Gå til innhold

Har ikke råd til barnehage


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tjener 555.000kr og er alene med to barn og boliglån på 10.500kr. Får dermed ikke stønad til barnetilsyn eller redusert pris hos kommunen, to plasser koster meg 4200kr i mnd. Det klarer jeg fint. Har også bil og forsikringer og alt annet. 

Hva er det dere bruker pengene på? 

Anonymkode: 2104e...234

Du har mer enn oss til sammen nesten, samt at vi er 3 mennesker mer enn dere 👍

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har mer enn oss til sammen nesten, samt at vi er 3 mennesker mer enn dere 👍

Anonymkode: f94a2...e8a

I tillegg ligger du i skatteklasse to pga du er alene, og du har alle fradrag selv, du får vel dobbel barnetrygd også 😊

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konkret hvor mye har dere i samlet inntekt da?

vanskelig å gi råd uten mer konkret informasjon...

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok siden du har mulighet til å poste anonymt. Kan du sette opp budsjettet deres her. Så kan vi hjelpe deg mye bedre. Synes det er veldig mye med 10000 kroner når dere har avdragsfrihet i tillegg. Så det hadde vert fint med en budsjett. Uten den er det ikke mulig å hjelpe

Anonymkode: ad7e8...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men konkret hvor mye har dere i samlet inntekt da?

vanskelig å gi råd uten mer konkret informasjon...

Kanskje rundt 620.000 samlet. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selge huset pga barnehage? Nei slapp av, et barn på fire må ikke gå i barnehage. Bruk heller kreftene dine på å være sammen med henne og de andre barna. Finnes det noen lekeplasser, åpen barnehage eller annet i nærheten? Bruk eventuelt disse som arena. Ellers får hun jo allerede masse sammen med søsken, besteforeldre og deg. 

For din del ville jeg søkt uføretrygd? Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men uansett er dette en fast inntekt så du vet hva du har å forholde deg til i fremtiden. 
Se om du kan sette av 50kr per mnd. som skal være til henne i fremtiden. Kan brukes på bursdagsgaver, kake osv. 

Anonymkode: 02865...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok siden du har mulighet til å poste anonymt. Kan du sette opp budsjettet deres her. Så kan vi hjelpe deg mye bedre. Synes det er veldig mye med 10000 kroner når dere har avdragsfrihet i tillegg. Så det hadde vert fint med en budsjett. Uten den er det ikke mulig å hjelpe

Anonymkode: ad7e8...98f

Skulle gjerne gjort det, men orker ikke bli hengt ut for ikke alle har gode hensikter med sine råd. Mange har gitt gode råd, så skal sjekke opp. Takk for all hjelp 😊

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje rundt 620.000 samlet. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Her må det være noe gærnt. Er dette inkludert barnetrygd? For det er jo ikke så lite. Selv med fire barn. I tillegg sier du at dere bor på landet. 

Anonymkode: ad7e8...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har tre søsken og er en glad jenten. Høres ikke kritisk ut.

Min mann er født tidlig i januar. Han begynte på skole 7 år og 8 mnd gammel og  før det hang han med besteforeldre. Det har gått ham vel i livet.

Hvis du ønsker veldig barnehage så forhør deg om de rådene som har kommet her. Og viktigst av alt, legg bort den dårlige samvittigheten, det har ingenting for seg. 

Anonymkode: c08af...c96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skulle gjerne gjort det, men orker ikke bli hengt ut for ikke alle har gode hensikter med sine råd. Mange har gitt gode råd, så skal sjekke opp. Takk for all hjelp 😊

Anonymkode: f94a2...e8a

Du blir ikke hengt ut. Du er anonym og ingen vet hvem du er. Men du har mulighet for hjelp. Dere har inn over 600 000 tusen noe sted må det gå an å kutte. Du må ikke ha henne i barnehagen det er ikke sånn at barn MÅ i barnehage. Men det hadde jo vert kjekt å faktisk ha litt bedre råd. 

