Gå til innhold

Hvordan er det å ha perfekt kropp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er vel opplest og vedtatt at den største skammen du i dagens samfunn kan ha, er å være veldig overvektig. Lite her i verden kan overgå den skamfølelsen og dermed den psykiske påkjenningen det er for den det gjelder. Derfor er det temmelig tøysete å komme med floskler om å "sette ting i perspektiv" når det gjelder dette. Ut i fra et "skamperspektiv" er altså fedme det absolutt verste du kan oppleve i dagens samfunn! Alt annet kan vi nå (heldigvis) både snakke om og langt på vei få forståelse for. Bare ikke fedme!

Anonymkode: e925d...e4d

At fedme kan være forbundet med stigmatisering og skam er det liten tvil om, men det er ikke "opplest og vedtatt" at det er den største skammen du kan ha i dagens samfunn, nei. Du har rimelig dårlig fantasi dersom du mener at det er lite i denne verden som kan overgå den skamfølelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel opplest og vedtatt at den største skammen du i dagens samfunn kan ha, er å være veldig overvektig. Lite her i verden kan overgå den skamfølelsen og dermed den psykiske påkjenningen det er for den det gjelder. Derfor er det temmelig tøysete å komme med floskler om å "sette ting i perspektiv" når det gjelder dette. Ut i fra et "skamperspektiv" er altså fedme det absolutt verste du kan oppleve i dagens samfunn! Alt annet kan vi nå (heldigvis) både snakke om og langt på vei få forståelse for. Bare ikke fedme!

Anonymkode: e925d...e4d

Og ved å skrive dette bidreg du til oppretthalde denne skamma. Eg har ærleg talt ikkje fått med meg at det å vere tjukk er det du må skamme deg aller mest over. I mi uvitenhet har eg sprada i bikinien min, og til og med ete softis på open gate. Men det skal eg slutte med og byrje å skamme meg istaden, sidan du nettopp har fortalt meg at eg må skamme meg meir enn pedofile, meir enn skattesnyltarar, voldtektsmenn  og konemishandlarar. 

Forstår godt at dette ikkje var intensjonen med det du skriv. Men det er konsekvensen. All skam blir påført. Og ein påfører òg skam ved å snakke om kor mykje andre meiner ein bør skamme seg, sjølv om ein sjølv sit høgt på sin pidestall og hevdar at det er dei, ikkje eg altså, som seier dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel opplest og vedtatt at den største skammen du i dagens samfunn kan ha, er å være veldig overvektig. Lite her i verden kan overgå den skamfølelsen og dermed den psykiske påkjenningen det er for den det gjelder. Derfor er det temmelig tøysete å komme med floskler om å "sette ting i perspektiv" når det gjelder dette. Ut i fra et "skamperspektiv" er altså fedme det absolutt verste du kan oppleve i dagens samfunn! Alt annet kan vi nå (heldigvis) både snakke om og langt på vei få forståelse for. Bare ikke fedme!

Anonymkode: e925d...e4d

Absolutt uenig. Skamfølelsen over å bli mishandlet hjemme som barn og føle alt er din skyld er verre en fedme. Det å dekke over for fattigdom er verre en fedme,  å bevist skade seg selv til ben knekker kun for å ha gyldig grunn for å ikke delta på skidagen med skolen fordi man mangler alt fra klær til utstyr til termos og pølser (eller mat generelt), er faktisk verre. Ja, jeg har perfekt kropp, men er oppvokst med alt det jeg nevnte, og ville byttet ut kroppen med en trygg barndom. Skamfølelsen man føler som ungdom og ung voksen med null tilhørighet, ingen familieforhold, traumer, utrygg tilknytning og ensomhet vil jeg tro kan sidestilles med skamfølelsen over overvekt. Jeg, med min perfekte kropp, setter gjerne ting i perspektiv og gjorde det tidligere i tråden. 

