Gå til innhold

Tok MC Donald ansatt på fersken i å gi oss gammel mat.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var på Mc Donald og  spiste mat. 

Etter mat, gikk mannen og bestilte kaffe og to smultringer på en slik bestillingsautomat/ skjerm. 

Jeg fikk tilfeldigvis sett at en ansatt skulle pakke smultringene i en pose. Hun tittet under på papiret og så tydeligvis at den var gått ut på dato, for hun sjekket alle som lå der. Så tok hun av datostempelet og la de i posen. Den ene mistet hun også oppned på benken før hun la den i posen.

Jeg tok det selvfølgelig opp med henne da jeg hentet posen. Hun beklager ikke noen ting og sa at de gikk ut på dato for 5 minutter siden.  

Vi valgte å få pengene igjen. Men hun satte de sikkert tilbake for salg. 

Har litt lyst til å ta det videre, men det blir jo ord mot ord. Hva hadde dere gjort?

 

Anonymkode: 692de...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er et miljøsvin. Utgått på dato for FEM minutter siden!? Håper du tuller. Skam deg.

 

 

Anonymkode: 271d8...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er et miljøsvin. Utgått på dato for FEM minutter siden!? Håper du tuller. Skam deg.

 

 

Anonymkode: 271d8...f79

He he. .det var det hun sa til meg.  Jeg så ikke lappen, den hadde hun jo kastet.

En ting er det jo om hun hadde vært ærlig og sagt til oss at varen desverre var gått ut på dato, så kunne vi valgt selv. Tror vel egentlig ikke det er lov å selge varer som er gått ut på dato heller... 

Men når hun bevisst prøver å lure kunden blir det for dumt. 

Å nei...jeg er faktisk ikke et miljøsvin. Her i huset kjøpes det minimalt og gjenbruk er aldeles utmerket. 

Anonymkode: 692de...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er et miljøsvin. Utgått på dato for FEM minutter siden!? Håper du tuller. Skam deg.

 

 

Anonymkode: 271d8...f79

Ingen varer går ut på dato for 5 minutter siden. Varer har datostempling, thats it. Hadde ikke stolt på at de hadde gått ut i går heller, når den ansatte så tydelig dekker over.

Jeg hadde kontaktet hovedkontoret HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er et miljøsvin. Utgått på dato for FEM minutter siden!? Håper du tuller. Skam deg.

 

 

Anonymkode: 271d8...f79

Greit nok at det fint kan spises, men man skal ikke måtte betale fullpris for utgåtte varer.

Anonymkode: 3d7ed...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at hun serverte mat som akkurat hadde gått ut som er det verste, men hvis det er greit vet en aldri hva annet de finner på der.

Tar opp mat som er mistet på gulvet, legger annen mat der det har ligget kylling, dropper vaskerutiner osv.

Det HI så kan fort være toppen av isfjellet for hva som er innenfor på denne restauranten, og det er ikke greit. Så jeg hadde tatt det videre til mattilsynet før jeg hadde spist der igjen.

Anonymkode: a5001...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du var der altså natt til søndag kl 00:05 og ble servert smultringer som gikk ut på dato på lørdagen, og dette finner du helt forkastelig fordi de da svært nylig har gått ut på dato. 

Da tolker jeg deg dithen at om samme ansatte hadde solgt deg de samme smultringene kl 23.58 så hadde det for deg vært helt greit..?

Anonymkode: 70d99...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du var der altså natt til søndag kl 00:05 og ble servert smultringer som gikk ut på dato på lørdagen, og dette finner du helt forkastelig fordi de da svært nylig har gått ut på dato. 

Da tolker jeg deg dithen at om samme ansatte hadde solgt deg de samme smultringene kl 23.58 så hadde det for deg vært helt greit..?

Anonymkode: 70d99...90c

Det som ikke er greit er at de ansatte har rutiner de skal forholde seg til og i dette tilfelle brøt de rutinen om å ikke selge mat som er utgått på dato. Og slike serveringssteder har ofte stempel med både dato og klokkeslett så vi vet ikke når HI var der.

Ingen av oss vet heller ikke om det faktisk var kun 5 minutter siden "holdbarheten" gikk ut, men en ansatt har uansett ikke lov til å selge mat som har utgått. Da har man brutt rutinene og det er alvorlig. Mener du det er greit at ansatte ved serveringssteder ikke følger rutinene, men tar sine egne avgjørelser? Hvor går da grensen for hva de skal kunne velge selv?

