Gå til innhold

klassemiljø, premiering av problematferd og frie tøyler for uakseptabel atferd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

etter mye styr på skolen, der foreldrene har fått innsyn i deler via lærer og ledelse, og enda mer gjennom barna selv kjenner jeg at jeg blir matt av "systemet" som i dag virker å være allment brukt for å håndtere problematferd. 

jeg har flere barn i stor-skolen (5-7.kl) og vi har "åpen dør policy" hjemme, der alle våre barns venner er velkommen og at vi skal ha et åpent og trygt hjem både for egne barn og andre. når barna har besøk her forsøker vi til en viss grad å involvere oss litt i samtale, og dette har bygget ganske god tillit i forhold til de som er her oftest. 

vi snakker ofte om skolemiljøet, da dette er ganske problematisk til tider, med en forholdsvis stor andel barn med store atferdsvansker i tillegg til barn med andre individuelle behov. dette er et relativt lite sted, så barna på skolen henger ofte sammen etter skoletid også, så problemene flyter ofte over i fritiden rent relasjonsmessig. og jeg kjenner at jeg har problemer med å bare høre på alt det hårreisende barna foreteller omideres og personalet sitt fysiske og psykologiske arbeidsmiljø. 

det kommer frem at barn, spesiellt gutter, får gjøre akkurat som det passer seg, de kan reise seg å gå i fra timen, eller lage stor-styr i klasserommet, kaste stoler, slå lærere og andre barn, hiver bøker,tenner på div,  kaller hverandre stygge ting, truer hverandre direkte og via sosiale medier (har sett dette svart på hvitt selv) slå ned andre sine matbokser, sloss til blods med bare nevene, og vandre fritt på gangen og herje som de selv ønsker. dette fører selvfølgelig til mye hærverk, der jakker og yttertøy blir revet ned, ødelagt og kastet i do, de har fylt skoene med vann, rasert inventar og har tydeligvis ingen tilsyn eller grenser. barna føler seg veldig utrygge, og vet at de voksne ikke kan gjøre noe, de får ikke lov å fysisk fjerne to barn som sloss med bare nevene, men må da heller evakuere de andre fra klasserommet. dette er ikke barn med tunge diagnoser, de har ikke slike atferdsproblemer og blir skjermet ved behov. det er et veldig hardt miljø mellom disse guttene, der ingenting får konsekvenser hverken på skole eller hjemme, og dette ødelegger så vanvittig mye for de som faktisk oppfører seg og gjør det de skal. 

jeg har selv tatt kontakt med foreldrene det gjaldt i forhold til truslene på sosiale medier, og ble da møtt med "haha, de barna altså! de begynner tidlig" eller "min gjør aldri noe galt" eller "hva skal jeg liksom gjøre med dette?"  jeg er egentlig sjokkert hvor lite interessert de er i å gi sine egne barn gode oppvekstvilkår, voksenveiledning og normale grenser. "han er jo ikke sånn hjemme" - riktig, for der er det ingen som krever noe av han 🤦‍♀️

og om PPT og spesialisthelsetjenesten går ut og seriøst foreslår å premiere disse gutene for normal oppførsel, eller for å ikke drive med uønsker atferd, kan jeg ikke helt se hva de tenker i det lange løp. å gi en tyggis til en drittunge fordi han skal sitte stille og holde kjeft i klasserommet, når det sitter 13 andre som må gjøre dette dag inn og dag ut uoppfordret og upremiert?! (de 4 andre er sannsynligvis i gangen og stapper varmovnen full av hansker...) dette er å forsøke å slokke branner, men har disse barna så stor rett til å ødelegge så mye for alle de som faktisk er der for å lære? 

Jeg er ikke for premiering av normal atferd, og jeg er absolutt for konsekvenser og det å sette normale aldersadekvate forventnigner til friske og oppegående barn!  dette er ikke et tilfredsstillende læremiljø, og hva tenker foreldrene som er så slække at de forventer at skolen som er en opplæringsinstitusjon ikke en oppdrager/psykiatrisk behandlig/oppbevaringsinstitusjon, når de ikke bryr seg om hva barna deres bedriver tida si med? 

