffeforfølges, det er her logikken i loven brister.

Anonymkode: 65b7e...27f

Man kan ikke forby alt, man lager lov om det mest presserende og håper på at folk kan bruke sunn fornuft. Er det ulovlig å dra på hytta bør man skjønne at man ikke drar med bobil eller til campinghytte heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følgene blir da ar alle kronisk syke (potensielt mange 1000 hvert år) i etterkant av krisen forbys å overnatte i en annen kommune enn den man hører hjemme i? Sjansen for legebesøk er jo påfallende stor. Og hvis 10 000 stykker utenfra på må legevakta i løpet av fellesferien så..

Anonymkode: 1ed3f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Man kan ikke forby alt, man lager lov om det mest presserende og håper på at folk kan bruke sunn fornuft. Er det ulovlig å dra på hytta bør man skjønne at man ikke drar med bobil eller til campinghytte heller?

Akkurat som at det er forbudt å bråke på søndager. Lov om helligdagsfred. Da må jo folk skjønne at det også gjelder på lørdag, som er jødenes helligdag.

Anonymkode: 1ed3f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Følgene blir da ar alle kronisk syke (potensielt mange 1000 hvert år) i etterkant av krisen forbys å overnatte i en annen kommune enn den man hører hjemme i? Sjansen for legebesøk er jo påfallende stor. Og hvis 10 000 stykker utenfra på må legevakta i løpet av fellesferien så..

Anonymkode: 1ed3f...865

Så dum er det vel ikke mulig å være? 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så dum er det vel ikke mulig å være? 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

At man ikke greier å svare på et spørsmål? Her demonstrere du jo dette svært godt.

Anonymkode: 1ed3f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Akkurat som at det er forbudt å bråke på søndager. Lov om helligdagsfred. Da må jo folk skjønne at det også gjelder på lørdag, som er jødenes helligdag.

Anonymkode: 1ed3f...865

Fra når ble Norge et jødisk land mener du? 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de fraråder unødvendige fritidsreiser, overnatting på fritidseiendom er forbudt og kan straffeforfølges med bøter og fengselsstraff. Det er to vidt forskjellige ting.

Anonymkode: 65b7e...27f

En fritidsreise er aldri nødvendig. 

Anonymkode: 3d0c0...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg kommer ikke til å reise, det var bare et spørsmål. Jeg som startet tråden, har heller ikke diskutert noe mer her.

Hi

Anonymkode: 0bf57...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Man kan ikke forby alt, man lager lov om det mest presserende og håper på at folk kan bruke sunn fornuft. Er det ulovlig å dra på hytta bør man skjønne at man ikke drar med bobil eller til campinghytte heller?

Det er jeg ikke enig i, lover skal være gjennomtenkte og logiske, og ikke gjøre så folk blir forskjellsbehandlet. Heldigvis får denne loven kritikk.

Anonymkode: 65b7e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vi skulle hatt et klart portforbud etter å lest denne tråden. Jeg selv hadde plan om å ta bilen og kjøre på påskeferie til kjæresten min som bor i andre enden av fylket. Ifølge loven kan jeg strengt tatt ta turen fordi det er besøk og ikke hytte. Men jeg gjør det IKKE. Fordi man er anbefalt å holde seg hjemme. 

Staythefuckhome

🙃

 

Anonymkode: ae1ec...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At man ikke greier å svare på et spørsmål? Her demonstrere du jo dette svært godt.

Anonymkode: 1ed3f...865

Vi er i en unntakstilstand. Men bare gjør som du selv vil, dere er dessverre mange nok som kun tenker på dere selv og som gjør alt for å finne måter å sno seg rundt loven på. Bare ikke bli overrasket når det blir portforbud. 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg ikke enig i, lover skal være gjennomtenkte og logiske, og ikke gjøre så folk blir forskjellsbehandlet. Heldigvis får denne loven kritikk.

Anonymkode: 65b7e...27f

Folk må slutte å furte og lage et helsikes oppstyr fordi de ikke får viljen sin.

Anonymkode: 331de...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat som at det er forbudt å bråke på søndager. Lov om helligdagsfred. Da må jo folk skjønne at det også gjelder på lørdag, som er jødenes helligdag.

Anonymkode: 1ed3f...865

Du ser ikke forskjell på lover og oppfordringer som går på å begrense smitte og helgedagsfred? 

Da tenker jeg at vi ender denne diskusjonen her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk må slutte å furte og lage et helsikes oppstyr fordi de ikke får viljen sin.

Anonymkode: 331de...fbb

Viljen min? Jeg har ikke engang hytte. Det må kunne gå an å kritisere en lov uten en eneste definisjon uten å bli beskyldt for å være en del av den nye rasen "hyttefolket" som liksom skal være så pengesterke og bortskjemte.

Anonymkode: 65b7e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viljen min? Jeg har ikke engang hytte. Det må kunne gå an å kritisere en lov uten en eneste definisjon uten å bli beskyldt for å være en del av den nye rasen "hyttefolket" som liksom skal være så pengesterke og bortskjemte.

