Gå til innhold

Synes det er fint at de nå har «stengt Norge», men de kan da ikke pålegge oss foreldre så mye jobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kommunen har bestemt at det skal være hjemmeundervisning av barna. Altså må jeg jobbe 8-16, komme hjem 17, lage middag til sultne barn, og så begynne undervisningen og hjemmearbeidet. Samtidig har vi rimelig sprengt kapasitet på jobben, og jeg har vakttelefon i tilfelle noe skulle skje. Hva er konsekvensen av at jeg ikke har kapasitet til å ta hjemmeundervisningen fordi det er nesten unntakstilstand i min bransje? Jo-barna mine kommer seg ikke igjennom pensum. Jeg skrev til kommunen og skolen at jeg synes det er flott at barna nå ikke bare skal få fri, men at de bør få repetisjon av det de allerede har lært heller enn at foreldrene skal lære dem nye ting. Skolen svarte raskt at undervisningen ikke skal «lide for dette», mens kommunen ikke har svart. (Naturlig nok).
 

Hvordan gjøres det i din kommune?

Anonymkode: 262f0...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det lærerene som legger opp undervisningen. De legger ut oppgaver, linker og filmer og de vil være tolgjenglige for spørsmål. I noen timer har de også videokonferanser. Vi foreldre må nok gjøre en del ekstra for å legge til rette for en ny undervidmingssituasjon, men selve undervisningen er det lærerene som står for.

Akkurat i dag blir det nok litt unntakstilstand. Dette er nytt for lærerene også, men til uka tror jeg de vom ha et ok undervisningsopplegg oppe og gå. 

Anonymkode: a52de...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null kapasitet til å bidra med skolearbeid utover det jeg gjør med lekser. De får ha undervisning på skype på nettbrettene. 

Anonymkode: 103ee...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det  vi har lærere for. Å distribuere på digitsle løsninger noe faglig som barn kan jobbe med selv, og være tilgjengelig på Skype etc for oppfølging. Bare gi lærerne litt tid også, de skal omstilles til full digital nødløsning og det tar tid å finne gode opplegg. Ingen tror det blir like bra eller at dette er en drømmesituasjon. Det er unntakstilstand og alle gjør det beste ut av det.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sto på VG. 
 

Elevene har rett til å få opplæring, og det er skoleeiers ansvar å sørge for at elevene får opplæring, understreker direktoratet. Skoleeier er som regel kommunene for barne- og ungdomsskolene, mens fylkeskommunene har ansvar for elever og lærlinger i videregående opplæring.

Anonymkode: 103ee...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene skal kunne gjøre endel alene. Kan de være alene hjemme så forventes det at de klarer følge undervisning/oppgaver fra lærer.

de fleste barna kan bruke Internett.

du kan lage en timeplan til barna viss de er hjemme alene. Når skal dejobbe med skolearbeid, ha fritime, leke/spille, lese i en bok osv. 

Anonymkode: c201f...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får de ny timeplan og arbeidsplan på mandag. I dag er det enkle oppgaver på ipad og kommunikasjon med lærer. Det er blir ikke lagt opp til at foreldrene skal undervise ungene selv om det kalles hjemmeundervisning. Ungene får oppfølging av lærer digitalt i skoletiden. Her der det lagt opp til "lik" timeplan gjennom uken. 2 timer arbeidsøkt, fysisk aktivitet, 2 timer arbeidsøkt, 30 minutter lesetid i bok de har tatt med fra skolen eller egen bok. I de timene er faglærere og kontaktlærer er online. Alle oppgaver er lagt opp til at de skal gjøres digitalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barna hjemmeskole organisert av lærerne i skoletiden. De bruker nettbaserte læringsplattformer (der læreren kan følge med på hva eleven gjør og hvordan det går), de sender inn e-poster med skriftlig arbeid og har videopresentasjoner for lærer/medelever på nett. De følger skoledagen, slik at faglærerne ser at de for eksempel jobber med matematikk 0900-1000, nors neste time osv. Jeg har hjemmekontor, så jeg følger opp i oppstartsfasen (og må nok være tilgjengelig for de minste i 1. og 2. trinn, men regner med det går seg til etter hvert med fleksibilitet både fra skolen og familiene. Ellers må vi alle brette opp ermene nå. Dette er en nasjonal dugnad i effektivitet, hensyn og omtanke.

