Gå til innhold

Jeg greier ikke å skjønne alvoret med Korona.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke helt å ta det inn over meg. Kanskje fordi ingen her i kommunen er smittet? Helt fint at jeg ikke går rundt og er livredd altså, men.... Og jeg går ikke på besøk, eller får besøk. Prøver å gå lite i butikken, holder god avstand til andre. Så jeg gjør alt myndighetene sier jeg skal, men alvoret har ikke gått opp for meg enda. 

Flere som har det sånn? Litt rart, på en måte skulle jeg liksom ønsket at jeg var redd..... Høres kanskje merkelig ut.

Anonymkode: 0ba22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke du har skjønt alvoret til nå, så er det nok ikke håp!

Anonymkode: 52eeb...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke du har skjønt alvoret til nå, så er det nok ikke håp!

Anonymkode: 52eeb...bd3

Takk, så snilt av deg. 

Anonymkode: 0ba22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at det ikke er noen som er smittet i din kommune?

Anonymkode: 62d40...b14

Jeg vet jo selvfølgelig ikke det, men ingen som har testet positivt. 

Anonymkode: 0ba22...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en del under 50 år som er innlagt på intensiven, to er under 23 år. Det viser tydelig at også unge mennesker kan bli veldig syk og da gjelder det å ha kapasitet nok til å behandle alle, noe det ikke er dersom  for mange blir syke samtidig. 

Anonymkode: 2849b...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ikke du har skjønt alvoret til nå, så er det nok ikke håp!

Anonymkode: 52eeb...bd3

Jeg skjønner godt frustrasjonen din, jeg føler på det samme. Men i disse tider må vi være tålmodige med hverandre. I tillegg, en når ikke gjennom ved å skape kløfter, avstand, mellom seg selv og andre. Vi må prøve å vise forståelse nå.

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg greier ikke helt å ta det inn over meg. Kanskje fordi ingen her i kommunen er smittet? Helt fint at jeg ikke går rundt og er livredd altså, men.... Og jeg går ikke på besøk, eller får besøk. Prøver å gå lite i butikken, holder god avstand til andre. Så jeg gjør alt myndighetene sier jeg skal, men alvoret har ikke gått opp for meg enda. 

Flere som har det sånn? Litt rart, på en måte skulle jeg liksom ønsket at jeg var redd..... Høres kanskje merkelig ut.

Anonymkode: 0ba22...e75

Slapp av og vent så vil du se alvoret. Vis respekt for andre, men hvis du ikke føler på angst nå, så vent. Sykehusene vil bli fulle. Det vil bli vanskelig for leger, om ikke umulig, å hjelpe de som brukket et bein, en arm, kuttet seg i fingeren.

I tillegg vil de som vært i alvorligere ulykker, bilulykker, fallulykker, andre livstruende ulykker, kanskje overlates til å dø. Fordi en må redde de som kan reddes uten for stor innsats.

Tiden kommer da du også vil se alvoret.

Jeg forstår at du ikke ser det nå, og derfor ikke føler på det. Det kommer.

Anonymkode: 448a1...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet jo selvfølgelig ikke det, men ingen som har testet positivt. 

Anonymkode: 0ba22...e75

Nå er det kun de som får intensiv behandling som blir testet. Så jo, det er nok mange i din kommune som er smittet.

Når det er sagt, jeg synes også det er så surrealistisk at jeg ikke skjønner det.

Anonymkode: dab49...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt, er hvordan kapasiteten på sykehus kan bli sprengt. Selve sykdommen er ikke jeg bekymret for i det hele for min del. Men den smitter lett og en kan være smittebærer lenge uten å vite det. Da kan jeg smitte flere som er i risikogruppen, uten å vite det. Disse trenger hjelp fra sykehusene, som vil bli fylt opp av andre som også har blitt smittet av noen som ikke vet de er smittebærere. Og sånn vil det fortsette, til kapasiteten er sprengt. 

Hvis du da plutselig knekker beinet, eller andre mer alvorlige ulykker skjer, vil det være begrenset med hjelp å få. Dette er og grunnen til at hyttefolka bør komme seg hjem. 

