Gå til innhold

Mannen er så dårlig, men kommer verken inn til lege eller legevakt. Hva gjør da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lever mannen din fortsatt, HI?

Anonymkode: 43825...72b

Altså ,jeg er målløs over hva folk får seg til å si her inne

Anonymkode: b88cf...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal lege gjøre? Vær så snill og ikke belast hjelpetelefonene. Kan høres ut som korona eller influensa, drikk godt, ta Paracet x 4 og vent til han blir bedre. Resten av familien isoleres også 14 dager. Ikke før smitte inn i sykehus eller legekontorer hvis ikke nødvendig og dermed utsette helsepersonell og risikoutsatte for smitte, vær så snill. Hverken influensa eller korona kan behandles, annet enn ved pustestøtte/medisiner hvis det er vanskelig å puste, og det er det ikke sier du. Vær så snill og se lengre enn egen nesetipp, og hold ut til han blir frisk. 

Anonymkode: 32782...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en blir syk med forkjølelse/luftveiinfeksjonssymptomer skal en gå ut fra at en er smittet med korona. Så din mann skal i isolasjon og resten av familien i karantene!

Anonymkode: 8cbde...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en blir syk med forkjølelse/luftveiinfeksjonssymptomer skal en gå ut fra at en er smittet med korona. Så din mann skal i isolasjon og resten av familien i karantene!

Anonymkode: 8cbde...885

Korrekt. Her er ungen syk med luftveisinfeksjon og feber. Resten av familien er foreløpig friske, men alle holdes hjemme til ungen er frisk igjen.

Anonymkode: f0e1b...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle sammen. 

Det er IKKE lov å komme med medisinske anbefalinger her inne. Dere som mener dette bare er å lide seg gjennom: hold munn. FHI har tydelige råd til befolkningen om når man skal kontakte lege, og mannen til HI oppfyller de kriteriene. Dette kan være influensa, men det kan også være lungebetennelse som følge av koronaviruset. HØR PÅ de offisielle faglige rådene og ikke på damer her inne som liker å leke landsbyhekser. 

Jeg har selv hatt «influensa» som viste seg å være septisk sjokk, glad jeg kom meg til lege i tide for å si det sånn. Bedre med en gang for mye. 

For ordens skyld: høy feber som vedvarer eller pusteproblemer tilsier kontakt med lege. 

Anonymkode: b9921...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal lege gjøre? Vær så snill og ikke belast hjelpetelefonene. Kan høres ut som korona eller influensa, drikk godt, ta Paracet x 4 og vent til han blir bedre. Resten av familien isoleres også 14 dager. Ikke før smitte inn i sykehus eller legekontorer hvis ikke nødvendig og dermed utsette helsepersonell og risikoutsatte for smitte, vær så snill. Hverken influensa eller korona kan behandles, annet enn ved pustestøtte/medisiner hvis det er vanskelig å puste, og det er det ikke sier du. Vær så snill og se lengre enn egen nesetipp, og hold ut til han blir frisk. 

Anonymkode: 32782...bbc

Du er lege på intensiven eller? Du vet ikke noe om hvordan disse pasientene behandles. 

Anonymkode: b9921...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en blir syk med forkjølelse/luftveiinfeksjonssymptomer skal en gå ut fra at en er smittet med korona. Så din mann skal i isolasjon og resten av familien i karantene!

Anonymkode: 8cbde...885

 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Korrekt. Her er ungen syk med luftveisinfeksjon og feber. Resten av familien er foreløpig friske, men alle holdes hjemme til ungen er frisk igjen.

Anonymkode: f0e1b...e56

Feil!

den som er syk skal i karantene, resten av familien skal leve som normalt og kan gå på jobb, butikk osv.

 

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

Anonymkode: e8509...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

Feil!

den som er syk skal i karantene, resten av familien skal leve som normalt og kan gå på jobb, butikk osv.

 

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

Anonymkode: e8509...9d8

Dersom du har symptomer på luftveisinfeksjon skal du holde seg hjemme til én dag etter at du har blitt frisk. De du bor sammen med kan fortsatt gå ut, men må følge med på egne symptomer. Dette gjelder også for helsepersonell.

Anonymkode: e8509...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha for høy terskel for å få hjelp/behandling. Det kan raskt utvikle seg til en alvorlig situasjon! 