Å SÅ på siden, legger de samme foreldrene ut "stopp mobbing / aksepter annerledeshet / la barna utvikle sitt eget individ "-jall på facebook og insta... 🤢🖕 

 

sorry, begeret ble fort fullt i dag... 

men hva kan vi foreldre som ønsker en endring på dette faktisk gjøre? og er det bare her dette er akseptert? lærerene er maktesløse fordi barna er noen utspekulerte drittunger som tror de er uovervinnelige og urørbare (noe de faktisk er i dagens lovverk, i forhold til"krenking"  tvang, og fysisk håndtering) det må kunne gå an å fysisk tvinge et krakilsk og voldelig barn ut av et klasserom der det blandt annet oppholder seg barn som er traumatisert av familievold, autistiske eller med andre vansker for å distansere seg fra slike opptrinn?!

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skolen er det skolens ansvar å sørge for ro, orden og et godt lærkngsmiljø for alle. Det er lærer og rektor du må ta tak i. Gjør det skriftlig og be om skriftlige svar. Ikke tro på muntlige løfter fra skolen. Gi klare tidsfrister og ta saken videre til fylket hvis fristen ikke overholdes.

Om skolen velger en belønningstaktikk er det ikke noe du bør klage på. Det kan være effektivt.

Anonymkode: 68321...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller er så ille at her tror jeg flere instanser må inn!

Jeg regner med at skolen har vært forsøkt koblet inn tidligere? Hva sier lærer og rektor selv til dette?

Det du forteller om er en skolehverdag preget av vold og terror og lite læringsmuligheter samt kriminalitet (planlagt og systematisk ødeleggelse av andres eiendom).

Jeg hadde ville koblet inn fylkesmann, kommune og politi. Om ting er så ille som du forklarer bør politiets forebyggende enhet komme på banen! Da vil også barnevernet bli koblet inn, noe som tydeligvis også er på sin plass. Og jeg mener at det bør vurderes om media blir koblet inn om skolen ikke setter igang strakstiltak.

Anonymkode: 2ab0e...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ditt forslag da, hvis å premiere god oppførsel i klasserommet er feil? 

Anonymkode: c4fd9...0e5

selvfølgelig er det feil.

Akkurat som at man ikke premierer unger for å spise middag, eller kle på seg selv (med mindre de er 2 år)

Anonymkode: 6639e...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ditt forslag da, hvis å premiere god oppførsel i klasserommet er feil? 

Anonymkode: c4fd9...0e5

fortell meg hvorfor ola skal få tyggis i mattetimen på mandag, norsktimen på onsdag og i musikktimen på torsdag for å sitte på stolen sin og ikke plage andre, mest sannsynlig uten å gjøre noe faglig arbeid, i mens kari, josefine og helene gjør dette hver dag fra 1. til 6.klasse uten så mye som en tyggis i belønning?!  

dette hadde fungert fint dersom man premierte alle som gjorde det de skulle og arbeidet hensiktsmessig og etter evne (ikke nødvendigvis samme krav for alle, men at alle måte strekke seg etter noe) det er ikke noe i veien med hodet, eller rassen, til disse guttene som gjør at de skal ha fritak fra normal oppførsel. 
 

hvorfor skal 15 foreldre måtte kjøpe nytt utstyr, fordi det mangler en vott, lue, eller noen har klippet i stykker en støvel?!  fordi ingen har tatt for seg disse drittungene å lat dem erfare konsekvens av dårlig oppførsel? 

 

enn om dette hadde vært din arbeidsplass, der du hadde møtt en voksen som oppførte seg slik? disse guttene blir eldre og har ingen begrep om konsekvens, hva tror du skjer når de blander pubertetshormoner, testosteron og ære, sosial status og ingen konsekvenstenking?! 

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du viser at du har særdeles lite innsikt og kunnskap om utfordrende atferd og arbeidet rundt. Utrolig ødeleggende med sånne foreldre i ett miljø. 

Fantastisk at du VET at alle foreldrene til disse barna gir faen. Bra du er en perfekt forelder!

Anonymkode: 6b056...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du forteller er så ille at her tror jeg flere instanser må inn!

Jeg regner med at skolen har vært forsøkt koblet inn tidligere? Hva sier lærer og rektor selv til dette?

Det du forteller om er en skolehverdag preget av vold og terror og lite læringsmuligheter samt kriminalitet (planlagt og systematisk ødeleggelse av andres eiendom).

