Gå til innhold

2012 døde av Covid-19


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skremmende!
Sars-epidemien var som en mild forkjølelse i forhold til dette! Håper virkelig det snur snart! 

Anonymkode: 47681...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen grunn til panikk! 

Dette er en mild influensa, og er du ellers frisk, så tåler du fint en runde med denne. 

Anonymkode: c04dc...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nesten tre ganger så mange døde som under sars-epidemien, ut fra tall jeg nylig leste om den.

Foreløpig er det jo også bare en liten del av verden som har fått viruset.

Men jeg orker ikke stresse med det. Det kommer når det kommer, og da får vi ta det som det blir. Det som bekymrer meg mer er at jeg tviler på at helsevesenet greier å ta seg av alle om det blir så mange som vil trenge behandling. Det er jo korridorpasienter overalt allerede i en normalsituasjon, og kommer en epidemi på toppen så tror jeg vi vil se følgene av at sykehusene konsekvent er blitt bygget for små i flere tiår. For ikke å snakke om belastningen på helsepersonell.

Anonymkode: 1b21c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en dråpe i havet av jordas befolkning. Er lettere å vinne toppgevinst i lotto en å dø i en slik epidemi. Så null stress.

Anonymkode: 55a27...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare en dråpe i havet av jordas befolkning. Er lettere å vinne toppgevinst i lotto en å dø i en slik epidemi. Så null stress.

Anonymkode: 55a27...e66

Nå er ikke smitten gått rundt hele verden, så hva de endelige tallene blir, det er det ingen som vet enda.

Anonymkode: 1b21c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen grunn til panikk! 

Dette er en mild influensa, og er du ellers frisk, så tåler du fint en runde med denne. 

Anonymkode: c04dc...0a6

Det stemmer ikke. Dødligheten er mye høyere enn for influensa. Eldre og syke er mest utsatt. Barn klarer seg bra.

Av 80-åringer uten annen sykdom dør ca 15% av dem som smittes, av 50-åringer ca 2%. 15-20% blir så syke at de trenger innleggelse på sykhus. Hvis det blir så mange syke at de ikke kan få skikkelig behadling vil sansynlig vis dødligheten gå opp.

Anonymkode: 85d88...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere Kina er ærlige på antall døde? 

Anonymkode: 0b127...ba3

Jeg tror de sier sanheten på en måte, men at de ikke har full oversikt. Det er heller ikke så godt å vite hvem du skal telle med. Det er ikke bestandig et opplakt svar på hva du dør av.

Anonymkode: 85d88...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere Kina er ærlige på antall døde? 

Anonymkode: 0b127...ba3

Nei

Anonymkode: bf426...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen grunn til panikk! 

Dette er en mild influensa, og er du ellers frisk, så tåler du fint en runde med denne. 

Anonymkode: c04dc...0a6

Er dette noe du har bestemt helt selv!? 

Covid-19 er definitivt mer enn bare en liten forkjølelse! Hva tallet på antall døde kommer til å ende på, kan man bare forestille seg. Det dør trolig mange flere enn de 100-200 pr dag som vi hører om gjennom media. Kina har panikk! Med god grunn! 

Anonymkode: 47681...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er skremmende at ikke norske myndigheter stopper innreise fra Kina, slik andre land har gjort.

Anonymkode: 0abbf...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste denne tråden bidrar til er stress og panikk.

Det hjelper ikke på noen ting!

Pust dypt, lev sundt og slutt å male fanden på veggen. Vær så snill!

Anonymkode: ff674...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette noe du har bestemt helt selv!? 

Covid-19 er definitivt mer enn bare en liten forkjølelse! Hva tallet på antall døde kommer til å ende på, kan man bare forestille seg. Det dør trolig mange flere enn de 100-200 pr dag som vi hører om gjennom media. Kina har panikk! Med god grunn! 

Anonymkode: 47681...72d

Neida, jeg har lest det et sted, men husker ikke hvor. 

Jeg klarer ikke å tro at dette vil skape særlig utfordring her i Norge. Vi bor spredt, har et utmerket helsevesen, og med normal god hygiene tror jeg ikke dette blir noe voldsomt problem å takle. Joda, noen blir sikkert syke, og ordentlig dårlige og noen dødsfall kan vi nok få, men vi har en sterk og frisk befolkning som nok i all hovedsak vil tåle dette greit. 

Å få panikk hjelper uansett ingen. 

Anonymkode: c04dc...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste denne tråden bidrar til er stress og panikk.

Det hjelper ikke på noen ting!

Pust dypt, lev sundt og slutt å male fanden på veggen. Vær så snill!

Anonymkode: ff674...9c9

Hvem har panikk og stress egentlig?

Det er så typisk dib. Man kan ikke utveksle tanker omkring et aktuelt virus uten at folk begynner å hyle «IKKE FÅ PANIKK»!

Folk får jo panikk for at folk skal få panikk!

Rooooo ned, ingen har panikk. Å uttrykke bekymring og stille spørsmål er laaangt unna det å ha panikk.

Anonymkode: 2fe56...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste denne tråden bidrar til er stress og panikk.

Det hjelper ikke på noen ting!

Pust dypt, lev sundt og slutt å male fanden på veggen. Vær så snill!

