Gå til innhold

Noen som tør innrømme at dem ikke er helt nazi i forhold til Corona?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lever ikke som før men jeg har ikke slutta helt heller. Møter ei venninne jevnlig, ei venninne jeg møter litt, har spist på McDonald's ikke bare tatt med hjem, har vært å farta litt rundt på senter. Ikke mye men vært innom noen butikker for å kjøpe ting jeg ønska meg men som jeg kunne ha venta med. 

Tar hensyn men har som sagt ikke slutta helt. Er det bare meg? 

Anonymkode: 5e004...8c3

Gratulerer. Du kommer til å ha blod på henda resten av livet. Håper det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo selvsagt tror jeg på det!

Jeg snakker om språket og måten dere hekser snakker med andre på.

Anonymkode: 6dadd...3f9

Du kaller meg en heks, har du i det hele tatt brydd deg om å se hva jeg skriver før du kaller meg det?

Anonymkode: 5658e...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist når voksne og muligens oppegående mennesker driter i myndighetenes tiltak bare fordi de ikke gidder. Det blir enda hardere innstrammninger hvis de som er nå ikke fungerer. Da kan du ikke se venninner heller men har bidratt til at tiltakene ikke kan myknes istedet for å økes.

Se på UK, Boris Johnsen ville ikke gjøre noe som helst og satse på at de fleste får smitten så fort som mulig og blir immun etterpå. Nå sitter han der med sterk økende dødstall. I USA tar det seg opp også.

Mange epidemiologer sier at slike pandemier går i bølger, som spanskesyken. Det blir sannsynligvis færre smittede om sommeren før det tar seg opp igjen til høsten. Har du ikke lyst å få samme opplegg igjen holder du deg hjemme nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger anbefalingene, men er ikke nazi. Vi er verken i karantene eller isolasjon😊

Anonymkode: 3752f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå roer du deg ned!!!

Herregud, dere er jo helt gærne dere som er her inne. Og da snakker jeg ikke om HI, men dere andre hekser.

Anonymkode: 6dadd...3f9

Det denne anonyme sier er jo rett. I skrivende stund er det tusenvis av barn som er hjemme med utrygge omsorgspersoner. Skole/barnehage/fritidsaktiviteter er deres fristed. Det er jo fakta. Det er også er faktum at tusenvis mister jobben.

Jeg synes det er kjipt å sitte hjemme. Jeg skulle gjerne truffet venninner og funnet på ting utenfor hjemmet med mine barn. Foreløpig har det bare gått én uke. Én! Og voksne mennesker klarer ikke holde seg unna koseshopping og McD i en liten uke en gang.

Hos oss må jeg på jobb. Jeg jobber ikke med korona, men med kreft. Folk har ikke stoppet å bli syke av andre ting. Jeg trengs virkelig på jobb. Min mann og mine barn holder seg hjemme. Jeg har vært på matbutikken to ganger siden beskjeden kom torsdag i forrige uke. Det er alt.

Smittekjeder er vanskelig å forstå, men jeg synes det er rart at det er så vanskelig å følge de rådene som kommer.

Anonymkode: 35293...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

3D8A40B5-F6A5-4190-AC2B-A6EDA392389E.jpeg

Anonymkode: 3752f...664

Den stemmer ikke helt, for man kan handle når man sitter i karantene hvis man ikke har symptomer

https://www.nrk.no/norge/apner-opp-for-handleturer-for-folk-i-karantene_-men-vaer-forsiktig-1.14944809

Folkehelseinstituttet anbefaler at du ikke går på butikken, men sier likevel:

– Det er en åpning for at du kan handle mat. Hvis ikke det er mulig at andre kan handle for deg, kan du gå hvis du så godt som mulig unngår andre. Gå på tidspunkter når andre personer ikke er til stede. Rådene skal være praktisk gjennomførbare, sier Eide.

Anonymkode: 5658e...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo følge med i vårt naboland Sverige, og se hvilket land som får rett. De har valgt motsatt strategi. 

Anonymkode: 48d8b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi kan jo følge med i vårt naboland Sverige, og se hvilket land som får rett. De har valgt motsatt strategi. 

Anonymkode: 48d8b...edf

Tror det Sverige er mer rett. Om 5-10 år vil vi innse det. Når vi enda sliter med ringvirkningene etter dette og det vi gjør nå 

Anonymkode: 3752f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det Sverige er mer rett. Om 5-10 år vil vi innse det. Når vi enda sliter med ringvirkningene etter dette og det vi gjør nå 

Anonymkode: 3752f...664

Kyniske menneske.

