Gå til innhold

Håper ikke dette stemmer :,(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen bekjente som jobber i FHI, og de sier at mest sannsynlig blir det ikke skole før juni eller etter sommerferien, Skal vi virkelig gå så lenge hjemme? kommer til og bli masse selvmord fremover uten tvil

Hva tenker dere?

Anonymkode: e7740...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har noen bekjente som jobber i FHI, og de sier at mest sannsynlig blir det ikke skole før juni eller etter sommerferien, Skal vi virkelig gå så lenge hjemme? kommer til og bli masse selvmord fremover uten tvil

Hva tenker dere?

Anonymkode: e7740...3c3

Det er ikke så lenge til sommerferien, så tror nok det er riktig.

Vet at det dessverre er mange barn/ungdommer og også voksne som har fått påvist lette depresjoner og det bare etter litt over en uke. 

Jeg tror at vi voksne får gjøre det beste ut av det for ungene våre. Og at man evt får søke hjelp hvis det går over styr.

Anonymkode: 10a6a...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig glad for det.
Har ei datter som sliter faglig på skolen og få mer utbytte av undervisningen når jeg sitter alene sammen med henne enn når hun er sammen med hele klassen. Nå allerede etter bare 1,5 uker merker vi forskjell på at hun forstår mer.

Anonymkode: f7e62...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om dette stemmer, må vi bare brette opp ermene og gjøre det beste ut av det. Vi må være flinke til å kontakte de vi tror kan slite, den kollegaen som ofte sitter elene, den vennen vi har som sjeldent dukker opp i sosiale settinger.

Vi må legge til rette så barna kan få ha "skype" kvelder, facetime-spilletid eller andre digitale "sosiale" settinger. Jeg vet at noen har ÉN venn barna kan være med. Dette burde da gjelde for det andre barnet også, slik at det bare er de to. 

Ellers må man bare trå til da. Vøre kreativ, i disse digitale dager bør ikke dette være så vanskelig...

Anonymkode: 2475e...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal la være å høre på rykter jeg. Tviler på at myndighetene planlegger for mer enn to uker ad gangen.

Anonymkode: 2ee7d...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Norge skal være lukket så lenge er det helt vanvittig tragisk. Det kommer til å dø flere i selvmord enn i korona. Det blir en økonomisk krise som blir en STOR påkjenning på de fleste.

Anonymkode: d21eb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er no herk - men at vi må høre på ekspertene i denne saken. 

Datteren min er enebarn, og hun har ikke noen faste lekevenner i denne perioden. De er sammen på facetime og spiller sammen på nett. Også når de sitter og jobber med skolearbeidet er de sammen på facetime.

I vårt tilfelle så har jenta blomstret opp. Hun ler og er mye gladere enn jeg har sett henne på lenge. Vi har hatt en lang periode hvor hun har vært mye sint og frustrert - jeg har tenkt at det har vært pubertet (har også hatt samtaler med helsesykepleier om dette). Men nå tror jeg vi ser tegnene til HVOR mye hun faktisk mistrives på skolen.

Det jeg er redd for er at hun utvikler sosial angst. Når hun er hjemme så slapper hun av, og har det fint. men jeg bekymrer meg for at overgangen til å gå tilbake til skolen vil være tøff dersom dette varer lenge. Jeg merker allerede at hun viker litt unna dersom hun møter jevnaldrende når vi er ute på vår daglige tur. Og hva gjør man liksom med det, når man ikke skal eksponeres for deltakere i sosiale aktiviteter?

Jeg tenker til slutt at det er så enorme konsekvenser av at de stenger ned landet, både for nasjonal økonomi og privat økonomi, at de aldri ville gjort det dersom det ikke er en veldig legitim grunn for det.

 

Anonymkode: cc34a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som vil slite, men vissheten om at det er mange i samme båt kan gjøre det enklere å takle. Jeg tror ikke selvmordene vil øke noe vesentlig. Kanskje heller gleden over å faktisk leve og ønsket om å komme tilbake til normalen senere vil hjelpe.

Ring hveramdre. Send en blomst. Vink til folk i vinduene.

Anonymkode: 921f7...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det åpner før etter sommeren. Jobber på sykehus og vi er forberedt på storinnrykk om en mnd eller to. Ikke nå. nå gjør vi oss bare klare...

Så lenge antall smittede fortsetter i dette tempoet (og antall døde) så kommer det til å forbli stengt. Det er ekstreme tiltak, i en ekstrem situasjon.

Samtidig engster jeg meg for at dette er så ekstremt, kontra svineinfluensaen. Føler nesten at det er noe de ikke forteller oss om dette viruset. (nei, jeg er ingen konspiratorisk hysterisk dame)

Anonymkode: 4961e...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg tenkt siden de lukket ned forrige uke - og har forberedt ungene på at de sannsynligvis ikke kommer tilbake på skolen (har en i 10. og en i 7. så de kommer nok ikke tilbake på sine skoler igjen tipper jeg). 

Anonymkode: ff834...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i risikogruppen for å dø av Covid-19, men så absolutt i risikogruppen for alvorlige følger av tiltak gjort, og det som skjer i verden.

