Gå til innhold

👹Hvor lang tid bruker 5åringen din på å kle på seg? 👹


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har verdens tregeste 5åring. På en god dag bruker han 30min på truse, strømpebukse, bukse og genser. På en dårlig dag tar det 1 1/2t. Ytterklærne bruker han minst 30min på å få på seg. Han tuller, prater og surver masse. «Åå, får ikke på strømpebuksen», også har han knapt stortåa inni før han melder at «det går ikke». Han får hjelp med det som kan være vanskelig, men ikke ellers! I Bhg er han førstemann ut i gangen og sistemann ut! Jeg klikker snart. Hvordan få opp farta hans? Har prøvd ros, trusler, bestikkelser, konkurranse osv uten nytte. Pysjen bruker han 10 min på en god dag, 40Min på en dårlig! 

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En evighet og han vil helst ha hjelp for han mener selv han ikke klarer det selv. Viljen er ikke så stor. 

Anonymkode: ba8d9...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vel 2-3 minutter? Jeg hjelper han.

Vil tippe han kler på seg selv som konfirmant.

For meg er ikke dette en kamp jeg velger 

Anonymkode: a2b73...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har verdens tregeste 5åring. På en god dag bruker han 30min på truse, strømpebukse, bukse og genser. På en dårlig dag tar det 1 1/2t. Ytterklærne bruker han minst 30min på å få på seg. Han tuller, prater og surver masse. «Åå, får ikke på strømpebuksen», også har han knapt stortåa inni før han melder at «det går ikke». Han får hjelp med det som kan være vanskelig, men ikke ellers! I Bhg er han førstemann ut i gangen og sistemann ut! Jeg klikker snart. Hvordan få opp farta hans? Har prøvd ros, trusler, bestikkelser, konkurranse osv uten nytte. Pysjen bruker han 10 min på en god dag, 40Min på en dårlig! 

Anonymkode: 63042...90f

Har 3 barn og min ene passer nøyaktig til denne beskrivelsen. Er 8 år nå og det er ikke bedre. Er sånn på alle områder. Veldig fjern. Skikkelig treig og surrete og helt i sin egen verden. Prater ganske mye, og sliter tydeligvis med å vite forskjell på virkelighet og fantasi. Blir ofte flau når den ungen åpner kjeften. 

Anonymkode: 86dbb...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På morgenen hjelper jeg, har faktisk ikke så mye tid at jeg kan vente på henne. I helgene finner hun klær og kler seg selv på ca 15 minutter. Tidlig på morgenen der hun er trøtt og helst vil være hjemme så kunne hun brukt to timer. 
Viktigste er at hun KAN kle seg, så får vi hjelpe de dager vi faktisk ikke har tid. Yttertøy har hun fikset enkelt og greit siden hun var tre. 

Anonymkode: b4eb8...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat så lang tid som hun vil. Kan gå på 2 minutter eller hun kan bruke en time. Kommer helt an på motivasjon.

Anonymkode: 4c095...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ungen hjemme, første dagen idag? 

Anonymkode: 4ca96...f4b

Skal dette bli en korona tråd også? Nei, hatt ungene hjemme før, jobber mye kveld så dette er ett kjent problem.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hjelper du han ikke bare da? Kjapt og enkelt, og ingen irritasjon. Er jo ikke sånn at han ikke kommer til kle på seg selv, før eller siden. Kanskje han faktisk syns det ER vanskelig. Kanskje strømpebukse bør byttes ut med stillongs. Kanskje trenger han litt løsere klær. Eller kanskje han trenger at du viser han teknikker litt flere ganger.

Anonymkode: ebd2c...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var ene ungen min. Så gikk jeg på kurs. De utrolige årene. Og lærte hvordan jeg kunne hjelpe for at hun skulle gidde å kle på seg. Lærte mye annet og altså, som resulterte i at hun plutselig en dag kledde på seg uten mas. 

Anonymkode: 68df9...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor hjelper du han ikke bare da? Kjapt og enkelt, og ingen irritasjon. Er jo ikke sånn at han ikke kommer til kle på seg selv, før eller siden. Kanskje han faktisk syns det ER vanskelig. Kanskje strømpebukse bør byttes ut med stillongs. Kanskje trenger han litt løsere klær. Eller kanskje han trenger at du viser han teknikker litt flere ganger.

