Gå til innhold

Helsepersonell!?Det er jo håpløst å vite med detta koronaviruset!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Snakka med sjefen og ingen retningslinjer for å være hjemme med mindre man har vært i utsatte områder eller i kontakt med noen med kjent smitte. Så da er det greit :) 

HI

Anonymkode: a811c...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sikkert. Så moro å jage opp folk på den måten, ikke sant?

Anonymkode: b6d98...fa6

130 døde av Corona i Italia bare i går. De har 500 pasienter på respirator på intensivavdelingene, og de beskriver coronaviruset som en tsunami av syke. 
Om to uker vil jeg anta at vi har lignende tilstander i Norge, siden folk som ikke har peiling, avfeier dette med at det er som en «vanlig forkjølelse» og sammenligner det med svineinfluensa som «ikke ble noe av»
 

Det er skremmende at så få skjønner alvoret! Og det kommer til å få grusomme konsekvenser, også i Norge. 

Anonymkode: e78ba...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snakka med sjefen og ingen retningslinjer for å være hjemme med mindre man har vært i utsatte områder eller i kontakt med noen med kjent smitte. Så da er det greit :) 

HI

Anonymkode: a811c...bc7

Men hvis du har sår hals og hoste bør du uansett holde deg hjemme. 

Anonymkode: e78ba...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

130 døde av Corona i Italia bare i går. De har 500 pasienter på respirator på intensivavdelingene, og de beskriver coronaviruset som en tsunami av syke. 
Om to uker vil jeg anta at vi har lignende tilstander i Norge, siden folk som ikke har peiling, avfeier dette med at det er som en «vanlig forkjølelse» og sammenligner det med svineinfluensa som «ikke ble noe av»
 

Det er skremmende at så få skjønner alvoret! Og det kommer til å få grusomme konsekvenser, også i Norge. 

Anonymkode: e78ba...92e

Klart det er alvorlig. Akkurat som vanlig sesonginfluensa er alvorlig. De som blir svært syke og dør er mennesker med underliggende sykdommer; hjertetrøbbel, lungesyke osv. akkurat som ved influensa. 

Anonymkode: c4da3...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Klart det er alvorlig. Akkurat som vanlig sesonginfluensa er alvorlig. De som blir svært syke og dør er mennesker med underliggende sykdommer; hjertetrøbbel, lungesyke osv. akkurat som ved influensa. 

Anonymkode: c4da3...7e6

Det er det ikke. Det er vanlige mennesker. I tillegg til de som er svekket fra før. Ikke er de gamle heller. 

Anonymkode: e78ba...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke. Det er vanlige mennesker. I tillegg til de som er svekket fra før. Ikke er de gamle heller. 

Anonymkode: e78ba...92e

Hvor står dette? Jeg har lest meg opp og ned på viruset, da jeg har flere elever som har mange spørsmål. Dette har jeg ikke fått med meg!

Anonymkode: a01a3...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en mann som ligger i respirator i Italia. Han er frisk og i 30-årene. Kan ikke lenger puste selv.

Anonymkode: dc611...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en venn i Italia som ligger på respirator pga corona. Han er ikke 40 en gang, ikke andre sykdommer. Så dette er alvorlig!! 

Anonymkode: b8b68...4bf

Huff så fælt :( håper han blir frisk igjen!

Anonymkode: 96bec...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står dette? Jeg har lest meg opp og ned på viruset, da jeg har flere elever som har mange spørsmål. Dette har jeg ikke fått med meg!

Anonymkode: a01a3...c00

I Norge er feks gjennomsnittsalderen på smittede 44 år. Samme ca i Italia. 

Anonymkode: e78ba...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart det er alvorlig. Akkurat som vanlig sesonginfluensa er alvorlig. De som blir svært syke og dør er mennesker med underliggende sykdommer; hjertetrøbbel, lungesyke osv. akkurat som ved influensa. 

Anonymkode: c4da3...7e6

Flere unge uten bakenforliggende sykdommer har også dødd, blant annet leger. Det skjer når immunforsvaret går amok.. da ødelegger det lungene

Anonymkode: 96bec...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke. Det er vanlige mennesker. I tillegg til de som er svekket fra før. Ikke er de gamle heller. 

Anonymkode: e78ba...92e

Unge dør av årets sesonginfluensa. To elever på ungdomsskole/ videregående døde nylig her i Norge. Det er en forvrengt virkelighet; at kun gamle dør av influensa. Og at Covid-19 bare rammer folk med nedsatt immunforsvar er rett og slett ikke sant. 

