Gå til innhold

En ungdom som ikke kan månedene og skylder på dysleksi.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en gutt på 17 år. 

Han fortalte at han kan bare februar og februar. Han hadde aldri lært seg rekkefølgen fordi han har dysleksi. 

Jeg lurer oppriktig om dette har noen sammenheng.  Kan man ikke lære seg rekkefølgen på mnd muntlig, som en regle på en måte. Må man kunne lese for å forstå sammenhengen?

Eller er denne gutten lat og bruker diagnosen for alt den er verdt?

Anonymkode: ea240...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle med dysleksi klarer å lære seg mnd. De sliter med lesingen men kan fint lære det ved å si det muntlig. Vil si det er ganske urovekkende at en voksen person ikke kan noe så grunnleggende. Kan han ikke ramse opp dagene heller da? Lurer på hvor foreldrene og skolen har vært?

Anonymkode: 98084...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene sønn har lært seg det på rams men har ikke begrep om tid og hva som kommer først eller sist. Han har dysleksi og dyskalkuli. Det er fullt mulig. Hvorfor mistenker du at han tuller? Tror du virkelig at man vil klare å unngå månedene om man er uten problemer?

Anonymkode: 62d8d...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min ene sønn har lært seg det på rams men har ikke begrep om tid og hva som kommer først eller sist. Han har dysleksi og dyskalkuli. Det er fullt mulig. Hvorfor mistenker du at han tuller? Tror du virkelig at man vil klare å unngå månedene om man er uten problemer?

Anonymkode: 62d8d...8e0

Hvor gammel er din sønn da?

Hvordan klarer han å fungere selvstendig i hverdagen om han ikke har begrep om tid?

Jeg spurte fordi jeg lurte. Jeg tenkte at å lære mnd er som å lære seg en regle. Og at man iløpet av 17 år fikk en forståelse om hvor i året de forskjellige mnd er.

Anonymkode: ea240...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyslektikere kan ha vansker med å lære på samme måte som andre, og med å skape mønstre for læring. Spatiell læring, læring til bevegelser, etc, kan være nødvendig for dyslektikere.

Anonymkode: de167...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er din sønn da?

Hvordan klarer han å fungere selvstendig i hverdagen om han ikke har begrep om tid?

Jeg spurte fordi jeg lurte. Jeg tenkte at å lære mnd er som å lære seg en regle. Og at man iløpet av 17 år fikk en forståelse om hvor i året de forskjellige mnd er.

Anonymkode: ea240...c80

Min sønn er nå 25. Det er utfordrende og han er heldig som har en veldig søt samboer som hjelper og ikke bryr seg om utfordringene. Og så er han flink til å bruke kalenderen på telefonen.

Anonymkode: 62d8d...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er fullt mulig. 

Vår 16-åring har dysleksi. I tillegg har han lavt arbeidsminne. Det er visst ikke uvanlig at dette henger sammen. Videre har dyslektikere ofte motoriske utfordringer og utfordringer med tid og sted.

Vår sønn kan fint pugge alfabetet. Men han vet feks ikke hvilken bokstav som kommer etter H. Da må ha starte «regla” fra begynnelsen. Han kan fint finne på p si at mai er en sommermånedene fordi han husker at det var varmt på 17. Mai, eller at høstferien er i november fordi han erindrer at det var veldig kalt.  Han kan ikke overføre digital klokke til analog. Hvis det står i en beskjed at han skal møte kl 17, så kan han fint komme kl 7. 
å lære seg dagene er egentlig enklere. Det er kun 7 dager og de kommer gjentagende med kort mellomrom. Skoleuka starter alltid på mandag osv. 
 

Og så handler det selvfølgelig om hva han synes er nødvendig og interessant å kunne. Å vite hvilken måned det er er for han ofte litt uinteressant. Som han sier; Han har jo kalender på telefon dersom han virkelig lurer på om det er februar eller januar fortsatt.... 

Anonymkode: cbb1a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakket med en gutt på 17 år. 