Jeg hadde ville koblet inn fylkesmann, kommune og politi. Om ting er så ille som du forklarer bør politiets forebyggende enhet komme på banen! Da vil også barnevernet bli koblet inn, noe som tydeligvis også er på sin plass. Og jeg mener at det bør vurderes om media blir koblet inn om skolen ikke setter igang strakstiltak.

Anonymkode: 2ab0e...978

fylkesmannen er inne på andre saker, men det er fortsatt de samme lærerene som må håndrete og finne løsningene på dette. og med den belastningen disse står i til hverdags, er resultatet sykemelding, og dermed vikarløsning... og det fungerer heller ikke. noen av disse tilfellene er barneværnet inne på, men barna har tak over hodet, mat og klær og foreldre som åpenbart er veldig glade i dem, men ikke evner å oppdra dem hensiktsmessig.. så det er ikke en barnevernssak i så måte..  og politiet har blitt tilkallt til flere av disse grunnet trøbbel i nabolaget, men guttene skryter av å ha fått politiet på døra, og det har blitt akseptert at en kultur for å være mest mulig jævelig har fått vokse frem...  disse ungene er 11-12 år gamle, og de eier null respekt for andre mennesker, andres eiendom eller for autoriteter. 

 

jeg kan ikke melde dette fordi det ikke anngår meg eller mine barn direkte, de har aldri vært direkte mål for disse ungene, men blir jo påvirket hver dag av dritten som skjer.

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du viser at du har særdeles lite innsikt og kunnskap om utfordrende atferd og arbeidet rundt. Utrolig ødeleggende med sånne foreldre i ett miljø. 

Fantastisk at du VET at alle foreldrene til disse barna gir faen. Bra du er en perfekt forelder!

Anonymkode: 6b056...3da

perfekt er hverken jeg eller barna mine. men de oppfører seg og respekterer andre.  Jeg tar tak i de tingene som ikke er bra, med både meg selv og barna mine, det gjør jeg! Vi gjør alle feil, og vi har hatt vår del med utfordrende atferd, men respekt og konsekvenser forstår de, fordi de har blitt opplært til det.  det er mitt ansvar hva mine barn gjør 24 timer i døgnet, om de driver med hærverk er jeg erstattningspliktig, om de stjeler er det mitt ansvar, om de kommer seg på nett og lirer utav seg ting de ikke skal er det mitt foreldreansvar å håndtere dette. 

om du leser, så ser du at disse barna har det bra nok til at barnevernet ikke kan tilby stort, men når man blir møtt med "hva skal jeg gjøre med atferden til barnet mitt?" og en teit latter så er dette en god indikator på at mor driter i dette. når samme barn er på alt av sosiale media i en alder av 9år, spiller spill med 18 års aldersgrense og terroriserer nabolaget, mener du  da at ikke noe av dette er foreldrenes ansvar?

legg merke til at dette ikke er barn med adhd eller lignende, de har bare fått lov til å fortsette å utvikle seg slik.

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du viser at du har særdeles lite innsikt og kunnskap om utfordrende atferd og arbeidet rundt. Utrolig ødeleggende med sånne foreldre i ett miljø. 

Fantastisk at du VET at alle foreldrene til disse barna gir faen. Bra du er en perfekt forelder!

Anonymkode: 6b056...3da

Jeg er ikke Hi, men når foreldrene svarer Hi og andre foreldre som forsøker å ta opp problemet med dem på den måten de gjør, da velger foreldrene til disse barna selv å gi inntrykk av at de ikke tar det på alvor! 

En normalt oppegående foreldrer ville i det minste sagt at de beklager, at de har utfordringer som de har søkt hjelp for og som de jobber for å få bedring på, men at det tar tid. Da hadde de ikke utlevert barnet eller seg selv, men de hadde vist at de ser problemet og de hadde vist at de er villige til å gjøre noe med det. Å avfeie så alvorlige problemer, som det Hi forteller om, på den måten disse foreldrene gjør er på ingen måte oppegående og viser at de ikke tar problemene på alvor. Da er det faktisk lov å bli både frustrert og sint og lei seg på vegne av egne barn, slik Hi er nå.

Du sier at Hi har "særdeles lite innsikt og kunnskap om utfordrende adferd og arbeidet rundt". Men når problemene er så alvorlig som det Hi beskriver, da kreves det at foreldre til de barna som lever med daglig vold og terror får god nok informasjon om hva skolen gjør for å sikre deres egne barns trygghet. Når det ikke blir gjort vil det skape berettiget misnøye, frustrasjoner og sinne blant andre foreldre som selvfølgelig ikke kan godta at sine barn blir utsatt for denne daglige volden!