Anonymkode: 9382b...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror det Sverige er mer rett. Om 5-10 år vil vi innse det. Når vi enda sliter med ringvirkningene etter dette og det vi gjør nå 

Anonymkode: 3752f...664

England har jo gjort det samme, men snur nå om.

Anonymkode: 5658e...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

England har jo gjort det samme, men snur nå om.

Anonymkode: 5658e...e2f

Dødsfallene der ser ut til å ha eksplodert

I Sverige meldes det om åpne skitrekk stappa fulle After-ski

🙄🙄

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

England har jo gjort det samme, men snur nå om.

Anonymkode: 5658e...e2f

Det handler i stor grad om politikk og vinne neste valg. Hvorfor tror du regjeringa gjør som de gjør? De ønsker å fremstå som handlekraftige og vinner på det. Det er politikk! 

Anonymkode: 3752f...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det handler i stor grad om politikk og vinne neste valg. Hvorfor tror du regjeringa gjør som de gjør? De ønsker å fremstå som handlekraftige og vinner på det. Det er politikk! 

Anonymkode: 3752f...664

Ja.. det er DET alt handler om her.. 

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. det er DET alt handler om her.. 

Anonymkode: 6a263...d91

Ja, har du ikke skjønt det?? At dessverre blir dette også til politikk.

Anonymkode: 6dadd...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, har du ikke skjønt det?? At dessverre blir dette også til politikk.

Anonymkode: 6dadd...3f9

Jeg tenker det kommer en tid for å konfrontere både feil og eventuelle politikere som drar veksel på krisen. 
 

Den tiden er ikke nå

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi treffer ingen utenom jobb. Mannen må på sin jobb en gang i uka og da stopper han også innom butikken kjapt for å fylle på med det vi trenger. Vi andre har hjemmekontor og hjemmeskole. Er hjemme, ute i egen hage og i skogen ved huset. Der treffer vi aldri andre folk. De vi trenger å ha kontakt med har vi kontakt med på tlf eller diverse elektroniske plattformer. Unga spiller med venner på nett. Det går fint å leve slik en stund for at andre skal få leve lenger. Faktisk. 

Anonymkode: dfdf2...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ikke helt nazi. 
 

OG - det er det mange mange mange som heller ikke gjør. Var på kjøpesenteret i går. Stor senter - fant nesten ikke parkeringsplass. 

Anonymkode: 31673...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lever ikke helt nazi. 
 

OG - det er det mange mange mange som heller ikke gjør. Var på kjøpesenteret i går. Stor senter - fant nesten ikke parkeringsplass. 

Anonymkode: 31673...c85

Det kan ikke ha vært i Nordre Follo i hvert fall.

Anonymkode: 3dae9...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lever ikke helt nazi. 
 

OG - det er det mange mange mange som heller ikke gjør. Var på kjøpesenteret i går. Stor senter - fant nesten ikke parkeringsplass. 

Anonymkode: 31673...c85

Politi og andre instanser melder slike tall og trender til myndighetene.

Resultatet kan være at vi får portforbud 

Anonymkode: 6a263...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge butikker som selger "unødvendige" varer får holde åpent, er det vel ikke rart at mange tror det er greit å handle der? Jeg mener de burde vært stengt samtidig med skoler og barnehager, men legg skylda der dem hører hjemme, hos myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lever ikke som før men jeg har ikke slutta helt heller. Møter ei venninne jevnlig, ei venninne jeg møter litt, har spist på McDonald's ikke bare tatt med hjem, har vært å farta litt rundt på senter. Ikke mye men vært innom noen butikker for å kjøpe ting jeg ønska meg men som jeg kunne ha venta med. 

Tar hensyn men har som sagt ikke slutta helt. Er det bare meg? 

Anonymkode: 5e004...8c3

Desverre er det flere som deg. 🙄🙄Store egoister overalt. Så du er ikke alene. 

Anonymkode: b2914...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Spurvugla said:

Det er viktig å begrense smitte med å holde avstand og så videre.

Men: selv om ingen slurver med antibac, går på kjøpesenter eller besøker familie, kommer ikke disse tiltakene til å kunne avsluttes etter et par uker. Det er på tide å ta inn over seg at tiltakene ikke kan oppheves før pandemien er over, noe som ikkeskjer før det er nok immunitet i befolkningen. Det betyr enten vanvittig mange syke eller vaksine. Dersom man åpner opp før dette, vil viruset spre seg igjen akkurat like fort som i første omgang. Hele pandemien ble startet av ett tilfelle, og bare ett tilfelle er nok til å spre seg til hele verden igjen.