Anonymkode: 65b7e...27f

Men du er en som ikke orker å rette deg etter det myndighetene ønsker

Anonymkode: 331de...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men du er en som ikke orker å rette deg etter det myndighetene ønsker

Anonymkode: 331de...fbb

Jeg kommer ikke til å reise, jeg jobber også i helsevesenet og må holde meg i kommunen. Men jeg tok det opp for å vise hvor ulogisk loven er.

Anonymkode: 65b7e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er i en unntakstilstand. Men bare gjør som du selv vil, dere er dessverre mange nok som kun tenker på dere selv og som gjør alt for å finne måter å sno seg rundt loven på. Bare ikke bli overrasket når det blir portforbud. 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

Unntakstilstander skaper senskader.

Anonymkode: a081c...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer ikke til å reise, jeg jobber også i helsevesenet og må holde meg i kommunen. Men jeg tok det opp for å vise hvor ulogisk loven er.

Anonymkode: 65b7e...27f

Så hva er poenget med å skrive at dere skal reise på campingferie i påsken da, bare for å provosere? Det eneste du oppnår er  å vise hvor egoistiske folk kan være, du oppnår ikke det du ønsker å belyse.

Anonymkode: 331de...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Du ser ikke forskjell på lover og oppfordringer som går på å begrense smitte og helgedagsfred? 

Da tenker jeg at vi ender denne diskusjonen her. 

Jo, det var et eksempel på at man bør tolke loven langt utenfor det som faktisk står. Og at det er en selvfølge🥄

Anonymkode: a081c...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hva er poenget med å skrive at dere skal reise på campingferie i påsken da, bare for å provosere? Det eneste du oppnår er  å vise hvor egoistiske folk kan være, du oppnår ikke det du ønsker å belyse.

Anonymkode: 331de...fbb

Ok, men det finnes mange egoistiske i samfunnet og en kan ikke forvente at folk tolker lovene bredere enn det som faktisk står der.

Anonymkode: 65b7e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting å forholde seg til her.

Det første er at det er forbudt å overnatte på hytta for alle, på alle hytter (med et bitte lite unntak for dem med påvist smitte i husstanden).

Det andre er at du rådes til ikke å reise med mindre det er helt nødvendig. Det er ikke forbudt da en del reiser er nødvendige, og det ville være vanskelig å tidkrevende å måtte ha en søknadsprosedyre for å få gjort de viktige tingene. Der stoler myndighetene på at folk klarer å ta gode besluttninger selv.

Til sammen gjør det at du ikke skal reise på hytta bare fordi det er hyggelig selv om du ikke overnatter, men du har fortsatt lov til å reise opp på hytta og hente din datters insulin som dere glemte da dere dro ned i all hast for eksempel.

I tillegg skal man ikke være mer enn 5 personer sammen. Dermed utgår de fleste familiebesøk av seg selv.

 

Anonymkode: b4b48...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er en tullete lov, en kan besøke familie, bo på campingplasser, hotell osv, men ikke sin egen sekundærbolig. Det er kanskje lov å bytte hytter også for en periode?

Anonymkode: 65b7e...27f

Ja, når folk må ha det inn med teskje er det rimelig tullete! Du skjønner hensikten bak disse reglene ikke sant? Da gjelder det å bruke hodet og også holde seg unna andres hytter, hoteller og å besøke familie. Det er på grunn av sånn tankegang disse tiltakene kommer til å vare lenger enn nødvendig...altfor mange tenker kun på seg selv og sitt, forsøker å kverulere seg vekk fra å følge regler og retningslinjer og driter generelt sett i alle andre. Blir så ufattelig oppgitt!🤯🙄

Anonymkode: 347d8...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Man kan ikke forby alt, man lager lov om det mest presserende og håper på at folk kan bruke sunn fornuft. Er det ulovlig å dra på hytta bør man skjønne at man ikke drar med bobil eller til campinghytte heller?

Jeg tviler på at hotellene og campinghyttene kommer til å stå tomme i påsken, og det finnes jo ingen lov mot å reise dit.

Anonymkode: 65b7e...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Unntakstilstander skaper senskader.

Anonymkode: a081c...99e

Javel, og? 

Anonymkode: 9e2b5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tviler på at hotellene og campinghyttene kommer til å stå tomme i påsken, og det finnes jo ingen lov mot å reise dit.

Anonymkode: 65b7e...27f

De fleste campingplasser leier ikke ut hytter akkurat nå. I tillegg er de fleste servicebyggene stengt så om du ikke har alle fasiliteter inne i campingvogna så blir det ikke en behagelig campingferie.

Hoteller i de fleste hyttekommunene er vel også stengt nå men det finnes vel unntak. De har jo ikke akkurat gjester til å holde det gående da de fleste heldigvis tar poenget.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...