Gå til innhold

Får innvandrere mere fra nav?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, vixen27 skrev:

At noen nordmenn får det er så sin sak, men at innvandrere blir forfordelt i forhold til mange nordmenn fører til mer fremmedhat, flere høyreekstreme og et mer ustabilt samfunn.Norge bør i det hele tatt være forsiktig med å ta i mot særlig mange innvandrere, da dette fører til flere potensielle terrorister og flere høyreekstreme, og det fører også til at det vil dukke opp flere politiske partier man egentlig ikke er tjent med ! og nå tenkte jeg meg godt om.

Tja, det er nok for seint. Den ikke-vestlige innvandrergruppen vokser raskt, mens gruppen etniske nordmenn minker tilsvarende. En tragedie for landet selvsagt. 

Anonymkode: 8386e...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir rett og slett litt trist av mange av kommentarene her. Uvitenhet og fordommer som ikke hører hjemme noe sted. Huff😢

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Hvis du deler en link må du lese den selv, i det minste.... Svaret er vel at det er FÆRRE enn 1, for det står: 

  • Ingen av kommunene Faktisk.no har vært i kontakt med gir flyktninger gratis førerkort. De gir støtte på mellom 5000 og 30 000 kroner.

Du prøver å være morsom eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de får mer hjelp til å finne seg GOD jobb. Får gå på bedre kurser med praksis. Ei venninne av meg (innvandrer) og jeg var arbeidsledig samtidig. Vi gikk til NAV, hun fikk masse hjelp og kurs, jeg fikk kun dagpenger. Hun fikk seg fast jobb i regnskap men jeg fortsatt var arbeidsledig. Etter 6mnd var jeg lei og krevde kurs. Måtte begrunne hvorfor de skulle velge meg til kurset "du har jo høyere utdanning så du bør klare deg selv". Fikk heldigvis plass på kurset og fast jobb etter det.

Så ja, innvandrere får mer hjelp fra NAV.

Anonymkode: c0107...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet de får mer hjelp til å finne seg GOD jobb. Får gå på bedre kurser med praksis. Ei venninne av meg (innvandrer) og jeg var arbeidsledig samtidig. Vi gikk til NAV, hun fikk masse hjelp og kurs, jeg fikk kun dagpenger. Hun fikk seg fast jobb i regnskap men jeg fortsatt var arbeidsledig. Etter 6mnd var jeg lei og krevde kurs. Måtte begrunne hvorfor de skulle velge meg til kurset "du har jo høyere utdanning så du bør klare deg selv". Fikk heldigvis plass på kurset og fast jobb etter det.

Så ja, innvandrere får mer hjelp fra NAV.

Anonymkode: c0107...57a

Hadde venninnen din høy utdanning og?

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet de får mer hjelp til å finne seg GOD jobb. Får gå på bedre kurser med praksis. Ei venninne av meg (innvandrer) og jeg var arbeidsledig samtidig. Vi gikk til NAV, hun fikk masse hjelp og kurs, jeg fikk kun dagpenger. Hun fikk seg fast jobb i regnskap men jeg fortsatt var arbeidsledig. Etter 6mnd var jeg lei og krevde kurs. Måtte begrunne hvorfor de skulle velge meg til kurset "du har jo høyere utdanning så du bør klare deg selv". Fikk heldigvis plass på kurset og fast jobb etter det.

Så ja, innvandrere får mer hjelp fra NAV.

Anonymkode: c0107...57a

Hadde vel vært litt rart dersom mennesker som er helt nye i et land ikke trengte mer hjelp enn folk som har bodd i landet hele livet? Du fikk vel ikke jobb fordi du var dårlig kvalifisert. 

Anonymkode: 28ceb...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet de får mer hjelp til å finne seg GOD jobb. Får gå på bedre kurser med praksis. Ei venninne av meg (innvandrer) og jeg var arbeidsledig samtidig. Vi gikk til NAV, hun fikk masse hjelp og kurs, jeg fikk kun dagpenger. Hun fikk seg fast jobb i regnskap men jeg fortsatt var arbeidsledig. Etter 6mnd var jeg lei og krevde kurs. Måtte begrunne hvorfor de skulle velge meg til kurset "du har jo høyere utdanning så du bør klare deg selv". Fikk heldigvis plass på kurset og fast jobb etter det.

Så ja, innvandrere får mer hjelp fra NAV.

