Gå til innhold

Hva ville du sagt om barnet ditt sa «jeg er homofil»?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er liksom en dialog på dette allerede nå når hun er 11.
Hun har vært nysgjerrig på hva som hadde skjedd dersom hun ble forelsket i en jente når hun ble eldre, og jeg sier at det hadde vært helt greit, og at det viktigste er at hun hadde funnet et menneske hun kunne leve godt med.

Så dersom dagen kommer at hun kjenner på følelser for en av samme kjønn, så er hun i alke fall trygg på at hun møter full støtte hjemme

Anonymkode: b2413...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på situasjonen. Om sønnen min hadde vært veldig redd og nesten på gråten som tydelig viser at dette er en big deal hadde jeg brukt tid på å berolige han om at det ikke er galt og kjærlighet er kjærlighet. Hjertet vil ha det det vil ha og det er kjempe fint.

Hadde han sagt det på en rolig måte som at han ikke er redd for å komme ut av skapet og tydelig viser at han aksepterer seg selv så hadde jeg bare sagt «Okei, det er jo fint. Vil du fortelle mer om det eller skal vi finne ut hva vi skal lage til middag?» 

Anonymkode: e3fed...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fra de var små snakket om at det er naturlig å få kjærester av både samme og motsatt kjønn. Et foreldrepar i klassen til guttungen er av samme kjønn, så de har sett at normale familier kommer i ulike utgaver. 
 

De to eldste blir forelsket i motsatt kjønn, mens yngstejenta på straks 11 mener hun bare blir forelsket i jenter. Det har hun sagt i flere år. Ikke fordi hun føler at hun må komme ut, men det har vært helt naturlig for henne å snakke om at hun liker jenter, og at hun er usikker på hvordan hun føler seg i egen kropp. 

Husker ikke hva jeg sa første gang jeg hørte det. Ble ikke overrasket, og hun visste jo at vi ikke kom til å reagere negativt. Vi har vært tydelige på at det er greit uansett, og at ting kan fortsette å være slik det er eller det kan endre seg. Vi har ikke presset på det med å føle seg annerledes, men latt henne klippe håret i »guttesveis» siden hun ønsker det. I stedet for å oppmuntre henne til å tro at hun er i feil kropp, er vi åpne for det hun sier. Men vinkler det litt i retning av Anja Edin. Selv om man er maskulin, betyr ikke det at man ikke føler at man er jente. At alle ikke må like det samme selv om man er av samme kjønn. Det er vanskeligere å vite om man gjør det rette rundt det med kroppsbilde enn med legning. 

Anonymkode: 5e03a...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slipper jeg å ta stilling til, for det å se på homofili som noe man må hjem å bekjenne, er som å måtte bekjenne at man velger ost i stedet for syltetøy på skiva, i vår familie. Hadde barnet mitt kommet hjem og sagt at han/hun var homofil, hadde jeg lurt på hvor jeg har feilet i mammarollen. Jeg forventer at mine barn kommer hjem og forteller at de har fått seg kjæreste, ferdig med det. 

Anonymkode: 14a03...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke sønnen min hadde sagt det på den måten, men hvis han hadde ytret noe i den retningen så hadde jeg blitt litt overrasket. Han er 10 år og sa senest i går at kjærestegreier er ekkelt. 😛 Men han har sagt at hvis han måtte ha kjæreste, så skulle det vært enten Ida eller Henrik (bestevennen). Begge deler var like naturlig for han.

Så jeg tror ikke han hadde hatt behov for å si "Jeg er homofil", men kanskje "Jeg er forelsket i/kjæreste med Truls." Da hadde jeg bare sagt "Nei så hyggelig!", akkurat som hvis han hadde sagt Julie i stedet.

Men jeg merker at han av og til blir litt rar rundt enkelte jenter, og er mer medgjørlig overfor dem enn overfor kompisene, så jeg tror kanskje han liker jenter litt mer enn han vil innrømme. ;)

Anonymkode: 0d64b...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det slipper jeg å ta stilling til, for det å se på homofili som noe man må hjem å bekjenne, er som å måtte bekjenne at man velger ost i stedet for syltetøy på skiva, i vår familie. Hadde barnet mitt kommet hjem og sagt at han/hun var homofil, hadde jeg lurt på hvor jeg har feilet i mammarollen. Jeg forventer at mine barn kommer hjem og forteller at de har fått seg kjæreste, ferdig med det. 

Anonymkode: 14a03...4fc

Det er jo de som snakker med foreldrene om dette før de får kjærester. Og det er de som velger å snakke om det, selv om de vet at det er fullstendig greit å få kjærester av begge kjønn. 

Anonymkode: 5e03a...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det slipper jeg å ta stilling til, for det å se på homofili som noe man må hjem å bekjenne, er som å måtte bekjenne at man velger ost i stedet for syltetøy på skiva, i vår familie. Hadde barnet mitt kommet hjem og sagt at han/hun var homofil, hadde jeg lurt på hvor jeg har feilet i mammarollen. Jeg forventer at mine barn kommer hjem og forteller at de har fått seg kjæreste, ferdig med det. 

Anonymkode: 14a03...4fc

Får håpe du er lydhør og støttende allikevel da, hvis det viser seg at ungen ikke selv synes det er like lettvint som å velge ost i stedet for syltetøy. Jeg beundrer for så vidt innstillingen, men fullt så enkelt er det nok sjelden for ungdommen selv. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får håpe du er lydhør og støttende allikevel da, hvis det viser seg at ungen ikke selv synes det er like lettvint som å velge ost i stedet for syltetøy. Jeg beundrer for så vidt innstillingen, men fullt så enkelt er det nok sjelden for ungdommen selv. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Det er så enkelt for mine ungdommer, i alle fall overfor oss i familien. Det er klart at om de har venner eller andre som de føler at problematiserer dette, så er det vi kommer til å snakke om det. Og vi kommer til å støtte dem og om nødvendig stå opp for dem mot samfunnet ellers om det trengs.  Men de trenger ikke å bekjenne noe som helst til oss. Fordi om dette ikke er noe tema hos oss, så betyr det jo ikke at vi aldri snakker med ungene våre om kjærester, sex, framtida, det å bli voksen, problemer de har og ting de lurer på. Tvert i mot.

