Gå til innhold

Større hus, mindre penger vs mindre hus Og mer penger?👨‍👩‍👧‍👦


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på 145m2. Vi har tre soverom og en stor TV stue på 20m2. Dette i tillegg til vanlig stue/ kjøkken på 40m2, bad x2 og en bitteliten gang. Vi har greit med oppbevaringsplass så lenge vi ikke sparer på mye drit. Barna har «store» soverom på 16m2 og 18m2. Vi bor også sentralt. Nå venter vi barn nr 3 å vi vurderer frem og tilbake om vi bør kjøpe nytt hus. Vi kan gjøre om TV stuen til soverom, men mistet da TV stuen. Evt kan loftet gjøres om til hems da det er ferdige vegger og gulv der, samt strøm. Det er imidlertid trangt under taket så det blir en hule med plass til tv/spill og sakkosekker. 
 

 Vi kan også flytte, men må da regne med 1,5mill mer i lån. Nå jobber jeg redusert og vi kan reise på sydenferier med alle barna. Vi kan også bruke penger på goder som kino, resturant og andre unødvendige ting. Dette blir det nok mindre av ved flytting. I en periode kan de to minste dele soverom men etterhvert vil de trenge egne rom å da ryker TV stua. Barna er i barnehagealder nå.

 

hva ville du valgt?

Anonymkode: 22ace...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde blitt boende. Dere har mulighet for å lage TV stuen om til soverom og bruke loftet som  tv stue selvom det blir trangt.

Ville heller hatt bedre økonomi og dessuten så har dere jo greit med plass. Vi er 3 barn og 2 voksne og bor i leilighet på 90kvm. 3 soverom og 1 bad, har ikke noe ekstra TV stue utenom den vanlige stuen og det går helt fint. Vi vil heller ha det greit økonomisk og kunne gjøre det vi vil enn å måte spare inn på andre ting som ferie, kino, trening, badeland osv

Anonymkode: 60d6f...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde blitt boende. Dere har mulighet for å lage TV stuen om til soverom og bruke loftet som  tv stue selvom det blir trangt.

Ville heller hatt bedre økonomi og dessuten så har dere jo greit med plass. Vi er 3 barn og 2 voksne og bor i leilighet på 90kvm. 3 soverom og 1 bad, har ikke noe ekstra TV stue utenom den vanlige stuen og det går helt fint. Vi vil heller ha det greit økonomisk og kunne gjøre det vi vil enn å måte spare inn på andre ting som ferie, kino, trening, badeland osv

Anonymkode: 60d6f...278

Takk for svar. Fint å høre hvordan andre har det 😊. Litt sånn jeg tenker også, liker å kunne gjøre ting utenom også. Bruke penger på luksus rett og slett. Samtidig tenker jeg på plassen vi evt kan få andre steder. Men fint å kunne la barna delta på sosiale aktiviteter uten at det ødelegger økonomien også😊.

 

hi

Anonymkode: 22ace...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt boende. Sett på romløsninger og muligheter for endring der. Kan to store soverom bli til tre litt mindre? Kan evt ett av soverommene deles i to? TV-stua kan fint ofres når dere kan lage hems på loftet, og med barn i barnehagealder er ikke det noe som trengs på noen år. Flytte kan dere evt gjøre senere, og bruke tiden frem til da på å spare penger så dere slipper å legge om livsstilen veldig mye. For barna er det kanskje viktigere med god økonomi senere enn nå, barna setter sannsynligvis mer pris på tid med foreldre enn at foreldrene bruker masse penger på dem. Husk at det ene ikke nødvendigvis utelukker det andre. Man kan fint benytte seg av aktiviteter som koster penger og innimellom også velge aktiviteter som er helt gratis. Bare fordi man vi, ikke fordi man ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soverommene er jo veldig store, med tanke på at dere har tv stue og. Så er det mulig å gjøre de om til 3 soverom? Ellers er det vel ikke så farlig om tv stua forsvinner, siden de har så store rom. Min eldste har soverom på 15 m2, og har både seng, sofa og tv på rommet. Jeg ville ikke flyttet, jeg er mer glad i å ha økonomisk frihet.

Anonymkode: 9de2d...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere trives med huset og nabolaget så ville jeg blitt boende. Vi har selv en tv stue i loftsetasjen, denne blir aldri brukt selv om der står sofa og tv. Så jeg hadde ikke vært i tvil om å gjøre den om til soverom. 

Anonymkode: 9506c...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Soverommene er jo veldig store, med tanke på at dere har tv stue og. Så er det mulig å gjøre de om til 3 soverom? Ellers er det vel ikke så farlig om tv stua forsvinner, siden de har så store rom. Min eldste har soverom på 15 m2, og har både seng, sofa og tv på rommet. Jeg ville ikke flyttet, jeg er mer glad i å ha økonomisk frihet.

