Gå til innhold

Nynorsk; er dette virkelig noe å bruke ressurser på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/strevar-med-nynorsk-etter-samanslaing-1.14911666

Kan ikke folk skrive den målformen de selv vil/kan? Er det virkelig rett ressursbruk å skulle kurse folk i nynorsk når de fint kan skrive bokmål? De som skriver nynorsk greier vel lese bokmål?

Nå er jeg i utgangspunktet helt imot at et lite land som Norge skal ha to skriftlige språk, deg tar for mye tid og ressurser vekk fra viktigere ting. Men iom at det nå er to, la folk få velge selv hva de skriver på. 
 

Sitte og klage og surve fordi det er feil i et brev som er skrevet på et skriftlig språk avsender ikke kan, det er jo bak mål. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er utlending som har bodd i Norge i 20 år. Jeg er klar over at jeg sikkert ikke har rett til å uttale meg - men tror aldri jeg kommer til å skjønne behovet for to skriftspråk - hvorav det ene er et miskmask av diverse dialekter og dermed ikke stemmer skikkelig med noen dialekt. Jeg er for dialekter - som forøvrig også skrives på forskjellig vis. Sett utefra er det litt rart selvom jeg er klar over historien bak. Jeg er vant med ett felles skriftspråk og at dialekter prates og skrives i tillegg når man vil. Men alle kan det felles skriftspråket. I en tid hvor alle opplæres i minst to fremmedspråk og, forventes å kunne skrive dem i tillegg, virker det merkelig at man må ha to skriftspråk for at alle skal kunne skjønne offentlig informasjon. 

Men som sagt, jeg er klar over at jeg ikke har uttalerett.

Anonymkode: 83510...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utlending som har bodd i Norge i 20 år. Jeg er klar over at jeg sikkert ikke har rett til å uttale meg - men tror aldri jeg kommer til å skjønne behovet for to skriftspråk - hvorav det ene er et miskmask av diverse dialekter og dermed ikke stemmer skikkelig med noen dialekt. Jeg er for dialekter - som forøvrig også skrives på forskjellig vis. Sett utefra er det litt rart selvom jeg er klar over historien bak. Jeg er vant med ett felles skriftspråk og at dialekter prates og skrives i tillegg når man vil. Men alle kan det felles skriftspråket. I en tid hvor alle opplæres i minst to fremmedspråk og, forventes å kunne skrive dem i tillegg, virker det merkelig at man må ha to skriftspråk for at alle skal kunne skjønne offentlig informasjon. 

Men som sagt, jeg er klar over at jeg ikke har uttalerett.

Anonymkode: 83510...d28

Nei, du har ikke uttalerett. Ikke fordi du er utlending, men fordi du åpenbart ikke har nok kunnskap. Miskmask av ulike dialekter? Det er jo helt feil. Og hva er da bokmål? Miskmask av to språk?

Anonymkode: f93a6...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du har ikke uttalerett. Ikke fordi du er utlending, men fordi du åpenbart ikke har nok kunnskap. Miskmask av ulike dialekter? Det er jo helt feil. Og hva er da bokmål? Miskmask av to språk?

Anonymkode: f93a6...98b

Du misforstår meg. Om man liker det eller ikke er det flest som skriver bokmål. Jeg ser poenget med skriftspråk som ligger tettere på talespråket - men nynorsk gjør jo ikke det (for veldig mange), og alle dialektene har egne skrivemåter i tillegg. 

Anonymkode: 83510...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår meg. Om man liker det eller ikke er det flest som skriver bokmål. Jeg ser poenget med skriftspråk som ligger tettere på talespråket - men nynorsk gjør jo ikke det (for veldig mange), og alle dialektene har egne skrivemåter i tillegg. 

Anonymkode: 83510...d28

Haha, jeg er lærer i bergensområdet og får hvert år elever som er indignert over å måtte lære nynorsk. Det er alltid en som utbryter: "Eg snakkar jo ikkje nynorsk engang!". Så skriver jeg det opp slik som nå, og så har vi en gøy debatt rundt dette.

Anonymkode: 8ad7e...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som ikkje klarar å skjøne nynorsk, har ikkje følgt med på skulen eller er stokk dumme. Kurs for å lære nynorsk..... Faen meg så dumt at det ikkje er til å tru.   😂

Anonymkode: 5acec...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et pengesløseri som skyldes feighet for å avvikle en overlevning fra dinosaurtiden. 

Anonymkode: 4a8c9...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår meg. Om man liker det eller ikke er det flest som skriver bokmål. Jeg ser poenget med skriftspråk som ligger tettere på talespråket - men nynorsk gjør jo ikke det (for veldig mange), og alle dialektene har egne skrivemåter i tillegg. 

Anonymkode: 83510...d28

Nei, det er du som misforstår. Du forstår ikke hva nynorsk er. 

