Gå til innhold

Hva bør vi preppe da? For å være litt føre var.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage meg en liten preppekasse tilfelle vi plutselig må i karantene. Trenger ikke ta helt av, men kanskje litt «kjekt å ha, som uansett kan brukes siden»

havregryn, litt brød til å fryse ned. Posesupper og litt hermetikk. 
 

Har dere preppet noe og eventuelt hva? 

Anonymkode: aa925...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bind eller tamponger vil noen mislike å måtte be andre kjøpe inn. I tillegg kan det bli vanskelig å få tak i. Jeg tror det stort sett produseres i utlandet.

Holdbar mat som dere liker.

Opptennigsbrikker, fyrstikker og ved.

Såpe.

Nødvendige medisiner.

Anonymkode: 74fbf...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bind eller tamponger vil noen mislike å måtte be andre kjøpe inn. I tillegg kan det bli vanskelig å få tak i. Jeg tror det stort sett produseres i utlandet.

Holdbar mat som dere liker.

Opptennigsbrikker, fyrstikker og ved.

Såpe.

Nødvendige medisiner.

Anonymkode: 74fbf...551

Hvorfor opptennigsbrikker, fyrstikker og ved. Regner du med at vi kommer til å miste strømmen?

Anonymkode: e24e8...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.
Kolonial.no og lignende steder kan levere og sette utenfor døren.

Det eneste jeg kan komme på er muligens litt vin, men det klarer man seg uten

Anonymkode: c8941...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor opptennigsbrikker, fyrstikker og ved. Regner du med at vi kommer til å miste strømmen?

Anonymkode: e24e8...117

Jeg har vedfyring. Det blir veldig kaldt her hvis jeg ikke fyrer.

Anonymkode: 74fbf...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en middagsplan for to uker og handle inn til denne. Kjøp noen kilo mel så du kan bake litt. Laktosefri melk holder evig. Kjøp frossen frukt til smootihes og grønnskaer. Litt juice og brus. Litt godis til helga. Og mist 3 liter vin. Såpe og shampo. Dopapir. Handle som om butikkene skulle være stengt i to uker. Ikke overdriv. 

Anonymkode: aa04f...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg har hentet ekstra av er reseptbelagt astma medisin til meg og min sønn. Ellers har jeg venner, naboer og familie som kan handle hvis det er krise

Anonymkode: f8c5b...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor opptennigsbrikker, fyrstikker og ved. Regner du med at vi kommer til å miste strømmen?

Anonymkode: e24e8...117

DSF har ei preppeliste. Corona er ikkje einaste krisa som kan ramme. Kan du beskytte deg mot strømbrudd, så bør du gjere det. Ellers er det lista opp kva du treng.

Anonymkode: 7e736...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

DSF har ei preppeliste. Corona er ikkje einaste krisa som kan ramme. Kan du beskytte deg mot strømbrudd, så bør du gjere det. Ellers er det lista opp kva du treng.

Anonymkode: 7e736...b06

Hi spurte om prepping i forhold karantene nå, derfor lurte jeg på det med strøm

Anonymkode: e24e8...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har jeg sørget for faste medisiner, strikkegarn, egg, kaffe og dopapir. Da er det viktigste dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Foreløpig har jeg sørget for faste medisiner, strikkegarn, egg, kaffe og dopapir. Da er det viktigste dekket. 

Har du glømt bananer?

Spøk til sides, ein bør ha litt tørrvarer og drikkevatn i hus, for alle slags hendingar som påverkar forsyning. Greit å følge den offisielle preppelista til myndighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Har du glømt bananer?

Spøk til sides, ein bør ha litt tørrvarer og drikkevatn i hus, for alle slags hendingar som påverkar forsyning. Greit å følge den offisielle preppelista til myndighetene.

Jada, har ris, pasta, knekkebrød, posepotetmos, mel, havregryn tørrgjær og div linser, bønner, hermetiske tomater osv også. I tillegg til en full fryseboks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jada, har ris, pasta, knekkebrød, posepotetmos, mel, havregryn tørrgjær og div linser, bønner, hermetiske tomater osv også. I tillegg til en full fryseboks. 

Alltid budd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett opp en middagsplan for to uker og handle inn til denne. Kjøp noen kilo mel så du kan bake litt. Laktosefri melk holder evig. Kjøp frossen frukt til smootihes og grønnskaer. Litt juice og brus. Litt godis til helga. Og mist 3 liter vin. Såpe og shampo. Dopapir. Handle som om butikkene skulle være stengt i to uker. Ikke overdriv. 

Anonymkode: aa04f...48f

Takk, var en del bra tips her. Laktosefri melk har jeg ikke tenkt på, men lurt å ha noe som varer litt. Vin er jo et must 😂👍🏻

Anonymkode: aa925...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hamstret, men handlet inn litt ekstra Laktoseredusert melk (holdbar til langt utti juni), mel, gjær, smør, kaffe, såpe, tamponger, tannbørster og tannkrem. Har også handlet inn litt hermetikk og frosne grønnsaker, slik at vi i utgangspunktet kan lage middag av det vi allerede har liggende av mat i fryseren. Blir nok mye hjemmebakt pizza og kjøttkaker 😝

 

Men hadde vært helt innafor å spist seg litt ut av fryseren... Vi dør absolutt ikke av sult om vi havner i karantene nå! 