Han fortalte at han kan bare februar og februar. Han hadde aldri lært seg rekkefølgen fordi han har dysleksi. 

Jeg lurer oppriktig om dette har noen sammenheng.  Kan man ikke lære seg rekkefølgen på mnd muntlig, som en regle på en måte. Må man kunne lese for å forstå sammenhengen?

Eller er denne gutten lat og bruker diagnosen for alt den er verdt?

Anonymkode: ea240...c80

Det kan ikke skyldes dysleksi alene, men heller ikke latskap. Han har nok flere utfordringer.

Anonymkode: ee448...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er fullt mulig. 

Vår 16-åring har dysleksi. I tillegg har han lavt arbeidsminne. Det er visst ikke uvanlig at dette henger sammen. Videre har dyslektikere ofte motoriske utfordringer og utfordringer med tid og sted.

Vår sønn kan fint pugge alfabetet. Men han vet feks ikke hvilken bokstav som kommer etter H. Da må ha starte «regla” fra begynnelsen. Han kan fint finne på p si at mai er en sommermånedene fordi han husker at det var varmt på 17. Mai, eller at høstferien er i november fordi han erindrer at det var veldig kalt.  Han kan ikke overføre digital klokke til analog. Hvis det står i en beskjed at han skal møte kl 17, så kan han fint komme kl 7. 
å lære seg dagene er egentlig enklere. Det er kun 7 dager og de kommer gjentagende med kort mellomrom. Skoleuka starter alltid på mandag osv. 
 

Og så handler det selvfølgelig om hva han synes er nødvendig og interessant å kunne. Å vite hvilken måned det er er for han ofte litt uinteressant. Som han sier; Han har jo kalender på telefon dersom han virkelig lurer på om det er februar eller januar fortsatt.... 

Anonymkode: cbb1a...9a9

Godt mulig han har dysleksi, men det du beskriver er ikke symptomer på dysleksi.

Anonymkode: ee448...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt mulig han har dysleksi, men det du beskriver er ikke symptomer på dysleksi.

Anonymkode: ee448...4b3

Er du så bastant i virkeligheten også? 🙄

Anonymkode: ed381...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med dysleksi hatt problemer med å forholde seg til hvordan noe er i forhold til andre ting. Det er noe av grunnen til at de ofte blander p,b og d, fordi alle er en sterk og en runding og de ikke klarer å forholde seg til hvor rundingen er i forhold til streken. 

Det er nok ikke veldig vanlig at de med dysleksi ikke klarer å lære seg rekkefølgen på månedene, men jeg er ikke forundret over at det kan være et problem. Det er også veldig vanlig at de ikke kan skille høyre og venstre.

Anonymkode: a0373...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt mulig han har dysleksi, men det du beskriver er ikke symptomer på dysleksi.

Anonymkode: ee448...4b3

Hva er det som ikke er symptomer på dysleksi? Hvor mye vet du om denne diagnosen? Rimelig frekt å skrive til en mor at det er godt mulig at sønnen har dysleksi, altså sier du at du på en måte ikke er helt sikker på dette. Dysleksi kan være mye mer en bare å bytte på bokstaver og ha problemer med av koding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter seg grundig inn i hva dysleksi kan innebære er det så vanvittig mye mer enn bare vansker med å lese og skrive. Spesielt om man ikke har fått riktig hjelp fra starten av med å finne en læremåte som fungerer. 
feks kan noen med dysleksi men som liker og har lett for å bevege seg lære seg lettere ved å gjøre det under trening/lek. 
 

jeg pugget til eksamen med en utøver jeg hadde for mange år siden samtidig som han trente. Når kroppen beveget seg reagerte hjernen annerledes og husket annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt mulig han har dysleksi, men det du beskriver er ikke symptomer på dysleksi.

