Gå til innhold

Er du på hytta?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ikke i karantene. 

Anonymkode: 4cc67...736

Nei, men nå har myndighetene bedt oss om å ikke dra på unødvendig turer. Kommuneleger ber folk om å bli hjemme. Hvorfor - bare hvorfor - kan du ikke bare gjøre som de ber om? Hvorfor tenker du at sikkert vet bedre?

Anonymkode: e2e5e...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har ikke du ansvar for egne valg? Skal du bare skylde på staten? For en vanvittig ansvarsfraskrivelse.

Anonymkode: e2e5e...a91

Ikke meg du svarer, men hun har et poeng. Hadde myndighetene vært våkne ville situasjonen vært annerledes. Vi er mange som tok ansvar og tok barna ut av skolen før den ble stengt. 

Anonymkode: c5c54...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men hun har et poeng. Hadde myndighetene vært våkne ville situasjonen vært annerledes. Vi er mange som tok ansvar og tok barna ut av skolen før den ble stengt. 

Anonymkode: c5c54...966

Det er gode muligheter for at det stemmer, og i etterkant av dette må vi kreve svar. Men, slik situasjonen er nå, så kan vi ikke henge oss opp i det som skjedde i går. Alle må ta ansvar fra nå av. Hvis du ikke er fornøyd med myndighetene, så kan du i det minste ta bedre valg selv! For meg er det så selvfølgelig.

Two wrongs don't make a right.

Anonymkode: e2e5e...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så smålig å kritisere folks private bruk av sine hytter. Men typisk nordmenn, må hevde seg selv ved å finne noen andre å rakke ned på. 

De som drar på hytta er friske, de holder seg unna folk og har mest sannsynlig handlet før de kjørte fra hjemstedet sitt (fordi butikkene uti distriktene stort sett er elendige uansett). De er verken i isolasjon eller karantene, og er man i karantene er man jo uansett ikke innom noen butikk før ankomst hytta. Blir man dårlig, vil de aller, aller fleste dra hjem. Ingen ligger på hytta og blir sykere og sykere uten å gjøre noe med det.

Blir så lei av å lese syting, klaging, nedrakking og ‘jeg-er-så-mye-bedre-og-mer-fornuftig’ -holdninger på sosiale media. Ingen har brutt noen regler, dette er bare oppkonstruert i hodene deres fordi dere vil at alle andre skal gjøre akkurat som dere selv!

Anonymkode: d872b...fa9

Jeg skjønner at det er sårt at en samla nasjon idioterklærer deg og resten av den tilbakestående egogjengen som i landets største krise siden krigen nekter å etterkomme myndighetenes og lokalbefolkningens bønn om å holde dere hjemme. Det er menneskelig å rette skytsen mot de som kritiserer dere da. Det ER jo sikker deilig å kose seg på hytta mens andre jobber med liv og helse som innsats for å hjelpe og redde andre.

Denne krisa kommer til å evalueres, snakkes om og undervises om i generasjoner fremover. Er det ikke litt kjipt å vite at du og dine like vil gå inn i historien som del av den gjengen som gjorde skam på landet sitt? Som dreit i alt som heter fornuft, solidaritet og samhold, og heller kverulere og rettferdiggjorde egne egoistiske valg?

Kos deg på hytta.

 

Anonymkode: 7637f...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si meg! Dersom jeg setter meg og to unger i bilen, vi kjører de to timene til hytta. Går ut av bilen og er på hytta og i skogen rundt, går litt på ski etc. Hvilken fare er det? Dersom jeg skulle få tegn til sykdom så sitter jeg jo ikke og venter på å få respirasjonsvansker, da kjører jeg jo hjem dersom tegn til sykdom skulle inntreffe. Om vi tre er på hytta der eller huset her spiller ingen rolle! Nå må folk slutte.

Anonymkode: 8c97e...f48

Men hvis en av ungene tryner på ski, får et komplisert beinbrudd og må hentes av ambulanse/helikopter, opptar dere ressurser som allerede har sprengt kapasitet fra før. Heldevesenet jobber som faen med dette. Helsearbeidere er i karantene, de venter på prøvesvar, de er syke, de jobber dobbeltvakter, de tar ekstravakter, de går overtid. Og masse tid kommer til å gå bort på egoister som absolutt skal kose seg på hytta! Jeg blir så forbanna!!! Kan det være så jævlig vanskelig å forså alvoret i dette!? 