Anonymkode: c0107...57a

Nettopp.Det kan jo selvsagt hende at dem trenger mer hjelp, men det var ikke det som var spørsmålet.Svaret er å blir ja ! Det blir også satt mye høyere krav til nordmenn.

Endret av vixen27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, vixen27 skrev:

Nettopp.Det kan jo selvsagt hende at dem trenger mer hjelp, men det var ikke det som var spørsmålet.Svaret er å blir ja ! Det blir også satt mye høyere krav til nordmenn.

Har du sett det bildet av mennesker med ulik høyde som får ulike kasser for å se over et gjerde? Rettferdig er ikke nødvendigvis likt. 

Jeg har en bror som av ulike grunner ikke har gjennomført videregående skole. Selv har jeg mange år på universitetet, god jobb og tilsvarende lønn. Innimellom har jeg irritert meg over at både foreldrene våre og det offentlige har «sydd puter under armene» på ham. Det stilles få krav, og han får ting nesten før han ber om dem. Nå er han ufør, og stønner over hvor slitsomt det er å ha noe å gjøre to dager i uka. Selv håndterer jeg tre barn, jobb, hus, våre gamle foreldre, et fotballag, noen andre verv osv. Når jeg selv er sliten eller synes livet vokser over hodet på meg, blir jeg irritert på ham. Når jeg er i vater, skjønner jeg at det er jeg som er heldig, og at det ville vært urettferdig hvis han skulle fått like lite hjelp i hverdagen som meg. Han kan imidlertid tillate seg å klage over at andre får ting servert på et sølvfat, og at det er urettferdig at jeg har hus og hytte, og han ikke har noe, og at innvandrere får ting han aldri har blitt tilbudt, f.eks førerkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Iiiiik skrev:

Har du sett det bildet av mennesker med ulik høyde som får ulike kasser for å se over et gjerde? Rettferdig er ikke nødvendigvis likt. 

Jeg har en bror som av ulike grunner ikke har gjennomført videregående skole. Selv har jeg mange år på universitetet, god jobb og tilsvarende lønn. Innimellom har jeg irritert meg over at både foreldrene våre og det offentlige har «sydd puter under armene» på ham. Det stilles få krav, og han får ting nesten før han ber om dem. Nå er han ufør, og stønner over hvor slitsomt det er å ha noe å gjøre to dager i uka. Selv håndterer jeg tre barn, jobb, hus, våre gamle foreldre, et fotballag, noen andre verv osv. Når jeg selv er sliten eller synes livet vokser over hodet på meg, blir jeg irritert på ham. Når jeg er i vater, skjønner jeg at det er jeg som er heldig, og at det ville vært urettferdig hvis han skulle fått like lite hjelp i hverdagen som meg. Han kan imidlertid tillate seg å klage over at andre får ting servert på et sølvfat, og at det er urettferdig at jeg har hus og hytte, og han ikke har noe, og at innvandrere får ting han aldri har blitt tilbudt, f.eks førerkort. 

ok.Så flink du er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vixen27 skrev:

ok.Så flink du er .

Sjarmerende....

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Den dag i dag får alle som kommer inn gratis opplæring for å kjøre buss og lastebil. Selve oppkjøringen må de betale selv da, innvandrer som nordmann. 

http://www.honefoss.vgs.no/Utdanningstilbud/Yrkessjafor/19ukers-yrkessjaforkurs---for-sokere-over-21-ar/

Anonymkode: d648d...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det gjør de. I tillegg får de div støtter til ting...

Anonymkode: f8012...9c4

Hvorfor mener du de får det? Og hvilke "div støtter til ting..." er du du mener? Kan du utdype hva innvandrere får div støtte til som nordmenn ikke får? 

Anonymkode: c94e2...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du de får det? Og hvilke "div støtter til ting..." er du du mener? Kan du utdype hva innvandrere får div støtte til som nordmenn ikke får? 

Anonymkode: c94e2...887

Førerkort, barnehage, ekstra oppfølging på skole osv osv

Anonymkode: f8012...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Førerkort, barnehage, ekstra oppfølging på skole osv osv

Anonymkode: f8012...9c4

Det er feil

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det ikke. Det er en del av det de får for å få barna integrert i den norske samfunnet .

Anonymkode: f8012...9c4

Ja, det vet jeg. Men det er feil at bare utlendinger som får de tingene.. F.eks har norske med lav inntekt og krav på gratis kjernetid i barnehagen

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Førerkort, barnehage, ekstra oppfølging på skole osv osv

Anonymkode: f8012...9c4

Veldig få får faktisk førerkort på bil..