Anonymkode: f93a6...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er du som misforstår. Du forstår ikke hva nynorsk er. 

Anonymkode: f93a6...98b

Ser ikke ut til å forstå helt hva bokmål er, heller. 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dei som ikkje klarar å skjøne nynorsk, har ikkje følgt med på skulen eller er stokk dumme. Kurs for å lære nynorsk..... Faen meg så dumt at det ikkje er til å tru.   😂

Anonymkode: 5acec...77f

Har du lest artikkelen? De får klager fra nynorsk folk fordi det er for mye feil. Folk er jo ikke vant til å skrive nynorsk naturlig nok. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest artikkelen? De får klager fra nynorsk folk fordi det er for mye feil. Folk er jo ikke vant til å skrive nynorsk naturlig nok. 

Anonymkode: 114b2...1dc

De får klager fra nynorsk? Wow.

Anonymkode: f93a6...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når presumptivt høgt utdanna folk ikkje maktar å skrive sitt første framandspråk utan å drite seg loddrett ut, er eg frista til å svare at vi brukar altfor lite ressursar på nynorsken. Men det blir ei overforenkling. Det handlar om mange ulike faktorar. Den enklaste å løyse burde vere austlendingars fordommar og hat mot skriftspråket.

Det er få av oss nynorskbrukarar, men det er språket vårt som blir rakka ned på. Eg skriv like bra på bokmål, men det er ikkje språket mitt. Eg forventar ikkje at kvar ein mann og hunden hans nyttar nynorsk i kontakt med meg, men eg forventar at han har respekt nok til å bruke to kaloriar på å forstå. Og eg meinar kommunen min, fylket mitt og landet mitt kan svare meg på språket mitt. Då helst utan å skrive parodisk dårleg.

At vi er få er ikkje eit skikkeleg argument. Det er berre ca 5 mill nordmenn uansett. Skal ressursbruk vere eit tema bør vi nytte engelsk. Det blir som bokmål. Eg kan lese og skrive det, og snakke det med rar aksent. Men det er ikkje språket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Når presumptivt høgt utdanna folk ikkje maktar å skrive sitt første framandspråk utan å drite seg loddrett ut, er eg frista til å svare at vi brukar altfor lite ressursar på nynorsken. Men det blir ei overforenkling. Det handlar om mange ulike faktorar. Den enklaste å løyse burde vere austlendingars fordommar og hat mot skriftspråket.

Det er få av oss nynorskbrukarar, men det er språket vårt som blir rakka ned på. Eg skriv like bra på bokmål, men det er ikkje språket mitt. Eg forventar ikkje at kvar ein mann og hunden hans nyttar nynorsk i kontakt med meg, men eg forventar at han har respekt nok til å bruke to kaloriar på å forstå. Og eg meinar kommunen min, fylket mitt og landet mitt kan svare meg på språket mitt. Då helst utan å skrive parodisk dårleg.

At vi er få er ikkje eit skikkeleg argument. Det er berre ca 5 mill nordmenn uansett. Skal ressursbruk vere eit tema bør vi nytte engelsk. Det blir som bokmål. Eg kan lese og skrive det, og snakke det med rar aksent. Men det er ikkje språket mitt.

Men hvorfor kan ikke du skrive ditt språk så skriver vi vårt? De to språkene lever sammen og burde da også kunne brukes sammen. Hvis ikke bør jo nynorsk helt bort. Idioti å ha to språk alle skal kunne skrive like godt. Null problem å lese, men å skulle skrive er skriftspråk som ligger så langt unna vår tale blir jo trøblete. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvit_bil

Bort med nynorsk! Er nesten sur for at jeg ikke fikk bruke tiden på å lære tysk, spansk, russisk, ekstra matte eller noe annet fornuftig! På videregående fikk vi velge selv og gikk over på bokmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dei som ikkje klarar å skjøne nynorsk, har ikkje følgt med på skulen eller er stokk dumme. Kurs for å lære nynorsk..... Faen meg så dumt at det ikkje er til å tru.   😂

Anonymkode: 5acec...77f

Da er jeg dum. Takk for oppklaringen :)

 

Og som svar på overskriften her: min mening er nei :) 

 

 

Anonymkode: 82eee...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hvit_bil skrev:

Bort med nynorsk! Er nesten sur for at jeg ikke fikk bruke tiden på å lære tysk, spansk, russisk, ekstra matte eller noe annet fornuftig! På videregående fikk vi velge selv og gikk over på bokmål

Ja, ikke sant! Den tiden kunne blitt brukt til å lære et faktisk språk, et nyttig et! 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor kan ikke du skrive ditt språk så skriver vi vårt? De to språkene lever sammen og burde da også kunne brukes sammen. Hvis ikke bør jo nynorsk helt bort. Idioti å ha to språk alle skal kunne skrive like godt. Null problem å lese, men å skulle skrive er skriftspråk som ligger så langt unna vår tale blir jo trøblete. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Merkeleg. For eg lærte bokmål på skulen og meistrar det fint. Og eg meinar ikkje at alle skal svare meg på mitt språk, berre dei som i kraft av si stilling skal det.

