Gå til innhold

Å få innvilget ufør


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Jeg tror faktisk ingen ønsker å bli ufør. Jeg har ihvertfall ikke truffet noen. Grunnen til at jeg skal søke om ufør nå er fordi jeg er så uheldig at jeg er kronisk syk. Jeg har en god utdannelse, har jobbet i en høyt ansett bransje og har hatt en god lønn. Nå sitter jeg hjemme med smerter hver dag. Jeg har mistet det sosiale ved å være ansatt et sted. Jeg får minimalt med penger inn (men er sjeleglad for at jeg bor i Norge og har noe). Jeg synes det er flaut å møte nye mennesker som uskyldig spør "Hva jobber du med da". Jeg synes det er noe herk å prioritere hva man orker hver dag. Jeg ønsker ikke å bli ufør, men sånn ble livet mitt. Det er ikke lett, og hadde jeg ikke hatt barn er det noen dager jeg tenker at dette orker jeg ikke mer. Smerten, ydmykelsen og følelsen av å stå litt på utsiden av samfunnet. 

Du kan selvsagt tenke hva du vil om meg, men jeg håper inderlig ikke du noen gang får oppleve dette. For ingen kan ønske seg dette livet.....

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt lokale NAV-kontor mener at jeg har varig nedsatt arbeidsevne, og de skal nå søke ufør for meg. Dvs jeg trenger ikke skaffe flere papirer av noe slag eller fylle ut en søknad. Er dette vanlig? Har det noe å si for utfallet at det er nav selv som anbefaler ufør?

I teorien er det sånn at alle kan søke uføretrygd akkurat når de vil. Men i praksis er det sånn at man aldri får søknaden innvilget med mindre det er NAV selv som har anbefalt det (og da har gjennomgått alle utredninger, tiltak osv som de mener man skal ha gjennomgått først). 

Jeg tror du trygt kan sende den søknaden, etter veiledning fra din saksbehandler hos NAV. Du vil nok få den innvilget.

Anonymkode: 0e53a...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan folk ønsker å bli ufør - uansett hva.

Anonymkode: 3da62...b73

Man kan ikke "velge" å bli verken ufør eller arbeidsfør. Ordet betyr vel omtrent det samme som ordet "handikappet". Altså det motsatte av funksjonsfrisk og arbeidsdyktig. Så det er vel neppe noen som går rundt og ønsker seg å få dårlig helse og nedsatt funksjonsdyktighet? Men når man først er så uheldig at man er kommet dit så kan man ønske seg uføreTRYGD. Det er en vakker skikk som Norge har innført slik at folk uten arbeidsevne slipper å sulte eller leve på familien sin.

Anonymkode: 0e53a...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I teorien er det sånn at alle kan søke uføretrygd akkurat når de vil. Men i praksis er det sånn at man aldri får søknaden innvilget med mindre det er NAV selv som har anbefalt det (og da har gjennomgått alle utredninger, tiltak osv som de mener man skal ha gjennomgått først). 

Jeg tror du trygt kan sende den søknaden, etter veiledning fra din saksbehandler hos NAV. Du vil nok få den innvilget.

Anonymkode: 0e53a...62d

Nei, sånn er det ikke lenger. Du får ikke sendt noen søknak før nav lokalt har åpnet for det. Alle som får avslag har også fått åpnet for å søke lokalt. 

Anonymkode: 4dd90...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fått snakket med noen på Nav i dag hi?

Anonymkode: c9954...af0

Ja, og de beklaget så mye. Jeg får nå aap mens søknaden blir behandlet. Hurra!

Tusen takk til alle her som kom med tips og råd. Uten dere ville jeg ikke tenkt at det var gjort en feil 😍

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og de beklaget så mye. Jeg får nå aap mens søknaden blir behandlet. Hurra!

Tusen takk til alle her som kom med tips og råd. Uten dere ville jeg ikke tenkt at det var gjort en feil 😍

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Så bra :) Tenker du er lettet nå :)

Anonymkode: c9954...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og de beklaget så mye. Jeg får nå aap mens søknaden blir behandlet. Hurra!

Tusen takk til alle her som kom med tips og råd. Uten dere ville jeg ikke tenkt at det var gjort en feil 😍

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Åh, så bra, Hi! :) Nå ble jeg ordentlig glad på dine vegne! :)

Lykke til videre!

Anonymkode: 89414...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så bra :) Tenker du er lettet nå :)

Anonymkode: c9954...af0

Tusen takk 😊 Veldig lettet, men samtidig spent på utfallet av søknaden. Koselig at du tenkte på meg 😍

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, så bra, Hi! :) Nå ble jeg ordentlig glad på dine vegne! :)

Lykke til videre!

Anonymkode: 89414...98f

Tusen hjertelig takk 😘

Hi

Anonymkode: 57ff2...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...