Anonymkode: 276bb...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i min hjemkommune bor det 3300 innbyggere. Pr nå oppholder det seg over 8000 i vår kommune. Altså det er flere hyttefolk enn fastboende. 

Kommunen har 5 tilfeller av konstantert koronasmitte, alle disse tilfellene hyttefolk. Ikke prøv å fortelle meg en gang at ingen av disse har vært innom butikken bensin/ladestasjon, polet osv på vei til hytta. 

Den ene av de smitta var så lur at hun ringte å bestilte elektriker siden hun hadde noe hun skulle ha ordnet på hytta ei stund, nå var hun jo der likevel i normal arbeidstid. Resultatet er at nå et helt firma sitter i karantene. 

Vårt helsevesen er ikke dimensjonert for å takle så mange mennesker i en unntakstilstand. Her har nå legene gått ut å sagt at kun de med bostedsadresse her vil få legehjelp. 

Problemet er jo at folk ikke merker om de er smittet før det har gått lang tid og da har man med all sannsynlighet allerede smittet andre da det oppdages. Derfor skal vi ike flytte oss mellom ulike lokalsamfunn. 

Etter å ha lest denne tråden skjønner man virkelig hvorfor det finnes sko med borrelås for voksne🙈🙄Skremt over hvilke holdninger som tydeligvis eksisterer, totalt mangel på forståelse for hvilken situasjon vi står ovenfor og at vi alle må gjøre en innsats for å begrense smitten. 

Anonymkode: e64ff...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå står det i avisen at hyttefolket kontakter røde kors for å få hjelp til å komme hjem. Men røde kors bistår dem ikke. 

Jeg viser til min tidligere uttalelse om dumme naut osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta er nå en ting. Derfra kan de aller fleste komme seg hjem selv. Verre med idiotene som kastet seg over billige flybilletter, eller bare måtte ta turen de hadde bestilt. Der har du et helt nytt nivå av idioti og egoisme. Når mange i tillegg forventer hjelp av norske myndigheter til å komme seg hjem... Jeg vet nesten ikke hva man kan si🤷🏼‍♀️🤥🙄

Anonymkode: c5c54...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror heller ikke vi skal bekymre oss for at vi ikke skal få hjelp på hytta:) dette sier de bare fordi de vil hindre at viruset sprer seg fortere en nødvendig. Men, det er i gang for lenge siden! Skyld ikke på oss hytteeigere, skyld på staten som ikke fikk ut fingern for LENGE SIDEN

Anonymkode: 17a65...e85

Du får altså ikke hjelp. Egoisme og dumskap og direkte trass av anbefalinger blir ikke prioritert. Og idiotene på hytta ringer røde kors. Det er lov å bruke huet.

Anonymkode: 8072c...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men hun har et poeng. Hadde myndighetene vært våkne ville situasjonen vært annerledes. Vi er mange som tok ansvar og tok barna ut av skolen før den ble stengt. 

Anonymkode: c5c54...966

Så fordi staten reagerte for sent i dine øyne så gir det fritt leide til å oppføre seg idiotisk etterpå. Glimrende logikk. Og til dere friske hytteeiere;

https://www.dagbladet.no/nyheter/syke-hyttefolk-ber-om-hjelp/72250387

Dere var ikke så friske likevel og nå vil dere hjem? Still dere bakerst i køen og håp på at dere har tid til å vente.

Anonymkode: 7b523...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå de som er på hytta sitte der da. Eller komme seg hjem på egenhånd. 

 

Anonymkode: 34422...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå begynner de å bli syke og trenger hjelp. La de ligge i isolasjon i de dyrebare hyttene sine! 

Anonymkode: 7cf92...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et stolt øyeblikk for familien når Sivilforsvaret banker på hyttedøra og ber dere om å pelle dere hjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frk Nilsen skrev:

Blir nok et stolt øyeblikk for familien når Sivilforsvaret banker på hyttedøra og ber dere om å pelle dere hjem... 

Ser det for meg! Verre enn når man ble fersket med godteri av læreren for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk er det vi på godt nordnorsk kaller toillat! Toppen er ikke ventet mot før sommerferien, dette er spinn hakka galskap! Media har altfor stor makt, som vanlig. 