Anonymkode: ff674...9c9

Får du panikk av den, det høres nesten litt sånn ut. Tviler på at denne lille tråden er grunnlag for stress og panikk hos andre brukere her inne

Anonymkode: bf426...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste denne tråden bidrar til er stress og panikk.

Det hjelper ikke på noen ting!

Pust dypt, lev sundt og slutt å male fanden på veggen. Vær så snill!

Anonymkode: ff674...9c9

Uenig. Det er viktig å diskutere slike aktuelle ting. Det kan man fint gjøre på en saklig måte uten å være panisk.

Jeg er i risikogruppe med dårlig immunforsvar, så mulig jeg burde ha panikk, men det har jeg altså ikke. Jeg er faktisk helt rolig. Og likevel kan jeg godt diskutere temaet, og være kritisk til håndteringen fra Kinas side og stille spørsmålstegn ved om vi får vite sannheten om dette viruset. Man bør stille seg spørsmål ved akkurat det, for det er mye som tilsier at vi ikke får vite sannheten.

Et land som Kina ville bl.a. ikke ha stengt ned store deler av landet sitt, isolert mange titalls millioner mennesker, stengt fabrikker, redusert produksjonen i landet med... var det 25 %?... og truet innbyggerne med fengsel og dødsstraff (!) om de trosser forbudene om å bevege seg fritt - hvis det her bare var snakk om et virus som ikke er mer farlig enn en "mild influensa", slik en over sier.

Og her i Norge er det absolutt på sin plass å stille kritiske spørsmål ved om helsevesenet har ressurser til å håndtere et ev. stort utbrudd her i landet. Sykehusene er for små, det er mye gangpasienter året rundt - hvordan skal de da ha kapasitet til å håndtere et ev. stort utbrudd som krever at utallige pasienter må i isolasjon? Min kjennskap til helsevesenet både som fagperson og som pasient tilsier at vi ikke har kapasitet til å håndtere dette. Greit nok, man kan stoppe absolutt alt av planlagte operasjoner og utredninger, det vil frigjøre en god del senger. Og likevel, vi må fremdeles ta inn alle akutte tilfeller av sykdom, skader, fødsler osv. Og da vil det nok ikke være plass nok til å isolere mange pasienter. Så kan vi jo se på ambulansekapasiteten, er den god nok? Et sted jeg bodde tidligere var det to ambulanser på et svært stort areal. Disse ble også brukt til pasienttransport der det var nødvendig. Da var eneste beredskapen røde kors sine biler og mannskap. Helikopter kunne tilkalles i godt vær, noe som gjorde det umulig deler av året (og dette er i den sørlige halvdel av landet, ikke langt i nord). Så det er absolutt på sin plass å stille kritiske spørsmål til om vi har kapasitet til å ta imot en slik ev. epidemi. Ingen regjering vil innrømme at de ikke vet om vi har kapasitet heller, selv om de vet at vi i flere tiår har bygget nye sykehus for små (se bare på sykehuset i Østfold, Kaldnes - sykehus som har hatt gangpasienter siden dag én, og forøvrig også et sykehus uten kjøkken. Se på sykehusene i Tønsberg, Kirkenes +++++).

Anonymkode: 1b21c...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2233 døde av 1,5 milliard mennesker? Det er liksom ikke helt krise enda da. Dere drar jo ting ut av proporsjoner. 2233 døde i Oslo hadde vært krise.. Dessuten er jeg ganske sikker på at det kinesiske helsevesenet ikke er helt som det norske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

2233 døde av 1,5 milliard mennesker? Det er liksom ikke helt krise enda da. Dere drar jo ting ut av proporsjoner. 2233 døde i Oslo hadde vært krise.. Dessuten er jeg ganske sikker på at det kinesiske helsevesenet ikke er helt som det norske. 

Krisen er jo at dette bare er begynnelsen. Viruset er påvist i 30 land, det blir værre.. 

Anonymkode: 47681...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

2233 døde av 1,5 milliard mennesker? Det er liksom ikke helt krise enda da. Dere drar jo ting ut av proporsjoner. 2233 døde i Oslo hadde vært krise.. Dessuten er jeg ganske sikker på at det kinesiske helsevesenet ikke er helt som det norske. 

Ved en slik sykdomsutbrudd tror jeg det kinesiske systemet er bedre enn det norske. De har mye mindre demokrati og færre byrokrater som skal ha en egen mening. Det gjør at de kan gjøre store tiltak raskt. Hvor samsynlig er det for eksempel at vi i norge hadde klart å bygge to sykehus og stenge av byer tilsvarende raskt?

Anonymkode: 85d88...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var bedre i både prosentregning og hoderegning.

3000 døde av 1.5 milliarder...hvor mange prosent er det?

30.000 av 1.5 milliarder?

Men vi snakker vel i promiller på rapporterte dødsfall mtp folketallet 

Anonymkode: fa1af...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske jeg var bedre i både prosentregning og hoderegning.

3000 døde av 1.5 milliarder...hvor mange prosent er det?

30.000 av 1.5 milliarder?

Men vi snakker vel i promiller på rapporterte dødsfall mtp folketallet 

Anonymkode: fa1af...a98

Problemet er at det nå ser ut til at ca 3% av dem som får viruset dør. Om halve norges befolkning skulle bli smittet vil det si ca 90.000 døde.

Det eneste positive med full spredning er at det ville sette økonomien så mye tilbake at det kanskje hadde blitt enklere å nå klimamålene.

Anonymkode: 85d88...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...