Gå til innhold

5 åringen hyler og trasser 95 prosent av tiden, hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjemme med flere barn og 5 åringen er i sin til nå verste periode. Han maser konstant, hyler, skriker, griner og brøler når han ikke får det som han vil. Forferdelig intens og krever oppmerksomhet hele tiden. Kunne trengt litt råd om hvordan jeg skal håndtere han samtidig som 2 andre skal ha hjemmeskole, hvorav en av de trenger mye hjelp. Samt at jeg selv studerer og må følge web undervisning. Bare de siste 4 dagene har han testet mine grenser til det ytterste. Tidligere var han snill som et lam, dog alltid intens. Han liker ikke tegning, perling osv...

Anonymkode: 4b2a9...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I feel you❤️ Har ei snuppe på 3 år og kan det meste om trass. Blir derimot for langt å skrive her nå midt på natten. Men det er som regel svært mange gode grunner til at barn trasser. Ett av dem- og som sikkert er veldig aktuell i deres situasjon nå er følelsen av mangel på forutsigbarhet...😶

 Råder deg til å søke på nett slik jeg gjorde. Vanvittig mange gode artikler på nett om dette tema. Bøker også🌸

Lykke til videre i denne harde tiden!❤️
 

https://bufdir.no/Foreldrehverdag/Smabarn/Derfor_trasser_barnet_ditt___og_slik_takler_du_det/

Anonymkode: 158cf...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret masse aktivitet. Min femåring går oppetter slette veggen hvis hun ikke får brukt kroppen. I går kom vi oss ikke ut, men i dag blir hun sendt ut i hagen, og når skoledagen er over går vi alle en lang tur i marka. Tar med slakk line og klatrer i trær. Løper om kapp og leker (kontrollert) gjemsel. 

Anonymkode: e6f76...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på COS- kurs for tiden og fikk meg en øyeåpner når jeg skjønte at min 5 åring ikke var oppmerksomhetssyk, men ville har kontakt. 

Hvis du klarer å bekrefte ham, si at du ser at han blir frustrert når han ikke får det som han vil, at han blir sint, at han er lei seg, så har jeg erfart at det blir bedre etterhvert. 

Det er så "enkelt" som å si "nå ble du lei deg" eller "nå ble du sint når du måtte vente på tur". Han er mest sannsynlig mer utrygg akkurat nå fordi han får med seg at alt ikke er ved det vanlige. 

Kan han få oppgaver med å hjelpe til når de andre har hjemmeundervisning? Kan han få sin egen plan, med f.eks tegning, Lego bygging når de andre har skole? 

Han kjenner nok at du er stresset for alt du har å gjennomføre for tiden, og dermed ikke er like "tilgjengelig" som du pleier å være. Derfor krever han mer kontakt med deg gjennom å hyle og skrike. 

Anonymkode: cb66c...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...