Anonymkode: ee448...4b3

Tja.... jeg stoler nok mer på bup, ppt og nevropsykologen enn deg jeg da😊

Dysleksi er så mye mer enn bare det å ha problemer med bokstaver. Dessverre finnes det fortsatt mange i skoleverket med tilsvarende tanker som deg. Disse ungene er vel bare late, ikke sant?? Eller foreldrene har sviktet?

mitt barn gikk ett år i terapi hos bup pga traumer etter behandlingen han fikk av ulike lærere på barneskolen!

Anonymkode: cbb1a...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har lavt arbeidsminne, add og språkvansker. Han har lært seg månedene, klokka og alle de viktige tingene man må kunne. Vi øver faktisk litt hver eneste dag på ting som andre tar for gitt. Så at det er mulig er jeg helt sikker på. Gutten vår er absolutt ikke dum, har en veldig god humoristisk sans og husker de utroligste ting. Men enkelte ting er veldig vanskelig hvis interessen ikke er der, så da må vi øve. Han er 13 år.

Anonymkode: b7854...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 14 husker ikke månedene (ofte glemmer han hvilken ukedag det er), men han har asperger i tillegg til mest sannsynligvis dysleksi.

Anonymkode: fbc38...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, steinbukk30 skrev:

Hva er det som ikke er symptomer på dysleksi? Hvor mye vet du om denne diagnosen? Rimelig frekt å skrive til en mor at det er godt mulig at sønnen har dysleksi, altså sier du at du på en måte ikke er helt sikker på dette. Dysleksi kan være mye mer en bare å bytte på bokstaver og ha problemer med av koding. 

Hun sier ikke det. Hun sier at han godt kan ha dysleksi I TILLEGG til disse andre vanskene. Men å rote med måneder, tid, klokkeslett og årstider, er ikke det som kjennetegner dysleksi. Dysleksi er lese- og skrivevansker. Han kan ha to ting samtidig, men det mora beskriver er ikke dysleksien hans...

Anonymkode: 4d8fb...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier ikke det. Hun sier at han godt kan ha dysleksi I TILLEGG til disse andre vanskene. Men å rote med måneder, tid, klokkeslett og årstider, er ikke det som kjennetegner dysleksi. Dysleksi er lese- og skrivevansker. Han kan ha to ting samtidig, men det mora beskriver er ikke dysleksien hans...

Anonymkode: 4d8fb...d31

Viss du ser på bildet over ser du at dysleksi er mer enn lese- og skrivevansker. 

Anonymkode: adb48...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese- og skrivevansker kan ha mange fasetter. Som noen allerede har påpekt, kan det henge sammen med korttidsminne. Svakt korttidsminne vil påvirke leseforståelse, og det vil påvirke evnen til læring av måneder og dager. På samme måte vil vansker med sekvensiering påvirke evnen til å trekke sammen enkeltelementene i en tekst, det vil påvirke evnen til å dele et budskap opp i mindre elementer når det skal uttrykkes, og det vil påvirke evnen til å lære dager og uker, og det vil gjøre det vanskelig å lære sammenhengen mellom analog og digital tid. 

En ungdom på 17 med lese- og skrivevansker vil ha møtt utallige situasjoner han ikke behersker. Kanskje kunne han avhjulpet en sekundærvanske som problemer med måneder og dager hvis han virkelig øvde, men det ville nok krevd med av ham enn de aller fleste. At han og foreldrene hans ikke har prioritert dette, kan enten bety at de ikke stiller noen krav, eller det kan bety at de har valgt å legge støtet et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier ikke det. Hun sier at han godt kan ha dysleksi I TILLEGG til disse andre vanskene. Men å rote med måneder, tid, klokkeslett og årstider, er ikke det som kjennetegner dysleksi. Dysleksi er lese- og skrivevansker. Han kan ha to ting samtidig, men det mora beskriver er ikke dysleksien hans...

Anonymkode: 4d8fb...d31

Ok. Jeg er lærer og mor til en gutt med dysleksi. Dysleksi kan påvirke mye mer enn ren lesing og skriving. Kan du mye om dysleksi, siden du er så bastant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...