Anonymkode: 73f22...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt uenig. Skamfølelsen over å bli mishandlet hjemme som barn og føle alt er din skyld er verre en fedme. Det å dekke over for fattigdom er verre en fedme,  å bevist skade seg selv til ben knekker kun for å ha gyldig grunn for å ikke delta på skidagen med skolen fordi man mangler alt fra klær til utstyr til termos og pølser (eller mat generelt), er faktisk verre. Ja, jeg har perfekt kropp, men er oppvokst med alt det jeg nevnte, og ville byttet ut kroppen med en trygg barndom. Skamfølelsen man føler som ungdom og ung voksen med null tilhørighet, ingen familieforhold, traumer, utrygg tilknytning og ensomhet vil jeg tro kan sidestilles med skamfølelsen over overvekt. Jeg, med min perfekte kropp, setter gjerne ting i perspektiv og gjorde det tidligere i tråden. 

Anonymkode: 73f22...6c5

MEN - det å fortelle om DINE vonde opplevelser vil vel omtrent ALLTID føre til sympati, forståelse, bekreftelse på at du har hatt noen grusomme opplevelser, og hvor DU som person blir anerkjent og verdsatt! 

Som feit vil jeg aldri få oppleve den form for sympati og støtte, fordi dette er noe jeg per definisjon har påført meg selv, og dermed liten forståelse fra samfunnet.

Forstår du ikke forskjellen??

Anonymkode: e925d...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Syngensang skrev:

Og ved å skrive dette bidreg du til oppretthalde denne skamma. Eg har ærleg talt ikkje fått med meg at det å vere tjukk er det du må skamme deg aller mest over. I mi uvitenhet har eg sprada i bikinien min, og til og med ete softis på open gate. Men det skal eg slutte med og byrje å skamme meg istaden, sidan du nettopp har fortalt meg at eg må skamme meg meir enn pedofile, meir enn skattesnyltarar, voldtektsmenn  og konemishandlarar. 

Forstår godt at dette ikkje var intensjonen med det du skriv. Men det er konsekvensen. All skam blir påført. Og ein påfører òg skam ved å snakke om kor mykje andre meiner ein bør skamme seg, sjølv om ein sjølv sit høgt på sin pidestall og hevdar at det er dei, ikkje eg altså, som seier dette. 

Jeg må jo bare ta av meg hatten for deg, om det du forteller er sant! Flott! Likevel tror jeg de aller, aller fleste som har reell fedmeproblematikk heller kjenner på skammen jeg snakker om. Dessverre. 

Og bare for å ha det sagt: jeg snakker ikke om de med 20 kg for mye, men om de som er mye, mye større, f eks som jeg selv var, 130 kg fordelt på 163 cm....

Anonymkode: e925d...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har skammet meg over overvekten min så lenge jeg kan huske. Følt meg ekkel og merket at folk stirret på meg med avsky og noen klarte å kommentere også. Jeg følte folk tenkte at hun der må jo være dum, som ikke har viljestyrke nok til å kontrollere matinntaket. 
 

For fem år siden reiste jeg til en klinikk i utlandet og kjøpte en slankeoperasjon, og betalte meg til en slank kropp. Det har jeg fått nå. Og jeg føler meg mye bedre med normal vekt og bmi på 21 Har fortsatt komplekser og føler meg dum og som en bedrager og like ulykkelig og deprimert er jeg. 

Men jeg er lykkelig for at ingen ser med stygt blikk på meg lenger. Ingen titter i handlekurven min i butikken og sender et foraktelig blikk. Jeg kan aldri gå i bikini og shorts for kroppen er bare skrukk i skrukk og jeg ser helt grusom ut. Men med klær ser jeg grei ut. Og folk blir sjokkert hvis jeg forteller at jeg er operert. Jeg ser liksom ikke ut som den typen, og de kunne aldri sett for seg at jeg var fet. 
 

Alikevel har jeg like negativt syn på meg selv som da jeg var stor. Og det forsvinner nok aldri. 

Anonymkode: 1f739...a1b

Vet du, det kan det gjøre :)

Jeg var full av komplekser, følte meg elendig, ingenting var riktig med kroppen. Hadde også en periode jeg var overvektig.

