Gå til innhold

Får innvandrere mere fra nav?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja de får gratis barnehage,gratis førerkort osv. Blodig urettferdig!

Anonymkode: 3f89c...273

Innvadrerbarn har rett på gratis kjernetid, og det er en bra investering i å få de integrert. Men den retten gjelder for alle med lav inntekt, er det fremdeles blodig urettferdig?
 

"Fra 1. august 2019 har alle 2-,  3-, 4- og 5-åringer, og barn med utsatt skolestart, som bor i husholdninger med lav inntekt, rett til å få 20 timer gratis oppholdstid i barnehage per uke.  Gratis kjernetid gjelder for husholdninger som har en samlet inntekt som er lavere enn 548 500 kroner per år. "

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/

Anonymkode: 815ba...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja de får gratis barnehage,gratis førerkort osv. Blodig urettferdig!

Anonymkode: 3f89c...273

Nei, de gjør ikke det, med mindre det er helt spesielle grunner til det. Det kan også nordmenn få.

Anonymkode: 28ceb...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Det stemmer rett og slett ikke.

Anonymkode: 28ceb...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

https://www.faktisk.no/artikler/12z/noen-kommuner-gir-flyktninger-stotte-til-forerkort
Les her. Kjenner forøvrig en rotnorsk dame som fikk gratis kjøreopplæring fordi hun hadde sosial angst og ikke kunne ta bussen.

Anonymkode: 28ceb...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Det er løgn og det vet du. 

Anonymkode: b82a0...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får våre nye landsmenn mere fra nav enn oss som er født her?

Grunnen at jeg spørr er at en bekjent av meg skriver dette på Facebook hele tiden. Han virker som en rasist. Han har ikke noe fint å si om disse folkene. Og ikke snakk om barnevernet. Dem er drittsekker hele gjengen, ifølge han. 

Må si at denne mannen har vært en rusmisbruker i maaange år. Kan vel være en grunn til at han ikke har barna. Selv om han er rusfri nå. Men æ legge ut sånne ting på Facebook er ikke så lurt 

Anonymkode: 4980c...b26

Ja det får dem ! Vet ikke om dem nødvendigvis får noe mer, men som flere har skrevet her så får dem alt mulig annet som koster penger. Naboleiligheten der jeg bor blir leid ut til innvandrere fordi han er garantert å få husleie direkte fra NAV (huseiers eget utsagn) I den tiden jeg har bodd her har det flyttet ut og inn 2 enslige innvandrere, og ved begge tilfellene har det kommet stor bil fra elkjøp men ny stor Tv, vaskemaskin, kjøleskap og komfyr + noe annet småtteri .Nordmenn får ikke slikt....i beste fall må dem finne det selv på finn.no eller lignende for å få det dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får stort sett det de vil ha..flere som mener det..kan ikke akkurat bevise det.

Anonymkode: daa1c...afb

Flere som mener at jorda er flat også. Kan ikke akkurat bevise det, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Nei, det du beskriver har «staten» aldri tilbudt til noen innvandrer...

Men én bestemt kommune brukte hjelp til førerkort som konkret integreringstiltak.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det stemmer.

Var rundt 2010-11 hvor NAV begynte med dette, de gav gratis kjøretimer og lappen til innvandrere.. også tilbød staten lenge gratis sertifikat for buss og lastebil til innvandrerne.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Dette fikk vi «nordmenn» også ;) 

Anonymkode: 45c94...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vixen27 skrev:

Men mer enn 1 betyr ikke alle! Jeg fikk 5 års utdanning på attføring back in the day. Alternativet var sjukemeldinger og uføretrygd. Nå er jeg i jobb på 12. året.(i tillegg har jeg fått en klassereise sponset av staten, uten å være innvandrer)  Hva tror du lønner seg? Hvis du tenker godt etter? 

Anonymkode: b82a0...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet tydeligvis mer om temaet enn hva du gjør..

Hadde vi ikke tatt imot disse lykkejegerne så hadde vi ikke hatt dette kaoset i dag.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Hvilket kaos? Vi bor i et av verdens mest stabile land.

Anonymkode: b82a0...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Jo. Jeg fikk det selv. 

Anonymkode: 45c94...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Og vi var 14 etnisk norske og én innvandrer i gruppen.  

Anonymkode: 45c94...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Min mann (1/32 svenske, resten norsk), fikk dekket førerkort på buss og lastebil + kranførerbevis, så det stemmer ikke. Det brukes skjønn. For mange flyktninger er det vanskelig å få jobb, kun fordi de heter det de heter. Hvis de får jobb som sjåfører, vil kommunen raskt tjene inn disse pengene, siden de slipper åresvis med sosialstønad i stedet. Da er set lett å skjønne at noen kommuner velger å hjelpe dem ut på arbeidsmarkedet. De kommet ofte uten utdanning/ubrukelig utdanning. De kan ikke bare søke seg inn på en hvilken som helst skole, uten papirer eller språkkunnskap. 
Vi vil gjerne ha integrerte flyktninger, men de skal gjerne greie alt selv. Deres forutsetning i det norske samfunnet er annerledes enn for de aller, aller fleste nordmenn. 

