Gå til innhold

Forstår dere at lærere må ha mye ferie nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En tiendeklassing som skal ha hjelp i trigonometri? H a har skjedd med matematikkpensumet i ungdomsskolen sånn helt plutselig? 

Anonymkode: 311a6...170

Ikke vet jeg, vi hadde ikke trigonometri før et stykke ut i førstetrinn på vgs. Sønnen min startet i niende. 

Anonymkode: 8e32a...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer. Forrige uke jobbet jeg til kl 23-24 hver dag. Opp kl 0630.

Jeg har jobbet døgnet rundt for å gi ca 40 elever den undervisningen de skal ha. Jeg har laget undervisningsopplegg, hatt skypesamtaler, videokonferanser og alternativer undervisningsopplegg når de digitale nettsidene ikke har fungert.

Jeg blir litt trist når noen tror at lærerene har fri og ferie nå. Alle jeg kjenner har jobbet ræva av seg. Jeg skal jobbe i hele dag også.


Og lærere har også barn hjemme. Jeg har 3. 

Anonymkode: 70b30...001

Med andre ord akkurat som oss andre. Vi står på alle mann nå for å holde hjulene i gang fra «bakgården». Det er spesielt tøft når man må sjonglere flere baller samtidig (som for eksempel foreldre med fulle jobber og hjemmeskolebarn må), men det er ikke nødvendigvis slik at én yrkesgruppe blant oss med hjemmekontor har det verre enn en annen. Fordelen for lærere er at dere i alle fall har filla peiling på hva dere driver med når barna deres skal undervises hjemmefra. Jeg heier på dere, på alle oss andre, og ikke minst på leger, pleiere, ansatte i matbutikker og nav, renholdere, renovasjonsarbeidere, postvesenet og alle andre som står på hver våkne time.  

Anonymkode: 8e32a...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det. Nå har vi her hjemme to stykker i full jobb + 2 ulike trinn i undervisning + 2 barnehagebarn i ulik alder. 
 

å ha en klasse på samme trinn kan ikke sammenlignes med å kastes ut i dette. Jobben min vel så krevende som lærer, vi klarer oss med vanlig ferie. Ikke rekker vi få tatt avspasering heller.

men jeg synes at både lærere og sykepleiere osv trenger lønnsøkning så det blir attraktive yrker, for de er viktige i samfunnet.

Anonymkode: cfbd4...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere kan lære bort. Jeg er helsesekretær og hadde slitt meg ihjel om jeg plutselig skulle jobba som bilmekaniker. Det betyr ikke at jeg tenker alle bilmekanikere fortjener høyere lønn. 

at lærerene NÅ jobber ræva av seg for å finne opplegg til våre barn er helt gull og de får masse applaus av meg. Men jeg jobber og ræva av meg for å omorganisere hele arbeidsplassen min hjemmefra mens jeg skal undervise to barn. Det er unntakstilstand. Dette er jo ikke normalen. 

Anonymkode: 423b3...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke en konkurranse om hvem som har det verst. Jeg tror ikke det er noen arbeidsgrupper som har ideelle arbeidsforhold disse dagene, og det vi gjør nå kan ikke sammenliges med en normalarbeidsdag.

Men når det er sagt, så er paret i nabohuset lærere på barneskolen, og de har drevet full oppussing av huset hele uka. Så det er kanskje forskjellig hvor mye arbeid som legges ned. Men det tror jeg er mer personavhengig enn yrkesavhengig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hjemmekontor på begge to, fabelaktig opplegg fra skolens lærere, kjøkkenbordskontor kombinert med skolebenk hver dag for ungene og annenhver dag for foreldrene. Vi opplever at møter kan flyttes på, lærere er fleksible og tilgjengelige, og jeg tror ikke jeg har sett èn eneste sutremelding fra noen av foreldrene ungenes foreldregrupper. Er det noe mer slitsomt enn vanlig? Ja. Er det mulig å gjøre over tid? Ja til det også.
Det går an å finne frem godviljen, og hvis du nå befinner deg i en situasjon der ungene er ufordragelige, så er det en gylden anledning til å oppdra dem før de skal tilbake i klasserommet! 
Jeg heier på de fantastiske lærerne!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lærere har ikke en dag mer ferie enn noen andre. 