Jeg begynte å jobbe med selvtilliten og selvbildet mitt. Første var å bearbeide ting fra min fortid som jeg trengte å legge bak meg. Samtidig begynte jeg å utfordre meg selv. Trene, forsøke ting jeg ikke trodde jeg ville mestre - alt fra hobbyer til trening til skolegang. Jeg hadde angst mot å gjøre en helt spesifikk ting, derfor tvang jeg meg selv til å søke de som hadde kompetanse nok til å lære meg å gjøre det på en kontrollert måte (en fysisk ting, to traumer fra jeg var liten med akkurat det). Sa det som det var, jeg er vettaskremt, jeg tror ikke jeg noengang kan gjennomføre dette, men jeg VIL at du pusher meg, at du forklarer, viser, lokker, hva som helst, bare jeg i det minste kommer ett steg nærmere å kunne gjennomføre dette én enkelt gang.

Slet maks med å stå og snakke foran folk - da måtte jeg utfordre meg selv også på det.

Det var ikke gjort fort, men sakte, men sikkert, skjedde det en endring i meg.

Nå er kroppen begynt å forfalle pga. sykdom. Jeg kunne ramset opp masse galt med kroppen min, også ting som er synlig for andre, i så stor grad at noen her nok ville kommet med en eller annen "æsj"-kommentar. Men vet du, det er ikke viktig lenger. For jeg har det godt med meg selv, jeg har bygget opp min egen tro om min egen verdi.

Og det kan du også gjøre! :) Du må finne din vei, men du kan komme dit at du også føler deg vel med den kroppen du har. Og det er virkelig verdt den jobben og det ubehaget det kan medføre å jobbe seg gjennom det.

Du har allerede vist at du er i stand til å skape endring i livet ditt - bruk den kraften din, for den er sterk!

Anonymkode: 93cc3...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutes ago, Anonym bruker said:

MEN - det å fortelle om DINE vonde opplevelser vil vel omtrent ALLTID føre til sympati, forståelse, bekreftelse på at du har hatt noen grusomme opplevelser, og hvor DU som person blir anerkjent og verdsatt! 

Som feit vil jeg aldri få oppleve den form for sympati og støtte, fordi dette er noe jeg per definisjon har påført meg selv, og dermed liten forståelse fra samfunnet.

Forstår du ikke forskjellen??

Anonymkode: e925d...e4d

Tror du det er normalt å gå rundt og snakke om slike ting egentlig? De fleste søker sympati og støtte hos sine nærmeste. Dersom dine nærmeste ikke kan gi deg sympati og støtte fordi du sliter med alvorlig overvekt, er det på tide å bytte dem ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en perfekt kropp og syntes det er topp!

Den holder meg frisk, har huset to fine barn. Har gitt dem mat og den er god for dem å kose på. 
Jeg trives i den fordi den gjør nytta si! Jeg er så heldig at jeg har to fungerende bein, to armer jeg kan bevege og et hode som sitter nogenlunde der det skal. To øyne å se med (delhvis) og to ører å høre med (bortsett fra når munnen gjør sin del av jobben 😂)

Jeg hadde maaange komplekser da jeg bar yngre. Men i dag så ser jeg på den og tenker på hvor heldig jeg er som har en kropp som fungerer! :) Heia kroppene våre :) 

Anonymkode: c81af...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

MEN - det å fortelle om DINE vonde opplevelser vil vel omtrent ALLTID føre til sympati, forståelse, bekreftelse på at du har hatt noen grusomme opplevelser, og hvor DU som person blir anerkjent og verdsatt! 

Som feit vil jeg aldri få oppleve den form for sympati og støtte, fordi dette er noe jeg per definisjon har påført meg selv, og dermed liten forståelse fra samfunnet.

Forstår du ikke forskjellen??

Anonymkode: e925d...e4d

Jeg håper du nesten tuller nå. Nei, det fikk jeg selvfølgelig ikke. Vi snakket om skam, gjorde vi ikke? Hvordan skal et barn som er så full av skam, finne mot til å snakke, spesielt når man ikke har noen å snakke med? Det man gjør er å dekke over alt som er skambelagt. Jeg brakk min egen arm for å dekke over! Ja, jeg fikk hjelp da jeg søkte det i forbindelse med fødselen til min førstefødte. Alt fram til det har jeg bearbeidet selv. Jeg vil ikke sammenligne smerter, man har ulik opplevelse av ting. Og det er greit. Jeg ville bare si meg totalt uenig i påstanden din om at fedme er det absolutt verste et menneske kan oppleve i dagens samfunn. 

