Gå til innhold

Idrett for barn. Bår skal man begrense det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tåler ikke ungenes aktiviteter? Hva trodde du egt om å ha barn? Makan.

Anonymkode: 873a7...16a

Ta å rull inn. 

Anonymkode: f5b3e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men barnet kommer ikke til å takke om mamma til slutt møter veggen og går ned for alvor.

 

Anonymkode: 1283e...3e8

Man går da ikke på veggen av å kjøre og hente på trening hver dag. Om man er utslitt så er det ande ting som sliter deg ut enn de bilturene altså. 

 

Anonymkode: 8d3c4...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hør på intervjuene med allverdens idrettsfolk, de takker foreldrene for at de har stilt opp.... 

Man blir ikke god om man kanskje kommer på trening to ganger i uken, om mamma orker. 

Om barna vil dette, og siden ene barnet ditt går på elitetrening regner jeg med de vil det, er det ikke greit å si at du får ikke lov for mamma blir sliten. 

En periode av livet koster det energi å følge opp barna, men det gjør man bare.

Anonymkode: 8d3c4...95a

NFF sier at for å bli god, så har det ikke noe å si hvor ofte man trener eller hvor gammel man var da man begynte. Det har noe å si hvor interessert man er, hvor mye man fjør på fritiden og hvilket anlegg man har for idretten. 
Jeg kommer på alle kamper jeg kan, sørger for at de kommer seg på trening, passer på at de spiser rett etter trening (lærte dette av elitetrenere) og jeg har dugnad på hver eneste hjemmekamp og dugnad utenom også. 
Jeg må lage middag i smutthullene, og vi spiser nesten aldri sammen
 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da virkelig helt normalt, det får du kjapt med kun ett barn.

Anonymkode: 873a7...16a

Det burde VIRKELIG IKKE være normalt for 8-åringer overhodet. Det er fullstendig idioti og en garantert oppskrift på hvordan få barn til å gå lei og droppe ut av idretten tidlig. 

Anonymkode: f5b3e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man går da ikke på veggen av å kjøre og hente på trening hver dag. Om man er utslitt så er det ande ting som sliter deg ut enn de bilturene altså. 

 

Anonymkode: 8d3c4...95a

Nå tar jeg et gjett her, men mitt gjett er at du ikke er alenemor. I den rollen har man aldri fri. Og alt ligger på deg og kun deg. Alltid. Over tid kan det slite en fullstendig ut. Da hjelper det ikke at man har "ut-av-huset-plikter" slik som dette hver dag. Det kommer på toppen av alt det andre man også er alene om. Skole, hjem, sosiale forpliktelser osv. Det er ikke sunt i lengden. 

Nei, det er ikke synd på alenemødrene, men det er et faktum at man ikke kan gi barna 100% samme oppvekst når man er en som hvis man var to.

Anonymkode: 1283e...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale alle i denne tråden å høre på Podcasten Pappatrenere. Mye nyttig info til både trenere og foreldre der om barneidrett, med mange forskjellige temaer. 
 

og HI: det kjøret som spesielt din 8-åring holder på med høres ikke sunt ut. Når får han/hun tid til å være med venner, gjøre lekser eller bare være barn? 

Anonymkode: f5b3e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil anbefale alle i denne tråden å høre på Podcasten Pappatrenere. Mye nyttig info til både trenere og foreldre der om barneidrett, med mange forskjellige temaer. 
 

og HI: det kjøret som spesielt din 8-åring holder på med høres ikke sunt ut. Når får han/hun tid til å være med venner, gjøre lekser eller bare være barn? 

Anonymkode: f5b3e...3b0

Gjør lekser før jeg kommer hjem, og er med venner på treningene

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på hvor mye trening det er for 8-åringen. Om jeg var deg ville jeg kontaktet forbundet og hørt om retningslinjene for trening av så unge barn.

Kanskje samkjøring kan organiseres på en måte slik at det blir mindre? Kanskje det er mulig å kjøre mer enkelte uker, men da lite eller ingenting andre uker? Snakk med de andre foreldrene og se om det finnes måter å gjøre dette på som kan hjelpe.

Så mye som 8-åringen trener tenker jeg at kostholdet er helt avgjørende for at han/hun ikke skal pådra seg unødvendige skader. Greier dere å følge opp det godt nok med mat før/etter trening når det er så lite tid hjemme?

