Gå til innhold

"Men det er like omveltende for menn som kvinner å skulle bli forelder."


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ER det det? Hvor er statistikken på det? 

Kvinner revner jo noen ganger fra A til Å, under fødselen, magen endres, puppene endres og blir melkesprengte. Bekkenet endres og kan være smertefullt i flere år etterpå. Dét i tillegg til den psykiske delen ved det å bli forelder!!!

Jeg mener bestemt at omveltningen for menn, selv om den også er stor, ER mindre enn den omveltningen kvinnen må gjennom.

Les et stykke ned på siden.

https://www.nrk.no/sorlandet/forsker_-tidlig-involvering-av-far-kan-forebygge-depresjon-og-vold-1.14801114

Anonymkode: 0db8e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så lei denne konkurransen enkelte kvinner gjør svangerskap og fødsel til. Ja jeg revnet, fikk strekkmerker og bredere hofter. Det betyr ikke at det jeg måtte føle rundt dette trumfer det mannen eventuelt måtte føle. 

Anonymkode: 0b2f9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kvinnen er det uunngåelig. En mann kan velge å stikke av. Men for en mann som er dedikert til oppgaven, er selvsagt omveltningen i livet like stor. Det handler jo om å bli forelder, få en annens liv i hendene osv, ikke om revning eller smerter. 

Anonymkode: 05b77...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du blander opplevelsen av å bli foreldre med opplevelsen av selve fødselen. Det er ikke fødselen som avgjør om det er fint, slitsomt, morsomt, skummelt å bli mamma eller pappa.

Anonymkode: 63d7a...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Tror du blander opplevelsen av å bli foreldre med opplevelsen av selve fødselen. Det er ikke fødselen som avgjør om det er fint, slitsomt, morsomt, skummelt å bli mamma eller pappa.

Anonymkode: 63d7a...1a4

Enig i dette.

Og hele poenget med artikkelen var vel at det er ønskelig å fange opp vansker hos far, for å sikre best mulige forutsetninger. 

Jeg tror også en del menn hadde hatt godt av realitetsorientering fra noen Andre om hvor slitsom småbarnsfasen kan være 

Anonymkode: 7aae6...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli forelder handler jo om å få et barn. Ikke å føde barnet. 

Selve prosessen fra barnet er i magen til det er ute er nok mer overveldende for kvinner enn for menn, _tror jeg._ 

Dette fordi det kvinnen og spiller en fysisk rolle her. (nå snakker jeg kun om den fysiske, ikke den psykiske).

Men å bli foreldre _tror jeg_ er like overveldende både fysisk og psykisk for begge foreldrene, være seg mor-far, mor og medmor, far og med-far.

Anonymkode: e1b8b...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Graviditet og fødsel er mindre enn en brøksdel av det å bli mamma eller pappa. 

Det er en påkjenning både psykisk og fysisk men ingen konkurranse. Både mammaen og pappaen vil sitte med første permien, en ny verdensborger. 

Anonymkode: 78718...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

ER det det? Hvor er statistikken på det? 

Kvinner revner jo noen ganger fra A til Å, under fødselen, magen endres, puppene endres og blir melkesprengte. Bekkenet endres og kan være smertefullt i flere år etterpå. Dét i tillegg til den psykiske delen ved det å bli forelder!!!

Jeg mener bestemt at omveltningen for menn, selv om den også er stor, ER mindre enn den omveltningen kvinnen må gjennom.

Les et stykke ned på siden.

https://www.nrk.no/sorlandet/forsker_-tidlig-involvering-av-far-kan-forebygge-depresjon-og-vold-1.14801114

Anonymkode: 0db8e...a88

Den psykologiske omveltningen er veldig stor også for menn. Men de slipper jo den fysiske i tillegg. Så samlet sett kan det ikke sammenlignes.

Men artikkelen fokuserer jo på hvordan man involverer fedrene mer, og det er bra. Det å være involvert betyr også å ansvarliggjøres. 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Graviditet og fødsel er mindre enn en brøksdel av det å bli mamma eller pappa. 

Det er en påkjenning både psykisk og fysisk men ingen konkurranse. Både mammaen og pappaen vil sitte med første permien, en ny verdensborger. 

Anonymkode: 78718...364

Å ivareta en ny verdensborger koster jo litt mer hvis man like i forveien har gjennomgått svangerskap og fødsel; og i tillegg skal prøve å amme mens sårene gror. Den «brøkdelen» kan utgjøre ganske mye. Litt avhengig av hvordan fødselen forløp. Jeg kjenner kvinner som bestemte seg for å kun få ett barn, fordi fødselen var traumatisk. Da kan man ikke si at det var kun en brøkdel av det å bli foreldre. For dem ble det enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du blander opplevelsen av å bli foreldre med opplevelsen av selve fødselen. Det er ikke fødselen som avgjør om det er fint, slitsomt, morsomt, skummelt å bli mamma eller pappa.

Anonymkode: 63d7a...1a4

Det kan det, jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det mye mer krevende å bli mamma, enn det var for mannen min å bli pappa. Jeg ble vekket hvert 90. min for amming i lange tider da eldste ble først. Tvillingene krevde også sitt ift. pumping døgnet rundt. Jeg kunne ikke melde meg ut på samme måte som faren kunne - kunne ikke være så lenge borte, rett og slett. Han gikk jo på jobben igjen to uker etter fødsel og var ikke konstant nybakt pappa med de omsorgsoppgavene som følger.

Men jeg tror barnas far hadde en enda større omveltning enn meg, på den måten at jeg var mer klar og hadde forberedt meg mer følelsesmessig og mentalt. 
 

Anonymkode: 7359e...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pashla skrev:

Å ivareta en ny verdensborger koster jo litt mer hvis man like i forveien har gjennomgått svangerskap og fødsel; og i tillegg skal prøve å amme mens sårene gror. Den «brøkdelen» kan utgjøre ganske mye. Litt avhengig av hvordan fødselen forløp. Jeg kjenner kvinner som bestemte seg for å kun få ett barn, fordi fødselen var traumatisk. Da kan man ikke si at det var kun en brøkdel av det å bli foreldre. For dem ble det enormt.

Hva hver enkelt føler styres ikke av å ha født eller ikke. Og den ene har ikke rett på å føle mer enn den andre. 
 

Anonymkode: 0b2f9...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen spiller en rolle i dette, ja. For ikke å snakke om den hormonelle rollen. Barselstårer er ikke noe som menn lider særlig av.

Anonymkode: f0965...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva hver enkelt føler styres ikke av å ha født eller ikke. Og den ene har ikke rett på å føle mer enn den andre. 
 

Anonymkode: 0b2f9...e2a

Vet ikke helt hvor «rett på å føle mer» kom inn, men jeg tror vel neppe det kan være noen tvil om hvilken belastning som er størst, helt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For min del var det mye mer krevende å bli mamma, enn det var for mannen min å bli pappa. Jeg ble vekket hvert 90. min for amming i lange tider da eldste ble først. Tvillingene krevde også sitt ift. pumping døgnet rundt. Jeg kunne ikke melde meg ut på samme måte som faren kunne - kunne ikke være så lenge borte, rett og slett. Han gikk jo på jobben igjen to uker etter fødsel og var ikke konstant nybakt pappa med de omsorgsoppgavene som følger.

Men jeg tror barnas far hadde en enda større omveltning enn meg, på den måten at jeg var mer klar og hadde forberedt meg mer følelsesmessig og mentalt. 
 

Anonymkode: 7359e...542

De ni månedene gjør noe med tankeapparatet, ja. Mødrene er ikke overrumplet av hele situasjonen, som enkelte fedre kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...