Hi, jeg svarte over. Jeg synes du skal gjøre alvor av å snakke med politiet, for jeg tror politiets forebyggende enhet må inn i bildet mtp. all ødeleggelsen av andres eiendeler. Fordelen er at barnevernet også blir koblet inn, og at når begge instanser er koblet inn kan det i noen tilfeller føre til mer praktisk endring og oppfølging av de barna som har problemer. Jeg gjorde det i et tilfelle som ikke var like ille som det du beskriver, gjaldt andres barn, ikke mine. Skolen hadde ikke tatt problemene alvorlig nok. Jeg gikk til politiet som var enig i at det var så alvorlig at de måtte inn med forebyggende enhet, og de forklarte at det var helt avgjørende å komme igang nå, for om to år ville det gjerne vært for sent. Politiets forebyggende enhet ble koblet inn, samtaler med foreldrene til barna og barna selv samt at politiet hadde samtaler med skolen. Når politiet ble koblet inn ble også barnevernet koblet inn for å ansvarliggjøre foreldrene (som hele tiden hadde bagatellisert alt, og nærmest hyllet det ungene gjorde), og ikke minst ble skolen tvunget til å starte langt flere tiltak både for å trygge andre elevers skolehverdag og for å gi de ungene som trengte hjelp til endring den hjelpen de trengte. Et år etterpå er det ikke lenger særlige problemer med den klassen.

Anonymkode: 2ab0e...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

perfekt er hverken jeg eller barna mine. men de oppfører seg og respekterer andre.  Jeg tar tak i de tingene som ikke er bra, med både meg selv og barna mine, det gjør jeg! Vi gjør alle feil, og vi har hatt vår del med utfordrende atferd, men respekt og konsekvenser forstår de, fordi de har blitt opplært til det.  det er mitt ansvar hva mine barn gjør 24 timer i døgnet, om de driver med hærverk er jeg erstattningspliktig, om de stjeler er det mitt ansvar, om de kommer seg på nett og lirer utav seg ting de ikke skal er det mitt foreldreansvar å håndtere dette. 

om du leser, så ser du at disse barna har det bra nok til at barnevernet ikke kan tilby stort, men når man blir møtt med "hva skal jeg gjøre med atferden til barnet mitt?" og en teit latter så er dette en god indikator på at mor driter i dette. når samme barn er på alt av sosiale media i en alder av 9år, spiller spill med 18 års aldersgrense og terroriserer nabolaget, mener du  da at ikke noe av dette er foreldrenes ansvar?

legg merke til at dette ikke er barn med adhd eller lignende, de har bare fått lov til å fortsette å utvikle seg slik.

Anonymkode: 1c936...eb3

Hvordan vet du det? Har du lest i mappene til barna? Ikke alle er åpne om ADHD, Asperger osv, og mange har kanskje heller ikke vært til utredning. Det kan være andre årsaker også - 

en venninne av meg fikk i sommer vite at sønnen ble utsatt for grov mishandling av far under samvær. Gutten har vært veldig utagerende på skolen og andre steder, ikke hørt etter, og ja, egentlig alt du har nevnt. Når mishandlingen ble avdekket ble det satt inn ett helt team rundt barnet og de jobber blant annet med traumer. Det vil ta tid. Hun har fått masse samtaler av andre foreldre. Tror du hun synes det er gøy? Hun jobber ræva av seg for gutten. Hun liker absolutt ikke alt han gjør, men noen ganger klarer man ikke å sitte å beklage seg, men man føler ett behov for å forsvare barnet sitt. 

Anonymkode: 6b056...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

barna føler seg veldig utrygge, og vet at de voksne ikke kan gjøre noe, de får ikke lov å fysisk fjerne to barn som sloss med bare nevene, men må da heller evakuere de andre fra klasserommet. . 

Anonymkode: 1c936...eb3

Feil.

De voksne i skolen har lov å gå fysisk inn å stoppe vold. Men de må ta en vurdering om de mener det er trygt å gjøre det. Store, og sterke, barn kan gjøre stor skade på en voksen person på 160. Det er flere ganger jeg har latt 6.-7. klassinger «styre på», fordi de er på størrelse med voksne menn. Jeg har retten på min side hvis jeg velger å gå mellom, men jeg tør ikke. Da er det bedre å evakuere alle ut av rommet, slik at det «bare» blir materielle skader.