Anonymkode: 9de2d...951

Jeg tviler på at det er mulig å gjøre ett soverom mindre. Dette pga skråtak på begge soverommene samt bærevegg mellom de to soverommene. Det kan hende vi undersøker dette med en arkitekt som kan ha bedre løsninger enn oss, men det spørs om det lønner seg økonomisk. Det største soverommet hadde da måttet blitt delt på en måte som gjør det veldig smalt, og det hadde Kun blitt takvindu. Da er det bedre å ta TV stuen. Det er faktisk ett godt poeng. Rommene er så store at de alle har plass til TV og alt de måtte trenge på rommene sine.. takk

 

hi

Anonymkode: 22ace...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere trives med huset og nabolaget så ville jeg blitt boende. Vi har selv en tv stue i loftsetasjen, denne blir aldri brukt selv om der står sofa og tv. Så jeg hadde ikke vært i tvil om å gjøre den om til soverom. 

Anonymkode: 9506c...82d

Ja vi trives. Det er en tomannsbolig men naboene er bra. Heldigvis koster det litt slik at skulle vi få nye naboer, er det ikke hvem som helst som har råd. Håper ikke det blir helt feiltolket men du skjønner kanskje. Nabolaget er greit nok det. Bor ikke mange barn akkurat her, men barna kan etterhvert sykle til skolen 800m unna, idrettsanlegg, venner osv. Det er kort vei til ungdomsklubben, bussholdeplasser og tog (hvis man tenker lengre frem i tid). 
 

hi

Anonymkode: 22ace...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å flytte. Både tid, krefter og penger. Tipper dere kan gjøre ganske mye med 1,5 mill der dere bor nå. Jeg hadde undersøkt mulighetene før jeg hadde bestemt meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes ut som en god idé å gjøre om tv-stua til soverom, og så lage en tv-stue/spillbule oppå loftet. Dere trives og har det greit økonomisk, og dere har gode muligheter til å få de romma dere trenger på den plassen dere har. Da hadde jeg absolutt blitt boende.

Anonymkode: dcec9...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart bli boende og ha grei økonomi. Dere har jo ok plass og kan lage til ok soveromsløsninger. Å sitte trangt i det økonomisk med tre barn er utrolig begrensende og en evig stressfaktor. 

Anonymkode: 87de0...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan lukke en dør mellom stue og kjøkken og voksne kan stå oppreist på hemsen ville jeg blitt boende. Hvis ikke ville jeg flyttet eller bygget på en del som eventuelt kunne brukes som utleienhet når barna blir voksne.

Anonymkode: 031cd...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart blitt.vi har STORT hus og angrer. Vært så deilig med romsligere økonomi. Fordet om vi stor trives i huset og det er deilig med mye plass.

Anonymkode: 31c64...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går litt mot strømmen jeg da. Vi har stort hus og jeg elsker det. Det er et praktisk hus som fungerer kjempegodt i hverdagen. Hvis det blir helt inn på beinet mtp alt av goder så ville jeg nok vært reservert, men ofrer glatt en uke sydentur for å bedre plass og rom de andre 51 ukene.

Anonymkode: 0f979...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nylig flyttet fra hus til leilighet (2. etasje og loft). Vi hadde grei økonomi før, men nå gleder vi oss til å kunne reise litt mer og spare litt mer. I tillegg får jeg mulighet til å jobbe noe redusert. Det betyr, igjen, at jeg kan trene litt på dagtid og ha mer overskudd til AS familien. 
For meg/oss er tid, opplevelser og økonomisk trygghet viktigere enn ekstra kvadratmeter. 

Lykke til med valget! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne og to barn på 105 kvm. og tre soverom. Skal nå bygge på ett rom til og bli boende i et rimelig hus vi trives godt i. Vurderte lenge å kjøpe større hus, men falt ned på at romslig økonomi og mulighet til å jobbe redusert når barna er små er viktigere enn stort hus.0

Anonymkode: 4a641...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi trives. Det er en tomannsbolig men naboene er bra. Heldigvis koster det litt slik at skulle vi få nye naboer, er det ikke hvem som helst som har råd. Håper ikke det blir helt feiltolket men du skjønner kanskje. Nabolaget er greit nok det. Bor ikke mange barn akkurat her, men barna kan etterhvert sykle til skolen 800m unna, idrettsanlegg, venner osv. Det er kort vei til ungdomsklubben, bussholdeplasser og tog (hvis man tenker lengre frem i tid). 
 

hi

Anonymkode: 22ace...fa4

Du tenker at alle som har råd til dyre hus er gode naboer? Jøss...