Anonymkode: e78ba...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge er feks gjennomsnittsalderen på smittede 44 år. Samme ca i Italia. 

Anonymkode: e78ba...92e

Og alle utenom en har kun milde symptomer. Hvor mange av de som er satt i karantene uten symptomer tror ikke dere er smittet da? 

Så ja, unge blir også smittet. Men, det er i hovedsak de over 80 og de med kjente/ukjente tillegssykdommer som har død av dette viruset. 

Anonymkode: d9075...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Flere unge uten bakenforliggende sykdommer har også dødd, blant annet leger. Det skjer når immunforsvaret går amok.. da ødelegger det lungene

Anonymkode: 96bec...c56

Hvordan vet du at de ikke har hatt bakenforliggende sykdommer? Har obduksjonsrapporten kommet ut? 

Anonymkode: d9075...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og alle utenom en har kun milde symptomer. Hvor mange av de som er satt i karantene uten symptomer tror ikke dere er smittet da? 

Så ja, unge blir også smittet. Men, det er i hovedsak de over 80 og de med kjente/ukjente tillegssykdommer som har død av dette viruset. 

Anonymkode: d9075...7bf

Det er jo fordi Norge er i starten av utbruddet

Anonymkode: 8fa21...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og alle utenom en har kun milde symptomer. Hvor mange av de som er satt i karantene uten symptomer tror ikke dere er smittet da? 

Så ja, unge blir også smittet. Men, det er i hovedsak de over 80 og de med kjente/ukjente tillegssykdommer som har død av dette viruset. 

Anonymkode: d9075...7bf

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAJ8kA/mann-48-ligger-paa-isolat-med-coronavirus-jeg-er-veldig-syk

 

Anonymkode: 8fa21...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fordi Norge er i starten av utbruddet

Anonymkode: 8fa21...f63

Har du lest hvordan det har gått med majoriteten av de som er tester positivt i feks Kina siste ukene? 

Anonymkode: d9075...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest hvordan det har gått med majoriteten av de som er tester positivt i feks Kina siste ukene? 

Anonymkode: d9075...7bf

Og?

Anonymkode: 8fa21...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor står dette? Jeg har lest meg opp og ned på viruset, da jeg har flere elever som har mange spørsmål. Dette har jeg ikke fått med meg!

Anonymkode: a01a3...c00

Men da tenker du kanskje over at det ikke skal bagatellisering til når det gjelder eldre og svake. Du snakker om elevenes besteforeldre, om søsken eller foreldre med sykdom etc. 

Anonymkode: 1386d...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

130 døde av Corona i Italia bare i går. De har 500 pasienter på respirator på intensivavdelingene, og de beskriver coronaviruset som en tsunami av syke. 
Om to uker vil jeg anta at vi har lignende tilstander i Norge, siden folk som ikke har peiling, avfeier dette med at det er som en «vanlig forkjølelse» og sammenligner det med svineinfluensa som «ikke ble noe av»
 

Det er skremmende at så få skjønner alvoret! Og det kommer til å få grusomme konsekvenser, også i Norge. 

Anonymkode: e78ba...92e

Ja, men da får vi jo bare slutte å puste, ikke sant?

Anonymkode: bc7dc...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da tenker du kanskje over at det ikke skal bagatellisering til når det gjelder eldre og svake. Du snakker om elevenes besteforeldre, om søsken eller foreldre med sykdom etc. 

Anonymkode: 1386d...5f8

Ja, så absolutt! Viruset blir ikke bagatellisert. Vi forholder oss til rådene fra FHI, vasker hendene ofte og bruker sprit. Vi har snakket om viktigheten av karantene og hvordan en overholder denne.

Men jeg finner ikke noe på at unge, friske folk blir alvorlig syke. Heller tvert om, derfor jeg oppriktig lurer. 

Anonymkode: a01a3...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, så absolutt! Viruset blir ikke bagatellisert. Vi forholder oss til rådene fra FHI, vasker hendene ofte og bruker sprit. Vi har snakket om viktigheten av karantene og hvordan en overholder denne.

Men jeg finner ikke noe på at unge, friske folk blir alvorlig syke. Heller tvert om, derfor jeg oppriktig lurer. 