Anonymkode: 80f1c...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil.

De voksne i skolen har lov å gå fysisk inn å stoppe vold. Men de må ta en vurdering om de mener det er trygt å gjøre det. Store, og sterke, barn kan gjøre stor skade på en voksen person på 160. Det er flere ganger jeg har latt 6.-7. klassinger «styre på», fordi de er på størrelse med voksne menn. Jeg har retten på min side hvis jeg velger å gå mellom, men jeg tør ikke. Da er det bedre å evakuere alle ut av rommet, slik at det «bare» blir materielle skader.

Anonymkode: 80f1c...e46

ja, og du som lærer har også rett til å føle deg fysisk trygg på arbeid. samtidig som du har "ansvar" for at barna kommer hjem med liv og helse i behold. Jeg kan ikke forstå hvordan de tenker at premiering og mangel på konsekvenser er en god løsning nå når barna er "så små" i forhold til konsekvensen det vil få senere når en tyggis ikke er nok, eller når konfliktnivået kommer på et høyere plan.  de andre barna ser jo på dette som veldig uterrferdig at det finnes regler for dem som oppfører seg og gjør det de skal, men for de andre så er det ingen konsekvens, og attpåtil premier?  

 

det gjør noe med rettsfølelsen, og de ser jo hvordan deres del av samfunnet fungerer, og dette vil følge miljøet til de er voksne. 

 

det er håpløst å skulle forklare hvorfor dette er noe som får lov å forekomme på skolen. det hadde vert veldig mye lettere å forklare ut ifra diagnosespesifikke tilfeller, for da kan barna lettere forholde seg til at det gjelder det ene individet, mens nå må en liksom "velge side" om en vil ha belønning og fritt liv, eller om en skal holde seg innenfor de forventede rammene.

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fylkesmannen er inne på andre saker, men det er fortsatt de samme lærerene som må håndrete og finne løsningene på dette. og med den belastningen disse står i til hverdags, er resultatet sykemelding, og dermed vikarløsning... og det fungerer heller ikke. noen av disse tilfellene er barneværnet inne på, men barna har tak over hodet, mat og klær og foreldre som åpenbart er veldig glade i dem, men ikke evner å oppdra dem hensiktsmessig.. så det er ikke en barnevernssak i så måte..  og politiet har blitt tilkallt til flere av disse grunnet trøbbel i nabolaget, men guttene skryter av å ha fått politiet på døra, og det har blitt akseptert at en kultur for å være mest mulig jævelig har fått vokse frem...  disse ungene er 11-12 år gamle, og de eier null respekt for andre mennesker, andres eiendom eller for autoriteter. 

 

jeg kan ikke melde dette fordi det ikke anngår meg eller mine barn direkte, de har aldri vært direkte mål for disse ungene, men blir jo påvirket hver dag av dritten som skjer.

Anonymkode: 1c936...eb3

Jeg klarer fint å lese hva du skriver, men du gjør det mye mer behaelig hvis du bruker stor bokstav der det skal være. Hvis du henvender deg skriftlig til skolen eller andre tror jeg også du vil tjene på å fjerne et slikt irritasjonsmoment som manglende store bokstaver er.

Anonymkode: 68321...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommenterer du ikke det at du selv kan kontakte politiet om dette, HI?

Som sagt, jeg tok dette til politiet selv om jeg ikke hadde barn involvert i det som skjedde, men jeg hadde fått informasjon om det fra foreldre med berørte barn. Fikk en lengre samtale med politivakten som innrømmet alvoret og sa de ville koble inn forebyggende enhet allerede få dager etter. Og de gjorde det.

Når disse barna og ungdommene har fortalt deg alt de har, da er det fordi de håper du vil kunne gjøre en forskjell, i det minste forsøke. Om du ikke gjøre noe som helst svikter du også.

Ta kontakt med politiet.