For all del, pr nå så har bare de positive effektene med roligere ettermiddager vært tilstede,- vi har det trivelig hjemme, vi trener alle sammen ,spiser sundt i hverdagen og koser oss i helgene og har rolige og behagelige ettermiddager,- enn så lenge.

Men jeg kjenner det tærer på. Hvor lenge har vi jobb og lønn, og alle mulige og umulige følger av dette? Og jeg som er notorisk pessimist og alltid forventer det verste sliter mer og mer. I tillegg har jeg de siste årene opplevd noe som kan ligne på vinterdepresjon som har utviklet seg over 5-6 år og blir verre og verre. Jula i år er de verste to ukene jeg har hatt på leeeeeng. Klarte å skjule det for mann og barn, men kjenner at det gjorde ikke meg noe bedre...Får nå hjelp, men  mulig den nå bli utsatt siden neste time er rett over påske og vil tro psykologer også er stengt. Ferien blir nok ikke noe av og tre uker i sydens sol og varme var halmstrået som holdt meg oppe i vinter, og eneste håp for at neste vinter kan komme uten for stor risiko for at jeg blir VELDIG mye verre.... Kjøpte billetter et år før avreise for å få de så billig som mulig, vi bor gratis,- hvis ikke har vi ikke råd til ferie. Hva kan 4 personer gjøre for knappe 10 000 hjemme i Norge i tre uker??? Eller, det blir jo feil, vi får vel ikke til bake flybillettene så da har vi null da. Vi bruker faktisk mindre/har lavere forbruk ei uke på ferie enn om vi er hjemme pga prisforskjeller på mat og aktiviteter vi holder på med som ikke koster noe der nede,- og som ikke kan bedrives her pga klima eller evt koster skjorta.

 

Helt frem til i går hadde jeg trua på at ferie blir det og det har holdt meg oppe,- i går slo det meg plutselig at sånn blir det ikke. Joggeturen ble 17km i stedet for 10 for jeg måtte prøve slite meg ut såpass fysisk at jeg ikke klarte tenkte så mye resten av kvelden.... Hjalp ikke mye det da,- men fikk i alle fall straffet med selv for å være så negativ med å presse kroppen gjennom 7 vonde kilometer mer enn den var forberedt på... Kanskje det hjelper??? I hvert fall på sikt,- blir så sliten,- fysisk, hver dag at jeg sovner av utmattelse og sover hele natta og ikke klarer tenke negativt da i hvert fall......

Jeg er ikke engang deprimert,- altså ikke noe diagnose,- det er vi enige om psykologen og jeg,- så tenker med gru på alle de som allerede har bikket over dit.... og de som er som jeg, men enda ikke innsett at man må ha hjelp----- Følgene kan bli store mtp alle disse og familiene til disse. Foreløpig er jeg trygg på at JEG ikke tar noe dramatiske valg som vil påvirke min familie, (annet enn det en  kronisk lei seg og trist og sur mamma kan ødelegge for barna),- men jeg vet ærlig talt ikke hva som vil skje med den fornuften om jeg får bli verre....

Jeg skjønner tiltakene, er ikke mot de,- men jeg vet de er skadelig.....Og for meg,- mer enn selve viruset,- mest sannsynlig. Men jeg får vel bare si som alle andre,- "Jeg tar den for laget".....

Anonymkode: ad226...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror heller ikke det åpner før etter sommeren. Jobber på sykehus og vi er forberedt på storinnrykk om en mnd eller to. Ikke nå. nå gjør vi oss bare klare...

Så lenge antall smittede fortsetter i dette tempoet (og antall døde) så kommer det til å forbli stengt. Det er ekstreme tiltak, i en ekstrem situasjon.

Samtidig engster jeg meg for at dette er så ekstremt, kontra svineinfluensaen. Føler nesten at det er noe de ikke forteller oss om dette viruset. (nei, jeg er ingen konspiratorisk hysterisk dame)

Anonymkode: 4961e...dc4

Sånn tenker vi her hjemme også. Det er noe de ikke forteller oss. Ikke er det mange som har dødd av det i Norge, ikke er det mange som er smittet heller, men fortsatt disse vanvittige tiltakene som gjøres.....?

Anonymkode: d21eb...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tenker vi her hjemme også. Det er noe de ikke forteller oss. Ikke er det mange som har dødd av det i Norge, ikke er det mange som er smittet heller, men fortsatt disse vanvittige tiltakene som gjøres.....?

Anonymkode: d21eb...39a

Jeg tror nok det har å gjøre med det man ser i Italia og Spania nå, at man vil være føre var. 

Anonymkode: ff834...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tenker vi her hjemme også. Det er noe de ikke forteller oss. Ikke er det mange som har dødd av det i Norge, ikke er det mange som er smittet heller, men fortsatt disse vanvittige tiltakene som gjøres.....?

Anonymkode: d21eb...39a

Tiltakene gjøres jo nettopp for å unngå at mange blir smittet og dør...