Selve sykdomsforløpet vil de fleste klare fint, men vi må bremse spredningen av smitten, slik at alle kan få den hjelpen de trenger av helsepersonell. 

Anonymkode: 66dbb...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg greier ikke helt å ta det inn over meg. Kanskje fordi ingen her i kommunen er smittet? Helt fint at jeg ikke går rundt og er livredd altså, men.... Og jeg går ikke på besøk, eller får besøk. Prøver å gå lite i butikken, holder god avstand til andre. Så jeg gjør alt myndighetene sier jeg skal, men alvoret har ikke gått opp for meg enda. 

Flere som har det sånn? Litt rart, på en måte skulle jeg liksom ønsket at jeg var redd..... Høres kanskje merkelig ut.

Anonymkode: 0ba22...e75

Nei, men jeg kan på en måte skjønne litt hva du mener. Jeg har våknet om morgenen og lurt et øyeblikk på om jeg bare har drømt, hele greia er jo litt surrealistisk.

Anonymkode: 62d40...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det samme som HI. Ser i dag på NRK.no at det nå er like mange innlagt med korona som med influensa. Hvert år dør 1000 mennesker i Norge av influensa. Hvorfor driter vi da i de 1000 menneskene, mens nå ofrer vi tusenvis av mennesker sitt levebrød? Ville dødstallene bli så mye høyere ved korona? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Hvis noen kan forklare det, blir jeg glad.

Anonymkode: 523f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du forhold deg til råd om smittevern og held deg heime ved sjukdom, så er det vel heilt fint at du ikkje er redd.  :)

(og til deg med det typiske influensa-argumentet, så drit ikkje helsevesenet i influensa, men set i verk storstilte vaksinasjonskampanjer kvart år. Dødsraten til influensa er rundt 0,1%, medan det for COVID-19 er langt høgare, om enn usikre, men vi kan i beste fall gange tala med 10)

 

Endret av soleia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg greier ikke helt å ta det inn over meg. Kanskje fordi ingen her i kommunen er smittet? Helt fint at jeg ikke går rundt og er livredd altså, men.... Og jeg går ikke på besøk, eller får besøk. Prøver å gå lite i butikken, holder god avstand til andre. Så jeg gjør alt myndighetene sier jeg skal, men alvoret har ikke gått opp for meg enda. 

Flere som har det sånn? Litt rart, på en måte skulle jeg liksom ønsket at jeg var redd..... Høres kanskje merkelig ut.

Anonymkode: 0ba22...e75

Du er nok ikke den eneste. Vi et ikke vant til å ha slik i Norge, men så lenge du holder deg til de retningslinjer som er gitt, er det jo bra... 

Anonymkode: 15add...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer litt på det samme som HI. Ser i dag på NRK.no at det nå er like mange innlagt med korona som med influensa. Hvert år dør 1000 mennesker i Norge av influensa. Hvorfor driter vi da i de 1000 menneskene, mens nå ofrer vi tusenvis av mennesker sitt levebrød? Ville dødstallene bli så mye høyere ved korona? Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Hvis noen kan forklare det, blir jeg glad.

Anonymkode: 523f6...bbf

Nok en gang!

La oss si at 900 dør. Men 35 000 får behandling på sykehus, grunnen til at de ikke dør er nettopp fordi sykehusene har kapasitet til å gi dem forsvarlig helsehjelp av høyeste kvalitet. 

Om korona sprer seg ubegrenset, vil så mange bli syke på én gang, og så mange trenge hjelp på én gang at sykehusene ikke lenger kan tilby alle behandling og hjelp.

Folk som da ellers ville overlevd dør, fordi det ikke er plass til dem på sykehusene. 

Ok?

Anonymkode: 3e251...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nok en gang!

La oss si at 900 dør. Men 35 000 får behandling på sykehus, grunnen til at de ikke dør er nettopp fordi sykehusene har kapasitet til å gi dem forsvarlig helsehjelp av høyeste kvalitet. 

Om korona sprer seg ubegrenset, vil så mange bli syke på én gang, og så mange trenge hjelp på én gang at sykehusene ikke lenger kan tilby alle behandling og hjelp.

Folk som da ellers ville overlevd dør, fordi det ikke er plass til dem på sykehusene. 

Ok?