Anonymkode: 2ab0e...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

fortell meg hvorfor ola skal få tyggis i mattetimen på mandag, norsktimen på onsdag og i musikktimen på torsdag for å sitte på stolen sin og ikke plage andre, mest sannsynlig uten å gjøre noe faglig arbeid, i mens kari, josefine og helene gjør dette hver dag fra 1. til 6.klasse uten så mye som en tyggis i belønning?!  

dette hadde fungert fint dersom man premierte alle som gjorde det de skulle og arbeidet hensiktsmessig og etter evne (ikke nødvendigvis samme krav for alle, men at alle måte strekke seg etter noe) det er ikke noe i veien med hodet, eller rassen, til disse guttene som gjør at de skal ha fritak fra normal oppførsel. 
 

hvorfor skal 15 foreldre måtte kjøpe nytt utstyr, fordi det mangler en vott, lue, eller noen har klippet i stykker en støvel?!  fordi ingen har tatt for seg disse drittungene å lat dem erfare konsekvens av dårlig oppførsel? 

 

enn om dette hadde vært din arbeidsplass, der du hadde møtt en voksen som oppførte seg slik? disse guttene blir eldre og har ingen begrep om konsekvens, hva tror du skjer når de blander pubertetshormoner, testosteron og ære, sosial status og ingen konsekvenstenking?! 

Anonymkode: 1c936...eb3

Som sagt tidligere.. 

Skolen må sette inn tiltak. De barna som er utagerende trenger en assistent på seg. Lærere må lære å kjenne barna og deres triggere. 

Foreldre er ikke på skolen. Så ja,barn kan oppføre seg annerledes på skole enn i hjem. 

Anonymkode: 854fc...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja, og du som lærer har også rett til å føle deg fysisk trygg på arbeid. samtidig som du har "ansvar" for at barna kommer hjem med liv og helse i behold. Jeg kan ikke forstå hvordan de tenker at premiering og mangel på konsekvenser er en god løsning nå når barna er "så små" i forhold til konsekvensen det vil få senere når en tyggis ikke er nok, eller når konfliktnivået kommer på et høyere plan.  de andre barna ser jo på dette som veldig uterrferdig at det finnes regler for dem som oppfører seg og gjør det de skal, men for de andre så er det ingen konsekvens, og attpåtil premier?  

 

det gjør noe med rettsfølelsen, og de ser jo hvordan deres del av samfunnet fungerer, og dette vil følge miljøet til de er voksne. 

 

det er håpløst å skulle forklare hvorfor dette er noe som får lov å forekomme på skolen. det hadde vert veldig mye lettere å forklare ut ifra diagnosespesifikke tilfeller, for da kan barna lettere forholde seg til at det gjelder det ene individet, mens nå må en liksom "velge side" om en vil ha belønning og fritt liv, eller om en skal holde seg innenfor de forventede rammene.

Anonymkode: 1c936...eb3

For et barn med autisme og/eller ADHD er konsekvenser nyttelaust, da mye av deres handlinger er på impuls. 

De ønsker ikke å gjøre det som blir gjort, men tanken og handlingen går om en annen. 

Så skole og lærere må rett og slett lære seg å søke hjelp. 

Anonymkode: 854fc...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kommenterer du ikke det at du selv kan kontakte politiet om dette, HI?

Som sagt, jeg tok dette til politiet selv om jeg ikke hadde barn involvert i det som skjedde, men jeg hadde fått informasjon om det fra foreldre med berørte barn. Fikk en lengre samtale med politivakten som innrømmet alvoret og sa de ville koble inn forebyggende enhet allerede få dager etter. Og de gjorde det.

Når disse barna og ungdommene har fortalt deg alt de har, da er det fordi de håper du vil kunne gjøre en forskjell, i det minste forsøke. Om du ikke gjøre noe som helst svikter du også.

Ta kontakt med politiet.

Anonymkode: 2ab0e...978

mulig det er det som må gjøres.. men jeg har jo ingen enkelthendelse å melde, og skolen gjør så godt de kan ut fra de midler de har til rådighet, og avviksmelder nok det de må. Dersom det er ppt som har sagt at normaloppførsel skal premieres så er vi like langt, da dette sikker inngår i iop om de er involvert i et slikt system. Da er det ingen politisak.. 

jeg tok tak i de skriftlige trusslene, men ble møtt med at skolen skulle ta tak i dette, men at det foregikk utenfor skoletid, og egentlig ikke var deres bord. Og foreldrene til disse guttene var det lite gehør å få, mens foreldrene til jentene i denne messengergruppa tok det seriøst og fikk håndtert det med sine. Jentene forsøkte å dempe stemninga mellom guttene, og de har ikke et megleransvar for å forhindre drapstrussler og lovnad om juling. 