Vi var i samme situasjon som dere og valgte å flytte. Brukte mye tid og energi på å pønske ut gode løsninger for møblering og oppbevaring. Gadd ikke det mer. Flyttet fra 140 kvm til 250 for sju år siden og har aldri angret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus er ikke alt. Livskvalitet er alfa omega 👍 man får ikke god livskvalitet av trangere økonomi. 👍

Anonymkode: 24250...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Litt delte meninger selv om flertallet stemmer for mindre hus og mer penger 😊. Ettersom vi bor i en «stor» tomannsbolig må vi ha enebolig for å få større plass. Men for  1,5mill mer enn prisen på nåværende bolig kommer vi kanskje opp i 170m2. Dette da enebolig naturlig nok koster mer, og trolig må vi påregne oppussing. Vi er heldigvis handy begge to selv om tid stopper oss nå midt i småbarnskaoset 😉. Det er fordeler og ulemper, men vi kan heldigvis bo her i mange år til. Kanskje er det bedre å vurdere flytting når barna er ferdig med SFo og Bhg. 
 

hi

Anonymkode: 22ace...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å bygge ut. For oss ble liten plass, trang gang, vaskemaskin og tørketrommel på lite bad, ei stue, bare tre soverom++ så ubekvemt i hverdagen at det gikk ut over livskvalitet.
 

Nå har vi store rom, tre stuer, lekerom i tillegg til barnas soverom, egne hobbyrom og treningsrom til oss voksne mm. Nå med tre skolebarn, den eldste på ungdomsskole, hadde vår gamle, trange bosituasjon vært helt uholdbar. Nå, derimot, kan alle ha med venner hjem, overnatting av venner er det god plass til, alle har plass til å leke, spille, se TV mm uten at man går oppå hverandre. Det å være en samlingsplass for barnas venner er veldig verdifullt for oss.

Å oppleve luksusen det er å bo slik hver dag er verdt mye mer enn en årlig sydentur for meg. Det er hverdager vi har flest av. 

Anonymkode: 864e8...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg uansett ikke ville flyttet nå. Huset dere har kan fungere fint uten endringer noen år til. Kanskje oppstår det underveis behov og ønsker som gjør det hensiktsmessig å bygge om på en annen måte enn det som virker logisk nå. Eller dere ser at dere virkelig ønsker dere bedre plass, og har da ikke brukt penger på å bygge om et hus dere flytter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte for større plass eller ikke er noe man bør tenke nøye igjennom. Det som er viktig er å være veldig ærlig med seg selv om hva man trenger og hva man tror man trenger og hva man ser andre har. Jeg merker at jeg fort blir litt blendet av at andre har større plass og mer av ditt og datt. Men det betyr ikke nødvendigvis at det ville gjort mye positivt for meg hvis jeg hadde den plassen. 

Etter å ha vurdert lenge å flytte lenger vekk fra noen ting som er viktige for oss og et område vi trives utrolig godt i, har vi slått oss til ro med at vi ikke kan få pose og sekk og derfor prioriterer å leve litt trangere enn det som hadde vært drømmeboligen. Mange andre vi kjenner har tatt valg om å flytte. Noen blir. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt det modne seg sakte og at du og partneren din snakker grundig om det. Ikke bare om den drømmen om plass, men hvordan flytting hadde påvirket hverdagen deres. Dere har det strengt talt ikke travelt! La det rulle rundt i hodet litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli boende og se på løsninger i huset dere har. 18 kvm er stort rom, man kan fint ha 9 kvm soverom uten å dø av det. Jeg ser du skriver om bærevegger, er du sikker på at det er bærevegg? Og bærevegger kan erstattes av bjelker. Rom med bare takvindu er heller ikke noe problem, man vil få inn dagslys. Hvor mange unger beundrer egentlig utsikten? For meg er flytting det ulitmate hat og jeg ville gjort alt for å unngå det. 

Anonymkode: 1a823...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det tid HI så ser du hvordan ting utvikler seg. For små barn er det bare kos å bo tett, men kanskje situasjonene er en annen om fem år. Da er dere også ferdig med barnehageutgifter for de to største i hvert fall.

Vi flytter fra rimelig hus til større opg dyrere, får plutselig 4 millioner i gjeld. Synes det er skummelt.

Anonymkode: e91f8...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kommer det an på litt andre ting enn bare hverdagen. I hverdagen bruker man ikke nødvendigvis all plassen i et hus, men vi liker å ha gjester til 17.-mai, nyttårsaften og å feire store bursdager. Julaften feires alltid hos oss. Da er det fint med plass. Både separat kjøkken og spisestue, slik at det går lett å ordne til og dekke bord dagen i forveien/at rotet er ute av synet under middagen, og slike ting, men også til at gjestene kan overnatte, uten at noen må ligge på madrass på stuegulvet. At barna kan trekke seg tilbake og se film i et annet rom enn vi voksne er i f.eks. Og så er det ikke så viktig for oss at barna har egne rom (i alle fall ikke når rommene er så store), men det er viktig at de har et sted å ha med venner hjem. En loftsstue, kjellerstue eller lignende som de kan være i og føle at de får privatliv fra oss voksne. 
 

Min erfaring når jeg ser på folk vi kjenner, er at de som reiser vekk til besteforeldre og foreldre i jula, og som blir bedt bort på nyttårsaften og 17.-mai og slike ting, gjerne synes det er greit å leve på liten plass. Mens vi som ofte initierer og inviterer festene er de som føler vi ønsker mer plass. 

Anonymkode: 27d4d...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...