Anonymkode: 73f22...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en perfekt kropp, og det trenger jeg ikke heller. 
 

Jeg har ingen alvorlige skader, sykdommer eller fysiske utfordringer. Hadde jeg hatt en alvorlig lidelse ville jeg spydd av denne tråden. Moren min ble knapt 40. Hun ville elsket å ha en levende kropp - uansett om den var perfekt eller bare sånn ca. normal. 

Anonymkode: 772ae...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Vi er flere som føler vi har en perfekt kropp. Hvorfor er det opplest og vedtatt at alle kvinner skal ha lav selvtillit?

Anonymkode: a4875...246

Helt riktig🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det mange som er fornøyd med egen kropp. Tenk bare på alle de som sprader rundt i bikini på TV og andre media. Mange der har perfekte kropper, og syns det selv også. Dessverre er ikke jeg der, men alderen har lært meg å gi faen! Og etter en tur på stranda eller bassenget, registrerer jeg at flere er overvektige nå enn da jeg var ung. Det er jo selvsagt ikke bra, MEN det må definitivt være enklere å være overvektig nå når det er flere lignende kropper, enn da jeg var ung og det var kun jeg som var et fleskeberg!

Anonymkode: e925d...e4d

De jeg ser sprade i bikini på tv har langt fra perfekte kropper. Kropper som er operert til det bisarre og absurde er ikke perfekte. En perfekt kropp er sterk og frisk mer en oppblåst og oransje...

Anonymkode: 1cf2f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en perfekt kropp og syntes det er topp!

Den holder meg frisk, har huset to fine barn. Har gitt dem mat og den er god for dem å kose på. 
Jeg trives i den fordi den gjør nytta si! Jeg er så heldig at jeg har to fungerende bein, to armer jeg kan bevege og et hode som sitter nogenlunde der det skal. To øyne å se med (delhvis) og to ører å høre med (bortsett fra når munnen gjør sin del av jobben 😂)

Anonymkode: c81af...17d

Så fint skrevet! Vi må sette pris på at vi er friske:) 

 

meg selv liker kroppen min, bortsett fra det faktum at etter 2,5år ennå ikke har blitt gravid ... 

Anonymkode: 6bfc7...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så fint skrevet! Vi må sette pris på at vi er friske:) 

 

meg selv liker kroppen min, bortsett fra det faktum at etter 2,5år ennå ikke har blitt gravid ... 

Anonymkode: 6bfc7...6fe

Klem til deg ❤️ Jeg vet det er en fattig trøst (jeg og fikk høre dette) men:

Det er liksom i øyeblikket man «gir opp» at det klaffer. Vi holdt på i noen år vi og, og jeg mistet troa. Men så - ut av det blå - så satt’n 😍 

I mellomtiden må vi leve livet, og da er det godt å ha en frisk kropp :) 

Sender deg mange ønsketanker og håper det snart er deres tur ❤️

Anonymkode: c81af...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var misfornøyd med mye på kroppen min da jeg var i 20 årene, nå som jeg er 40 er jeg superfornøyd😊 

Anonymkode: 235d3...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må jo bare ta av meg hatten for deg, om det du forteller er sant! Flott! Likevel tror jeg de aller, aller fleste som har reell fedmeproblematikk heller kjenner på skammen jeg snakker om. Dessverre. 

Og bare for å ha det sagt: jeg snakker ikke om de med 20 kg for mye, men om de som er mye, mye større, f eks som jeg selv var, 130 kg fordelt på 163 cm....

Anonymkode: e925d...e4d

Det gjer dei sikkert. Poenget mitt var at du forsterkar skamma ved å påstå at alle syns at det å vere overvektig er det aller mest skammelege som finst. Det er ikkje sant, sjølv om mange overvektige føler på skam så er ikkje det det same som at alle normalvektige syns dei skal skamme seg. Det gjer dei ikkje, men når du påstår det legg du stein til byrden for dei det gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Få se denne perfekte kroppen din da. 

