Gå til innhold

Hva ville du sagt om barnet ditt sa «jeg er homofil»?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er svært delte meninger om temaet. De fleste av mine venninner og jeg er veldig liberale der, det er hent greit å være homofil. Noen i min familie ser på homofili svært negativt og de oppleves lite opplyste. «De velger å være homofile, æsj, sånne omgås vi ikke». Har også ei venninne som har ett veldig ugreit syn på homofile mennesker.

 

Hvordan ville du reagert om barnet ditt fortalte at han/hun var homofil? 
 

Anonymkode: 261fd...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker å skape et hjem der barna ikke trenger å si hvilken legning de har. Der det er like naturlig å komme hjem med en av samme kjønn som en av motsatt, og der det som betyr noe er hvem man er som menneske i møte med andre og omgivelsene. 

Anonymkode: f446f...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre av dem hadde jeg hatt litt problemer med å tro på fordi de har vært åpenlyst interessert i det motsatte kjønn fra de var relaltivt små. Det siste barnet hadde jeg ikke blitt det minste overrasket over (mistenker det), og har allerede i litt generelle vendinger gjort det klinkende klart at det spiller absolutt ingen rolle. Jeg legger det gjerne til også type, "hvis du en gang kommer hjem med en dame, eller gutt for den saks skyld, så ...". Siden jeg har en magefølelse i den retningen, er jeg veldig bevisst på å bare normalisere det og tydeliggjøre at jeg/vi ikke har noen problemer med en slik legning. Ikke at jeg overdriver det, og ikke bare overfor det barnet heller, men generelt viser toleranse. 

Anonymkode: fd0b3...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert overhodet, jeg har en lesbisk søster og for meg er det kjærlighet som all annen kjærlighet. 

Anonymkode: aa2d6...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungane på 9 og 11 veit at det er heilt greit for gutter å være kjærester med gutter. Veit ikkje kva eg ville sagt akkurat når han kom heim og fortalte om gutte-kjæresten (begge har nettopp hatt jente-kjærester). Regner med / håper eg seier "nei, så kjekt. Gratulerer". 😃

Anonymkode: e6bf7...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til min tenåring at han skal få elske akkurat den/de han vil. Om det er jenter, gutter eller begge deler. Så jeg håper inderlig at han vet at vi elsker han like mye uansett hvem han velger 🙂

Anonymkode: d1758...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok sagt "oja, er du det" og smilt

Men jeg ville også vært litt bekymret for at de skulle møte fordommer og ubehag.. Livet på bygda er på noen områder verre enn i byen

Anonymkode: d296b...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tre av dem hadde jeg hatt litt problemer med å tro på fordi de har vært åpenlyst interessert i det motsatte kjønn fra de var relaltivt små. Det siste barnet hadde jeg ikke blitt det minste overrasket over (mistenker det), og har allerede i litt generelle vendinger gjort det klinkende klart at det spiller absolutt ingen rolle. Jeg legger det gjerne til også type, "hvis du en gang kommer hjem med en dame, eller gutt for den saks skyld, så ...". Siden jeg har en magefølelse i den retningen, er jeg veldig bevisst på å bare normalisere det og tydeliggjøre at jeg/vi ikke har noen problemer med en slik legning. Ikke at jeg overdriver det, og ikke bare overfor det barnet heller, men generelt viser toleranse. 

Anonymkode: fd0b3...2bd

Viktig å lære dem at de helst skal være sammen med noen fra det samme kjønnet.

Anonymkode: 65f43...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også alltid gutt/jente når det er snakk om kjærester, ekteskap osv., og de vet godt at begge deler er like naturlig og fint. Med sønnen min har det vært rimelig klart fra han var seks-syv år at han liker jenter (snakket om hvem han var forelsket i, rødmet når hun kom osv.), men med datteren min kan det gå begge veier, tror jeg. Vi har homofile/lesbiske vennepar, så det er ikke noe mystisk eller spesielt for ungene. 

Og holdninger ute blant folk er heldigvis endret seg markant til det bedre de siste tjue årene! I Danmark var det en undersøkelse nylig som slo fast at 98 % av unge mellom 16-29 år syntes homofili var hundre prosent i orden. I klassen til sønnen min (4.klasse), er det to gutter som sier de er kjærester og løper hånd i hånd på lekeplassen, det er det ingen av ungene i klassen som overhodet hever et øyenbryn over. Om de guttene er homofile eller ei er uvesentlig, og ungenes likegyldighet fantastisk. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barna mine ikke trenger å si :" Mamma, jeg er homofil." tenker heller at dattern min kommer hjem og sier" Mamma, det her er kjæresten min Hilde." 

Anonymkode: a1fe0...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier også alltid gutt/jente når det er snakk om kjærester, ekteskap osv., og de vet godt at begge deler er like naturlig og fint. Med sønnen min har det vært rimelig klart fra han var seks-syv år at han liker jenter (snakket om hvem han var forelsket i, rødmet når hun kom osv.), men med datteren min kan det gå begge veier, tror jeg. Vi har homofile/lesbiske vennepar, så det er ikke noe mystisk eller spesielt for ungene. 

