Gå til innhold

Når må ungene vaske klær selv?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Nå er det på ingen måte slik at jeg ikke gidder å vaske klær og sengetøy men jeg tenker det er en god ide å overlate ansvaret til ungene selv snart. De har nok av klær så hvis de ikke får inn rutinene med en gang så er det nok å ha på seg. Når begynte deres barn ? Gutta her er da snart 12 og snart 14 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle tre greier sette på ei vaskemaskin og henge opp hvis de må. Sortere er vel litt tvilsomt😉 De har hjulpet til siden de greide det, før de kunne gå... naturlig å være med på alt som skjer i huset. De er nå fra 4-8 år. Foreløpig har de ikke ansvar for å gjøre det selv, de hjelper bare til. Men de kan det jo så om jeg feks er syk greier de gå å vaske det som er sortert i kurvene i vaskerommet. 
 

Føler vel ikke for at de skal måtte vaske klærne sine selv på lenge enda. Viktigste for meg er at de kan ting og liker å hjelpe til. 

Anonymkode: ca0ba...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal få egen skittentøyskurv og med ansvar for å vaske egne klær, hun er 10 år. Dette er noe hun selv har lyst til.

Den samme reglen gjelder også for sønnen min på 16, men han trenger å sparkes igang! 

Anonymkode: 7d3d7...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle skal vaske sine klær selv blir det vanvittig uøkonomisk! Så vi vasker felles, men jeg ber i blant en av barna sette over en vask eller henge opp eller brette klær. De er 10 og 12. Den eldste greier alt selv. Den yngste trenger litt hjelp med sortering og opphenging.

Anonymkode: 2df14...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker selvsagt klærne til alle som bor under vårt tak i samme maskin. Hvis alle skal fylle opp hver sin maskin med treningstøy, finvask, ullvask, kokevask osv måtte vi hatt flere maskiner. 

De lærer å sortere og sette på en vask sånn litt etter litt, og jammen taklet de eldste helt fint å sørge for rene klær da de flyttet for seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er 13 og 15 og må hjelpe til med å henge opp og rydde bort. Og kan sette på hvis de får beskjed om det. Men vi vasker alke sine klær felles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare dumt å å vaske små skvetter med tøy som det blir om hver skal vaske for seg, men degar vasket sitt eget tøy og fylt opp maskinen med annet tøy fra kurven fra de var 12.

Brette og sortere tøy har de vært ned på lenge.

Anonymkode: d35de...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 10-17 år har måtte legge klær til vask og deretter brettet og lagt på plass rene klær fra de var rundt 6-7 år gamle, men selve klesvasken tar vi oss av. Begge de eldste på 15 og 17 år kan sette på en vask da.

Anonymkode: 3fd8e...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det på ingen måte slik at jeg ikke gidder å vaske klær og sengetøy men jeg tenker det er en god ide å overlate ansvaret til ungene selv snart. De har nok av klær så hvis de ikke får inn rutinene med en gang så er det nok å ha på seg. Når begynte deres barn ? Gutta her er da snart 12 og snart 14 

Det er jo litt dumt å legge opp til å vaske mange maskiner som ikke er fulle da

Anonymkode: b6186...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt dumt å legge opp til å vaske mange maskiner som ikke er fulle da

Anonymkode: b6186...a11

Det går nok helt fint, hun vet jo hva som funker best for sin familie :) 

Anonymkode: 9c143...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (9år) setter gjerne på maskin med klær. Både mine og hennes. Men det vil være uøkonomisk om hun bare skulle vaske sitt eget 

Anonymkode: 12bb0...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer når de flytter for seg selv. Gidder virkelig ikke å begynne med vaskelister som i en vaskekjeller for å sikre at maskinen er ledig når jeg har tid til å vaske. Null stress å ta med dems tøy når jeg vasker mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Het får de ansvar for å vaske egne klær fra de er 10 år. 

Anonymkode: 05dc1...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Het får de ansvar for å vaske egne klær fra de er 10 år. 

Anonymkode: 05dc1...e12

Hvorfor?

Anonymkode: f1099...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vits med å vaske hver for seg? Her har de ansvar for å sette på treningsdraktene selv og henge opp disse. Resten vaskes felles, de kan også sette på feks håndklær og andre kurver med klær når det trengs.