Anonymkode: ebd2c...3f8

Jeg hjelper han hvis jeg ser han forsøker å det ikke går. Jeg hjelper han også med ting som kan være vanskelig. Men det er ikke vanskelig å ta på seg en truse , en pysj eller syrømpebuksa. Strømpebuksen kan ta litt tid, men han får det til. Det er ingen som hjelper en 5åring i barnehagen med alt, det er heller ingen som vil hjelpe han når han starter på skolen. Derfor må han lære seg dette, han må kunne ta på og av skoene sine selv. Derfor er jeg «on» på dette. 
 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke hjelpe ham da? Har fire unger i alderen 11-18 år, alle kler på seg selv i normalt tempo nå, men to av dem var trege da de var små. Ene hjalp vi hver morgen til hun var 7-8 år før det gikk seg til av seg selv. Det sparer både små og store for mye frustrasjon når en ikke insisterer på at de skal gjøre alt selv bare fordi de teknisk sett er gamle nok.

Anonymkode: 5f132...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hjelper han hvis jeg ser han forsøker å det ikke går. Jeg hjelper han også med ting som kan være vanskelig. Men det er ikke vanskelig å ta på seg en truse , en pysj eller syrømpebuksa. Strømpebuksen kan ta litt tid, men han får det til. Det er ingen som hjelper en 5åring i barnehagen med alt, det er heller ingen som vil hjelpe han når han starter på skolen. Derfor må han lære seg dette, han må kunne ta på og av skoene sine selv. Derfor er jeg «on» på dette. 
 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Hvorfor bruker dere strømpebukse?? Mye bedre med stillongs og sokker. Enklere å bytte også om barnet blir vått på beina. Gjør dere det vanskelig for ham med vilje? Er bare jenter som bruker strømpebukse her, til kjole. 
 

Og mine har raskt kledd på seg selv fra de bikket to. Ikke veldig gøy å sitte igjen på badet alene en time å dille med klær da når alle andre er ferdige og har gått? Virker som dette er en morsom lek for ham og litt maktvisning; han styrer jo tydeligvis skuta hos dere. 

Anonymkode: c64f2...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruker dere strømpebukse?? Mye bedre med stillongs og sokker. Enklere å bytte også om barnet blir vått på beina. Gjør dere det vanskelig for ham med vilje? Er bare jenter som bruker strømpebukse her, til kjole. 
 

Og mine har raskt kledd på seg selv fra de bikket to. Ikke veldig gøy å sitte igjen på badet alene en time å dille med klær da når alle andre er ferdige og har gått? Virker som dette er en morsom lek for ham og litt maktvisning; han styrer jo tydeligvis skuta hos dere. 

Anonymkode: c64f2...37f

Ja han bestemmer alt hos oss. Når jeg skal legge meg, hva jeg skal gjøre og hva jeg skal ha på meg.  Han spiser godteri hele dagen, koser seg med brus og legger seg når han vil. Skjønner ikke hvordan du viste det ut ifra ett innlegg? Synsk du.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han bestemmer alt hos oss. Når jeg skal legge meg, hva jeg skal gjøre og hva jeg skal ha på meg.  Han spiser godteri hele dagen, koser seg med brus og legger seg når han vil. Skjønner ikke hvordan du viste det ut ifra ett innlegg? Synsk du.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

😂😂😂 


Skjønner godt hva du mener. Har samme problem med min 5 åring som skal begynne på skole til høsten. Det er noe med at de skal øve seg før de begynner på skolen, hvor de ikke får noe særlig hjelp til slikt. Om jeg ikke kler på han så blir han vanligvis sur og sutrete. 

Anonymkode: ba8d9...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja han bestemmer alt hos oss. Når jeg skal legge meg, hva jeg skal gjøre og hva jeg skal ha på meg.  Han spiser godteri hele dagen, koser seg med brus og legger seg når han vil. Skjønner ikke hvordan du viste det ut ifra ett innlegg? Synsk du.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Oh shit. Du er den typen ja. Hvorfor spør du når du har så mye pigger ut? Forstår jo barnet ditt da....