Ja, vi har blitt kastet ut i en helt ny og uvirkelig situasjon, og ja, vi jobber ræva av oss. 

Men hvem gjør ikke det nå? Samfunnet har fått en vanvittig utfordring, verden har i grunnen blitt snudd på hodet. Så godt som alle har hivd seg rundt og tilpasset seg en ny og utfordrende hverdag. 

Er det noen som bør innvilges ei uke ekstra ferie når verden vender tilbake til normalen, så er det alle ansatte i helsevesenet, i vid forståelse av begrepet helsevesen. 

 

Anonymkode: 6fda6...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal vi som klarer å kombinere hjemmekontor og hjemmeskole tenke da? 

 Å harpe om denne ferien er virkelig å skyte seg selv i foten. Dere skal vel avspasere denne sommeren også, selv etter stengte skoler i månedsvis.

Anonymkode: 7b8eb...569

Lærerne har jo ikke akkurat fri! Å lage, evaluere og revidere splitter nye undervisningsopplegg med null fårhåndsplanlegging er krevende. Fordi skolebygget er stengt er ikke skolen stengt!

Anonymkode: 84605...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor all denne forakten og misunnelse mot lærere? Syns det er rart vi har lærermangel i dette landet jeg, så mye ferie som lærere har. Skal si det med store bokstaver en gang for alle: LÆRERE HAR 5 UKER FERIE. Resten er avspasering. Hva med oljearbeidere, de jobber x antall uker ute, så er de hjemme x antall uker. Samlet et år blir det veldig mange uker "ferie". Eller avspasering som alle da kaller det! 

Tar hatten av for alle lærere, og ALLE andre som nå må omstille livet og sjonglerer mange baller samtidig.

Dette er ikke tiden for nedrakking og misunnelse!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerferien til lærerne er kanskje det aller siste jeg tenker på nå. Men jeg håper ikke det var en lærer som skrev over her og himlet med øynene over at folk ikke klarer å hjelpe sitt ene barn en gang. Vitner om veldig lite empati at man ikke forstår hvordan mange har det nå. Selv er det ganske krisetilstander på jobben, dette skal løses samtidig som man hjelper barn med skolearbeid og er til stede for barna sine nå. De som himler med øynene av dette, blir jeg rett og slett kvalm av.

Heia alle dere som står på, uansett yrkesgruppe! Og en god klem til alle dere som er permittert, jeg gråter for dere.

Anonymkode: 56c63...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som hva? Renholder? 

Anonymkode: b498a...67f

Jeg er renholder på en videregående skole. Og du må huske at lærerne har har viktigere jobb enn vi som er " vaskedamer)   Og ungdommene adopterer den tankegangen. Har flere ganger sett ungdommer kaste ting på gulvet og sagt: vaskedama tar den, det er jobben hennes 

Anonymkode: bd32f...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal vi som klarer å kombinere hjemmekontor og hjemmeskole tenke da? 

 Å harpe om denne ferien er virkelig å skyte seg selv i foten. Dere skal vel avspasere denne sommeren også, selv etter stengte skoler i månedsvis.

Anonymkode: 7b8eb...569

Tror du lærerene har fri nå? Så dum er du ikke? Tror du opplegget til barna dine lager seg selv?

Jeg har stor respekt for lærerene, og de lager et supert opplegg for barna mine nå i denne spesielle situasjonen. Men man kan ikke sammenligne oss som ikke er pedagoger som ble kastet inn i en situasjon med hjemmekontor og oppfølging av barn på diverse trinn med den jobben de er utdannet til, og som de har tid og ressurser til å forberede. 

