Gå til innhold

Mamma innlagt på sykehus - kan jeg be om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Saken kort fortalt: 

Mamma er innlagt på sykehus med mistanke om slag - jeg sitter på andre siden av landet. Hun er alene på sykehuset, pappa kan jeg ikke helt regne med å få informasjon fra av ulike grunner. Hun skulle i MR i løpet av natta, og har tatt en god del blodprøver.
 

Kan jeg ringe sykehuset og be dem ringe meg når det foreligger resultater i løpet av natta (mest sannsynlig) - eller er dette å be om for mye? Litt usikker på om jeg kan stole på at mamma ringer meg selv, vet jeg. 

Har aldri vært borti dette før. 

Anonymkode: b78fe...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det kan du! Så sant du står som nærmeste pårørende, eller at din mor godkjenner at du får informasjonen.

Sykehuset ønsker alltid at pårørende skal få informasjon, så du skal ikke føle at fiber til bry på noen måte. Lykke til med situasjonen, må være tøft å stå i alene så langt ifra.

 

Anonymkode: ff93a...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er sykepleier og har i tillegg en mor som både har vært igjennom hjerneslag, hjerteinfarkt og nyresvikt. Ja dette kan du absolutt be om! Og støter du på dyktige pleiere vil de også gjøre det. Problemet er at de ofte er svært travle på natta pga lite personal. Så det er godt mulig du må vente...og vente og kanskje forgjeves. Da er det derimot lite sannsynlig at noen blir sure om du ligger våken og tar intiativet selv og ringer opp igjen til slutt.

Forhåpentligvis har allerede gjort det og kanksje fått svar allerede nør du leser denne meldingen. Håper alt går godt❤️ og god bedring til din mor❤️

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nydelige og rørende svar fra dere begge over her ❤️! Da ringer jeg og spør. Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare - og for gode lykkeønskinger - det varmet ❤️
 

HI

Anonymkode: b78fe...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du!

Var dessverre i samme situasjon noen år siden. Hadde masse telefon kontakt.Det er tøft! 

Anonymkode: af113...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de over har sagt, forklar gjerne veldig kort at familiesituasjonen er slik at du ikke kan regne med eller stole på at du får informasjon eller riktig informasjon av din far, og at du derfor ønsker at du også blir oppført som nærmeste pårørende i journalen og at det også skal gis beskjed til deg. Vi måtte gjøre det da en i vår familie lå på sykehus og var alvorlig syk, for den ene som var oppført som nærmeste ga ikke informasjon videre, og oppførte seg på ingen måte som nærmeste pårørende, hverken overfor pasienten, sykehuset eller oss andre nære pårørende. Vi forklarte veldig kort situasjonen, og sykehuset var stort sett gode på å følge det opp.

Håper du har noen hos deg som står deg nær, og at du får vite det du trenger nå. Og fremover, prøv å ta ting som de kommer, behold roen i situasjonen. Har du behov for å snakke med noen, ikke vær redd for å be om det. Drar du på sykehuset så kan du også be om å få et møte med sykepleier eller lege som har ansvar for din mor slik at du får forklart situasjonen ansikt til ansikt også. Ofte kommer det opp spørsmål etterhvert også, ikke vær redd for å spørre da heller. Ikke alltid de har tid akkurat der og da, men jeg synes de har vært gode på å følge opp med det samme de har tid. De vet at de pårørende også er en viktig del av pasientens liv og tilheling, så det beste for alle er at også du blir ivaretatt med tanke på behov for informasjon osv.

Klem i natten til deg ❤️

Anonymkode: cd2b9...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten obs! Det er legen som skal informere om prøvesvar og resultater. Ta gjerne en telefon på dagvakta og gjør en avtale med dem, da kan legen på dagvakt prate med deg, informere og svare på spørsmål. Håper det går bra med din mor! 

Anonymkode: a39a3...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare en liten obs! Det er legen som skal informere om prøvesvar og resultater. Ta gjerne en telefon på dagvakta og gjør en avtale med dem, da kan legen på dagvakt prate med deg, informere og svare på spørsmål. Håper det går bra med din mor! 

Anonymkode: a39a3...5f0

Det er bare tøv. Sykepleiere informerer også om resultater. 

Anonymkode: 6bce8...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Jeg er sykepleier og har i tillegg en mor som både har vært igjennom hjerneslag, hjerteinfarkt og nyresvikt. Ja dette kan du absolutt be om! Og støter du på dyktige pleiere vil de også gjøre det. Problemet er at de ofte er svært travle på natta pga lite personal. Så det er godt mulig du må vente...og vente og kanskje forgjeves. Da er det derimot lite sannsynlig at noen blir sure om du ligger våken og tar intiativet selv og ringer opp igjen til slutt.