Anonymkode: c29fd...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke handlet noe ekstra. Har fryseren full av kjøtt og har alltid stående noen pakker med mel, sukker, havregryn, knekkebrød og posemat. Regner med vi klarer oss, selv om det ikke blir optimalt sammensatte måltider. Bør kanskje kjøpe inn litt frosne grønnsaker så vi ikke får skjørbuk. 😛

Anonymkode: 925f0...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hamstrer  det meste av hva vi bruker når det er på tilbud til vanlig. Det gjør at skap og fryser har et rikelig utvalg med diverse kjøtt og tørrvarer, uavhengig av korona-virus og annen beredskap. Brød hamstrer jeg ikke, men jeg kjøper alltid inn for å slippe å kjøpe på noen dager, det er noe av det kjedeligste jeg handler 🙈 Brødet skjærer jeg opp i butikken og fryser, tar opp noen skiver av gangen og har derfor alltid ferskt brød.

Andre ting som er greit å ha uavhengig av evt kriser og karantener er batteri, lyspærer og fyrstikker. Vin er utelukket akkurat nå pga svangerskap, men ettersom det går mot slutten burde jeg kanskje hamstre litt likevel😇😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fryst mat til ca ti middager. Kanskje femten om jeg bruker litt hermetisk og er kreativ. Har sauser og supper. Nok til å bake ca åtte brød. Pålegg kan gå tomt men har endel ost. Vi har solcellepanel og nødaggregat (mannen er litt Reodor Felgen 😂) så vi kan klare oss lang tid hva varme og strøm angår. Hønene gir ca 8 egg i døgnet. Ellers har jeg alt jeg trenger av medisiner i ca to måneder. Det har blitt slik i Norge at man må tenke på seg selv når de endelig får inn medisiner. Hadde alle latt vær å ta ut for mye medisin eller apoteket hadde innført maxgrense så hadde jeg ikke tatt ut såpass. 

Anonymkode: 664be...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting.
Kolonial.no og lignende steder kan levere og sette utenfor døren.

Det eneste jeg kan komme på er muligens litt vin, men det klarer man seg uten

Anonymkode: c8941...8c7

Kolonial har selg sagt at de ikke har stor nok kapasitet om mange går i karantene.

Anonymkode: 4c8b4...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt:

10-12 pakker med pasta.

2 pakker ris

10 glass med pastasaus/pesto og lignende.

15 bokser leverpostei, 7-8 bokser makrell i tomat.

Mange pakker gulost med god holdbarhet i kjøleskapet, og kaviar.

7 store pakker knekkebrød

Masse tørkerull og dopapir. Masse Kleenex. Flere nesespray, panodil, ibux. Har også kjøpt slimløsende solvipect, og hentet ut cosylan. Har dessuten kjøpt det vi trenger av reseptmedisin for 6 mnd (p-piller osv.). Har ekstra tannkremer.

Har i tillegg fryseren full av rundstykker, et par pakker polarbrød, 1kg kyllingfilet, fiskegratenger osv.

Sikkert mer jeg ikke kommer på nå. En del syltetøy og andre pålegg også.

Anonymkode: 4c8b4...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har kjøpt:

10-12 pakker med pasta.

2 pakker ris

10 glass med pastasaus/pesto og lignende.

15 bokser leverpostei, 7-8 bokser makrell i tomat.

Mange pakker gulost med god holdbarhet i kjøleskapet, og kaviar.

7 store pakker knekkebrød

Masse tørkerull og dopapir. Masse Kleenex. Flere nesespray, panodil, ibux. Har også kjøpt slimløsende solvipect, og hentet ut cosylan. Har dessuten kjøpt det vi trenger av reseptmedisin for 6 mnd (p-piller osv.). Har ekstra tannkremer.

Har i tillegg fryseren full av rundstykker, et par pakker polarbrød, 1kg kyllingfilet, fiskegratenger osv.

Sikkert mer jeg ikke kommer på nå. En del syltetøy og andre pålegg også.

Anonymkode: 4c8b4...8e6

Glemte å nevne flere pakker haveregrøt!

Anonymkode: 4c8b4...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eneste jeg har hentet ekstra av er reseptbelagt astma medisin til meg og min sønn. Ellers har jeg venner, naboer og familie som kan handle hvis det er krise

Anonymkode: f8c5b...b3e

Hva hvis de også må være i karantene? Lurt å handle inn tørrvarer og hermetikk 

Anonymkode: 4c8b4...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikke

Paracet

Kleenex

Halspastiller

Godteri

Tørvarer, såpe, tannkrem, bind osv har jeg uansett alltid litt ekstra liggende av.

Anonymkode: bd3e7...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...