Anonymkode: 14a03...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt på ti år sa i vinter, jeg er bifil. Spurte om hun visste hva det var og hvor hun hadde funnet ut av dette. Hun forklarte og delte tankene rundt det og jeg sa i grunnen bare OK, det viktigste er at du er lykkelig og finner noen som behandler deg godt og med respekt. Og hva du ender med er det du som kjenner best hva som er riktig for deg. 
Så ja, jeg er ganske liberal der....
 

Anonymkode: 03a09...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Ok. Hva skal vi ha til middag?»

Anonymkode: 5eda0...e57

Når barnet ditt tar opp noe slikt er det jo fordi det ønsker å få bekreftet at du elsker det uansett da. OK, hva skal du ga til middag virker utrolig kaldt og avvisende. 

Anonymkode: d1e76...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2020 at 9:46 AM, Anonym bruker said:

Det er svært delte meninger om temaet. De fleste av mine venninner og jeg er veldig liberale der, det er hent greit å være homofil. Noen i min familie ser på homofili svært negativt og de oppleves lite opplyste. «De velger å være homofile, æsj, sånne omgås vi ikke». Har også ei venninne som har ett veldig ugreit syn på homofile mennesker.

 

Hvordan ville du reagert om barnet ditt fortalte at han/hun var homofil? 
 

Anonymkode: 261fd...5d8

hadde sagt at han får love til og elske hvem han vil og jeg støtter han

Anonymkode: 904cc...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 13.52, Anonym bruker skrev:

«Ok. Hva skal vi ha til middag?»

Anonymkode: 5eda0...e57

Noe sånt hadde det nok blitt her også. Alle mine 3 har blitt fortalt at det er helt greit å være kjæreste både med gutter og jenter. Jeg er akkurat like glad i de uansett!! Jeg tror egentlig ikke de hadde kommet og sagt at de er homofile heller, de hadde nok heller sagt at de har fått en kjæreste, og h*n heter xxxx.

Anonymkode: caf14...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde de vært tjue hadde jeg sagt ok, flott. Hadde de vært tretten hadde jeg ventet til det gikk over, som de fleste andre roller og identiteter.man tester ut i tenåra.

Anonymkode: 3804a...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 10.11, Anonym bruker skrev:

Viktig å lære dem at de helst skal være sammen med noen fra det samme kjønnet.

Anonymkode: 65f43...310

Det viktigste er vel at du som mor/far viser ditt barn at du elsker barnet ditt uansett legning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har sagt til meg ved tre anledninger at hun tror hun kan bli like forelsket i jenter som i gutter. Hun er bare 10 år. Så om det kommer av fokus rundt temaet eller fra henne selv, aner jeg ikke. Men jeg ville ikke blitt overrasket om hun kom hjem med ei jente...

Jeg svarte henne at det aller viktigste for meg, var at hun var lykkelig og trygg på seg selv. Så lenge hun er lykkelig, er jeg lykkelig. 

Det samme gjelder sønnen min, men det tror jeg ikke er ett tema engang...

Anonymkode: 1738f...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 15.14, Anonym bruker skrev:

Det slipper jeg å ta stilling til, for det å se på homofili som noe man må hjem å bekjenne, er som å måtte bekjenne at man velger ost i stedet for syltetøy på skiva, i vår familie. Hadde barnet mitt kommet hjem og sagt at han/hun var homofil, hadde jeg lurt på hvor jeg har feilet i mammarollen. Jeg forventer at mine barn kommer hjem og forteller at de har fått seg kjæreste, ferdig med det. 

Anonymkode: 14a03...4fc

Datteren min snakker meg meg om veldig mye, også om usikkerhet når det gjelder egen legning. «Du mamma, du husker da jeg gjorde det slutt med Henrik og dere lurte på om det var noe spesielt som hadde skjedd. Det var det på en måte, og på en annen måte ikke. Jeg kjente at jeg ble mer og mer usikker på om jeg egentlig var forelsket i ham, eller om jeg egentlig liker jenter bedre. Og da syntes jeg det ble feil å være sammen med ham. Etter det har jeg tenkt litt, og jeg tror jeg er en sånn som forelsker meg i mennesket mer enn et spesielt kjønn. Hvordan tror du det hadde vært for farmor hvis jeg kom hjem dit med en jentekjæreste?»En helt fornuftig samtale, og like naturlig som å snakke med meg om at hun lurer på om hun skal slutte på fotball eller ikke, om hun vil ha samme sommerjobb neste år, og om vi kan ha pizza til middag på lørdag. Vi kan også ha en samtale om at det er rart å like ost så godt nå siden syltetøy var favoritten før, ikke noe rart i det heller. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare de ikke kommer hjem med en muslim så skal jeg greie å svelge det meste av andre greier når jeg får tygd litt på det. 

Anonymkode: 80e65...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt litt skuffet med tanke på at jeg mest sannsynlig ikke ville få barnebarn. Utover det ville jeg sakt at han hadde min fulle støtte uansett og satt pris på at han fortalte det til meg. Han er min sønn og jeg elsker han over alt på jord uavhengig om han liker jenter eller gutter. Er han lykkelig er jeg lykkelig!

Anonymkode: d5db1...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...