Anonymkode: ad7e8...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selge huset pga barnehage? Nei slapp av, et barn på fire må ikke gå i barnehage. Bruk heller kreftene dine på å være sammen med henne og de andre barna. Finnes det noen lekeplasser, åpen barnehage eller annet i nærheten? Bruk eventuelt disse som arena. Ellers får hun jo allerede masse sammen med søsken, besteforeldre og deg. 

For din del ville jeg søkt uføretrygd? Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men uansett er dette en fast inntekt så du vet hva du har å forholde deg til i fremtiden. 
Se om du kan sette av 50kr per mnd. som skal være til henne i fremtiden. Kan brukes på bursdagsgaver, kake osv. 

Anonymkode: 02865...efc

Tusen takk. Flere har gitt meg bedre samvittighet med å ikke sende henne i barnehage. Vi går turer når jeg er i form, ellers turer til lekeplassen. Kroppen er ikke på topp men prøver å være veldig engasjert ellers i talen og hun ler mye, og koser seg i sandkassen med lillesøster på 2 år. Vi tuller mye, og hun tegner og maler. Lærer henne bokstaver og de store barna er veldig hjelpsomme når de kommer hjem fra skolen. De vet hun har vært hjemme hele dagen så da tuller de masse med henne, hører de ler så hele huset rister på rommet, og de leker masse med henne. Heldigvis aldri noe søsken krangling. Pga situasjonen så har de mye kjærlighet til hverandre, og de vet at de har et ansvar for hverandre, og for sin familie. Alle barna har gått i barnehage, inkludert 4 åringen, etter 1 år fant hun ikke plassen sin. Hun fungerte med alle barna sosialt og de voksne, men vi savnet meg masse sa de ansatte. Så sånn sett så får hun jo mye oppmerksomhet av meg som ikke har ansvar for så mange barn. I tillegg masse kjærlighet også er jeg jo mammaen hennes så er der om det er noe hele tiden. Vi får jo mye kvalitetstid da 😅

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her må det være noe gærnt. Er dette inkludert barnetrygd? For det er jo ikke så lite. Selv med fire barn. I tillegg sier du at dere bor på landet. 

Anonymkode: ad7e8...98f

Ja ca 600.000 inklusivbarnetrygd. Akkurat over på aap så tallene er nok noe lavere 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har tre søsken og er en glad jenten. Høres ikke kritisk ut.

Min mann er født tidlig i januar. Han begynte på skole 7 år og 8 mnd gammel og  før det hang han med besteforeldre. Det har gått ham vel i livet.

Hvis du ønsker veldig barnehage så forhør deg om de rådene som har kommet her. Og viktigst av alt, legg bort den dårlige samvittigheten, det har ingenting for seg. 

Anonymkode: c08af...c96

Tusen takk. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har to barn hjemme. Hun på snart 4 burde vært i barnehage nettopp pga det sosiale osv. Men har ikke råd til å sende henne. Jeg går på aap etter en alvorlig skade, min mann jobber mer enn dobbelt og mine foreldre hjelper meg. Allikevel spiser samvittogheten meg opp. Vi tjener for godt til å få støtte, men vi tjener ikkr godt. Dette gjør meg deprimert og lei meg. Vil bare selge huset, men hva vil det hjelpe? Vi har avdragsfrihet så for 6 mennesker vil ikke vi få noe billigere. Jeg har kuttet alt allikvel går det så vidt, men kan ikke sende i barnehage. Jeg får ikke fulgt opp mine forpliktelser ovenfor nav. Kom gjerne med tips. Situasjonen er vanskelig så en hyggelig tråd settes pris på fordi om de fleste her inne hugger hånda av de som er uføre og på aap. Jeg fikk også avslag på erstatning. Hadde ikke forsikring før jeg ble sykemeldt. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Går det ikke an å søke om såkalt "gratis kjernetid"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har mer enn oss til sammen nesten, samt at vi er 3 mennesker mer enn dere 👍

Anonymkode: f94a2...e8a

Hele poenget mitt er at da har dere krav på redusert barnehageoris fra kommunen, samt støtte til barnetilsyn fra nav. Det får jeg. 