Anonymkode: d4eb0...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mer enn 1 betyr ikke alle! Jeg fikk 5 års utdanning på attføring back in the day. Alternativet var sjukemeldinger og uføretrygd. Nå er jeg i jobb på 12. året.(i tillegg har jeg fått en klassereise sponset av staten, uten å være innvandrer)  Hva tror du lønner seg? Hvis du tenker godt etter? 

Anonymkode: b82a0...10e

At noen nordmenn får det er så sin sak, men at innvandrere blir forfordelt i forhold til mange nordmenn fører til mer fremmedhat, flere høyreekstreme og et mer ustabilt samfunn.Norge bør i det hele tatt være forsiktig med å ta i mot særlig mange innvandrere, da dette fører til flere potensielle terrorister og flere høyreekstreme, og det fører også til at det vil dukke opp flere politiske partier man egentlig ikke er tjent med ! og nå tenkte jeg meg godt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, vixen27 skrev:

At noen nordmenn får det er så sin sak, men at innvandrere blir forfordelt i forhold til mange nordmenn fører til mer fremmedhat, flere høyreekstreme og et mer ustabilt samfunn.Norge bør i det hele tatt være forsiktig med å ta i mot særlig mange innvandrere, da dette fører til flere potensielle terrorister og flere høyreekstreme, og det fører også til at det vil dukke opp flere politiske partier man egentlig ikke er tjent med ! og nå tenkte jeg meg godt om.

Gi meg bevis på denne forfordelingen da? Du viser jo rimelig godt hvilken side du står på selv... 

Anonymkode: b82a0...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi meg bevis på denne forfordelingen da? Du viser jo rimelig godt hvilken side du står på selv... 

Anonymkode: b82a0...10e

Ja nå ga jeg en link til denne siden som sa at endel kommuner gir gratis føreropplæring til innvandrere ..jada det er sikkert noen nordmenn som får det også, men jeg vet iallefall at jeg ikke fikk det selv om jeg kunne trengt det på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vixen27 skrev:

At noen nordmenn får det er så sin sak, men at innvandrere blir forfordelt i forhold til mange nordmenn fører til mer fremmedhat, flere høyreekstreme og et mer ustabilt samfunn.Norge bør i det hele tatt være forsiktig med å ta i mot særlig mange innvandrere, da dette fører til flere potensielle terrorister og flere høyreekstreme, og det fører også til at det vil dukke opp flere politiske partier man egentlig ikke er tjent med ! og nå tenkte jeg meg godt om.

Du vet kanskje ikke helt hva forfordeling er? Tror du må sjekke for jeg tipper det er stikk motsatt av det du egentlig mener. Nek.

Anonymkode: c2008...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var ikke lenge siden staten tilbød sertifikatet både for bil, buss og lastebil gratis.. slik at flere av de kunne komme ut i jobb, lignende tilbud hadde aldri nordmenn fått av staten.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Joda, nordmenn har også denne muligheten. Ja, det er veldig mange utlendinger som får bil, buss og lastebil-sertifikat, men det er en del av integreringspolitikken. Altså; det handler om å få utlendingene ut i jobb, lære de norsk og lære de norsk kultur. 
 

At nordmenn ikke har dette tilbudet er jo bare latterlig! Vi "hel-norske" har det samme tilbudet, men siden vi ofte har mer utdanning, kan språket vårt bedre og opplever mindre diskriminering, så har vi større muligheter for å skaffe oss inntektsgivende arbeid. 
 

Du høres bitter ut, og det er sikkert for en grunn, men du burde ikke komme med slike usannheter. Det er nok av uvitende folk som tror på alt mulig rart som blir sagt om utlendingene. Men husk, de fleste har faktisk lyst til å lære seg norsk og få seg en jobb. Da har de(likt som oss "urnorske") noen muligheter til de kan benytte seg av. 

Anonymkode: c94e2...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det stabilt på østkanten av Oslo? er ikke mange tiårene før muslimer i flertall i Norge.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Ja, takk som spør, her er det veldig stabilt faktisk. 

Anonymkode: e4012...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Når jeg gikk på AAP fikk jeg beskjed om at hvis jeg tok kontakt med ett busselskap og de kunne garantere meg en jobb kunne NAV betale buss-lappen på meg, og jeg er så norsk som det går ann å bli. Dette var i Svelvik tilogmed.

Anonymkode: ae794...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etniske nordmenn har aldri blitt tilbudt om å få sertifikat for buss og/eller lastebil gratis.

Anonymkode: 8abc8...7a7

Er du helt bortreist eller? Joda, det er mange etniske nordmenn som har fått det, og det er flere etniske nordmenn som går på disse kursene/kjøretimene i dette øyeblikk... 

Sett deg litt inn i det før du uttaler deg. 

Anonymkode: c94e2...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet kanskje ikke helt hva forfordeling er? Tror du må sjekke for jeg tipper det er stikk motsatt av det du egentlig mener. Nek.

Anonymkode: c2008...654

jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
15 timer siden, vixen27 skrev:

Hvis du deler en link må du lese den selv, i det minste.... Svaret er vel at det er FÆRRE enn 1, for det står: 

  • Ingen av kommunene Faktisk.no har vært i kontakt med gir flyktninger gratis førerkort. De gir støtte på mellom 5000 og 30 000 kroner.
Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...