Selvfølgelig bør vi følge tiltakene, men det blir for dumt å skylde på enkeltmennesker for at dette varer lenge. Det kommer til å vare lenge uansett.

En god kronikk: https://www.nytimes.com/2020/03/17/opinion/coronavirus-1918-spanish-flu.html

Det er vel kjent at covid-19 vil ramme mange, akkurat det har blitt kommunisert klart og tydelig de siste ukene. Mest trolig vil dette bli langvarig også, akkurat det behøver ikke jeg å spekulere i, men det er jo ikke poenget. Man forsøker å bremse smittespredningen, slik at helsevesenet ikke blir overbelastet. Noen av oss vil tåle viruset godt - jeg er en av dem, mens andre vil det ikke. For dem det gjelder, for oss som er pårørende og for de som behandler, er det naturligvis ønskelig at den hjelpen vår kjære trenger er tilgjengelig. Dersom mange er alvorlig syke på samme tid, er den ikke det. Ingen lege ønsker å velge hvem som skal få behandling som potensielt kan redde dem, og hvem som ikke skal få det. 

Data fra Italia viser at av de som blir så syke at de behandles med respirator og legges i kunstig koma, dør omkring 50 prosent. Norge anslår at det i beste fall vil være slik at 30-40 prosent av syke i samme kategori vil kunne overleve. Uten tilgjengelig hjelp vil nok svaret være 100 prosent dødelighet. 

Jeg setter i hvert fall pris på at det virker til å være flest oppegående mennesker. Det gjør at flere enn meg vil kunne ha et håp om at den vi er glad i kan overleve. Hvis folk gir faen og bestemmer seg for at tiltakene som iverksettes ikke er spesielt viktige, vil sannsynligvis situasjonen se svært annerledes ut om kort tid. Da kan man kanskje prise seg lykkelig for at man var tidlig ute med å smittes; mens en respirator og helsepersonell som ikke er overarbeidet fortsatt var tilgjengelig. For uten den hjelpen hadde jeg ikke engang kunnet håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, beef sister skrev:

En god kronikk: https://www.nytimes.com/2020/03/17/opinion/coronavirus-1918-spanish-flu.html

Det er vel kjent at covid-19 vil ramme mange, akkurat det har blitt kommunisert klart og tydelig de siste ukene. Mest trolig vil dette bli langvarig også, akkurat det behøver ikke jeg å spekulere i, men det er jo ikke poenget. Man forsøker å bremse smittespredningen, slik at helsevesenet ikke blir overbelastet. Noen av oss vil tåle viruset godt - jeg er en av dem, mens andre vil det ikke. For dem det gjelder, for oss som er pårørende og for de som behandler, er det naturligvis ønskelig at den hjelpen vår kjære trenger er tilgjengelig. Dersom mange er alvorlig syke på samme tid, er den ikke det. Ingen lege ønsker å velge hvem som skal få behandling som potensielt kan redde dem, og hvem som ikke skal få det. 

Data fra Italia viser at av de som blir så syke at de behandles med respirator og legges i kunstig koma, dør omkring 50 prosent. Norge anslår at det i beste fall vil være slik at 30-40 prosent av syke i samme kategori vil kunne overleve. Uten tilgjengelig hjelp vil nok svaret være 100 prosent dødelighet. 

Jeg setter i hvert fall pris på at det virker til å være flest oppegående mennesker. Det gjør at flere enn meg vil kunne ha et håp om at den vi er glad i kan overleve. Hvis folk gir faen og bestemmer seg for at tiltakene som iverksettes ikke er spesielt viktige, vil sannsynligvis situasjonen se svært annerledes ut om kort tid. Da kan man kanskje prise seg lykkelig for at man var tidlig ute med å smittes; mens en respirator og helsepersonell som ikke er overarbeidet fortsatt var tilgjengelig. For uten den hjelpen hadde jeg ikke engang kunnet håpe. 

Ja, hvis alle unngår kontakt så mye som mulig kan vi få færre syke og færre dødsfall og mindre overbelastning i helsevesenet. Det er jeg helt enig i. 

Det jeg derimot reagerer på er at det virker som om en del tror at dersom alle fulgte alle råd, ville dette være over på en fjorten dagers tid, og vi kunne gå tilbake til normalen. Det er helt umulig.

Det er også i bunn og grunn myndighetens feil at folk går på kjøpesentere og kafeer, siden de ikke er stengt. Mange vil tenke at det må være ok å bruke disse tilbudene siden de jo er åpne. I tillegg ble vi jo oppfordrer til å "handle som før" for ikke så lenge siden, noen kan fort tro at det inkluderer lysestaker og klær i tillegg til mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...