Anonymkode: 70084...fe2

Google Kate Upton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2020 den 15.22, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du nesten tuller nå. Nei, det fikk jeg selvfølgelig ikke. Vi snakket om skam, gjorde vi ikke? Hvordan skal et barn som er så full av skam, finne mot til å snakke, spesielt når man ikke har noen å snakke med? Det man gjør er å dekke over alt som er skambelagt. Jeg brakk min egen arm for å dekke over! Ja, jeg fikk hjelp da jeg søkte det i forbindelse med fødselen til min førstefødte. Alt fram til det har jeg bearbeidet selv. Jeg vil ikke sammenligne smerter, man har ulik opplevelse av ting. Og det er greit. Jeg ville bare si meg totalt uenig i påstanden din om at fedme er det absolutt verste et menneske kan oppleve i dagens samfunn. 

Anonymkode: 73f22...6c5

Du vil ikke sammenligne, men du gjør det likevel og påstår at du har hatt det såå mye verre?

Jeg tror nok at enkelte med fedme har opplevd like mye skam som deg! Og fått beskjed om å føle skam også, ikke minst. Har du?

Anonymkode: da2f5...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Elizabeth89 skrev:

Google Kate Upton. 

Hun hadde «helt grei» kropp. Veldig kjedelige former. Ikke stygg på noen måte, men ikke noe blikkfang heller. 

Anonymkode: bdc41...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde «helt grei» kropp. Veldig kjedelige former. Ikke stygg på noen måte, men ikke noe blikkfang heller. 

Anonymkode: bdc41...18d

Kan du bli mer åpenbart misunnelig? 🙄

Det er jo bra at folk liker seg selv! Det må vi jo heie frem.

Anonymkode: 943d8...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde «helt grei» kropp. Veldig kjedelige former. Ikke stygg på noen måte, men ikke noe blikkfang heller. 

Anonymkode: bdc41...18d

Du har misforstått hele tråden!!!

Dette handler om kvinner som selv føler de har en perfekt kropp. Hva utenforstående måtte mene er totalt uinteressant. 
Jeg mener kroppen min er perfekt. Du hadde sikker ikke ment det, men det har jeg ingen interesse av å vite. 
 

Tråden handler ikke om hvilke kropper du synes er perfekte. 

Anonymkode: a4875...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du bli mer åpenbart misunnelig? 🙄

Det er jo bra at folk liker seg selv! Det må vi jo heie frem.

Anonymkode: 943d8...2c7

Ikke meg du svarer, men er det helt umulig å være uenig uten å være misunnelig altså? Man har jo forskjellige preferanser

Anonymkode: 1ce01...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil ikke sammenligne, men du gjør det likevel og påstår at du har hatt det såå mye verre?

Jeg tror nok at enkelte med fedme har opplevd like mye skam som deg! Og fått beskjed om å føle skam også, ikke minst. Har du?

Anonymkode: da2f5...ffd

Jeg skrev: Skamfølelsen man føler som ungdom og ung voksen med null tilhørighet, ingen familieforhold, traumer, utrygg tilknytning og ensomhet vil jeg tro kan sidestilles med skamfølelsen over overvekt.  

Jeg har absolutt fått beskjed om å føle skam. Flere ganger. Hvorfor konkurrerer du i skamfølelse? Jeg er bare veldig uenig meg deg i at fedme er det absolutt verste man kan bli utsatt for i dagens samfunn, slik du skrev. Er det lov, eller sitter du på fasit og den eneste sannheten? 

Anonymkode: 73f22...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun hadde «helt grei» kropp. Veldig kjedelige former. Ikke stygg på noen måte, men ikke noe blikkfang heller. 

Anonymkode: bdc41...18d

Rart hun er en av verdens mest kjente modeller da, med bare en grei kropp og uten blikkfang.

Du er misunnelig så det holder. 

Anonymkode: 62b5c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...