Anonymkode: 159b3...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man hvis man ikke får hjelp da? Virker jo som om ts har forsøkt å få hjelp til mannen, men blir bare avfeid?

Anonymkode: e3ba2...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære alle sammen. 

Det er IKKE lov å komme med medisinske anbefalinger her inne. Dere som mener dette bare er å lide seg gjennom: hold munn. FHI har tydelige råd til befolkningen om når man skal kontakte lege, og mannen til HI oppfyller de kriteriene. Dette kan være influensa, men det kan også være lungebetennelse som følge av koronaviruset. HØR PÅ de offisielle faglige rådene og ikke på damer her inne som liker å leke landsbyhekser. 

Jeg har selv hatt «influensa» som viste seg å være septisk sjokk, glad jeg kom meg til lege i tide for å si det sånn. Bedre med en gang for mye. 

For ordens skyld: høy feber som vedvarer eller pusteproblemer tilsier kontakt med lege. 

Anonymkode: b9921...4e5

Men hun har jo skrevet flere ganger at han IKKE har pusteproblemer. 

Anonymkode: c5426...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo skrevet flere ganger at han IKKE har pusteproblemer. 

Anonymkode: c5426...e91

Åh, det fikk jeg ikke med meg. Jeg trodde det var veldig alvorlig. I så fall, åhhhh! for en lettelse! Håper det går bra med han. Og HI!

Anonymkode: 43825...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har jo skrevet flere ganger at han IKKE har pusteproblemer. 

Anonymkode: c5426...e91

Hun sier også at han er tungpustet, det kan jo være begynnelsen på mer alvorlige pusteproblemer. 

Anonymkode: c6f30...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier også at han er tungpustet, det kan jo være begynnelsen på mer alvorlige pusteproblemer. 

Anonymkode: c6f30...561

Jeg har vært tungpustet av og på i flere uker.

Anonymkode: 0096a...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært tungpustet av og på i flere uker.

Anonymkode: 0096a...e54

Hadde du i tillegg nesten 40 i feber, tørrhoste og grumsete pust, pluss så sterk hodepine og smerter i kroppen at du lå og gråt, slik ts har beskrevet sin mann? Jeg skjønner ikke dere som svarer og bagatelliserer dette, spesielt ikke når hi ikke har svart her på flere dager. Jeg håper virkelig grunnen er at hennes mann er på bedringens vei og hun har bare "glemt" tråden litt og ikke at han er en av de som er blitt innlagt på sykehus. 

Anonymkode: c6f30...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper virkelig grunnen er at hennes mann er på bedringens vei og hun har bare "glemt" tråden litt og ikke at han er en av de som er blitt innlagt på sykehus. 

Anonymkode: c6f30...561

Samme her. Det håper jeg også.

Anonymkode: 43825...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men kanskje du ville oppsøkt lege hvis det var en annen mer alvorlig sykdom som herjet samtidig som du ble syk? Det er faktisk godt mulig at ts sin mann har corona og det er en langt mer alvorlig sykdom enn "vanlig influensa" og det er flere relativt unge mennesker som er blitt alvorlig syke. Myndighetene oppfordrer folk til å ikke vente for lenge med å oppsøke hjelp. At du har fått influensa for x antall år siden er rett og slett ikke relevant for oss andre og i hvert fall ikke noe jeg ville lagt listen etter, hverken når det gjelder min mann eller andre nære og kjære. 

Anonymkode: c6f30...561

Nettopp! Leser i dag at de fleste som havner rett på intensiven med corona skulle vært på sykehus for lengst. De har rett og slett ventet for lenge med å ringe nødnummeret. 
 

Har derimot inntrykk av at det er litt ‘enten-eller’ tilstander rundt dette viruset. Enten er du ikke syk NOK og må ligge lenge med høy feber og lette pusteproblemer...eller så blir du plutselig for syk og må rett avgårde i ambulanse. Klart vi blir usikre på når det er riktig å ringe, både unge og ellers friske og gamle.
 

Jeg er 35+ og har god helse. Jeg havnet likevel på intensiven med kraftig infeksjon og påbegynnende utvikling av blodforgiftning i fjor. Så jeg har kjent på følelsen av at alvorlig sykdom kan skje den beste...og ville nok ikke nølt med å ringe 113 om jeg ble dårlig nok..