Jeg trodde seriøst ikke at det var noen som fremdeles går rundt og tror at lærerene har mer ferie enn andre🤦🏾‍♀️

Anonymkode: a55ce...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og er en av dem som skjemmes når en del kollegaer sutrer over at de jobber så mye og at "Ingen forstår hvor mye vi egentlig jobber". Det er jo nettopp dette som har gitt yrket et negativt stempel, som jo ikke stemmer for majoriteten av oss. De aller fleste lærere sutrer ikke eller tror at jobben vår er mer tidkrevende eller spesiell enn andres. Arbeidsmengden er periodebasert i stedet for jevn, men det er ikke unikt for oss, det som er mer unikt er at vi har fastlagte undervisningsfrie perioder, det som da populært kalles avspasering. I tillegg har vi fastlagt fem ukers ferie i slutt juni og hele juli. Jeg trodde ikkr noen fortsatt trodde at lærere har mer ferie enn andre, men, men.

Uansett så gjør alle en fantastisk innsats nå, uansett yrke, alle må tilpasse seg en uvant situasjon som er langt mer krevende enn ellers. Min vanlige lærerhverdag kan ikke sammenlignes med nå som jeg har egne barn rundt meg samtidig, og sånn er det for alle andre også. 

Anonymkode: e8371...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som hva? Renholder? 

Anonymkode: b498a...67f

Om det er et yrke som er mye mer slitsomt enn læreryrket så er det renholdsyrket asså. Dum kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tøystykke skrev:

Om det er et yrke som er mye mer slitsomt enn læreryrket så er det renholdsyrket asså. Dum kommentar. 

Fysisk, ja, men læreryrket er mange, mange ganger mer slitsomt mentalt. Har jobbet som renholder i flere år under utdanningen, er lærer nå, så kan uttale meg om dette.

Anonymkode: e8371...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som hva? Renholder? 

Anonymkode: b498a...67f

Ja, de eneste som jobber på skole er lærere og renholdere 🙄

Anonymkode: 8905a...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har 2 lærere og de la ut forrige fredag ukeslange over hva de skulle gjøre denne uken som var. Det var bare link til ulike sider, salaby, smart øvning osv. Ikke mye jobb. De har videokonferanse hver morgen kl 9 hele klassen som varer i ca 15.min. Ikke har de noen oppgaver de har måttet rette eller noe disse to lærerne, så slik det er nå tror jeg lærerne slipper unna med mye. Er nok mye mindre arbeid for dem nå enn å skulle lage ett opplegg for en hel skoledag slik de vanligvis gjør

Anonymkode: e0abc...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har 2 lærere og de la ut forrige fredag ukeslange over hva de skulle gjøre denne uken som var. Det var bare link til ulike sider, salaby, smart øvning osv. Ikke mye jobb. De har videokonferanse hver morgen kl 9 hele klassen som varer i ca 15.min. Ikke har de noen oppgaver de har måttet rette eller noe disse to lærerne, så slik det er nå tror jeg lærerne slipper unna med mye. Er nok mye mindre arbeid for dem nå enn å skulle lage ett opplegg for en hel skoledag slik de vanligvis gjør

Anonymkode: e0abc...49c

Er veldig forskjell her altså.

Her er lærerne tilgjengelig hele skoledagen. De har direkte videokontakt med hver elev 2-3 ganger pr uke. Det kommer løpende oppgaver/utfordringer i løpet av skoledagen, og de følger med på hva elevene gjør på forskjellige nettsider i tillegg til å ta imot oppgaver elevene sender inn. 

Har 2 stk på barneskolen.