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv forsterkning og belønningssystemer er bevist at funker så hvorfor i alle dager skal ikke skolen premiere for god oppførsel?? Det gir jo også DITT skolebarn en bedre hverdag. Skjønner ikke hva du vil med dette innlegget. Motivere til å straffe? Det er én ting som er sikkert og det er at det virker mot sin hensikt om skolen skal komme på kant med ungene som allerede utagerer. De må på lag, vinne tillit.

Når det er sagt så er det noe på alle skoler, men det du beskriver her virker helt unormalt. Lurer veldig på hvilket sted du bor, her er det ikke sånne tilstander overhode. Flytte kanskje?

Anonymkode: c5e52...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For et barn med autisme og/eller ADHD er konsekvenser nyttelaust, da mye av deres handlinger er på impuls. 

De ønsker ikke å gjøre det som blir gjort, men tanken og handlingen går om en annen. 

Så skole og lærere må rett og slett lære seg å søke hjelp. 

Anonymkode: 854fc...f5c

det er barn med både autisme og adhd i klassen, men disse har tiltak rundt seg som gjør at disse fungerer godt og skjermes ved egen utagering. Så disse individene er ikke en del av problemet. Men de blir påvirket når to stykker plutselig braker sammen i en time og de blir vitner. Det er ikke sikkert det er like lett for dem å forstå hva som skjer og at de rett og slett kan ta skade av dette miljøet på lang sikt.  

 

Anonymkode: 1c936...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å premiere «normal oppførsel» enn å la de styre på og ødelegge ting? Alle barn bør belønnes når de klarer å oppføre seg bedre enn de pleier. Da bør du bare oppfordre ditt eget barn til å oppføre seg bedre enn de pleier da, så kanskje ditt barn også får belønning.


Du beskriver mange episoder her, men har ikke en eneste en å snakke med politiet om? Samtidig snakker du om tafatte foreldre som ikke tar tak i noe?

Hva gjør du selv når ditt barn kommer i en konflikt? Du skriver at foreldre er naive og mener at deres barn ikke gjør noe galt. Er du av samme oppfatning som disse når det gjelder ditt/dine barn?

Hvordan kan du vite om disse barna har diagnoser eller ikke?

Hvorfor aksepterer du at skolen utleverer barn? Hvis skolen bekrefter at Per slo Arne, så bryter de sin taushetsplikt.
 

 

Anonymkode: 272f8...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

mulig det er det som må gjøres.. men jeg har jo ingen enkelthendelse å melde, og skolen gjør så godt de kan ut fra de midler de har til rådighet, og avviksmelder nok det de må. Dersom det er ppt som har sagt at normaloppførsel skal premieres så er vi like langt, da dette sikker inngår i iop om de er involvert i et slikt system. Da er det ingen politisak.. 

jeg tok tak i de skriftlige trusslene, men ble møtt med at skolen skulle ta tak i dette, men at det foregikk utenfor skoletid, og egentlig ikke var deres bord. Og foreldrene til disse guttene var det lite gehør å få, mens foreldrene til jentene i denne messengergruppa tok det seriøst og fikk håndtert det med sine. Jentene forsøkte å dempe stemninga mellom guttene, og de har ikke et megleransvar for å forhindre drapstrussler og lovnad om juling. 

Anonymkode: 1c936...eb3

Vet du, jeg tror du skriver tråden bare for å få ut litt frustrasjon, ikke for å faktisk gjøre noe. Du virker forferdelig tafatt i svaret ditt.

Jo mer du skriver er det helt tydelig at politiet må på banen! Stadig ødeleggelse av andres ting, vold, drapstrusler, lovnader om juling... Hvorfor i all verden har dere ikke koblet inn politiet tidligere?

Du har muligheten til å gjøre en endring, spørsmålet er om du kommer til å gjøre det?

Mandag - politiet! Dette er mer enn nok til en politisak!!!

Anonymkode: 2ab0e...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo helt vanvittig!! Stakkars de "vanlige" elevene som må omgås disse bøllene hver dag 😞 De er tvunget til å gå på skole sammen, vi som voksne hadde jo aldri funnet oss i det. Jeg kunne jo aldri ha jobbet et sted hvor sånt var hverdagskost, da ville jeg ha funnet meg en annen jobb. Så hvorfor skal barna våre finne seg i det?