Anonymkode: a01a3...c00

Barn og ungdom blir sjelden alvorlig syke, så en tabell på det et eller annet sted tidligere i dag, men husker ikke hvor, men en av avisartiklene på nettet. Det var tall som bygget på vel 44 000 av de kinesiske smittede.

I går leste jeg noe om at det er noe med luftveiene/slimhinnene til barn fungerer på en slik måte at de sjeldnere får alvorlig infeksjon i nedre luftveier (lunger), men får det mer i øvre luftveier. Siden de sjelden får det i lungene så blir de heller ikke så syke. Da snakk om barn som er friske i utgangspunktet.

Anonymkode: f86b3...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn og ungdom blir sjelden alvorlig syke, så en tabell på det et eller annet sted tidligere i dag, men husker ikke hvor, men en av avisartiklene på nettet. Det var tall som bygget på vel 44 000 av de kinesiske smittede.

I går leste jeg noe om at det er noe med luftveiene/slimhinnene til barn fungerer på en slik måte at de sjeldnere får alvorlig infeksjon i nedre luftveier (lunger), men får det mer i øvre luftveier. Siden de sjelden får det i lungene så blir de heller ikke så syke. Da snakk om barn som er friske i utgangspunktet.

Anonymkode: f86b3...a5f

Ja, jeg har lest det samme som deg. Er det jeg har videreformidlet også. Vi har snakket mye om hvordan sykdom smitter, og at det ikke er lurt å besøke besteforeldre om en ikke er i form. Det er anonym under, jeg skulle likt å sett noe på påstanden på. Jeg finner ikke faktaopplysninger på den. Ja, jeg har fått med meg at legen som advarte mot viruset i Kina er død. De to italienerne i tråden her er også veldig tragisk. Likevel er det unntak og ikke regel? Eller er jeg totalt naiv?

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke. Det er vanlige mennesker. I tillegg til de som er svekket fra før. Ikke er de gamle heller. 

Anonymkode: e78ba...92e

 

Anonymkode: a01a3...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og?

Anonymkode: 8fa21...f63

De aller fleste ha ingen eller svake symptomer. Så det er nødvendig vis ikke nødt til å bli så mye verre enn det er nå. 

Anonymkode: d9075...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De aller fleste ha ingen eller svake symptomer. Så det er nødvendig vis ikke nødt til å bli så mye verre enn det er nå. 

Anonymkode: d9075...7bf

FHI regner med at 22 000 nordmenn vil ha behov for sykehusinnleggelse i løpet av året pga. covid-19. Og at over 5000 vil ha behov for intensivbehandling. Norge har 450 intensivplasser... Det er bare å krysse det man har for at vi ikke får en stor sykdomstopp, for da vil ikke alle som trenger det få behandling.

Tidligere tall jeg har sett har vist at 20 % av de som smittes vil ha behov for behandling. Med slike tall er det dessverre lite hjelp at 80 % ("de fleste") ikke vil ha det, hvis det totale antallet smittede når så store tall som FHI nå regner med i sine oppdaterte beregninger.

 

Anonymkode: f86b3...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har lest det samme som deg. Er det jeg har videreformidlet også. Vi har snakket mye om hvordan sykdom smitter, og at det ikke er lurt å besøke besteforeldre om en ikke er i form. Det er anonym under, jeg skulle likt å sett noe på påstanden på. Jeg finner ikke faktaopplysninger på den. Ja, jeg har fått med meg at legen som advarte mot viruset i Kina er død. De to italienerne i tråden her er også veldig tragisk. Likevel er det unntak og ikke regel? Eller er jeg totalt naiv?

 

Anonymkode: a01a3...c00

Jeg vet ikke, men jeg tror noe av "forvirringen" kommer av ulik definisjon av "unge" og "vanlige" personer. Du tenker barn og ungdom, har jeg forstått, når du bruker begrepet "unge". Jeg tror en del andre bruker samme begrep som en motsetning til "eldre", og at det da også vil omfatte personer helt godt oppi 40-årene. Og risikoen for disse ulike gruppene er jo ganske forskjellige.

Så slik jeg ser det har både du rett og de som snakker om at unge (som i forholdsvis unge voksne sett i forhold til eldre på 65++) også kan bli alvorlig syk.

Tror dette viser viktigheten i diskusjoner om å være veldig tydelig på hvordan man definerer ulike begrep man bruker, spesielt i disse tider da misforståelser kan føre til unødvendig ekstra frykt.

Anonymkode: f86b3...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...