Gode kriterier for å ringe er om man ikke får i seg tilstrekkelig med oksygen, ikke får i seg væske/mat over mer enn et døgn...og selvfølgelig om pårørende får dårlig kontakt med personen. Om en er helt alene skal terskelen får å kontakte helsehjelp være lavere.

Anonymkode: aa686...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Leser i dag at de fleste som havner rett på intensiven med corona skulle vært på sykehus for lengst. De har rett og slett ventet for lenge med å ringe nødnummeret. 
 

Har derimot inntrykk av at det er litt ‘enten-eller’ tilstander rundt dette viruset. Enten er du ikke syk NOK og må ligge lenge med høy feber og lette pusteproblemer...eller så blir du plutselig for syk og må rett avgårde i ambulanse. Klart vi blir usikre på når det er riktig å ringe, både unge og ellers friske og gamle.
 

Jeg er 35+ og har god helse. Jeg havnet likevel på intensiven med kraftig infeksjon og påbegynnende utvikling av blodforgiftning i fjor. Så jeg har kjent på følelsen av at alvorlig sykdom kan skje den beste...og ville nok ikke nølt med å ringe 113 om jeg ble dårlig nok..

Gode kriterier for å ringe er om man ikke får i seg tilstrekkelig med oksygen, ikke får i seg væske/mat over mer enn et døgn...og selvfølgelig om pårørende får dårlig kontakt med personen. Om en er helt alene skal terskelen får å kontakte helsehjelp være lavere.

Anonymkode: aa686...efb

Ikke sant. Jeg har også vært den som ventet altfor lenge med å oppsøke hjelp og anbefaler det ikke! Man kan også lure på om folk ville anbefalt å "vente og ta en paracet" hvis det var snakk om deres egen mann/datter/søster som hadde så høy feber og dårlig allmenntilstand midt i en pandemi.. 

Anonymkode: c6f30...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du i tillegg nesten 40 i feber, tørrhoste og grumsete pust, pluss så sterk hodepine og smerter i kroppen at du lå og gråt, slik ts har beskrevet sin mann? Jeg skjønner ikke dere som svarer og bagatelliserer dette, spesielt ikke når hi ikke har svart her på flere dager. Jeg håper virkelig grunnen er at hennes mann er på bedringens vei og hun har bare "glemt" tråden litt og ikke at han er en av de som er blitt innlagt på sykehus. 

Anonymkode: c6f30...561

Han har ikke pusteproblemer. 

Du må skjerpe deg ass. Skam deg.

Anonymkode: 1436f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har ikke pusteproblemer. 

Du må skjerpe deg ass. Skam deg.

Anonymkode: 1436f...8cf

Jeg har ingen steder påstått at han har pusteproblemer, men med alle de andre symptomene i tillegg til å være tungpustet, mener jeg det er all grunn til å være på vakt og ikke avskrive dette som "ingenting". Og det skammer jeg meg virkelig ikke for å mene! 

Jeg lurer også på hvordan du egentlig tror at pusteproblemer utvikler seg? Forløpet er jo at man er tungpustet og det kan raskt utvikle seg til en verre tilstand. Derfor skal man være obs. 

Skamme deg kan du forresten selv gjøre som prøver å bagatellisere hi sine bekymringer. 

Anonymkode: c6f30...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men HIs problem er jo at de ikke tar telefonen og hvis de likevel gjør det, nekter å ta han inn.

Jeg er ganske sikker på at HI ikke er alene om å ha det problemet.

Så skylder legen på pasientene... 😑

Anonymkode: 43825...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men HIs problem er jo at de ikke tar telefonen og hvis de likevel gjør det, nekter å ta han inn.

Jeg er ganske sikker på at HI ikke er alene om å ha det problemet.

Så skylder legen på pasientene... 😑

Anonymkode: 43825...72b

Enig. Det er håpløst. 

Anonymkode: c6f30...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere, så tror jeg ihvertfall det er lurt å heller overdrive symptomene en smule fremfor å underdrive på noen måte i disse tider. Tror nemlig vi har en tendens til å gjøre det sistnevnte. Og dermed blir man raskt viftet vekk videre til neste mann.
 

Så dersom man puster greit, men likevel kjenner det river og er litt tungt...så sier man: «Jeg har vondt for å puste» eller «jeg føler jeg ikke får nok luft’....fremfor å si noe slik som typisk de fleste ville sagt: «jeg kjenner jeg har litt tung pust...og det er litt ubehagelig»

 

Anonymkode: aa686...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...