Gå til innhold

Jeg innrømmer det: jeg var en av dem som ikke var redd og mente det var hysteri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men. To dager før de stengte skolen, så begynte jeg å kjenne på frykten. Bå sitter jeg i isolasjon, nesten uten mat fordi folk hamstret, har sendt et barn vekk fordi det er i risikogruppe, og tenker at jeg dreit meg ut litt. 
Fler som tør innrømme at de bommet litt?

Anonymkode: dc2f3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hele tiden vært bekymret, men realistisk. Influensa tar mange liv hvert år, men har samtidig vært ekstra nøye med håndvask når det ble snakk om corona. Nå er jeg livredd. Ikke for egen del, men for økonomiske konsekvenser og menneskeheten. Folk som hamstrer og drar på hytta til tross for tydlige beskjeder om å ikke gjøre det. Lurer på hvordan det er om et halvt år.

Anonymkode: 41ac1...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller føre var. Jobber i helsevesenet, og er en av dem som synes fhi og myndighetene var mer enn lovlig sent ute med tiltak. Mine barn hadde hjemmeskole sist uke også, og barnehagebarnet ble holdt hjemme. 

Anonymkode: c021f...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det var hysterisk i starten, men skjønte ikke alvoret heller. Jeg tenkte at vi fikk følge med på anbefalinger og ellers leve som normalt, men jeg begynte også å tenke litt mer på det like før skole og bhg stengte og fra og med torsdag forrige uke har jeg virkelig tatt det på alvor og gjør alt jeg kan for å beskytte både meg selv og alle andre.

Anonymkode: 18252...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei.

Jeg mener fortsatt at koronaviruset ikke er spesielt farlig for meg personlig. Men jeg har hele  veien tatt helsemyndighetenes anbefalinger på alvor, og fulgt dem. Jeg har bl.a. nektet mannen min å dra på jobb, siden han ble voldsomt forkjøla etter en reise. Begge ungene har også vært hjemme, lenger enn fra skolene stengte. 

Bosatt i kommune på Østlandet, med mange bekrefta smittet. 

Anonymkode: 8ee27...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt ikke bekymret, men holder meg i isolasjon og følger myndighetenes anbefalinger. Drar kun på jobb, ellers holder jeg meg hjemme. 

Skal på butikken og kjøpe litt mat nå, men absolutt ikke hamstre. Spriter meg når jeg går inn, og når jeg går ut. 

Alt dette gjør jeg jo av hensyn til andre. For mange er jo veldig redde. 

Anonymkode: 00797...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok forhåndsregler, men mente helt ærlig at dette var hysteri. Tenkte ikke på konsekvensene mtp helsepersonale osv. Men så jo fort at jeg tok feil 😔

Anonymkode: fefa3...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg fortsatt har litt problemer med å ta inn over meg hvor alvorlig dette egentlig er.....

Kanskje fordi ingen her er smittet...

Anonymkode: c8bc3...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel av de som er seriøst bekymret for om det er verdt det å stenge ned alt. Vi skal beskytte de svake i samfunnet, men til hvilken pris for oss alle. Lurer noen ganger på om det hadde vært bedre å isolere de som ikke tåler dette, enn at alle skal bære kostnadene. 

Det jeg lurer aller mest på er om dette er måten vi skal møte pandemier på i fremtiden. For dette blir jo ikke siste gang akkurat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var heller føre var. Jobber i helsevesenet, og er en av dem som synes fhi og myndighetene var mer enn lovlig sent ute med tiltak. Mine barn hadde hjemmeskole sist uke også, og barnehagebarnet ble holdt hjemme. 

Anonymkode: c021f...a0c

Samme her! Dette kunne forutsees fra midten av januar. 

Anonymkode: 2992d...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke bekymret og tenkte det ikke kom til å bli så ille i Norge. Der tok jeg feil. Nå er jeg bekymret for mamma, tanter og onkler. Er såpass heldig at jeg slipper å bekymre meg for jobb og økonomi. Nå tar jeg selvsagt ansvar og holder meg unna folk. Mannen har et kritisk yrke. Egentlig bør han være i karantene pga forkjølelse men har fått tilrettelagt slik at han jobber men uten kontakt med mennesker. 