Forhåpentligvis har allerede gjort det og kanksje fått svar allerede nør du leser denne meldingen. Håper alt går godt❤️ og god bedring til din mor❤️

Anonymkode: 63495...a1a

Er det så lett å få ut info om andre altså?

Anonymkode: 93cc2...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er viktig at du står oppført som nærmeste pårørende. Hvis du ikke gjør det så har de ikke lov til å gi deg noen informasjon.

Anonymkode: e110e...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjøre, jeg var på motsatt ende av dette for bare noen uker siden, og det var godt at jeg «slapp» å være den eneste som fikk denne informasjonen mens jeg var der. Jeg slet med å få helt med meg hva som ble sagt, og min mamma kunne jo ikke akkurat overnatte på sykehuset med meg, så de ringte henne (hun står som nærmeste pårørende) samtidig som jeg fikk informasjonen :)

Håper det går bra med mammaen din, Hi! Ønsker dere alt godt!

Anonymkode: 7c829...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er merkelig at det er bare å ringe, si man er nærmeste familie til × også bare få utlevert personlig informasjon over telefon. Ikke greit! 

Mor til en venninne av meg terroriserte de ansatte på sykehuset for å få informasjon. Heldigvis fikk hun ingenting og det uten at de ansatte hadde fått vite på forhånd at den gale dama ikke skulle vite noe.

Hvor er personvernet her? Taushetsplikten?

Anonymkode: 333f1...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er merkelig at det er bare å ringe, si man er nærmeste familie til × også bare få utlevert personlig informasjon over telefon. Ikke greit! 

Mor til en venninne av meg terroriserte de ansatte på sykehuset for å få informasjon. Heldigvis fikk hun ingenting og det uten at de ansatte hadde fått vite på forhånd at den gale dama ikke skulle vite noe.

Hvor er personvernet her? Taushetsplikten?

Anonymkode: 333f1...cfa

Hvis personalet utgir informasjon til noen som ikke står oppført som nærmeste pårørende, så er det brudd på taushetsplikten. Det er kun den/de som står oppført som nærmeste pårørende som har lov til å få informasjon. 

Anonymkode: e110e...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis personalet utgir informasjon til noen som ikke står oppført som nærmeste pårørende, så er det brudd på taushetsplikten. Det er kun den/de som står oppført som nærmeste pårørende som har lov til å få informasjon. 

Anonymkode: e110e...e46

Det jeg tror det reageres på her, som også jeg reagerer sterkt på, er at det er nevnt over her at det var bare en telefon som skulle til for å bli oppført som nærmeste pårørende da de forklarte at oppført nærmeste pårørende ikke ga informasjon videre. Det er jo helt vilt at det skal være så enkelt! Sykepleierne/ansatte vet jo ingenting om det er en grunn til at det er slik!

 

Anonymkode: d577c...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg tror det reageres på her, som også jeg reagerer sterkt på, er at det er nevnt over her at det var bare en telefon som skulle til for å bli oppført som nærmeste pårørende da de forklarte at oppført nærmeste pårørende ikke ga informasjon videre. Det er jo helt vilt at det skal være så enkelt! Sykepleierne/ansatte vet jo ingenting om det er en grunn til at det er slik!

 

Anonymkode: d577c...6af

Det var det jeg og reagerte på

Anonymkode: 93cc2...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er oppført som nærmeste pårørende, får du ingen informasjon. Ektefelle er som oftest nærmeste og oppført. 

Anonymkode: ef1f0...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tøv. Sykepleiere informerer også om resultater. 

Anonymkode: 6bce8...44d

‘Det er bare tøv’ 

Usaklig unødvendig påstand. Det er lov å være litt ydmyk...også i et forum.

Når det er sagt, så stemmer ikke det du sier helt. Bare delvis. Sykepleier har nemlig lov å informere om resultater om legen sier det er ok. I de fleste tilfeller er det ok at sykepleier informerer. Feks svar på blodprøver, rtg, CT osv.  Gjelder det alvorlig informasjon er det først og fremst legen, med få unntak.

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det så lett å få ut info om andre altså?

Anonymkode: 93cc2...62a

Ja egentlig kan hvem som helst utgi seg for å være nær pårørende og få utlevert taushetsbelagt informasjon ved alvorlige tilfeller og akutt sykdom🙈

Dvs i mange tilfeller spør sykepleier pasienten først, slik de egentlig skal. Men dette er jo ikke alltid mulig. Og det er sjeldent det føres sikkerhetskontroller mht videreformidling av sensitive opplysninger. 

Har som sykepleier ofte reagert på dette selv. Samtidig vært hjertens glad for å bli tatt i mot av personalet på avdelingen som pårørende med varme og åpenhet i en vond situasjon. Uten å bli mistenkeliggjort eller opplevd uutholdelig taushet pga usikkerhet oft taushetsplikt.

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis personalet utgir informasjon til noen som ikke står oppført som nærmeste pårørende, så er det brudd på taushetsplikten. Det er kun den/de som står oppført som nærmeste pårørende som har lov til å få informasjon. 