Anonymkode: 2104e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja ca 600.000 inklusivbarnetrygd. Akkurat over på aap så tallene er nok noe lavere 

Anonymkode: f94a2...e8a

Da har dere ca 50.000 i mnd. Etter huslån er det 40.000 igjen.

Mine første tanker er at her må det være mye å gjøre med disponeringen og prioriteringen av penger. 10.000 i bare renter på huslån er etter mitt skjønn veldig mye. En måte å redusere på kan være å kjøpe et billigere hus. Men det er selvfølgelig avhengig av at det er «verdt» det for dere.

Om du setter opp et mer detaljert budsjett er det enklere å hjelpe.

Husk at uenighet i deres prioriteringer ikke betyr at folk vil dere vel, men som regel at de vil hjelpe. Om det er prioriteringene som er feil hjelper det lite å be om hjelp om viljen til å endre noe ikke er tilstede. Og nå vet ikke jeg om det er noe å hente på det punktet heller, men dere har på ingen måte veldig lav inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Da har dere ca 50.000 i mnd. Etter huslån er det 40.000 igjen.

Mine første tanker er at her må det være mye å gjøre med disponeringen og prioriteringen av penger. 10.000 i bare renter på huslån er etter mitt skjønn veldig mye. En måte å redusere på kan være å kjøpe et billigere hus. Men det er selvfølgelig avhengig av at det er «verdt» det for dere.

Om du setter opp et mer detaljert budsjett er det enklere å hjelpe.

Husk at uenighet i deres prioriteringer ikke betyr at folk vil dere vel, men som regel at de vil hjelpe. Om det er prioriteringene som er feil hjelper det lite å be om hjelp om viljen til å endre noe ikke er tilstede. Og nå vet ikke jeg om det er noe å hente på det punktet heller, men dere har på ingen måte veldig lav inntekt.

Tror du ikke hun mener 600 000 før skatt? 

Anonymkode: 01905...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke hun mener 600 000 før skatt? 

Anonymkode: 01905...6cf

De tjener 100.000 mer enn meg, og jeg har utbetalt 30.000 i måneden. 

Jeg har også 10.000 i huslån. Jeg sitter igjen med 20.000 for å dekke to barn i barnehage, strøm, forsikringer og alt annet. Jeg har det ganske greit, og skjønner ikke helt hvordan de kan ha det så mye verre når de tjener såpass mye bedre. Men når jeg sier det sier hi at hun blir hengt ut, så... 

Anonymkode: 2104e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De tjener 100.000 mer enn meg, og jeg har utbetalt 30.000 i måneden. 

Jeg har også 10.000 i huslån. Jeg sitter igjen med 20.000 for å dekke to barn i barnehage, strøm, forsikringer og alt annet. Jeg har det ganske greit, og skjønner ikke helt hvordan de kan ha det så mye verre når de tjener såpass mye bedre. Men når jeg sier det sier hi at hun blir hengt ut, så... 

Anonymkode: 2104e...234

Litt spent på hvordan du satte opp detta regnestykket.. For det første har de ikke 100.000 mer enn deg hvis du tjener 555.000. For det andre, hvordan i all verden får du 45.000 ekstra i året (evt 65.000 hvis de har 620.000) til å bli 20.000 mer utbetalt i mnden enn du har? 

Anonymkode: 035f3...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt spent på hvordan du satte opp detta regnestykket.. For det første har de ikke 100.000 mer enn deg hvis du tjener 555.000. For det andre, hvordan i all verden får du 45.000 ekstra i året (evt 65.000 hvis de har 620.000) til å bli 20.000 mer utbetalt i mnden enn du har? 

Anonymkode: 035f3...68f

Vær snill å hold orden på anonymkodene. 

Jeg tjener 520.000 i året. Da tjener de 100.000 mer enn meg. Jeg sa aldri at det var 20.000 mer utbetalt, det var noen andre. Men siden jeg har 30.000 utbetalt med 100.000 mindre i lønn, er det klart de har mer å rutte med enn meg. 

Anonymkode: 2104e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vær snill å hold orden på anonymkodene. 

