Gå til innhold

8-åringen begynner å slite. Brakkesyke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei på 8 som begynner å kjenne på det at vi ikke kan leve som før for tiden. 

Hun er så sint nå, gråter, hater corona viruset, savner venner osv. 

Hun facetimer med venninner hver dag, vi er ute hver dag osv., men det blir jo ikke det samme. Ikke får hun vært sammen bestevenninnen sin og det er tøft. 

Jeg har forklart at det er kjipt, men det er slik for alle nå, men det er ikke bare bare for en 8-åring å forstå

Anonymkode: f0faf...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor kan hun ikke få være med bestevenninnen? 

Det er jo sagt fra høyeste hold at barna kan leke med 1-2 faste venner gjennom dette. 

Hvorfor legger dere strengere restriksjoner på barna enn nødvendig?

Anonymkode: 42268...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sett på Supernytt de siste dagene? Det kan være til hjelp nå. Da ser og hører hun om andre barn i samme situasjon. 

Anonymkode: ff109...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett på supernytt nei, men kan sjekke det ut. 

Årsaken til at hun ikke kan være sammen med bestevenninnen trenger jeg ikke gå inn på, men det er ikke jeg som har lagt restriksjoner på det :)

Anonymkode: f0faf...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tøft for barn og unge nå. Tøft å skilles fra vennene, ikke ha bursdagsgjester utover kjernefamilien, savne besteforeldre, miste treninger, gå glipp av konfirmasjoner og russefeiring etc. Tror ikke vi skal bagatellisere problemene deres, men heller speile og støtte. 

Anonymkode: 590cf...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke sett på supernytt nei, men kan sjekke det ut. 

Årsaken til at hun ikke kan være sammen med bestevenninnen trenger jeg ikke gå inn på, men det er ikke jeg som har lagt restriksjoner på det :)

Anonymkode: f0faf...d01

Men er det noen hun kan få møte da? Spør på klassesiden hvis dere har en. Og ta en tur ut for å grille eller noe. Kanskje er det noen der hun kan ha 1 meters avstand til 😊

Anonymkode: e39d5...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Selvfølgelig er det annerledes enn en ferie! Når man har ferie, vet man når man skal komme hjem og treffe venner igjen, og ikke  går man rundt å bekymrer seg for at alle man kjenner kan komme til å dø heller. Dette er rett og slett noe helt annet og barna merker det.

Snakkmedhenne om det, vis at det er greit å være bekymret og lei seg. Mitt barn (som er mye yngre enn ditt) viste samme tendenser i starten, men det går bedre nå. Forhåpentligvis klarer barna å vende seg til dette som en ny normalsituasjon etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Har du barn selv? I så fall er det smått utrolig at du ikke skjønner forskjellen på denne situasjonen og ferie. 

Anonymkode: 42268...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Jo, det er noe helt annet enn en ferie. I en ferie er det da fritt fram å møte venner, dra ut på ting å ha det gøy. Nå er det ikke lov med noen ting. Det er et alvor over det hele, og unger blir redde. Slutt å sammenligne med en ferie!

Anonymkode: 08c88...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne åtteåringen vært omgitt av kompetente voksne hadde hun ikke slitt. Men hun er vel av de barna dom helst bør være i skolen, pga dårlig funksjon hos foreldre og omsorgspersoner.

Anonymkode: 86351...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy for noen svar enkelte klarer å spy ut av seg. 

Vi er fullstendig oppegående og gode foreldre selvom barnet er sur og lei seg fordi at alt er annerledes enn normalt og at man ikke kan treffe venner hele tiden 

Anonymkode: f0faf...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde denne åtteåringen vært omgitt av kompetente voksne hadde hun ikke slitt. Men hun er vel av de barna dom helst bør være i skolen, pga dårlig funksjon hos foreldre og omsorgspersoner.

Anonymkode: 86351...139

Jeg blir i grunn mer bekymret over slike som deg enn foreldrene til barnet det er snakk om her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 11 åring har slitt han og . En super sosial type med masse venner rundt seg hele tiden. Han har rett og slett vært nedfor. Vi er ikke redde noen av oss og gjør det beste ut av situasjonen men det er klart det tar tid å omstille seg. Særlig for barna . Vi fikk satt opp trampoline i går og det hjalp. Vi må legge inn mer fysisk aktivitet for å brenne av litt energi. I helgen har ungene fått game så mye de har orket og hatt lyst til. De har kost seg masse. Det er ikke så lett for noen dette og alle barn tar det som skjer på forskjellige måter. Sender deg hi en klem og jeg håper det går seg til etter hvert❤️. ( PS: våre barn er vandt til å være uten vennene sine i uker av gangen når det er sommerferie og dette er helt klart veldig annerledes ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde denne åtteåringen vært omgitt av kompetente voksne hadde hun ikke slitt. Men hun er vel av de barna dom helst bør være i skolen, pga dårlig funksjon hos foreldre og omsorgspersoner.

