Gå til innhold

Er svigerfar i ferd med å bli dement?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigerfar er sprek og frisk til å være 82, men nå i det siste er det en del ting vi har begynt å stusse på.Vi bor på andre kanten av landet for han, så vi ser han ikke så ofte, men vi snakkes ukentlig pr. tlf. Han har alltid vært en observant mann, og har alltid noen historier å fortelle om det han har opplevd i uka som gikk.De siste månedene har vi lagt merke til at han ikke har noen nye historier på lager.Han forteller de samme om og om igjen. det ligner ikke han. Det kan også virke som han begynner å gå litt surr i dager, men han tar seg i det og retter opp. Det er egentlig ikke noe veldig konkret jeg kan sette fingeren på, det er vel mer mange små detaljer, som har fått oss til å bli litt bekymra.Vi får ikke reist til han før til påske, og det er ingen jeg kan ringe som kan dra innom til han. Hva er de vanligste tidlige tegnene på demens?

Anonymkode: 3124e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er de første tegnene på tidlig demens.Jeg hadde ordnet en legetime for å utelukke andre ting,slik som vitaminmangel, infeksjoner,dårlig mat/drikkeinntak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at de forteller de samme historiene igjen og igjen, svigerfar hat gjort det i mange år 

Vi har flere ganger lurt på om han er i ferd med å bli dement, men han tester bra hos legen, ingen tegn til demens der 

Legen sier eldre mennesker kan bli surrete rett og slett fordi de "kjeder seg" og ikke bruker hjernen lenger også. 

Anonymkode: f4d5b...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er veldig vanlig at de forteller de samme historiene igjen og igjen, svigerfar hat gjort det i mange år 

Vi har flere ganger lurt på om han er i ferd med å bli dement, men han tester bra hos legen, ingen tegn til demens der 

Legen sier eldre mennesker kan bli surrete rett og slett fordi de "kjeder seg" og ikke bruker hjernen lenger også. 

Anonymkode: f4d5b...0bb

Mamma gjør og det, snakker om det samme om ogjen og om igjen. Det er ganske vanlig ettersom de blir eldre.

Anonymkode: fa3cd...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den første kommentaren. Han trenger en legetime. Det å virke forvirret og glemsk kan feks også være symptom på en Urinveisinfeksjon Hos eldre. Det Kan også være vitaminmangel, dårlig væske ellet matinntak osv fordi eldre glemmer å spise/drikke. Dette er veldig vanlige ting når man blir eldre og spessielt når man bor alene.. trenger ikke nødvendigvis å være demens, kan være så mye annet også. 

Anonymkode: 65e31...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.Vi har prøvd å foreslå legetime, men han feiler ingenting, sier han. Skal få mannen til p pushe litt hardere på når vi er der i påska. Kjenner at jeg har litt dprlig magefølelse for dette. 

Anonymkode: 3124e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han ingen rundt seg? Ingen som besøker han?

Da hadde jeg ringt kommunen og sjekket hvilket tilbud de har til han. 

Anonymkode: f1c05...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han ikke kjenner noe ubehag eller smerte betyr ikke at han ikke «feiler» noenting. Jeg jobber selv i hjemmesykepleien og ser ofte eldre som blir mer forvirret, glemsk og tullete. Som regel er det Urinveisinfeksjon som er årsaken, eller for lite mat og væskeinntak. Ikke har de selv merket noe eller tenkt over det.

hvis han er alene og ikke har noen som drar innom og kan besøke han og se til han i ny og ne så ville jeg tatt kontakt med legen hans, eventuelt kommunen og spurt om muligheter for tilsyn fra feks hjemmesykepleie Minst en gang til dagen. Det høres veldig bekymringsverdig ut at han har slike symptomer og uten at han har noen form for tilsyn. Det kan faktisk være direkte farlig også. 

Anonymkode: 65e31...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om han blir såpass glemsk at han glemmer å slå av komfyren? Eller har mat forlenge i ovn/mikrobølgeovn. Hva om han faller og slår seg hjemme, uten telefonen tilgjengelig og uten at han klarer å reise seg opp selv. Hva om han glemmer å spise og drikke på flere dager? 
 

nå er jeg veldig drøy, og kanskje ikke det du nødvendigvis vil høre men det kan faktisk være en realitet. Eldre som begynner å glemme og blir forvirret bør ha tilsyn minst en, helst to ganger til dagen pga slike ting som dette. Kontakt kommunen! Det er bra at du bekymrer deg for dette, nå er det bare viktig at du også får gjort noe med det :) 

Anonymkode: 65e31...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva om han blir såpass glemsk at han glemmer å slå av komfyren? Eller har mat forlenge i ovn/mikrobølgeovn. Hva om han faller og slår seg hjemme, uten telefonen tilgjengelig og uten at han klarer å reise seg opp selv. Hva om han glemmer å spise og drikke på flere dager? 
 

nå er jeg veldig drøy, og kanskje ikke det du nødvendigvis vil høre men det kan faktisk være en realitet. Eldre som begynner å glemme og blir forvirret bør ha tilsyn minst en, helst to ganger til dagen pga slike ting som dette. Kontakt kommunen! Det er bra at du bekymrer deg for dette, nå er det bare viktig at du også får gjort noe med det :) 

Anonymkode: 65e31...3a8

Det hjelper ikke med tilsyn en gang om dagen for brannfare eller fallfare! Hva om han setter på komfyren og faller i det øyeblikket tilsyn er over? Det må komfyralarm til, og trygghetsalarm i første omgang. Og kanskje en støttekontakt eller dagsenter-tilbud. Og hjemmesykepleien til medisiner.

Anonymkode: fe32c...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville oppfordra han til å ta en legetime mens dere er der i påska, sønnen kan da følge han. Sønnen kan evt. Ringe og snakke med legen på forhånd slik st han/hun er informert om deres bekymring. Bare bestill en time på forhånd og evt. avbestill dersom han nekter å være med.

Legen kan utføre noen enkle tester der og da, fks. klokketest (mange faller igjennom der). 

Eller kan jeg nevne at symptomer på depresjon og tidlige tegn på demens ofte kan være like og forveksles.

Lykke til!

Anonymkode: d3d6a...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som krisemaksimerte... ikke bare forteller han de samme historiene på nytt, han er jammen blitt dårlig til beins og står i fare for å ramle også. 🙄

Anonymkode: 7ce1b...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er overhengende fare for at han ramler med det første. Han er sprekere enn meg. Går flere mil på ski om det er skiføre og sykler lange turer når det er bart. Han trener også styrke en gang i uken. Han har to kamerater som han treffer to,tre ganger i uken og da spiser de gjerne middag på eldresenteret eller tar seg en øl og ser fotball. Det er dessverre ingen familie i nærheten som kan se til hn.Takk for alle gode råd- Vi skal se hvordan han er når vi kommer dit og ts det derfra.  

Anonymkode: 3124e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...