Jeg tjener 520.000 i året. Da tjener de 100.000 mer enn meg. Jeg sa aldri at det var 20.000 mer utbetalt, det var noen andre. Men siden jeg har 30.000 utbetalt med 100.000 mindre i lønn, er det klart de har mer å rutte med enn meg. 

Anonymkode: 2104e...234

Da har du gått ned 35.000 i året siden det første innlegget hvor du skrev, med samme anonymkode. Der står det 555.000. 

Uansett, om du setter opp regnestykke. Utifra at de har 2 lave inntekter mot din ene. Begge betaler skatt hver for seg, antageligvis litt høyere skatt siden du er alene, så er det ikke nødvendigvis mange tusenlappene i forskjell i mnden. 

Hvis du tjener 520.000 da, så tjener jeg ca 40.000 mer enn deg i året. Men jeg har ikke mer utbetalt allikevel. 

Anonymkode: 035f3...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hele poenget mitt er at da har dere krav på redusert barnehageoris fra kommunen, samt støtte til barnetilsyn fra nav. Det får jeg. 

Anonymkode: 2104e...234

Nei du viser tydelig at poenget ditt er noe annet. Du skriver vi har 100.000 mer enn deg, du 30.000 utbetalt. Igjen er du aleneforsørger, ligger i skatteklasse to og har like mye i barnetrygd for to barn som vi har for 4. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da har du gått ned 35.000 i året siden det første innlegget hvor du skrev, med samme anonymkode. Der står det 555.000. 

Uansett, om du setter opp regnestykke. Utifra at de har 2 lave inntekter mot din ene. Begge betaler skatt hver for seg, antageligvis litt høyere skatt siden du er alene, så er det ikke nødvendigvis mange tusenlappene i forskjell i mnden. 

Hvis du tjener 520.000 da, så tjener jeg ca 40.000 mer enn deg i året. Men jeg har ikke mer utbetalt allikevel. 

Anonymkode: 035f3...68f

Det er sånne mennesker som forsøker å ikke forstå, med hennes regnestykke virker det som om hun har mer enn 555.000 i hvertfall. Vårt lån er på 13000 pga økte renter nå. Men folk her inne tenker ikke på strøm, osv osv når man skal kalkulere. Bare mat til en stor familie. Vi unner oss aldri noe ekstra, men her rives det i håret. 45000 utbetalt er jo såå mye penger. 10000 minus i husleie da er det jo hele 35000 igjen. He he ja også kommer alle andre utgifter, samt mat, strøm, forsikringer, og vi er ikke en familie som lever over evne 👍 Om man følger sifo sin beregningsmodell går vi langt under. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sånne mennesker som forsøker å ikke forstå, med hennes regnestykke virker det som om hun har mer enn 555.000 i hvertfall. Vårt lån er på 13000 pga økte renter nå. Men folk her inne tenker ikke på strøm, osv osv når man skal kalkulere. Bare mat til en stor familie. Vi unner oss aldri noe ekstra, men her rives det i håret. 45000 utbetalt er jo såå mye penger. 10000 minus i husleie da er det jo hele 35000 igjen. He he ja også kommer alle andre utgifter, samt mat, strøm, forsikringer, og vi er ikke en familie som lever over evne 👍 Om man følger sifo sin beregningsmodell går vi langt under. 

Anonymkode: f94a2...e8a

Bare en liten kommentar til det jeg har uthevet. Jeg har også levd under SIFO sine satser, og synes at de er urealistisk høye. Og da har ikke jeg måttet snu på hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, still ingen kritiske spørsmål, forsøk ikke å forstå. Da blir du misforstått og senter for diskusjonen. 

Alt jeg etterspurte var hva pengene går til. Det må vel være lov å spørre om når de hevder de er lavtlønte, men ikke får støtte? 

Jeg trekker ekstra skatt for å veie opp for å ligge i en annen gruppe, jeg får ikke bidrag, men jeg får en ekstra barnetrygd. Jeg tjener 52å.000kr og om jeg skrev noe annet først, skrev jeg feil. Taket for stønader er 550.000kr uansett. Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne, jeg forsøkte bare å si noe om min situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...