 

Anonymkode: 2a9be...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elitetrening for 8 åring ? 4 treninger ? Han kommer til å få belastingsskader . Hold dere til aldersbestemt lag for begge guttene. Høres helt vilt ut. 2 trenger pluss kamp er mer enn nok i alderen der. 8 åringer vet du ikke om blir dritgod enda eller. Slapp av 

Anonymkode: b0ab0...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerer også på hvor mye trening det er for 8-åringen. Om jeg var deg ville jeg kontaktet forbundet og hørt om retningslinjene for trening av så unge barn.

Kanskje samkjøring kan organiseres på en måte slik at det blir mindre? Kanskje det er mulig å kjøre mer enkelte uker, men da lite eller ingenting andre uker? Snakk med de andre foreldrene og se om det finnes måter å gjøre dette på som kan hjelpe.

Så mye som 8-åringen trener tenker jeg at kostholdet er helt avgjørende for at han/hun ikke skal pådra seg unødvendige skader. Greier dere å følge opp det godt nok med mat før/etter trening når det er så lite tid hjemme?

 

Anonymkode: 2a9be...7a4

Samkjøring er litt vanskelig. Stedet de trener er mellom oss og de andre. Altså vi kjører til stedet fra den ande siden. Et barn som bor i nærheten her som eldste kan sitte på med, men da bare en vei fordi de har andre treninger før/etter. 
 

Kostholdet til begge er ivaretatt. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elitetrening for 8 åring ? 4 treninger ? Han kommer til å få belastingsskader . Hold dere til aldersbestemt lag for begge guttene. Høres helt vilt ut. 2 trenger pluss kamp er mer enn nok i alderen der. 8 åringer vet du ikke om blir dritgod enda eller. Slapp av 

Anonymkode: b0ab0...002

Her starter de elitetreninger fra det året de er 8. Da tar de ut de barna som har mest interesse og viser mest disiplin. Det er bare 3 fra laget som er med. Fra de er 12 år blir de tatt ut til elitelagets a-lag for sin alder. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal man nå toppen så må man trene, trene, trene, trene, trene, trene, trene, trene og trene......

Anonymkode: 62a42...d47

Og skal man overleve må man slappe av litt også. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det! Vi får aldri ro til å være familie. 

Jeg kan fortelle hvordan ukene er. Ta med at jeg jobber 8-16 hver dag, 50 min reisevei hjemmefra til jobb. Ta også med at treningsstedene gjør det vanskelig med samkjøring for et av barna. Leggetid for barna er 29.00 og 20.30 (dette krasjer to dager)
 

Mandag: 

17-18: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

18-19.30: trening for 10-åringen- samkjøring til trening, jeg må hente

Tirsdag: 

17.30-19.30: trening for 8-åringen- ingen mulighet for samkjøring

Onsdag: 

17.30-19.00 trening for 8-åringen- mulig med samkjøring hjem

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Torsdag:

19.00-20.30: trening for 10-åringen- mulig med samkjøring hjem

Fredag: 

17.30-18.30: trening for 8-åringen. Denne pleier jeg å takke nei til for å ha en kveld, så denne er ikke medregnet i hans treningsprogram. 
 

Lørdag: 

ofte kamper fra 09.00-13/14

Søndag:

11-13.30: elitetrening for 8-åringen

ofte kamper 9-13/14 pluss reisevei- disse pleier jeg å få ordnet samkjøring til

sommerhalvåret blir det kamper på torsdager for 8-åringen pluss eventuelle ekstrakamper med de som er et og to år eldre. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Elite-trening for åtteåringen faktisk...

På et lite sted  Ambisiøst på landet tydeligvis. 
Kutt ut halvparten for begge. Alt for mye når alt er bare i en idrett når de er så små. Vurder heller å la de begynne på noe annet i tillegg, for å bli mer allsidig. Om ikke trenerne er kompetent kommer de til å bli skadet om de trener så mye ensidig i så ung alder. Men kan hende trenerne leker seg gjennom idretten på en allsidig måte. 

Anonymkode: 0a80d...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars 8 åring. Er dette fotball? Kutt ut elitetrening samt kamper for eldre lag. En 8 åring skal kose seg på idretten, ikke ha hardkjør. Dette høres ut som galskap.

 

har aldri hørt om elitetreninger for småbarn. 

Anonymkode: d6a73...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars 8 åring. Er dette fotball? Kutt ut elitetrening samt kamper for eldre lag. En 8 åring skal kose seg på idretten, ikke ha hardkjør. Dette høres ut som galskap.