Anonymkode: 17a65...e85

De forsøker å unngå at toppen i det hele tatt kommer med de tiltakene de nå setter inn. Om folk driter i det, så kommer toppen uansett. Vi må forsinke spredningen så vi kan hjelpe alle som trenger hjelp. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå at det vi nå er med på er et tiltak for å hindre at de tallene de snakker om skjer.

Anonymkode: ecdfe...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis en av ungene tryner på ski, får et komplisert beinbrudd og må hentes av ambulanse/helikopter, opptar dere ressurser som allerede har sprengt kapasitet fra før. Heldevesenet jobber som faen med dette. Helsearbeidere er i karantene, de venter på prøvesvar, de er syke, de jobber dobbeltvakter, de tar ekstravakter, de går overtid. Og masse tid kommer til å gå bort på egoister som absolutt skal kose seg på hytta! Jeg blir så forbanna!!! Kan det være så jævlig vanskelig å forså alvoret i dette!? 

Anonymkode: 276bb...93c

Luftambulansen har fått beskjed om å ikke hente Ut de som er på hytter. Så de må bare vente på ambulanse eller røde kors. 

Anonymkode: c7bb5...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2020 den 14.19, Anonym bruker skrev:

Det er så smålig å kritisere folks private bruk av sine hytter. Men typisk nordmenn, må hevde seg selv ved å finne noen andre å rakke ned på. 

De som drar på hytta er friske, de holder seg unna folk og har mest sannsynlig handlet før de kjørte fra hjemstedet sitt (fordi butikkene uti distriktene stort sett er elendige uansett). De er verken i isolasjon eller karantene, og er man i karantene er man jo uansett ikke innom noen butikk før ankomst hytta. Blir man dårlig, vil de aller, aller fleste dra hjem. Ingen ligger på hytta og blir sykere og sykere uten å gjøre noe med det.

Blir så lei av å lese syting, klaging, nedrakking og ‘jeg-er-så-mye-bedre-og-mer-fornuftig’ -holdninger på sosiale media. Ingen har brutt noen regler, dette er bare oppkonstruert i hodene deres fordi dere vil at alle andre skal gjøre akkurat som dere selv!

Anonymkode: d872b...fa9

Jeg skjønner hva du mener med at folk ønsker å være bedre enn andre og hever seg selv gjennom å kritisere andre, men dette er ikke ett av de tilfellene.

På torsdag tenkte jeg som mange andre at det var lurt å hamstre litt. Men så ble vi anbefalt å ikke gjøre det, og vi fikk gode grunner for hvorfor. Så da lærte jeg noe viktig der. Deretter tenkte jeg at det sikkert var lurt å dra på hytta, men så fikk vi klar beskjed om å ikke gjøre det, og vi fikk gode forklaringer for hvorfor. Jeg hadde ikke dratt på hytta på det tidspunktet, men igjen, jeg lærte noe viktig, og vi retter oss etter det. 

Poenget mitt er at vi kan alle tenke at ditt og datt er lurt, men få en kontrabeskjed som vi må rette oss etter, fordi det er kloke hoder som har tenkt mer enn oss. Verden ser liten ut fra kun ditt eget ståsted. Derfor må vi lytte til de som sitter med overblikket. 

Å kritisere andre for å ikke lytte til myndighetene nå, er helt legitimt. Vi er i samme båt, og vi må ta vårt ansvar. Ellers går det ut over oss alle. 

Det er muligens noen legitime grunner for å dra på hytta. F.eks. faren i VG som var på hytta med to astmatiske døtre, fordi sønnen hans var i karantene. Men å dra på hytta fordi man vil være litt isolert er ikke en god nok grunn. Du vet ikke om du er smittet før du drar, og du vet ikke hvor alvorlig syk du kan bli på hytta. Om du kan komme til å trenge hjelp. Og om du blir syk, så skal du være i karantene. De skal du ikke legge ut på reise. Sannsynligheten for at det rammer akkurat deg er liten, men den rammer mange nok til at vi får et felles problem. Derfor har du et personlig ansvar. 

Hvis du enda ikke har fått med deg hvorfor du ikke skal dra på hytta anbefaler jeg deg å lese disse to artikkelene: 

https://www.nrk.no/sorlandet/advarer-folk-mot-a-dra-pa-hytta_-du-kan-ikke-vente-a-fa-hjelp-der-1.14940894


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLkOOG/regjeringen-kan-forby-hyttetur-ut-av-egen-kommune

 

Og så håper jeg virkelig du tar deg sammen. 

Anonymkode: e0929...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...