 

 

Anonymkode: 40975...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har vært med på vaskerommet et par år. Hjelper meg med å sortere klær fra bad til vaskerom,legge klær i vaskemaskin/tørketrommel. Legg pulver der det skal og trykker på. De er 3 og 6. 

Vaske bare  klærne sine kommer de aldri til å gjøre, Men sette på en vask med våre klær vil nok skje etterhvert. Greit at det gjøres når de kommer hjem fra skole og før jeg er hjemme.

Anonymkode: 60a09...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går nok helt fint, hun vet jo hva som funker best for sin familie :) 

Anonymkode: 9c143...6c5

Og hvem bryr seg om miljøet🤣

Anonymkode: ca0ba...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Var det ment slik at barna skulle vaske sine egne klær? Bare sine? Og foreldrene aldri barnas?? Haha, trodde det var ment som når kan de være med på å vaske klær i huset. Å vaske bare egne klær er jo ikke noe hensiktsmessig. 

Anonymkode: ca0ba...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ville gjøre det selv fra 10 år. Har egen skittentøyskurven og vasker når den er full. Ull og penklær vaskes sammen med vårt

Anonymkode: f6b59...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har natulig lært seg til å gjøre dette, kan det, men ikke ofte de gjør det. De er flinke til å opp og brettettøy. Rekker ikke jeg å henge opp klesvasken før jeg drar på jobb ellerr det ikke er tørt er dette gjort før jeg kommer hjem. Ofte uten at jeg må si det også. Når de startet med dette husker jeg ikke, de har alltid vært med på alt av husarbeid så de var nok forholdvis små. Mitt minstebarn vasket tøyet for mitt bonusbarn når mitt barn i 1kl tror jeg. Hun ringte hysterisk for buksa hun skulle ha på seg den kvelden var ikke vasket. Sa st hun fikk vaske den eller spørre en av mine unger om de kunne slenge den på hurtigvask. Minsta vasket den og slang den i tørketrommelen, så krisen gikk veldig bra. Ingen av ungene syns det er gøy å starte vaskemaskinen, men de kan det (her vi bor nå så er gulvet så glatt at den kan hoppe litt, så her skjønner jeg det. Vaskemaskinen på hytta bråker noe voldsomt, gammelt hyttegulv som ikke er like glad i en vaskemaskin)

Jeg syns det er helt greit st jeg vasker og sorterer tøy, når de bretter og henger opp når det trengs. Vi får aldri hauger som venter på å bli vasket nå. Idag ble ikke den ene maskinen full heller, men siden jeg skulle fyre tok vasket jeg. Det tørker jo så mye raskere forran peisen. 

Anonymkode: 0bf35...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg som vasker klær og jeg har ingen planer om å tvinge barna til å gjøre det selv før de flytter ut. De er med og lærer når de selv ønsker. Jeg har mitt system og mine rutiner, orker ikke mange «kokker på kjøkkenet» mitt.

Anonymkode: dca3e...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min begynte å vaske egne klær da han var 15 år. Har alltid vasket hans klær for seg selv fordi han ikke tåler det skyllemiddelet jeg bruker på mine klær. 

Anonymkode: cafd0...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12- åringen setter på klesvask når han får beskjed og blogger 9 og 12- åringen hjelper til med å sortere,  henge opp og brette klær når de får beskjed om det. Regner ikke med at de gjør det av seg selv før de flytter hjemmefra🙂

Anonymkode: f17b1...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: f1099...213

Fordi jeg velger å gjøre det sånn. Kjekt å kunne for både de om meg

Anonymkode: 05dc1...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det mannen som vasker alt tøy. Sorterer, henger opp og sorterer det etter vask. Alle legger sammen sitt eget tøy, Ungene kan sette på vaskemaskinen, og gjør det innimellom, men ikke som en regel. Da min eldste bodde hjemme, kunne hun vaske favorittgenseren fordi hun «måtte» ha den i morgen. Ikke miljøvennlig, og ikke økonomisk. De andre to har ikke helt kommet dit ennå - at de må ha et bestemt plagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...