 

har aldri hørt om elitetreninger for småbarn. 

Anonymkode: d6a73...84c

Er fotball for 8-åringen ja. Barnet stortrives og blir alltid spurt om det orker å spille med eldre lag. Sier aldri nei, men blir skuffet hvis jeg sier nei. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man kan fint sette begrensninger på en aktivitet per barn, når aktiviteten innebærer trening/kamp flere ganger i uka. Fire treninger per uke for så små barn høres vanvittig mye ut, og jeg tror nok jeg hadde kutta noen av dem både av hensyn til familien og barnet. Har bare skumlest, men forstod jeg det sånn at han trener med flere lag? Da hadde jeg i så fall sagt at han kun får spille for og trene med sitt lag, eventuelt sykle til de andre treningene.

Anonymkode: 93e65...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad for at mine er engasjert i trening, ingenting er bedre enn det tenker jeg og da skal jeg med glede stille opp, kjøre, vente og heie. Klart man blir slitne innimellom, men sånn er det jo å ha barn, de skal følges opp. Vi har ordnet oss slik at vi har samkjøring med en annen på samme idrett som eldste, så der bytter vi på å kjøre. På yngste sin idrett er jeg trener, så da må jeg dit hver gang, men da blir det også mye morsommere enn å bare sitte og se på og jeg blir derfor ikke sliten eller lei av det. 

Anonymkode: 36379...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at man kan fint sette begrensninger på en aktivitet per barn, når aktiviteten innebærer trening/kamp flere ganger i uka. Fire treninger per uke for så små barn høres vanvittig mye ut, og jeg tror nok jeg hadde kutta noen av dem både av hensyn til familien og barnet. Har bare skumlest, men forstod jeg det sånn at han trener med flere lag? Da hadde jeg i så fall sagt at han kun får spille for og trene med sitt lag, eventuelt sykle til de andre treningene.

Anonymkode: 93e65...5e2

Trener kun med sitt lag bortsett fra elitetreningen. Spiller kamper med to andre lag om de mangler spillere og det ikke er kamper for eget lag. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her starter de elitetreninger fra det året de er 8. Da tar de ut de barna som har mest interesse og viser mest disiplin. Det er bare 3 fra laget som er med. Fra de er 12 år blir de tatt ut til elitelagets a-lag for sin alder. 

Anonymkode: 72d56...4e0

Oi! Bare oi! Hvis det er fotball, skal det være et inkluderende lavterskeltilbud. Fint å ekskludere noen av barna  fra de er 8. De fleste trenger en idrett de kan delta på.

Min svigerfar har jobbet over 30 år i fotballkretsen. De ha sanksjonert mot klubber som har fremmet de beste fra så ung alder. Det har de faktisk ikke lov til hvis de er medlemmer av kretsen og deltar i vanlig serie. 

Anonymkode: 6df7c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi! Bare oi! Hvis det er fotball, skal det være et inkluderende lavterskeltilbud. Fint å ekskludere noen av barna  fra de er 8. De fleste trenger en idrett de kan delta på.

Min svigerfar har jobbet over 30 år i fotballkretsen. De ha sanksjonert mot klubber som har fremmet de beste fra så ung alder. Det har de faktisk ikke lov til hvis de er medlemmer av kretsen og deltar i vanlig serie. 

Anonymkode: 6df7c...beb

Det er ikke kamper for under med denne treningen. Det er et tilbud til de barna som er mest interessert og har disiplin. Det er et samarbeid mellom de 6 klubbene som er i området og et lag fra eliteserien. Man må betale 5000 per år for å delta. Det er tildelt betalte trenere fra eliteklubben.

Alle lag i klubben ellers har treninger der alle får være med

Anonymkode: 72d56...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal man nå toppen så må man trene, trene, trene, trene, trene, trene, trene, trene og trene......

Anonymkode: 62a42...d47

Det er bare tull at man må trene så mye og så spesialisert når man er åtte år!

Anonymkode: f5b3e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke kamper for under med denne treningen. Det er et tilbud til de barna som er mest interessert og har disiplin. Det er et samarbeid mellom de 6 klubbene som er i området og et lag fra eliteserien. Man må betale 5000 per år for å delta. Det er tildelt betalte trenere fra eliteklubben.

Alle lag i klubben ellers har treninger der alle får være med

Anonymkode: 72d56...4e0

Er en grunn til at det ikke er kamper. Dette er ikke noe fotballforbundet/kretsene egentlig støtter opp om. 