Anonymkode: e110e...e46

Ja det er det. Men om de ringer og oppgir seg som nærmeste pårørende, så er det ingen som kontrollerer om det faktisk stemmer. Heldigvis skjer det nok ytterst sjeldent at noen lyver seg til taushetsbelagt informasjon. Men om det hadde skjedd og blitt avslørt, så har hadde det nok vært den som løy om identiteten sin som ville blitt straffet hardest. 

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre du er oppført som nærmeste pårørende, får du ingen informasjon. Ektefelle er som oftest nærmeste og oppført. 

Anonymkode: ef1f0...e6e

Det er pasienten selv som informerer om hvem og hvor mange som er nærmeste pårørende. Det er vanlig å ha nærmeste familie som ektefelle eller voksne barn. Det er sjeldent at du som sønn eller datter ikke får viktig informasjon og situasjonen. Om ikke autonom og tilregnelig pasient sier noe annet.

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er det. Men om de ringer og oppgir seg som nærmeste pårørende, så er det ingen som kontrollerer om det faktisk stemmer. Heldigvis skjer det nok ytterst sjeldent at noen lyver seg til taushetsbelagt informasjon. Men om det hadde skjedd og blitt avslørt, så har hadde det nok vært den som løy om identiteten sin som ville blitt straffet hardest. 

Anonymkode: 63495...a1a

Så klart det sjekkes! Pårørende er oppført veldig godt synlig i journal, og sykepleier sjekker alltid (skal iallfall gjøre det!) hvem som er oppført der før informasjon gis ut. 

Anonymkode: ff93a...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare tøv. Sykepleiere informerer også om resultater. 

Anonymkode: 6bce8...44d

Det er neimen ikke noe vi gjør nei. Mulig det er annen kultur andre steder, men vi er nøye på det med informasjon hos oss. 

Anonymkode: a39a3...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er neimen ikke noe vi gjør nei. Mulig det er annen kultur andre steder, men vi er nøye på det med informasjon hos oss. 

Anonymkode: a39a3...5f0

Spørsmålet er hva slags informasjon da. Å bekrefte om en prøve er positiv/negativ er helt vanlig. Prøven viser at hun har hatt infarkt og legen vil ta detaljene med deg.
 

Jeg har fått beskjed at pappa hadde blodkreft av sykepleier jeg. Det var mistanke, jeg ba om å få svar så fort de visste. Jeg fikk ikke vært på sykehuset da svaret kom og for å være forberedt når jeg møtte mamma på sykehuset så fikk jeg denne telefonen. Det var veldig greit for meg å fordøye dette en time, selvom vi egentlig visste det alle sammen. Jeg tror gode sykehus, leger og sykepleiere vurderer fra hvert tilfelle hva som er best. For oss var det best at jeg som var den sterkeste fikk dette over telefon for å bistå mine foreldre og søsken i en kritisk situasjon. 

Anonymkode: 7d90e...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 2.55, Anonym bruker skrev:

Så klart det sjekkes! Pårørende er oppført veldig godt synlig i journal, og sykepleier sjekker alltid (skal iallfall gjøre det!) hvem som er oppført der før informasjon gis ut. 

Anonymkode: ff93a...83b

Av fare for å virke litt kveruelrende nå🙈 Men prøver bare å si at om en person ringer sykehuset og sier ‘hei jeg er Karia Nordmann, datter til Guroa Nordmann som er innlagt hos dere...har det skjedd noe nytt? Så kan jo ikke personalet på avd faktisk vite at den som utgir seg for å være vedkommende faktisk er det. 
 

Har vært oppi en sånn sak. På psykiatrisk post vel og merke😳🙈

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er neimen ikke noe vi gjør nei. Mulig det er annen kultur andre steder, men vi er nøye på det med informasjon hos oss. 

Anonymkode: a39a3...5f0

Ja det varierer sikkert fra sykehus til sykehus og fra avdeling til avdeling.

Jeg har selv kun erfaring fra Stavanger. Da jeg var innlagt fikk jeg fortløpende informasjon av sykepleiere. Da svar på prøver og undersøkelser og de videreformidlet svar på spørsmål jeg hadde til legen. Opplevde dermed at informasjonen egentlig bare ble gjentatt av legen på legevisitten.

Selv jobber jeg på sykehjem. Her er det stort sett sykepleierne som informerer om det meste. Både til pasientene og pårørende. Også ved alvorlig sykdom, innleggelser og dødsfall. Legen er såvidt innom en gang i uken og tar litt vurderinger. Ellers er store deler av behandlinger basert på sykepleieres observasjoner og videreformidling av disse til legen. Så er det ikke mistanke om noe veldig alvorlig, så får pasientene knapt et legetilsyn før behandlingen starter😶

Anonymkode: 63495...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...