Og holdninger ute blant folk er heldigvis endret seg markant til det bedre de siste tjue årene! I Danmark var det en undersøkelse nylig som slo fast at 98 % av unge mellom 16-29 år syntes homofili var hundre prosent i orden. I klassen til sønnen min (4.klasse), er det to gutter som sier de er kjærester og løper hånd i hånd på lekeplassen, det er det ingen av ungene i klassen som overhodet hever et øyenbryn over. Om de guttene er homofile eller ei er uvesentlig, og ungenes likegyldighet fantastisk. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Herlig! 😍👏👏

Anonymkode: a1fe0...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier også alltid gutt/jente når det er snakk om kjærester, ekteskap osv., og de vet godt at begge deler er like naturlig og fint. Med sønnen min har det vært rimelig klart fra han var seks-syv år at han liker jenter (snakket om hvem han var forelsket i, rødmet når hun kom osv.), men med datteren min kan det gå begge veier, tror jeg. Vi har homofile/lesbiske vennepar, så det er ikke noe mystisk eller spesielt for ungene. 

Og holdninger ute blant folk er heldigvis endret seg markant til det bedre de siste tjue årene! I Danmark var det en undersøkelse nylig som slo fast at 98 % av unge mellom 16-29 år syntes homofili var hundre prosent i orden. I klassen til sønnen min (4.klasse), er det to gutter som sier de er kjærester og løper hånd i hånd på lekeplassen, det er det ingen av ungene i klassen som overhodet hever et øyenbryn over. Om de guttene er homofile eller ei er uvesentlig, og ungenes likegyldighet fantastisk. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

🤠

Anonymkode: 65f43...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viktig å lære dem at de helst skal være sammen med noen fra det samme kjønnet.

Anonymkode: 65f43...310

Kan du lese, tro? 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det, så lenge de finner kjærlighet og respekt i et godt forhold spiller det ingen rolle for meg hvem de er sammen med.

Anonymkode: 4d4b4...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Åpenbart.

Anonymkode: 65f43...310

Kanskje jeg misforstod deg? Jeg leste kommentaren din som en sarkastisk «ja, la oss for guds skyld oppfordre ungene til å bli homofile», og det er jo temmelig på jordet med tanke på det du kommenterte. Beklager hvis jeg tok feil. 

Anonymkode: 0a60c...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt noe er på det. Så lenge de finner en partner som behandler de bra, tilfører de noe godt i livet og som er kjærlighet - ja, da spiller kjønn ingen rolle.

Så hadde jeg sikkert stilt op i noen Pride-parader som stolt mamma😂 
Tror nok at faren ville hatt større problemer, men jeg skulle nok snakket med han. Kanskje besteforeldre også.. Det handler mye om hvordan de er vokst opp (pappaen og, veldig kristent hjem). Men jeg hadde nok omvendt hele familien og til syvende og sist hadde alle godtatt det :) 

Anonymkode: 60f3d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine kan få elske hvem de vil, det viktigste er at den personen behandler barnet mitt bra. Kjønn, hudfarge osv, spiller virkelig ingen rolle. Har og pratet med barna fra de var små, at det er like naturlig at det kan være to pappaer eller 2 mammaer. 

Anonymkode: 557e3...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine får elske den de vil. Min bror er homofil og vi har venner som er homofile og har barn. Samtidig må jeg si at slik verden fortsatt er så håper jeg jo de ikke er det, for det er fortsatt trakassering og vold. Min bror sier det samme, at å være homofil er ingen big deal i vår familie, men fordommene og mobbingen er fortsatt tilstede, selv i lille «tolerante» Norge. 
Det viktigste er at barna mine finner sin vei og er lykkelige. Legning er en sak man egentlig ikke snakker om i mine kretser siden begge deler er like naturlig. 

Anonymkode: d1e76...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg slipper at barna mine må fortelle hvilken legning de har. At de har kjæreste er godt nok for meg, hvilket kjønn spiller ingen rolle. Men så vet ungene mine at det er helt greit å elske den man vil uavhengig av kjønn. Jeg går ikke rundt å forteller folk at jeg er heterofil heller

Anonymkode: 6396d...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste bekymringen jeg evt ville hatt var barneønske hvis jeg hadde hatt en homofil sønn. Det er mulig å få barn da også, men mer komplisert og dyrt enn før to kvinner. 

Anonymkode: 4d4b4...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reagert negativt. Har oppdratt de til at noen forelsker seg i samme kjønn og andre i motsatt og dette er helt greit. Men hadde nok blitt overasket siden jeg vet at jenta mi er guttegal og gutten min kikker ekstra på jenter han synes er søte. 😅

Anonymkode: 54343...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...