Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 11:30-11:45

Tror dere Norge kommer til å bli like hardt rammet som Italia?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff synes det er så skummelt å se hvordan dødstallene der stiger 😕. Å så mange som er smittet og alvorlig syke 😕. Håper virkelig ikke det blir samme her 😕. Redd og lei meg. 

Anonymkode: 65e1b...4d0

❤️

Anonymkode: 014f6...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Uff synes det er så skummelt å se hvordan dødstallene der stiger 😕. Å så mange som er smittet og alvorlig syke 😕. Håper virkelig ikke det blir samme her 😕. Redd og lei meg. 

Anonymkode: 65e1b...4d0

Du er en av de modige. Som tør å ta innover deg at mange vil dø. Vi kommer til å miste noen. Kanskje en av de nærmeste? Tanken er nesten for overveldende til å tenke fullstendig ut.

Andre velger å bagatellisere, latterliggjøre og forkludre. Reiser til hytta. Timesvis i en bil, slik at alle i bilen garantert blir smittet hvis én har det.. "vi reiser bare hjem hvis vi blir dårlige". Ja. Jeg ser for meg kona si tillate deg å kjøre hjem i samme bil som deres barn.

Anonymkode: 33e08...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten økte vel nettopp med dødsfallet på sykehjemmet på Ellingsrud. Lite trolig at det er en pasient som nettopp har reist, altså smitte i Norge. Og litt tid tar det jo å dø av korona. Altså trolig at vi har hatt fri sitting i hovedstaden i minimum en uke. Da er det egentlig bare å vente på at det bryter ut... 

Anonymkode: 70f77...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye bedre form? Finnes vel knapt noen land som kan konkurrere i antall uføre som vi har her i Norge... 

Anonymkode: f6d11...f8c

Jo men det er jo ikke fordi vi er mye sykere enn i andre land, bare latere og snyltere.

Hvorfor skulle nordmenn være så mye mer syke enn andre lands befolkning? 

Anonymkode: 138c8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Også de uføre er i god form her i landet har jeg inntrykk av.

Anonymkode: a95aa...766

Man kan godt være i god form, men likevel ha dårlig immunforsvar. Da hjelper det ikke mot alle slags sykdommer. 

Anonymkode: 1894d...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De spiser ikke fisk, som oss, de får ikke i seg alle de næringsstoffene som vi får gjennom et variert kosthold. Jeg har inntrykk av at de spiser mye grønnsaker som er sunt, ja, men ikke så mye sunt ellers. Pasta, pizza, og så videre.

Anonymkode: a95aa...766

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Italienere spiser ikke fisk?! 
Hva du har _inntrykk_ av betyr ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er ganske sikker på at vi får like mange smittede, syke og kanskje døde. Foråpentlig vis klarer vi å forsinke utviklingen så mye at de som trenger helsehjelp kan få det.

Anonymkode: ee2b6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er ganske sikker på at vi får like mange smittede, syke og kanskje døde. Foråpentlig vis klarer vi å forsinke utviklingen så mye at de som trenger helsehjelp kan få det.

Anonymkode: ee2b6...f73

Hvorfor tror du vi blir hardere rammet enn Italia, med like mange døde som der? Det er ulogisk.

Anonymkode: 5db0b...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du vi blir hardere rammet enn Italia, med like mange døde som der? Det er ulogisk.

Anonymkode: 5db0b...c3e

Fordi Italia ikke har nådd toppen og jeg ikke ser noen grunn til at færre slal bli smittet her. Det kommer til å bli mange døde i alle land. Vi kan begrense dødsfallene men om vi tror at de vil stoppe på 100 er vi veldig blåøyde.

Noe som er svært interessant er hva som skjer i Kina når de begynner å dlippe opp på karantenen. Vil de få en ny bølge eller holder tallene seg lave?

Anonymkode: ee2b6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du vi blir hardere rammet enn Italia, med like mange døde som der? Det er ulogisk.

Anonymkode: 5db0b...c3e

Det finnes ikke ulogisk. Ola Nordmann gir jo blaffen i helsemyndighetenes retningslinjer, det er tilnærmet fri smitte her til lands, siden ingen bryr seg om å bryte smittekjedene. Selskap, lekegrupper, shopping i inn- og utland, "må på jobb", "jeg er jo ikke syk". Fy f**n, for en nasjon av egoister. Meg, meg, meg! 

Anonymkode: 9ab33...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært dårlige nyheter at en beboer av et sykehjem døde av korona. Noen er allerede bekreftet smittet, flere mistenkt. Det er jo nettopp på sykehjem man finner gamle mennesker med store helseproblemer. Og 1 infisert har samme pleier som 10 andre på avdelingen, viruset er ekstremt smittsom... du skjønner?