Anonymkode: 3e251...93f

Hvorfor så sint? Jeg ba høflig om informasjon, det gjorde du på en veldig lite hyggelig måte. 

Anonymkode: 523f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så sint? Jeg ba høflig om informasjon, det gjorde du på en veldig lite hyggelig måte. 

Anonymkode: 523f6...bbf

Jeg antar det er fordi du må ha det inn med dråpeteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så sint? Jeg ba høflig om informasjon, det gjorde du på en veldig lite hyggelig måte. 

Anonymkode: 523f6...bbf

Noen mennesker har en ufyselig personlighet, det ser du fort hvem er her inne. Ikke bry deg.

Anonymkode: d3ed8...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen mennesker har en ufyselig personlighet, det ser du fort hvem er her inne. Ikke bry deg.

Anonymkode: d3ed8...bb3

Hvis det er noe som er ufyselig her, så må det være å ikke gidde å ta innover seg realitetene. Uforstand i dette tilfellet kan faktisk føre til at liv går tapt. Å påpeke dette på en meget skarp måte, er derfor helt på sin plass!

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så sint? Jeg ba høflig om informasjon, det gjorde du på en veldig lite hyggelig måte. 

Anonymkode: 523f6...bbf

Du har internett, informasjon ligger overalt og du burde være i stand til å lese deg opp selv. At voksne mennesker holder seg en smule oppdatert burde være gitt i en sånn situasjon som det vi alle er i nå

Anonymkode: 62d40...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i vår familie døde av corona på onsdag likevel syns jeg det er mye styr med dette. Og ved å nærmest stenge ned hele Norge ofrer man mange for å redde noen få (som gjerne har maks 5 år igjen å leve) 

Anonymkode: 7c8bc...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En i vår familie døde av corona på onsdag likevel syns jeg det er mye styr med dette. Og ved å nærmest stenge ned hele Norge ofrer man mange for å redde noen få (som gjerne har maks 5 år igjen å leve) 

Anonymkode: 7c8bc...b02

Så du er sikker på at det er bare de på 80+ som kommer til å dø?

Anonymkode: 62d40...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heller ikke så mange som er smittet heldigvis. Men jeg er også bekymret for arbeidsplassene, siden det blir permitert mange hundre nå.

Her nekter jeg å bli helt hysterisk, vi vasker hendene ofte og mye. Og vi er mye hjemme, vi er ikke i karantene da.

Og det har vel kommet frem at en del av de unge som er døde, hadde bakenforliggende sykdommer.

Og til høsten kommer vel sesonginfluensa igjen.

Anonymkode: 99cae...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du er sikker på at det er bare de på 80+ som kommer til å dø?

Anonymkode: 62d40...b14

Nei. Men 99% sikker på at de som dør er gammel og/eller har andre sykdommer. Jeg mener ikke det er rettferdig at noen dør, men vi ofrer nå mange for kanskje redde noen få. Det går over stokk og stein dette her 

Anonymkode: 7c8bc...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har internett, informasjon ligger overalt og du burde være i stand til å lese deg opp selv. At voksne mennesker holder seg en smule oppdatert burde være gitt i en sånn situasjon som det vi alle er i nå

Anonymkode: 62d40...b14

Jeg har lest alt av info fra FHI og medier. Og jeg overholder alle råd og regler. Jeg er da for faen ingen idiot fordi om jeg stiller et spørsmål? Det er ved å spørre man blir klokere. Men her på Dib skal man helst drite ut hverandre samtidig. Jeg er skuffet over måten flere av dere svarer på. 

Anonymkode: 523f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Hvis det er noe som er ufyselig her, så må det være å ikke gidde å ta innover seg realitetene. Uforstand i dette tilfellet kan faktisk føre til at liv går tapt. Å påpeke dette på en meget skarp måte, er derfor helt på sin plass!

Jeg synes det er freidig av deg å avta at jeg ikke gidder å ta innover meg realitetene. Det vet jo du ingenting om. Jeg har gjort alt som er anbefalt og påkrevd. Jeg stilte bare et spørsmål. Hvis dere er ferdig med å hudflette meg for det, så hadde jo det vært fuckings fantastisk.

Anonymkode: 523f6...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...