Det er ikkje verre enn at kommunar og fylkeskommunar velger seg tilsette som er lese- og skrivekyndige i desse stillingane. Og at dei som allereie har slike stillingar trass i at dei openbart er underkvalifiserte tek seg eit kurs.

Det er ikkje rakettforskning det er snakk om, men oppfrisking av ferdigheter på ungomsskulenivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dei som ikkje klarar å skjøne nynorsk, har ikkje følgt med på skulen eller er stokk dumme. Kurs for å lære nynorsk..... Faen meg så dumt at det ikkje er til å tru.   😂

Anonymkode: 5acec...77f

Kurs er då ikkje dumt! Kurs er noko av deg luraste ein kan nytte tida si til.

Betre byrd du ber kje i bakke enn mannevit mykje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ☆☆☆ skrev:

Kurs er då ikkje dumt! Kurs er noko av deg luraste ein kan nytte tida si til.

Betre byrd du ber kje i bakke enn mannevit mykje..

Hehe... Håvamål...

Da bør man nok være litt spesielt interessert. 

Ellers enig med deg, det er pinlig å ha så vondt i viljen at man ikke engang gidder å forstå nynorsk. Å skrive nynorsk er i dag temmelig enkelt, mye har skjedd siden jeg lærte nynorsk på barneskolen på 1970-tallet. 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehe... Håvamål...

Da bør man nok være litt spesielt interessert. 

Ellers enig med deg, det er pinlig å ha så vondt i viljen at man ikke engang gidder å forstå nynorsk. Å skrive nynorsk er i dag temmelig enkelt, mye har skjedd siden jeg lærte nynorsk på barneskolen på 1970-tallet. 

Anonymkode: b5856...79f

Håvamål er kjempebra. Mykje visdom der. Finst på bokmål også, for dei som føretrekk det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ☆☆☆ skrev:

Håvamål er kjempebra. Mykje visdom der. Finst på bokmål også, for dei som føretrekk det 👍

Helt enig, mye god visdom og lærdom. Foretrekker nynorskversjonen. Den ligger tettest opp til originalen og er frisk og god i uttrykket. Bokmålsversjonen er platt og vissen. 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Håvamål er kjempebra. Mykje visdom der. Finst på bokmål også, for dei som føretrekk det 👍

Heilt einig  👍  No skal eg skjenkja meg litt ovdrykk  😉

Anonymkode: 5acec...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Merkeleg. For eg lærte bokmål på skulen og meistrar det fint. Og eg meinar ikkje at alle skal svare meg på mitt språk, berre dei som i kraft av si stilling skal det.

Det er ikkje verre enn at kommunar og fylkeskommunar velger seg tilsette som er lese- og skrivekyndige i desse stillingane. Og at dei som allereie har slike stillingar trass i at dei openbart er underkvalifiserte tek seg eit kurs.

Det er ikkje rakettforskning det er snakk om, men oppfrisking av ferdigheter på ungomsskulenivå.

Tipper du blir utsatt for litt mer bokmål enn vi blir for nynorsk? Leser jo aldri nynorsk noe sted. Eneste vi så noe til det var i nynorsktimene. 

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe... Håvamål...

Da bør man nok være litt spesielt interessert. 

Ellers enig med deg, det er pinlig å ha så vondt i viljen at man ikke engang gidder å forstå nynorsk. Å skrive nynorsk er i dag temmelig enkelt, mye har skjedd siden jeg lærte nynorsk på barneskolen på 1970-tallet. 

Anonymkode: b5856...79f

Er vel ikke snakk om forståelse? Alle forstår det. Mer at de som skriver nynorsk har vondt i vilja og ikke vil godta å lese bokmål eller nynorsk med litt feil (de forstår kanskje ikke de?), som det jo blir når man skal skrive et oppfunnet språk man hadde i tre år på ungdomsskolen..,

Anonymkode: 114b2...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke snakk om forståelse? Alle forstår det. Mer at de som skriver nynorsk har vondt i vilja og ikke vil godta å lese bokmål eller nynorsk med litt feil (de forstår kanskje ikke de?), som det jo blir når man skal skrive et oppfunnet språk man hadde i tre år på ungdomsskolen..,

Anonymkode: 114b2...1dc

Gikk du ikke vgs? 

Å skrive nynorsk i dag er temmelig enkelt, og det finnes gode ordbøker til hjelp, f.eks. denne: https://ordbok.uib.no/ 

Anonymkode: b5856...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...