Anonymkode: 84605...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har 2 lærere og de la ut forrige fredag ukeslange over hva de skulle gjøre denne uken som var. Det var bare link til ulike sider, salaby, smart øvning osv. Ikke mye jobb. De har videokonferanse hver morgen kl 9 hele klassen som varer i ca 15.min. Ikke har de noen oppgaver de har måttet rette eller noe disse to lærerne, så slik det er nå tror jeg lærerne slipper unna med mye. Er nok mye mindre arbeid for dem nå enn å skulle lage ett opplegg for en hel skoledag slik de vanligvis gjør

Anonymkode: e0abc...49c

Det er nok ulikt. Jeg jobber i VGS og har jobbet mye mer enn vanlig. Vi møter elevene til hver undervisningstime, de får oppgaver og skal ha aktiv veiledning. Bare nå har jeg 60 tekster som kom inn på tirsdag og onsdag, alle på to-tre sider, som skal ha veiledning innen onsdag til uken igjen + at jeg nå lage to videoer med omvendt undervisning og samkjøre en muntlig vurdering i en annen klasse. Jeg er dødssliten, jobbet ni timer i går har jobbet tre timer så langt i dag, og omtrent 12 timer hver dag hele forrige uke. Jeg vet at dette er vanlig nå, at jeg ikke jobbet noe særlig mer enn andre som har hjemmekontor og må undervise egne barn i tillegg, men dette er mer enn jeg vanligvis jobber.

Anonymkode: e8371...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er renholder på en videregående skole. Og du må huske at lærerne har har viktigere jobb enn vi som er " vaskedamer)   Og ungdommene adopterer den tankegangen. Har flere ganger sett ungdommer kaste ting på gulvet og sagt: vaskedama tar den, det er jobben hennes 

Anonymkode: bd32f...2c4

Du virker veldig nedlatende. Du sier det som at alle lærere ser ned på vaskepersonell og at elevene dermed gjør det samme. Du tror ikke heller dette kan være holdninger som den enkelte elev har adoptert hjemmefra?

Jeg sier veldig ofte til mine 6. klassinger (og mine egne barn) at de skal innrette seg etter den voksnes beskjed. Det være seg læreren, assistenten, rektor eller renholdere. Om noen ber dem henge opp jakka, ja, så skal de henge opp jakka. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn har 2 lærere og de la ut forrige fredag ukeslange over hva de skulle gjøre denne uken som var. Det var bare link til ulike sider, salaby, smart øvning osv. Ikke mye jobb. De har videokonferanse hver morgen kl 9 hele klassen som varer i ca 15.min. Ikke har de noen oppgaver de har måttet rette eller noe disse to lærerne, så slik det er nå tror jeg lærerne slipper unna med mye. Er nok mye mindre arbeid for dem nå enn å skulle lage ett opplegg for en hel skoledag slik de vanligvis gjør

Anonymkode: e0abc...49c

Jeg er lærer, og dette er milevis fra min hverdag. Heldigvis. Det er mye jobb og bratt læringskurve nå som alt må være digitalt. Første uka her var slitsom, men samtidig gøy å se at vi fikk det til på et vis. Litt utpå ettermiddagen her må jeg sette med ned og forberede uka som kommer. Blir sittende ganske langt utover kvelden, vil jeg tro, som jeg jo også ville gjort en hvilken som helst søndag. 

Jeg synes det er trist at barna dine ikke får bedre undervisning,...49c! 

Anonymkode: 6fda6...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner lærerne all den ferie de har, det har jeg alltid sagt😊De gjør en fantastisk jobb, og hadde jeg ønsker å ha ferie i alle skolens ferier så hadde jeg blitt lærer selv, ikke verre enn det. Slutt å vær så misunnelige på lærerne, det er et valg! Selv er jeg sykepleier, med natt-jobb, fordi det passer oss best😊👍

Anonymkode: deeb8...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 1000 gang: lærere har ikke mer ferie enn noen andre yrkesgrupper i Norge!

Anonymkode: 8febc...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at lærerne får litt fri nå så vi får noen opplagte lærere med litt ekstra guts tilbake etter denne krisa! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk klarer ikke å få sitt eget barn til å jobbe med skolearbeid hjemme i egen stue. Men forventer at EN lærer skal få 23 barn som er like bortskjemte som deres eget til å gjøre det samme.

Anonymkode: 62bfe...a40

Jeg klarer det utmerket, takk.  Og mine barn er ikke bortskjemte. Hjemmeskole er null problem for vår del.

Anonymkode: 87d08...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...