Men du, alt det du nevner får også etniske nordmenn. Ingenting av det er spesielt for innvandrere.

Anonymkode: c94e2...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vel vært litt rart dersom mennesker som er helt nye i et land ikke trengte mer hjelp enn folk som har bodd i landet hele livet? Du fikk vel ikke jobb fordi du var dårlig kvalifisert. 

Anonymkode: 28ceb...7ee

Tja.... Jeg søkte på mange mange jobber. Leste stillingsannonsene grundig og tilpasset hver enkelt søknad til stillingen. Samtidig hadde jeg relevant erfaring fra tidligere jobber. Det at jeg ikke fikk meg jobb skyldes også at andre gjorde det bedre på intervju samt at andre med samme utdannelse hadde mer erfaring. Var i hvert fall dette jeg fikk høre av arbeidsgivere når jeg kontaktet de senere.

Men dette NAV kurset hjalp meg veldig. Fikk meg raskt jobb etter kurset. Så det er jeg veldig glad for. 

Jeg skal ikke generalisere men inntrykket mitt og venninnen mitt sitt er at NAV var veldig behjelpelige med henne men mye mindre med meg. 

Samtidig tror jeg de prøver å hjelpe alle, men kanskje innvandrere litt mer og det er forståelig. De må integreres og det gjøres best gjennom arbeid.

Anonymkode: c0107...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja.... Jeg søkte på mange mange jobber. Leste stillingsannonsene grundig og tilpasset hver enkelt søknad til stillingen. Samtidig hadde jeg relevant erfaring fra tidligere jobber. Det at jeg ikke fikk meg jobb skyldes også at andre gjorde det bedre på intervju samt at andre med samme utdannelse hadde mer erfaring. Var i hvert fall dette jeg fikk høre av arbeidsgivere når jeg kontaktet de senere.

Men dette NAV kurset hjalp meg veldig. Fikk meg raskt jobb etter kurset. Så det er jeg veldig glad for. 

Jeg skal ikke generalisere men inntrykket mitt og venninnen mitt sitt er at NAV var veldig behjelpelige med henne men mye mindre med meg. 

Samtidig tror jeg de prøver å hjelpe alle, men kanskje innvandrere litt mer og det er forståelig. De må integreres og det gjøres best gjennom arbeid.

Anonymkode: c0107...57a

Men hvis hun har videregående skole, så har hun vel bodd flere år i Norge? Jeg tror det handlet mer om at du hadde en bedre utdannelse enn hun, og at du dermed hadde bedre muligheter for å få en ny jobb.

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis hun har videregående skole, så har hun vel bodd flere år i Norge? Jeg tror det handlet mer om at du hadde en bedre utdannelse enn hun, og at du dermed hadde bedre muligheter for å få en ny jobb.

Anonymkode: 815ba...f55

Hun kom til Norge etter videregående skole, var vel 23-24 år gammel. 

Jeg trodde jeg skulle få meg jobb raskt etter endt utdanning, men slik ble det ikke. Så ble temmelig desperat til slutt, og tok alle de jobbene jeg kunne få, jobbet med helt andre ting også. Og da siste vikariat gikk ut, så fikk jeg meg ikke jobb og ble dermed arbeidsledig. Følte at NAV tenkte at jeg klarer meg selv, mens venninnen min trenger mer hjelp. 

I teorien hadde jeg bedre muligheter for å få jobb ja, enig med deg, men i praksis gikk tiden, hundre søknader ble sendt, og jeg var fortsatt arbeidssøker. 

Venninnen min fikk hjelp med en gang, kurs, praksisplass og poff: fast jobb med god lønn.

Men personlig synes jeg ikke det er feil at innvandrere får mer hjelp, vi får jo også masse hjelp. Og synes også det blir feil å skjære alle over en kam, forskjellige NAV kontor har forskjellige brukere...

Anonymkode: c0107...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de får kanskje ikke mer penger,men de får billappen og mye mer hjelp

Anonymkode: d793d...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

de får kanskje ikke mer penger,men de får billappen og mye mer hjelp

Anonymkode: d793d...e14

Les nå tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2020 den 22.42, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

En kompis av mannen fikk dekket sertifikat for buss av nav slik han kunne komme seg ut i jobb, han er etnisk norsk. Så jo, etnisk norske kan også få dekket slike ting. 

Anonymkode: aa65d...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...