Smultringene var sikkert helt ok, men det er nå ikke det som er poenget her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hvordan vet du at den hadde gått ut på dato når du ikke så lappen?

Anonymkode: 4efb4...074

Jeg forstod jo det da jeg så henne sjekke alle smulteringene,  og valgte så å fjerne datomerkingen. 

Hun innrømmet jo også at de hadde gått ut for 5 minutter siden. 

Saken hadde jo vært anderledes om hun hadde vært ærlig og sagt at varen var gått ut på dato. Da kunne vi valgt selv. Hun fjernet lappen bevisst for å lure oss.

Anonymkode: 692de...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du var der altså natt til søndag kl 00:05 og ble servert smultringer som gikk ut på dato på lørdagen, og dette finner du helt forkastelig fordi de da svært nylig har gått ut på dato. 

Da tolker jeg deg dithen at om samme ansatte hadde solgt deg de samme smultringene kl 23.58 så hadde det for deg vært helt greit..?

Anonymkode: 

 

 

Endret av kruttgutta4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden folk her ikke forstår skal jeg forklare. McDonalds opererer etter egne rutiner på hva som er ferskt, på når maten er på sitt beste! Ikke på når maten er dårlig. Smultringer er frossen og taes ut hver morgen og «datostemples» med klokkeslett 24timer frem i tid. At hun fjernet merkingen har ingenting å si. Hver kveld når restauranten kjører stengerutiner så kastes overskuddet av mat og telles og leveres som grisemat. Bortsett fra kaker som har holdbarhet på et døgn om de ikke holdes temperert da de vil ha lenger holdbarhet. 
 

Om problemet er at du ikke trodde på dem, er det vel bare å be om å se lappen, om det ikke er så nøye er det bare å spise. Hadde vært noe annet om det er ferskt kjøtt jeg skulle kjøpt hos slakteren eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den har vært fryst så er ikke datomerkingen som er på reell. Mulig hun bare er dårlig til å snakke for seg. Det er jo som regel unge folk som jobber der og kommunikasjon er jo ikke alltid på topp.. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt.

Mat som er gått ut på dato skal ikke selges.

Meld fra til kjeden. Så blir det deres oppgave å rydde opp i dette/finne ut hva som skjedde/innskjerpe rutiner osv. Om personen bak disken løy med vilje eller var dårlig i kommunikasjon eller det er en tredje forklaring må kjeden uansett ta tak.

Anonymkode: 21ce3...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utgått på dato for 5 minutter siden?

Anonymkode: e2a99...425

Ja, det er mange spisesteder maten går ut på dato et klokkeslett. Visste du ikke det? 

Anonymkode: 88c15...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mange spisesteder maten går ut på dato et klokkeslett. Visste du ikke det? 

Anonymkode: 88c15...e39

Nei, har ikke tenkt på det.

Anonymkode: e2a99...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2020 at 3:14 PM, Anonym bruker said:

Veldig enkelt.

Mat som er gått ut på dato skal ikke selges.

Meld fra til kjeden. Så blir det deres oppgave å rydde opp i dette/finne ut hva som skjedde/innskjerpe rutiner osv. Om personen bak disken løy med vilje eller var dårlig i kommunikasjon eller det er en tredje forklaring må kjeden uansett ta tak.

Anonymkode: 21ce3...db1

Det er jo lov å selge mat som har gått ut på dato da, så hva er problemet?

Anonymkode: cfd64...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo lov å selge mat som har gått ut på dato da, så hva er problemet?

Anonymkode: cfd64...d1f

På Mattilsynet sine sider står det at det ikke er lov å selge mat som har gått ut på dato. 

Man kan selge varen frem til dagen den går ut, men når den dato er overskredet kan ikke maten selges. 

Anonymkode: 692de...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På Mattilsynet sine sider står det at det ikke er lov å selge mat som har gått ut på dato. 

Man kan selge varen frem til dagen den går ut, men når den dato er overskredet kan ikke maten selges. 

Anonymkode: 692de...81e

Det gjør jo matbutikker hele tiden, og holdbart.

Anonymkode: e2a99...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt ikke brydd meg. Ikke for å dra «det finnes større problemer å engasjere seg i»-kortet, men..... Det finnes større problemer å engasjere seg i.

Anonymkode: b0aa3...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...