Anonymkode: 2ee7d...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her velger vi i grunn å ikke høre på konspirasjonsteorier. De vet jo enda ikke effekten av tiltak som settes inn og dette må jo evalueres fortløpende . Til ungene er svaret « vi vet ikke»når de spør hvor lenge dette varer . Ingen vet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tiltakene gjøres jo nettopp for å unngå at mange blir smittet og dør...

Anonymkode: 2ee7d...94a

Og tiltakene er gode, for all del! Men dette viruset er jo virkelig ute av kontroll og tar livet av folk over en lav sko.

Anonymkode: 4961e...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til ungene at vi ikke vet enda, men at det nok ikke blir skole før etter påske ihvertfall. 

Men alle er innstilt på at det ikke blir skole før sommeren. 

Anonymkode: 19663...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tenker vi her hjemme også. Det er noe de ikke forteller oss. Ikke er det mange som har dødd av det i Norge, ikke er det mange som er smittet heller, men fortsatt disse vanvittige tiltakene som gjøres.....?

Anonymkode: d21eb...39a

Se hva som skjer i Italia og Spania.

her vi bor har de gjort klar en svær hall til koronalegevakt, feltsenger står klar på rekke og rad. De har jobbet for å legge inn masse vasker osv.

vi har bare sett starten. Tenk tanken på å ligge som en av tusen på en feltseng, slite med å puste og lugge der ensom i påvente av død eller bedring. At bestemor ligger der ensom og dør alene, pga smitte og kaos. At ingen får møte opp til begravelsen.... det er bedre å ta kostnadene nå.

Anonymkode: 8f87c...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og tiltakene er gode, for all del! Men dette viruset er jo virkelig ute av kontroll og tar livet av folk over en lav sko.

Anonymkode: 4961e...dc4

Det er jo ikke rart når folk i koronakarantene går på fest eller ut bland folk på andre måter. Leste nettopp om en som hadde fått 20.000 i bot for å ha brutt karantenen og gått på fest. Men hva hjelper det, folk driter i lover og regler og gjør som de vil.

Måtte i såfall låst inne alle med smitte, for å være sikker på at det ikke ble spredning, men så har man de igjen, som kanskje er smittet, men som ikke får testet seg. Virker som en umulig sak.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mAwV1/coronasmittet-gikk-paa-fest-fikk-20000-i-bot

 

Anonymkode: 10a6a...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sliter i denne situasjonen, mens andre barn/unge endelig får roen til å konsentrere seg om skolearbeidet uten et titalls forstyrrelser hver time fordi noen «tilter», kaster ting rundt seg, roper, løper ut eller bare er urolige. Så om noen sliter mer og noen syns det er ok, så veier det vel opp for hverandre... 

Anonymkode: 4e37d...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror heller ikke det åpner før etter sommeren. Jobber på sykehus og vi er forberedt på storinnrykk om en mnd eller to. Ikke nå. nå gjør vi oss bare klare...

Så lenge antall smittede fortsetter i dette tempoet (og antall døde) så kommer det til å forbli stengt. Det er ekstreme tiltak, i en ekstrem situasjon.

Samtidig engster jeg meg for at dette er så ekstremt, kontra svineinfluensaen. Føler nesten at det er noe de ikke forteller oss om dette viruset. (nei, jeg er ingen konspiratorisk hysterisk dame)

Anonymkode: 4961e...dc4

Nå sier FHI at smittetoppen kan komme allerede i april..

Anonymkode: cc34a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn tenker vi her hjemme også. Det er noe de ikke forteller oss. Ikke er det mange som har dødd av det i Norge, ikke er det mange som er smittet heller, men fortsatt disse vanvittige tiltakene som gjøres.....?

Anonymkode: d21eb...39a

Det vi ser her hjemme er pga de tiltakene som er satt inn tidlig i pandemien. Det har ført til at man har klart å holde antall smittede stabilt. Det de ikke ønsker å oppleve er ikke så veldig skjult - se til Italia og Spania, og veldig snart USA

Anonymkode: cc34a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og tiltakene er gode, for all del! Men dette viruset er jo virkelig ute av kontroll og tar livet av folk over en lav sko.

Anonymkode: 4961e...dc4

Det stemmer jo ikke. Dødsraten er ikke så høy, men dersom antall smittede øker ute av kontroll så vil helsevesenet kollapse og det vil både føre til at de som trenger hjelp pga Korona (som hadde kommet seg fint hjem fra sykehuset dersom de fikk god hjelp) ikke får hjelp - og det har også konsekvens for alle de pasientene som ikke har Korona, men som har behov for akutt hjelp grunnet andre sykdommer, ulykker osv. 

 

Anonymkode: cc34a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og tiltakene er gode, for all del! Men dette viruset er jo virkelig ute av kontroll og tar livet av folk over en lav sko.

Anonymkode: 4961e...dc4

Hvor bor sånne mennesker som deg? 

Anonymkode: c9dd2...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror man skal la være å høre på rykter jeg. Tviler på at myndighetene planlegger for mer enn to uker ad gangen.

Anonymkode: 2ee7d...94a

I en slik krise bør vi inderlig håpe at vi har myndigheter som planlegger for langt mer enn to uker fremover...

Dette vil ta tid og påvirke oss lenge.

Anonymkode: c9153...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...