Anonymkode: b6186...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her har barna hjemmeskole organisert av lærerne i skoletiden. De bruker nettbaserte læringsplattformer (der læreren kan følge med på hva eleven gjør og hvordan det går), de sender inn e-poster med skriftlig arbeid og har videopresentasjoner for lærer/medelever på nett. De følger skoledagen, slik at faglærerne ser at de for eksempel jobber med matematikk 0900-1000, nors neste time osv. Jeg har hjemmekontor, så jeg følger opp i oppstartsfasen (og må nok være tilgjengelig for de minste i 1. og 2. trinn, men regner med det går seg til etter hvert med fleksibilitet både fra skolen og familiene. Ellers må vi alle brette opp ermene nå. Dette er en nasjonal dugnad i effektivitet, hensyn og omtanke.

Anonymkode: b6186...703

Ser jeg kunne hatt godt av litt hjemmeskole selv🤪😂

Anonymkode: b6186...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sug lut skrev:

Det er jo det  vi har lærere for. Å distribuere på digitsle løsninger noe faglig som barn kan jobbe med selv, og være tilgjengelig på Skype etc for oppfølging. Bare gi lærerne litt tid også, de skal omstilles til full digital nødløsning og det tar tid å finne gode opplegg. Ingen tror det blir like bra eller at dette er en drømmesituasjon. Det er unntakstilstand og alle gjør det beste ut av det.

Heldige vi da, som har en 6-åring. 

Anonymkode: 2acbf...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldige vi da, som har en 6-åring. 

Anonymkode: 2acbf...e7d

Den har dere laget selv. Antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har barna hjemmeskole organisert av lærerne i skoletiden. De bruker nettbaserte læringsplattformer (der læreren kan følge med på hva eleven gjør og hvordan det går), de sender inn e-poster med skriftlig arbeid og har videopresentasjoner for lærer/medelever på nett. De følger skoledagen, slik at faglærerne ser at de for eksempel jobber med matematikk 0900-1000, nors neste time osv. Jeg har hjemmekontor, så jeg følger opp i oppstartsfasen (og må nok være tilgjengelig for de minste i 1. og 2. trinn, men regner med det går seg til etter hvert med fleksibilitet både fra skolen og familiene. Ellers må vi alle brette opp ermene nå. Dette er en nasjonal dugnad i effektivitet, hensyn og omtanke.

Anonymkode: b6186...703

Som lærer med tre barneskolebarn hjemme har jeg ikke mulighet til å lage et slikt digitalt opplegg for mine elever. Det er umulig. Samtidig har jeg elever med dårlig Internett, dårlige hjemmeforhold, søsken de må passe og foreldre på jobb.

Jeg tenker at mange læreren og skoleeiere må senke ambisjonene. Gi oppgaver som kan gjennomføres over tid. Lag leseprosjekter. Legg ut lærerike programmer de kan se. La barna ta tilbake leken. 

Vi er i en ekstremsituasjon. 

Og tross alt - vi klarte oss med 9 års skolegang. Det ble folk av oss også. Ikke tror jeg vi hadde vært smartere med 10 år heller. 

 

Anonymkode: 4dc7b...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sug lut skrev:

Den har dere laget selv. Antakelig.

Ja. Og skoleopplegget de har hatt fra august har vært alt for lett, så blir ikke noe problem faglig sett.

Anonymkode: 2acbf...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må bare ha kapasitet til det, enkelt og greit. Her må vi ha hjemmekontor samtidig som 3.klassingen skal ha hjemmeundervisning. 

Slitsomt blir det, men har ikke noe valg slik som situasjonen er nå. Om mulig skal vi også utsette skoledagen til kl. 16 når vi kan skru av jobbpc

Anonymkode: 98366...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer med tre barneskolebarn hjemme har jeg ikke mulighet til å lage et slikt digitalt opplegg for mine elever. Det er umulig. Samtidig har jeg elever med dårlig Internett, dårlige hjemmeforhold, søsken de må passe og foreldre på jobb.

Jeg tenker at mange læreren og skoleeiere må senke ambisjonene. Gi oppgaver som kan gjennomføres over tid. Lag leseprosjekter. Legg ut lærerike programmer de kan se. La barna ta tilbake leken. 