Anonymkode: c64f2...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oh shit. Du er den typen ja. Hvorfor spør du når du har så mye pigger ut? Forstår jo barnet ditt da....

Anonymkode: c64f2...37f

Igjen, synsk du 😅
 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal dette bli en korona tråd også? Nei, hatt ungene hjemme før, jobber mye kveld så dette er ett kjent problem.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Jaha.... Du får si at hvis han ikke kjapper på utgår lørdagsgodtet

Anonymkode: 4ca96...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, synsk du 😅
 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Blir du ikke flau??

Anonymkode: c64f2...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir raskere når de begynner på skolen :) Min var kjempe treig i bhg med påkleding,men han lærte på skolen at hvis han ikke var rask ut så fikk han ikke noe friminutt. De har ofte bare 10 minutter. Husker han var så frustert den første vinteren,han fortalte at han hadde bare akkurat fått på kjeledress og vinterskoene så ringte det inn. Fikk litt vondt av han,men han lærte seg fort til å kle på seg raskere så han fikk leket litt.

Anonymkode: 2b75a...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De blir raskere når de begynner på skolen :) Min var kjempe treig i bhg med påkleding,men han lærte på skolen at hvis han ikke var rask ut så fikk han ikke noe friminutt. De har ofte bare 10 minutter. Husker han var så frustert den første vinteren,han fortalte at han hadde bare akkurat fått på kjeledress og vinterskoene så ringte det inn. Fikk litt vondt av han,men han lærte seg fort til å kle på seg raskere så han fikk leket litt.

Anonymkode: 2b75a...238

Det ga meg håp😂. Ser for meg at min rekker å ta på seg lua og to ben i dressen før friminuttet er over🤣.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en femåring som er akkurat sånn. Han kler på seg raskt og greit i bhg. der er det ingen problemer. Ofte gjør han det hjemme også, hvis han skal noe gøy eller han er motivert. Men nå har det blitt en greie at han vil ha hjelp hele tiden. Det går ikke. Vi hjelper i blant, men han er typen som får lillefingeren og tar hele armen 😆 Så vi sier at nei, han må kle av/på seg selv noen ganger. Da bæljer han opptil en times tid. I dag kom han løpende ned med pysjgenser på, pysjbuksa på knærne og tissefanten ute. Gråt og gråt for han klaaaaaarte ikke få buksa opp de siste 40 centimeterne. Vi klemmer og koser og oppmuntrer mens det står på. Som regel er det slitsomt, men i dag var det mest morsomt. 

Anonymkode: a9070...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ga meg håp😂. Ser for meg at min rekker å ta på seg lua og to ben i dressen før friminuttet er over🤣.

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Det er ingen håp for mødre som deg 👍 Endre holdningen din er første steg i denne "kampen".

Anonymkode: a53e4...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har også en femåring som er akkurat sånn. Han kler på seg raskt og greit i bhg. der er det ingen problemer. Ofte gjør han det hjemme også, hvis han skal noe gøy eller han er motivert. Men nå har det blitt en greie at han vil ha hjelp hele tiden. Det går ikke. Vi hjelper i blant, men han er typen som får lillefingeren og tar hele armen 😆 Så vi sier at nei, han må kle av/på seg selv noen ganger. Da bæljer han opptil en times tid. I dag kom han løpende ned med pysjgenser på, pysjbuksa på knærne og tissefanten ute. Gråt og gråt for han klaaaaaarte ikke få buksa opp de siste 40 centimeterne. Vi klemmer og koser og oppmuntrer mens det står på. Som regel er det slitsomt, men i dag var det mest morsomt. 

Anonymkode: a9070...777

Misforstå meg rett, men litt deilig å høre at flere har det slik 😅. Vi har ett vennepar med en gutt på samme alder, han er så rask! Bruker Max 2min på ytterklærne og har skiftet vanlige klær på en min. Å se de kle på seg for å leke ute sammen er litt av ett syn 😅

 

hi

Anonymkode: 63042...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...