Jeg er overbevist at Norge får det minst like ille som Italia og mest sannsynligvis verre da vi sløste bort tiden vi hadde, til tross for innherdige bønn fra nettopp Italia og WHO. Viruset hadde masse tid å spre seg. De unge og friske var på skiferie, tok viruset med seg hjem til Norge og spredte det blant resten.

Det som ikke følger oppfordring fra myndigheter er faktisk mange, og de fleste er bevisst over det, ingen hytteboer ville stå frem med navn da de ble spurt av NRK. Disse burde virkelig skamme seg fordi de med viten og vilje sprer sykdommen som flere MÅ være smittet.

Anonymkode: 39c5f...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye bedre form? Finnes vel knapt noen land som kan konkurrere i antall uføre som vi har her i Norge... 

Anonymkode: f6d11...f8c

Det handler nok også mye om at vi er en velferdsstat på aller høyeste nivå. Det er MYE vanskeligere å bli uføretrygda i de fleste andre land, så de presser seg nok mer.

Anonymkode: 00ddc...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du vi blir hardere rammet enn Italia, med like mange døde som der? Det er ulogisk.

Anonymkode: 5db0b...c3e

Fordi det ikke ble tatt alvorlig nok, tidlig nok. 

Anonymkode: a113c...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fredag ble det påvist 200 nye smittet i Norge, ila helgen har til nå er det vel foreløpig under 100 nye? Har det stagnert, eller er det fordi ingen blir testet lenger?

Anonymkode: e227d...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

På fredag ble det påvist 200 nye smittet i Norge, ila helgen har til nå er det vel foreløpig under 100 nye? Har det stagnert, eller er det fordi ingen blir testet lenger?

Anonymkode: e227d...c49

Jeg antar at det kun har med det å gjøre at det nå stort sett er de som blir syke eller som har vært utsatt for smitterisiko som blir testet.

Vi VIL få en økning i antall tilfeller av smittede. Og den økningen vil trolig være langt større enn det de offisielle tallene viser. Vi VIL få en økning i antall som er så syke at de trenger sykehusbehandling. Og vi VIL få flere dødsfall.

Tallene vil fortsette å øke i ganske stor grad de kommende ukene, fordi svært mange av de som pr. i dag ikke har symptomer allerede er smittet og vil få symptomer eller bli syke i løpet av 1-3 uker. Det betyr ikke at tiltakene ikke virker, tvert om er det dessto viktigere at folk fortsetter å leve med lite eller ingen kontakt med andre, ikke nærkontakt, at bare de som må være på jobb er det osv.

Resultatet av myndighetenes tiltak vil ikke vises før det er gått flere uker, og det er viktig å huske slik at noen ikke tror tiltakene er uten virkning!

Når det er gått flere uker, da vil vi forhåpentligvis se resultatene av tiltakene, og da vil første tegn være at antall nye smittede ikke fortsetter å øke like raskt, at antall som blir syke ikke øker like raskt, at antall som dør etterhvert ikke øker like raskt.

Får vi slike tall, altså en reduksjon i hastigheten dette sprer seg og i antall syke, da ser vi også at tiltakene fungerer. Men vi vil ikke se dette på flere uker foreløpig - og det synes jeg myndighetene underkommuniserer. Det er farlig om dette blir underkommunisert, for det kan gjøre at folk "går lei" og tror tiltakene ikke fungerer. Men de VIL fungere hvis alle bare følger dem lenge nok!

For hver uke og måned vi kan bremse smitten er gull verdt. For hver uke vi kan bremse spredningen vil vi redde liv. For hver uke vi bremser spredningen gir vi helsevesenet muligheten til å behandle de som blir syke, istedenfor å ev. måtte komme i den umenneskelige situasjonen at de må velge hvem som må dø pga. det ikke finnes kapasitet til å hjelpe dem og hvem som skal få hjelp. For hver uke vi kan strekke ut smitten og antall syke reduseres behovet for smittevernutstyr på sykehusene nok til at myndighetene kanskje kan få levert nytt og nok smittevernutstyr til helsevesenet. Får ikke Norge tak i nytt smittevernutstyr vil vi gå tomt innen noen uker. Det kan vi ikke la skje, for da må helsepersonell jobbe uten særlig beskyttelse, og da vil altfor mange av dem bli smittet og syke som igjen vil føre til at sykehusene ikke greier å hjelpe så mange. For hver uke vi kan bremse spredningen begrenser vi belastningen på helsepersonell som vi er helt avhengige av holder seg friske. For hver måned som går kommer vi nærmere en vaksine.

Så mitt budskap nå er å ikke se seg blind på tallene som kommer de neste ukene. Bare fortsett med alle tiltak myndighetene pålegger oss. Selv om effekten av tiltakene trolig ikke blir synlige for oss på flere uker så er det det eneste som vil fungere!