Vi er i en ekstremsituasjon. 

Og tross alt - vi klarte oss med 9 års skolegang. Det ble folk av oss også. Ikke tror jeg vi hadde vært smartere med 10 år heller. 

 

Anonymkode: 4dc7b...4a9

Helt enig! 👏 Barneskoleelever klarer seg med repetisjoner og noen oppgaver pr dag i bøkene sine. Eldre får få noe på nett men kan ikke forvente skoledag helt lik som til vanlig. 

Anonymkode: 55b16...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer med tre barneskolebarn hjemme har jeg ikke mulighet til å lage et slikt digitalt opplegg for mine elever. Det er umulig. Samtidig har jeg elever med dårlig Internett, dårlige hjemmeforhold, søsken de må passe og foreldre på jobb.

Jeg tenker at mange læreren og skoleeiere må senke ambisjonene. Gi oppgaver som kan gjennomføres over tid. Lag leseprosjekter. Legg ut lærerike programmer de kan se. La barna ta tilbake leken. 

Vi er i en ekstremsituasjon. 

Og tross alt - vi klarte oss med 9 års skolegang. Det ble folk av oss også. Ikke tror jeg vi hadde vært smartere med 10 år heller. 

 

Anonymkode: 4dc7b...4a9

Jeg håper på repetisjonsoppgaver, så får de ta læringen videre om skolene åpner om 14 dager. Dersom skolene IKKE åpner om 14 dager, så tenker jeg at det kan være alternativ med et større opplegg, men jeg jobber ikke hjemmefra, barna må legge seg i normal tid om kvelden (jeg vekker de jo før jeg drar på jobb) og så ender vi opp med 2 timer undervisning på kveldene hvor alle er trøtte og slitne. 

Anonymkode: 262f0...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungene skal kunne gjøre endel alene. Kan de være alene hjemme så forventes det at de klarer følge undervisning/oppgaver fra lærer.

de fleste barna kan bruke Internett.

du kan lage en timeplan til barna viss de er hjemme alene. Når skal dejobbe med skolearbeid, ha fritime, leke/spille, lese i en bok osv. 

Anonymkode: c201f...83e

De kan egentlig ikke være alene, men de må. Jeg må jobbe, besteforeldre er i risikogrupper, barn er i risikogruppe. Derfor må de være alene den tiden jeg er på jobb. Og jeg har i tillegg mye ekstrajobb i den situasjonen vi er i nå. Jeg har en nabo som stikker innom flere ganger om dagen, men som ikke vil være barnevakt.

Anonymkode: 262f0...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi fått beskjed om at 2 klassingen vil få oppgaver hver dag som skal gjøres fom mandag. Skal bli tøft å få henne til å gjøre det, men må jo bare prøve mitt beste å motivere. (barnet er under utredning, mistanke om høyt fungerende autisme)

Anonymkode: 56b1d...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som lærer med tre barneskolebarn hjemme har jeg ikke mulighet til å lage et slikt digitalt opplegg for mine elever. Det er umulig. Samtidig har jeg elever med dårlig Internett, dårlige hjemmeforhold, søsken de må passe og foreldre på jobb.

Jeg tenker at mange læreren og skoleeiere må senke ambisjonene. Gi oppgaver som kan gjennomføres over tid. Lag leseprosjekter. Legg ut lærerike programmer de kan se. La barna ta tilbake leken. 

Vi er i en ekstremsituasjon. 

Og tross alt - vi klarte oss med 9 års skolegang. Det ble folk av oss også. Ikke tror jeg vi hadde vært smartere med 10 år heller. 

 

Anonymkode: 4dc7b...4a9

Ja, det er krevende for oss alle. Jeg har fire på skolen og en i bhg. I tillegg skal jeg levere avhandlingen på doktorgraden min før påske, og mannen sitter i krisemøter på jobb. Det har vært litt tilløp til kaos her i dag, da de minste trenger mye hjelp og læringsplattformene kneler nå når så mange har hjemmeskole. Jeg tenker man får finne en balanse etter hvert, selv om det er vanskelig med full jobb og oppfølging av hjemmeskolen. 