Anonymkode: 6df7c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var som din, nå 11 år og sliter med skader, smerter og dalende motivasjon grunnet dette samt at de utvikler seg ulikt, og nå er det noen barn som er blitt bedre/ like gode som han. Det var han og en til som var "talentene" når de var små, og han ville trene og jeg sa ja, mange fotballskoler og akademier har han vært på, vi har ikke pushet, men heller ikke satt grenser. Nå trener han 1-2 ganger i uka og er fornøyd med det. Ser det samme på eldste sitt lag, de som var best da de var 8 er ikke best nå når de er 13. Anbefaler deg å kutte ned litt, men legge til rette for noe ekstra for han. Vent med elitetreninger til han er 12 år. Det har de ikke hvor jeg bor en gang, her er motto flest mulig,lengst mulig og ingen topping av lag. Og Begge lagene på eldste sitt kull hevder seg i toppen og har ikke mistet en eneste spiller de siste årene.

Anonymkode: 1195b...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt var som din, nå 11 år og sliter med skader, smerter og dalende motivasjon grunnet dette samt at de utvikler seg ulikt, og nå er det noen barn som er blitt bedre/ like gode som han. Det var han og en til som var "talentene" når de var små, og han ville trene og jeg sa ja, mange fotballskoler og akademier har han vært på, vi har ikke pushet, men heller ikke satt grenser. Nå trener han 1-2 ganger i uka og er fornøyd med det. Ser det samme på eldste sitt lag, de som var best da de var 8 er ikke best nå når de er 13. Anbefaler deg å kutte ned litt, men legge til rette for noe ekstra for han. Vent med elitetreninger til han er 12 år. Det har de ikke hvor jeg bor en gang, her er motto flest mulig,lengst mulig og ingen topping av lag. Og Begge lagene på eldste sitt kull hevder seg i toppen og har ikke mistet en eneste spiller de siste årene.

Anonymkode: 1195b...56d

Min sønn var også slik. Trente åtte økter i uken da han var ni. Han var alltid teknisk og kjapp, men kom sent i puberteten, og måtte slite ekstra fra han var 14, da de andre etterhvert fikk drahjelp av str og testosteron. Han har aldri vært skadet (utover en og annen mild lårhøne). Vi har fokusert på skadeforebygging fra han var liten. Alltid grussko i vinterhalvåret, alltid god oppvarming før skuddtrening, aldri spille uten longs på høsten, vinteren og våren etc. Han var den som alltid stod igjen i regn og sludd når de andre ga seg etter trening. Nå lever han fotballdrømmen i utlandet. Å si at trening er snarveien til å bli ødelagt er så typisk norsk. Her skal alle helst dras ned til middelmådighet. Lillebror var lunkent interessert i fotball, og trener mest for det sosiale. Det må være rom for alle, også de med innebygget driv og fokus. 

Anonymkode: 4b3a3...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn var også slik. Trente åtte økter i uken da han var ni. Han var alltid teknisk og kjapp, men kom sent i puberteten, og måtte slite ekstra fra han var 14, da de andre etterhvert fikk drahjelp av str og testosteron. Han har aldri vært skadet (utover en og annen mild lårhøne). Vi har fokusert på skadeforebygging fra han var liten. Alltid grussko i vinterhalvåret, alltid god oppvarming før skuddtrening, aldri spille uten longs på høsten, vinteren og våren etc. Han var den som alltid stod igjen i regn og sludd når de andre ga seg etter trening. Nå lever han fotballdrømmen i utlandet. Å si at trening er snarveien til å bli ødelagt er så typisk norsk. Her skal alle helst dras ned til middelmådighet. Lillebror var lunkent interessert i fotball, og trener mest for det sosiale. Det må være rom for alle, også de med innebygget driv og fokus. 

Anonymkode: 4b3a3...bb9

Da er nok din sånn sene ene promillen som er heldig som har overtrent fra tidlig alder uten å verken få skader eller bli utbrent og lei etter hvert. Fint og flott hvis ungene selv vil dra på banen og trene og sparke ball på egent intitiativ, men å ha såpass mange treninger og kamper for en 8-åring er jo å BE om skader og utbrenthet. Galskap av klubben, de burde faktisk blitt rapportert om de legger opp til denne fra så tidlig alder. Virker som om det er mest for at de mangler spillere at det blir sånn, og at hensynet til 8-åringen neppe er fokuset her.

Anonymkode: e4f65...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...