Anonymkode: 0456b...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ligger på 2. eller 3. Plass nå, smittede per antall innbyggere. Dette vil jo bare øke og øke. 

Alle land som vil ha høye mørke tall, så et endelig svar vil vi jo ikke få. Noen land har testet mer enn andre, så derfor kan det hende at de andre landene egentlig ligger høyere, vi bare vet det ikke.

Anonymkode: 1894d...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk oppfører seg like hjernedød som det de gjør nå, ja da kan det bli ille. Dessverre.

Anonymkode: fd460...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er altfor mange der ute som ikke bryr seg. I går ble det stoppet en stor russefest i kommunen her jeg bor, så nå har kommunelegen hastevedtatt et forbud mot at flere enn 10 personer kan møtes.

Anonymkode: cbe40...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er altfor mange der ute som ikke bryr seg. I går ble det stoppet en stor russefest i kommunen her jeg bor, så nå har kommunelegen hastevedtatt et forbud mot at flere enn 10 personer kan møtes.

Anonymkode: cbe40...454

Russefest? 

Såpass, ja. :murvegg:

Anonymkode: 9ab33...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er altfor mange der ute som ikke bryr seg. I går ble det stoppet en stor russefest i kommunen her jeg bor, så nå har kommunelegen hastevedtatt et forbud mot at flere enn 10 personer kan møtes.

Anonymkode: cbe40...454

Skjønner det ikke. Da jeg var 19 var "ingen" så dumme

Anonymkode: 5db0b...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen fordeler som Italia ikke har/ hadde:

- Vi ligger noen uker etter Italia. Forskere og leger har kommet litt nærmere hvilke medisiner, f.eks. Remdesivir, som kan hjelpe.

- Vi bor mer spredt.

- Vi kan lære av andre lands erfaringer

- Vi kom i gang med tiltak før folk begynte å dø

Forhåpentligvis gjør det at vi kommer noe bedre ut av dette enn fryktet. Vi får se. 

Anonymkode: 283da...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har noen fordeler som Italia ikke har/ hadde:

- Vi ligger noen uker etter Italia. Forskere og leger har kommet litt nærmere hvilke medisiner, f.eks. Remdesivir, som kan hjelpe.

- Vi bor mer spredt.

- Vi kan lære av andre lands erfaringer

- Vi kom i gang med tiltak før folk begynte å dø

Forhåpentligvis gjør det at vi kommer noe bedre ut av dette enn fryktet. Vi får se. 

Anonymkode: 283da...3ea

Vi kan lære av andre lands erfaringer, men gjør vi det? Ser ikke akkurat slik ut. Russefester, svenskehandel, lekegrupper, familiesammenkomster, vennemiddager.

Anonymkode: 9ab33...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste tallene vi har er fra Sør Korea. De har testet så mange at de sansynlig vis har små mørketall og de har fått flatet ut kurven så mye at de har kunnet gi de som trenger det god behandling. Der dør ca 1%. Hvis vi regner med at dødligheten er den samme overalt og at det som regel går ca 2 uker fra smitte til død, vil det si at vi nå  sansynlig vis har rundt en million smittede i verden.

Jeg tror nok vi må regne med at ca 2-3 millioner blir smittet i Norge og at det kommer til å dø rundt 20.000, hvis vi får flatet ut kurven. Om vi ikke klarer det kan tallene bli mye værre.

Hvis vi kan få utsatt mye smitte til bedre behandling og vaksine blir utviklet kan vi redde veldig mange liv, kanskje flere titusener.

Anonymkode: ee2b6...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De beste tallene vi har er fra Sør Korea. De har testet så mange at de sansynlig vis har små mørketall og de har fått flatet ut kurven så mye at de har kunnet gi de som trenger det god behandling. Der dør ca 1%. Hvis vi regner med at dødligheten er den samme overalt og at det som regel går ca 2 uker fra smitte til død, vil det si at vi nå  sansynlig vis har rundt en million smittede i verden.

Jeg tror nok vi må regne med at ca 2-3 millioner blir smittet i Norge og at det kommer til å dø rundt 20.000, hvis vi får flatet ut kurven. Om vi ikke klarer det kan tallene bli mye værre.

Hvis vi kan få utsatt mye smitte til bedre behandling og vaksine blir utviklet kan vi redde veldig mange liv, kanskje flere titusener.

Anonymkode: ee2b6...f73

❤️❤️❤️

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor skrekkhistoriene overgår hverandre i Italia? Vi har jo ikke hørt liknende fra andre land? Ikke i det omfanget. Det er skikkelig guffent

Anonymkode: 38d02...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...