Anonymkode: 21c72...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for meg, barna og mannen.
Men jeg er mer eller mindre hysterisk ovenfor andre i familien som er i risikogruppen.
Jeg gjør det jeg kan for ikke å bli smittet siden jeg kan da smitte andre før jeg vet jeg er syk, og hva vet jeg om de er i risikogruppen. Selv om jeg ikke nødvendigvis kjenner dem har vi alle noen som er glade i oss

Anonymkode: 2bd11...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modent av deg å innrømme det. 
 

Vi så det komme så vi handlet inn alt vi trengte i begynnelsen av mars, så kan klare oss hjemme i fire uker, selv med to små barn. Det var frustrerende å se alle som mente det var hysteri i begynnelsen, men nå har heldigvis de fleste innsett alvoret. Hadde myndighetene innsett alvoret før kunne er stengt grensene tidlig og alle barnehager og skoler kunne vært åpne nå... men men

Anonymkode: 927af...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fortsatt ikke bekymret, men holder meg i isolasjon og følger myndighetenes anbefalinger. Drar kun på jobb, ellers holder jeg meg hjemme. 

Skal på butikken og kjøpe litt mat nå, men absolutt ikke hamstre. Spriter meg når jeg går inn, og når jeg går ut. 

Alt dette gjør jeg jo av hensyn til andre. For mange er jo veldig redde. 

Anonymkode: 00797...976

Det er ikke isolasjon. Jeg er blitt smittet av ukjent kilde og er derfor i full isolasjon og har måttet sende barn vekk for å ikke smitte. Jeg kan ikke dra i butikken og moren min handler for meg og setter maten utenfor døra så jeg kan ta den inn. Jeg må vente til hun har reist før jeg kan ta den inn. 

Anonymkode: dc2f3...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke isolasjon. Jeg er blitt smittet av ukjent kilde og er derfor i full isolasjon og har måttet sende barn vekk for å ikke smitte. Jeg kan ikke dra i butikken og moren min handler for meg og setter maten utenfor døra så jeg kan ta den inn. Jeg må vente til hun har reist før jeg kan ta den inn. 

Anonymkode: dc2f3...448

Ok, beklager at jeg brukte det uttrykket. Det bare føles sånn, men jeg er selvfølgelig ikke helt isolert, har bare holdt meg unna folk. 

Anonymkode: 00797...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg er vel av de som er seriøst bekymret for om det er verdt det å stenge ned alt. Vi skal beskytte de svake i samfunnet, men til hvilken pris for oss alle. Lurer noen ganger på om det hadde vært bedre å isolere de som ikke tåler dette, enn at alle skal bære kostnadene. 

Det jeg lurer aller mest på er om dette er måten vi skal møte pandemier på i fremtiden. For dette blir jo ikke siste gang akkurat. 

 

Helt enig. 
Jeg er i risikogruppe selv (og det er vel du og, om jeg husker riktig?), og jeg tror det ville vært mer fornuftig å isolere de i risikogrupper. Nå kjører vi jo verdensøkonomien i grøfta. Hvordan skal det gå med oss etterpå? Alle sammen, mener jeg. Da er det ikke jobber å gå til, liten/ingen inntekt. 
Da er jeg faktisk så kynisk at jeg lurer på om ikke det beste ville vært å "ofre" 2-3% av befolkningen. Der. Jeg sa det. 

Anonymkode: ff09b...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg fortsatt har litt problemer med å ta inn over meg hvor alvorlig dette egentlig er.....

Kanskje fordi ingen her er smittet...

Anonymkode: c8bc3...768

Det vet du jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del føler jeg ikke på frykt. Men jeg har jo gamle foreldre og svigerforeldre. De er friske og aktive nå, men hvordan tåler de en lungebetennelse? Min svigermor er lungesyk fra før av; går til faste kontroller hos spesialist og har tidvis plager. Hun tåler neppe en sånn runde. Så jeg tar det i høyeste grad på alvor, uten å være hysterisk.

Arbeidsplassen min lider også - jeg har enkeltmannsforetak og er musiker. Kommer til å miste mange måneders inntekt på dette. Jeg er glad jeg har lave boutgifter.

Anonymkode: b708e...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. 
Jeg er i risikogruppe selv (og det er vel du og, om jeg husker riktig?), og jeg tror det ville vært mer fornuftig å isolere de i risikogrupper. Nå kjører vi jo verdensøkonomien i grøfta. Hvordan skal det gå med oss etterpå? Alle sammen, mener jeg. Da er det ikke jobber å gå til, liten/ingen inntekt. 
Da er jeg faktisk så kynisk at jeg lurer på om ikke det beste ville vært å "ofre" 2-3% av befolkningen. Der. Jeg sa det. 