Anonymkode: b6186...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommunen har bestemt at det skal være hjemmeundervisning av barna. Altså må jeg jobbe 8-16, komme hjem 17, lage middag til sultne barn, og så begynne undervisningen og hjemmearbeidet. Samtidig har vi rimelig sprengt kapasitet på jobben, og jeg har vakttelefon i tilfelle noe skulle skje. Hva er konsekvensen av at jeg ikke har kapasitet til å ta hjemmeundervisningen fordi det er nesten unntakstilstand i min bransje? Jo-barna mine kommer seg ikke igjennom pensum. Jeg skrev til kommunen og skolen at jeg synes det er flott at barna nå ikke bare skal få fri, men at de bør få repetisjon av det de allerede har lært heller enn at foreldrene skal lære dem nye ting. Skolen svarte raskt at undervisningen ikke skal «lide for dette», mens kommunen ikke har svart. (Naturlig nok).
 

Hvordan gjøres det i din kommune?

Anonymkode: 262f0...171

De kommer gjennom pensum. Kan ikke en av mødrene til kompisene hjelpe deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer mennesker og i disse tider blir det pinlig enkelt å se hvem som er hvilken type.

Type 1: hyler og skriker om alle problemene dette skaper for seg selv, forventer at andre skal ordne opp og klager helt til det er gjort.

Type 2: tar ting rolig, en ting av gangen og gjør det beste utav situasjonen. Innser at litt ubehag nå er bedre enn konsekvensene av å ikke godta det.

 

Jeg vet hvem det er enklest å være, og hvem som klarer seg best. Gi skolen en sjanse til å komme med løsninger før du kjefter ut uskyldige mennesker per mail. 

Anonymkode: 6f644...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan egentlig ikke være alene, men de må. Jeg må jobbe, besteforeldre er i risikogrupper, barn er i risikogruppe. Derfor må de være alene den tiden jeg er på jobb. Og jeg har i tillegg mye ekstrajobb i den situasjonen vi er i nå. Jeg har en nabo som stikker innom flere ganger om dagen, men som ikke vil være barnevakt.

Anonymkode: 262f0...171

Om du virkelig MÅ jobbe så får du jo barnepass? 

Anonymkode: 1d8ff...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes to typer mennesker og i disse tider blir det pinlig enkelt å se hvem som er hvilken type.

Type 1: hyler og skriker om alle problemene dette skaper for seg selv, forventer at andre skal ordne opp og klager helt til det er gjort.

Type 2: tar ting rolig, en ting av gangen og gjør det beste utav situasjonen. Innser at litt ubehag nå er bedre enn konsekvensene av å ikke godta det.

 

Jeg vet hvem det er enklest å være, og hvem som klarer seg best. Gi skolen en sjanse til å komme med løsninger før du kjefter ut uskyldige mennesker per mail. 

Anonymkode: 6f644...45d

Jeg har ikke kjeftet på noen, men å legge undervisningen på foreldre blir galt. Repetisjonsoppgaver er selvsagt innafor. Barna skal ikke nå få mange uker med bare lek og moro, de skal jobbe med skolearbeid. Likevel sendte de ut informasjon i går om at det ble foreldrene som måtte lære barna nytt pensum for at dette ikke skulle forsinke læringen. Det var det jeg klaget litt på.

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du virkelig MÅ jobbe så får du jo barnepass? 

Anonymkode: 1d8ff...cc1

Barn i risikogrupper får ikke barnepass.

Anonymkode: 262f0...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kjeftet på noen, men å legge undervisningen på foreldre blir galt. Repetisjonsoppgaver er selvsagt innafor. Barna skal ikke nå få mange uker med bare lek og moro, de skal jobbe med skolearbeid. Likevel sendte de ut informasjon i går om at det ble foreldrene som måtte lære barna nytt pensum for at dette ikke skulle forsinke læringen. Det var det jeg klaget litt på.

Barn i risikogrupper får ikke barnepass.

Anonymkode: 262f0...171

Hvor står det?

Anonymkode: 1f969...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står det?

Anonymkode: 1f969...9f8

Ingen steder. Skolene selv avgjør hvem som får alternativt tilbud. Og OM jeg hadde fått tilbud, så gambler jeg ikke så mye med barna at jeg sender dem på det.

Anonymkode: 262f0...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...