Jeg ville også ha kontaktet politiet. Og klagd saken inn for fylkesmannen. Her bryter skolen alle lover og regler. ALLE elevene har krav på en trygg skolehverdag. Dette skjer jo ikke her! Bare tenk hvor mange barn som gruer seg til å gå på skolen, fordi det finnes unger som er helt ut av kontroll. 

Barneskolen hvor vi bor hadde noen sånne utskudd, som ødela skoledagene for veldig mange av de andre barna. Det ble kalt inn til felles foreldremøter av diverse slag. En mor kunne opplyse om at hennes barn nå var tatt ut av klassen, siden sønnen var så utrygg. Foreldrene til guttene som herjet og regjerte som det passet dem, sa ikke ett ord. Alle visste hvem de var, men de åpnet ikke munnen EN gang. Jeg har inntrykk av at enkelte foreldre er veldig tafatte når det kommer til eget barn og utfordringer. Deres unge hadde skadet andre barn, ett måtte på legevakten. Og skadet lærere. Det var ikke før et foreldrepar gikk til avisen og avslørte skolens tafatte handling rundt saken, at det ble tatt affære. Guttene det gjaldt, fikk assistenter på seg. Og ble tatt ut av timene, når det krevdes. 

Slik ustyrlig oppførsel ødelegger så enormt! Jeg har ikke løsningen på hva som bør gjøres, men det bør i alle fall tenkes forbi økonomi i slike tilfeller der noen elever utøver vold og skader andre barn og voksne. Flere assistenter må inn i skolene. Ellers bør det kanskje opprettes egne skoler for vanskeligstilte? Rett og slett for å skjerme flertallet. 

Anonymkode: 9b2a0...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette virker jo helt vanvittig!! Stakkars de "vanlige" elevene som må omgås disse bøllene hver dag 😞 De er tvunget til å gå på skole sammen, vi som voksne hadde jo aldri funnet oss i det. Jeg kunne jo aldri ha jobbet et sted hvor sånt var hverdagskost, da ville jeg ha funnet meg en annen jobb. Så hvorfor skal barna våre finne seg i det?

Jeg ville også ha kontaktet politiet. Og klagd saken inn for fylkesmannen. Her bryter skolen alle lover og regler. ALLE elevene har krav på en trygg skolehverdag. Dette skjer jo ikke her! Bare tenk hvor mange barn som gruer seg til å gå på skolen, fordi det finnes unger som er helt ut av kontroll. 

Barneskolen hvor vi bor hadde noen sånne utskudd, som ødela skoledagene for veldig mange av de andre barna. Det ble kalt inn til felles foreldremøter av diverse slag. En mor kunne opplyse om at hennes barn nå var tatt ut av klassen, siden sønnen var så utrygg. Foreldrene til guttene som herjet og regjerte som det passet dem, sa ikke ett ord. Alle visste hvem de var, men de åpnet ikke munnen EN gang. Jeg har inntrykk av at enkelte foreldre er veldig tafatte når det kommer til eget barn og utfordringer. Deres unge hadde skadet andre barn, ett måtte på legevakten. Og skadet lærere. Det var ikke før et foreldrepar gikk til avisen og avslørte skolens tafatte handling rundt saken, at det ble tatt affære. Guttene det gjaldt, fikk assistenter på seg. Og ble tatt ut av timene, når det krevdes. 

Slik ustyrlig oppførsel ødelegger så enormt! Jeg har ikke løsningen på hva som bør gjøres, men det bør i alle fall tenkes forbi økonomi i slike tilfeller der noen elever utøver vold og skader andre barn og voksne. Flere assistenter må inn i skolene. Ellers bør det kanskje opprettes egne skoler for vanskeligstilte? Rett og slett for å skjerme flertallet. 

Anonymkode: 9b2a0...f4c

Seriøst? Du kaller barn for "bøller" og "utskudd"?

Anonymkode: 6cd09...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lignende tilstander her, bare med færre pøbler, i mangel av bedre ord.  Skolen har ikke nok resurser til å ordne opp og barn bytter skole i fortvilelse. Fylkesmannen er inne og har vært inne i flere saker og gjorde en veldig god jobb for mitt barn. Det var likevel ikke nok. I ditt tilfelle ville jeg vurdert å melde fra til fylkesmannen, anmelde skolen til politiet eller å bytte skole. 

Anonymkode: 23b57...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...