Gå til innhold

En ungdom som ikke kan månedene og skylder på dysleksi.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har lavt arbeidsminne, add og språkvansker. Han har lært seg månedene, klokka og alle de viktige tingene man må kunne. Vi øver faktisk litt hver eneste dag på ting som andre tar for gitt. Så at det er mulig er jeg helt sikker på. Gutten vår er absolutt ikke dum, har en veldig god humoristisk sans og husker de utroligste ting. Men enkelte ting er veldig vanskelig hvis interessen ikke er der, så da må vi øve. Han er 13 år.

Anonymkode: b7854...5cc

Det meste er mulig hvis man øver intenst og lenge nok. Utfordringen for dyslektikere (og sikkert andre med tilsvarende vansker) er at det er SÅ MYE som må øves på. Det er som regel ikke snakk om bare litt ekstra hver dag. 

Skolehverdagen er for mange ganske tung. Og man bruker enormt med energi og krefter på Å komme igjennom timene med teorifag. Å da starte med enda mer pugging, enda mer skrivetrening, dobbel lesemengde osv når man kommer hjem kan være uutholdelig. I tillegg bør dyslektikere drive fysisk aktivitet for å forbedre motorikken. 
 

Då nor skoledagen er over kl 14 og du har gjennomført en time med leksehjelp er du kanskje hjemme kl 16. Da Center middag og deretter fysisk trening før du igjen bør sette deg ned en time med lesing og deretter 20 min med skrivetrening. Og da starte med pugging av måneder, klokke, retninger, alfabet osv er for mange urealistisk. 

Anonymkode: cbb1a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spennende å se slike meningsløse debatter over hvem som har mest rett 😂😂

Jeg har og et barn, riktignok ikke med dysleksi men med SSV. Og det jeg VET er at det er MYE jeg IKKE vet 😃

Jeg VET at det følger med diverse utfordringer med både SSV, dysleksi og dyskalkuli. Men jeg vet ikke spesifikt hvordan disse utfordringene oppleves for de som har det.

 

Og jeg VET at noen kommer til å henge seg opp i at jeg skrev enkelte ord her med store bokstaver 😂

Anonymkode: 6b3cd...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier ikke det. Hun sier at han godt kan ha dysleksi I TILLEGG til disse andre vanskene. Men å rote med måneder, tid, klokkeslett og årstider, er ikke det som kjennetegner dysleksi. Dysleksi er lese- og skrivevansker. Han kan ha to ting samtidig, men det mora beskriver er ikke dysleksien hans...

Anonymkode: 4d8fb...d31

Du vet ikke allverden, gjør du vel? Sukk.

Anonymkode: de167...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...