Gå til innhold

Å nei.. Brått blitt rammet av kvalme og bare 7 uker på vei👶🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden googlet jeg jeg «gravid uten symptomer». De siste fire dagene har kvalmen blitt kastet på meg og jeg kastet opp og kaster opp. Var på jobb i to dager, klarte vel egentlig ikke å gjøre stort. Sjefen sendte meg hjem etter en halv dag da hun så hvor dårlig jeg var.  Hver gang jeg skulle gå ble jeg så uhell, kvalm og svimmel. Jeg brukte hele dagen på å konsentrere meg på å ikke kaste opp, selv om jeg kastet opp to ganger. Jeg klarte ikke å tenke, var utenfor meg selv på en måte. Nå er jeg så stresset for de andre vaktene mine, jeg klarer jo ikke å ta vare på pasienter  som er syke, når jeg er så dårlig selv. Samtidig, «graviditet er ingen sykdom» selv om jeg føler meg jævlig syk akkurat nå. Jeg har null energi og har tilbringet hele dagen på sofaen med lukkede øyne, det føles litt bedre på kvalmen. What to do?

 

Hilsen gravud med dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver. 

Anonymkode: 2ca67...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo i den fasen du er nå det er vanlig med kvalme, ofte gir den seg rundt uke 12-16, så det er ukene før det kvalmen er ugrei.

Jeg synes det er greit å si fra tidlig om svangerskap til familie og arbeidsgiver, for det er virkelig mellom uke 6 og 12-13 man er mest pjusk, sliten, trøtt, kvalm osv. Når midtre delen kommer er gjerne formen på topp igjen.

Så ikke ha dårlig samvittighet, det du erfarer er helt vanlig. Ring legen din i morgen tidlig å få en time, det kan godt hende du trenger sykemelding noen uker. En ting er å sitte alene på et kontor når man er kvalm, men skal man gå i pleien må man være frisk selv altså.

Anonymkode: 52f02...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo i den fasen du er nå det er vanlig med kvalme, ofte gir den seg rundt uke 12-16, så det er ukene før det kvalmen er ugrei.

Jeg synes det er greit å si fra tidlig om svangerskap til familie og arbeidsgiver, for det er virkelig mellom uke 6 og 12-13 man er mest pjusk, sliten, trøtt, kvalm osv. Når midtre delen kommer er gjerne formen på topp igjen.

Så ikke ha dårlig samvittighet, det du erfarer er helt vanlig. Ring legen din i morgen tidlig å få en time, det kan godt hende du trenger sykemelding noen uker. En ting er å sitte alene på et kontor når man er kvalm, men skal man gå i pleien må man være frisk selv altså.

Anonymkode: 52f02...16d

Takk for fint svar. Jeg fortalte sjefen om graviditeten de dagene jeg var så dårlig på jobb. Hun var veldig støttende, gratulerte og ville gjerne tilrettelegge for meg. Hun kom med gode forslag jeg tror få sjefer kommer med. Jeg kunne se an formen og sende henne melding om jeg var dårlig. Jeg kunne komme senere, få tilrettelagte vakter og pasienter. Dette tror jeg blir veldig vra etterhvert, men akkurat nå som kvalmen er jævlig føles det ikke ut som om jeg kan gjøre annet enn å ligge hjemme, spy litt og lukke øynene. Orker ikke tanken på å gå fra parkeringen engang, det å gå til postkassen var mer enn nok😅.

 

hi

Anonymkode: 2ca67...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om sykemelding og legg deg på sofaen. Spis det du har lyst på så ofte som mulig, dette er ikke tidspunktet for å tenke at du skal spise sunt. Du blir mindre kvalm hvis du klarer å spise litt og det er viktig at du får i deg nok å drikke. 

Jeg måtte til slutt få kvalmestillende tabletter for å få i meg nok væske, det hjalp noe. 

Anonymkode: 3f935...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...