Anonymkode: ff09b...904

Regner med at du da stiller deg og dine først i køen for å bli ofret...?

Anonymkode: 565cc...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Jeg er vel av de som er seriøst bekymret for om det er verdt det å stenge ned alt. Vi skal beskytte de svake i samfunnet, men til hvilken pris for oss alle. Lurer noen ganger på om det hadde vært bedre å isolere de som ikke tåler dette, enn at alle skal bære kostnadene. 

Det jeg lurer aller mest på er om dette er måten vi skal møte pandemier på i fremtiden. For dette blir jo ikke siste gang akkurat. 

 

Når det sies at det er 2,2 millioner personer i Norge som er i en eller annen risikogruppe, og man måtte isolert vanvittige antall andre mennesker for å kunne isolere de i utsatte grupper, så ville kostnadene fort blitt de samme, eller kanskje enda større, for alt vi vet.

"Dette" tror jeg ikke er måten vi skal møte pandemier på i fremtiden. Det finnes egentlig veldig mye kunnskap allerede om hvordan man kan begrense slike sykdommer fra å spre seg for raskt i befolkningen og i verden. Andre land, som bl.a. var hardere rammet av svineinfluensaen, har tatt lærdom fra det de erfarte den gangen. Se til Taiwan og Japan. Raske og strenge tiltak og god nok kapasitet til massiv testing har gitt gode resultater. I vesten hadde vi hatt muligheten til å være godt forberedt, men beredskapen har ikke vært prioritert godt nok av hverken denne eller tidligere regjeringer. Vi er blitt for vant til å ha det for trygt og godt, så det har ikke vært prioritert i en slik grad det skulle vært. Hadde det vært gjort ville vi sett en helt annen utvikling av sykdommen i Norge nå.

Anonymkode: 565cc...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke spesielt urolig i starten, men så forstod jeg tidlig uka som skolene stengte at dette var nok mer alvorlig og at myndigheten var for sent ute med tiltak etter vinterferien. Så jeg handlet noen dager før alle startet med hamstring, fikk nye resepter og hentet ut det vi trenger de neste ukene. Kom det er par dager i forkjøpet. 
 

Nå ser jeg i etterpåklokskapen at vi burde startet en uke før det. Flere i familien som ligger syke og hatt kontakt med kunder jeg er usikker på. Så holder meg hjemme. 

Anonymkode: 96bff...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett dette komme siden januar, men har blitt kalt hysterisk noen ganger når jeg har forsøkt å påpeke det. Pga. jobben jeg hadde under svineinfluensaen måtte jeg den gang følge veldig med fra starten av. Det har derfor vært helt tydelig for meg at Covid-19 var noe helt annet hva alvorlighet angår. Det har vært frustrerende å sitte og se hvor sent norske myndigheter har reagert og hvor lite på alvor andre har tatt det også.

Men - jeg synes det er flott at du innrømmer dette, Hi. Som en annen sa, det er modent av deg. Ang. mat så er det ikke matmangel, butikkene får inn mat hele tiden, så det er nok til alle - så du får fylt opp igjen snart, Hi :)

Anonymkode: 565cc...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at du da stiller deg og dine først i køen for å bli ofret...?

Anonymkode: 565cc...650

selvfølgelig gjør hun ikke det.

Sånne mennesker setter seg selv først.

Anonymkode: 600a4...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å bli redd da Kina bygget et sykehuset på få dager og regionen der smitten kom fra ble stengt. Og fremdeles var det fritt frem å komme med fly fra Kina til hele Europa. Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvordan noen kunne tenke at viruset ikke kommer hit. 

Jeg har et lite matlager fra før men handlet målbevisst fom 22. februar. Jeg har med andre ord hamstret da de færreste andre så nødvendigheten og har ikke vært på butikken siden forrige mandag. Har ingen planer om å gå til butikken på minst 4 uker til. Jeg syns synd på de som omtrent måtte slåss for siste dorull eller melpakke på butikken. Men at det kom som en overraskelse, nei.

Anonymkode: 03caf...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker opp hånden og innrømmer at jeg synes det var mye hysteri 🙋🏼‍♀️ Jeg har alltid fulgt de nasjonale retningslinjene likevel. Jeg er heller ikke bekymret hverken for meg selv eller mine nærmeste, men tar likevel alvoret litt mer over meg nå.

 

Nå nærmer det seg normaltilstand i Kina, så jeg håper og tror at det vil roe seg her også ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...