Anonymkode: 86351...139

Wow! Nå står ikke væra til påske! Og det er det jo forsåvit ikke sikkert den gjør heller... 

min 7 åring syns heller ikke dette er spesielt kult. Vi jobber minimum 8 timer hver dag, bytter på å ha hjemmekontor. Det er 8 timer hvor vi ikke kan oppfylle alle ønsker og behov. Det er ikke ferie det her, det er jobb og hjemmeskole. Det er lov for ungene å være lei, det er jeg og 

Anonymkode: 4b465...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vart en uke. Som voksen må man opptre trygt og tenke på hvilke signal man sender til barna. 
 

dette er nok dessverre kanskje noe som endrer måten vår å leve på for veldig lenge. Derfor må vi faktisk være tilstede for barna våre. Finne nye måter å kommunisere på osv.

 

kan lærerene gjøre noe anderledes? Gjøre slik at man kan se klassen og prate via FaceTime med lærer? Gi litt gøye oppgaver?

ta med jenta og gjør det litt kult. Shoppe litt nye klær (via nett), lære noe nytt? Skriv brev til venner og send i posten slik vi gjorde som små. Vis at voksne og må tenke nytt, gjøre jobben på ny måte, handle via nett (la ho få bli med). 
 

lag dagsrytme og helgerytme. Dette KAN gjøres til noe positivt dersom vi voksne prøver og går foran som gode eksempel (jeg synes og det er vanskelig, men det tar vi ikke over hodet på barna)

Anonymkode: 70397...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er noe helt annet enn en ferie. I en ferie er det da fritt fram å møte venner, dra ut på ting å ha det gøy. Nå er det ikke lov med noen ting. Det er et alvor over det hele, og unger blir redde. Slutt å sammenligne med en ferie!

Anonymkode: 08c88...385

Jeg har en straks 7-åring som i alle fall ikke er redd assa.. 

Anonymkode: b42e7...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Dette er ikke en ferie og det er helt forskjellig fra en ferie, men forstår jo at enkelte voksne har misforstått og tror at dette er en del av en forlenget påskeferie, hvor de kan reise på hytten og gjøre som de vil. Vel, sånn er det ikke, så her tror jeg det må være noe du ikke har forstått.

 

Anonymkode: a8296...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en straks 7-åring som i alle fall ikke er redd assa.. 

Anonymkode: b42e7...bc3

Din unge er jo ikke svaret på alle unger.

Anonymkode: 08c88...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en ferie og det er helt forskjellig fra en ferie, men forstår jo at enkelte voksne har misforstått og tror at dette er en del av en forlenget påskeferie, hvor de kan reise på hytten og gjøre som de vil. Vel, sånn er det ikke, så her tror jeg det må være noe du ikke har forstått.

 

Anonymkode: a8296...4b1

Ikke skap deg. Dette har ikke noe med hytte å gjøre. Foreldre burde være de beste til å trygge sine barn. Synd når det funker så dårlig.

Anonymkode: 86351...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en straks 7-åring som i alle fall ikke er redd assa.. 

Anonymkode: b42e7...bc3

Jeg har en 12 åring som ikke kunne brydd seg mindre og som synest det er super festlig å bare få sysle med sine ting , skolearbeid og innimellom gå seg en tur sammen med oss som familie. Samtidig vet vi at  kompisen har fått påvist depresjon etter en uke, så ingen tvil om at unger reagerer forskjellig. Er ikke utenkelig at barn i alle aldre kan komme både godt og dårlig ut av denne uvante situasjonen. 

Anonymkode: a8296...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe stort tull. Det er ikke annerledes enn en ferie - det har var EN uke! Er hun allerede ute å kjøre er det antakelig dere som har laget det til. Det er hvordan man har det, og så er det hvordan man tar det. En åtteåring har ikke noe problem med dette om ikke dere foreldrene lager det til.

Anonymkode: 86351...139

Jeg blir litt bekymret for hva slags type ferie du tilbyr barna dine? 

Anonymkode: 42268...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 12 åring som ikke kunne brydd seg mindre og som synest det er super festlig å bare få sysle med sine ting , skolearbeid og innimellom gå seg en tur sammen med oss som familie. Samtidig vet vi at  kompisen har fått påvist depresjon etter en uke, så ingen tvil om at unger reagerer forskjellig. Er ikke utenkelig at barn i alle aldre kan komme både godt og dårlig ut av denne uvante situasjonen. 

Anonymkode: a8296...4b1

Hvordan i allverden kan en 12-åring få påvist depresjon på en uke? Henvisning til BUP, inntak og utredning i løpet av 5 virkedager??

Anonymkode: 25540...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde denne åtteåringen vært omgitt av kompetente voksne hadde hun ikke slitt. Men hun er vel av de barna dom helst bør være i skolen, pga dårlig funksjon hos foreldre og omsorgspersoner.

Anonymkode: 86351...139

Gjesp... hadde du sagt dette direkte til noens ansikt?

Anonymkode: a2eb8...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...