Gå til innhold

Blir sønnen lurt av faren? (Bidrag)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg trenger å lufte hodet litt. Sønnen min er nå 18 år og har som sagt krav på bidrag fra faren så lenge han går på videregående skole. Siden det aldri dukket opp noen skriftlig avtale så var sønnen min enig i at vi kunne sende inn beskjed om at Nav beregner bidraget, så dette er alt gjort. Faren har sagt til meg at dette skal han avtale med sønnen selv og hadde kommet med et tilbud om 2000 og en tåredryppende historie om at han ikke kunne betale mer for da ville ikke lillebroren få mat. Han har alltid påstått at han har for dårlig råd til å betale bidrag. Jeg hadde nok gått med på lavere bidrag om han opp igjennom årene hadde vært med å betalt på flyreiser, tatt kontakt med gutten, engasjert seg i han osv.   

Ut fra kalkulatoren så står det at faren skal betale 4300, men jeg sa til sønnen min at 3500 er helt ok. 
Men nå i dag kom sønnen min med beskjed om at de hadde inngått en privat avtale om at faren skulle betale 3500 og at jeg måtte trekke det som var sendt inn til Nav. Jeg sa at vi uansett må betale siden dette alt er satt igang så ser ikke poenget med å be Nav om å avslutte saken, jeg sa også at de måtte få på plass en skriftlig avtale, men da ble sønnen min dritt-sur og påsto at jeg ikke stolte på han. Jeg sa at jeg vet at faren din er god til å overtale deg, han har fått gutten til å lyve om veldig alvorlige ting før så nei jeg stoler ikke på han når det gjelder det med faren. Han sa også at faren hadde lovt at de skulle dra på tur til Polen sammen, dette er samme far som sa til meg sist uke at han ikke kunne betale det han forsatt skylder meg for konfirmasjonen fordi han hadde så lyst å reise til syden. 

Det jeg misstenker er at faren har lovt han at de skal dra på turer sammen om sønnen min sier til meg at faren har godtatt 3500 og at faren skal "spare" halve beløpe til turer de skal dra på sammen. Det virker bare helt merkelig at faren er så oppsatt på at dette ikke skal gå gjennom Nav. Skal jeg stole på magefølelsen og presse frem en skriftlig avtale? 

Anonymkode: d3312...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende far lurer gutten, men problemet er at gutten er myndig og bestemmer dette selv.

Om gutten godtar en avtale på 3500 kr og en polentur så har du ikke så mye du skulle sagt.

Men ville prøvd å pushe på litt at han sørget for et fast trekk på lønningsdag til far, så han faktisk får pengene.

Anonymkode: 03499...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart han er myndig, men om faren ikke betaler hvem må da ut med regningen om han vil reise en tur, trene, ha mobilabonnement, ta lappen?  Dette vil jo indirekte påvirke min økonomi også, det er naivt å tro noe annet.  

Anonymkode: d3312...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så klart han er myndig, men om faren ikke betaler hvem må da ut med regningen om han vil reise en tur, trene, ha mobilabonnement, ta lappen?  Dette vil jo indirekte påvirke min økonomi også, det er naivt å tro noe annet.  

Anonymkode: d3312...d9b

Du er da ikke pliktig å betale ALT gutten på 18 ønsker?? Du er pliktig å sørge for han. Har du ikke råd til lappen å sende han på tur så har du vel ikke. Han burde vel også få seg en jobb nå?

Anonymkode: 04f0f...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så klart han er myndig, men om faren ikke betaler hvem må da ut med regningen om han vil reise en tur, trene, ha mobilabonnement, ta lappen?  Dette vil jo indirekte påvirke min økonomi også, det er naivt å tro noe annet.  

Anonymkode: d3312...d9b

Gutten er myndig og ut over et basis telefonabonnement vil jeg si at han ikke trenger noe av det du lister opp. Han trenger et sted å bo, mat (fra matbutikken, ikke kiosken), transport til skolen og litt klær. Resten kan du si nei til.

Anonymkode: 7feaa...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva så om han egentlig har mulighet til p betale mer?? 3500 kr er da bra nok! Er ikke verdt å skape andre verdenskrig fior å få 1000 kr mer i måneden! Ikke vær så grisk!

Anonymkode: a0811...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om han egentlig har mulighet til p betale mer?? 3500 kr er da bra nok! Er ikke verdt å skape andre verdenskrig fior å få 1000 kr mer i måneden! Ikke vær så grisk!

Anonymkode: a0811...6b2

Som jeg skrev så er jeg enig i at 3500 er bra nok, men jeg misstenker at gutten har blitt bedt om å si til meg at han får det beløpet, men at han egentlig kanskje bare får 2000 slik at lillebroren kan få mat. 

Anonymkode: d3312...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg skrev så er jeg enig i at 3500 er bra nok, men jeg misstenker at gutten har blitt bedt om å si til meg at han får det beløpet, men at han egentlig kanskje bare får 2000 slik at lillebroren kan få mat. 

Anonymkode: d3312...d9b

Akkurat det går ut over gutten, ikke deg. Han er myndig og kan eventuelt kontakte nav selv. Om du føler han ber om for mye penger må du si at han må klare seg med de 3500 faren betaler.

Anonymkode: 7feaa...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv om du kan overtale sønnen til å ta dette via nav. Spør han hva han har tenkt å gjøre om faren ringer hver måned og forklarer at han ikke har penger akkurat denne måneden, og at han da selv vil komme i en skvis. Jeg ville også fortalt hva faren sier til deg om at han ikke har råd til å betale det han skylder deg, men allikevel lover Polentur. Han er myndig, og du trenger ikke skjerme han fra at faren er en økonomisk snik lenger. 

Anonymkode: ffd92...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg trenger å lufte hodet litt. Sønnen min er nå 18 år og har som sagt krav på bidrag fra faren så lenge han går på videregående skole. Siden det aldri dukket opp noen skriftlig avtale så var sønnen min enig i at vi kunne sende inn beskjed om at Nav beregner bidraget, så dette er alt gjort. Faren har sagt til meg at dette skal han avtale med sønnen selv og hadde kommet med et tilbud om 2000 og en tåredryppende historie om at han ikke kunne betale mer for da ville ikke lillebroren få mat. Han har alltid påstått at han har for dårlig råd til å betale bidrag. Jeg hadde nok gått med på lavere bidrag om han opp igjennom årene hadde vært med å betalt på flyreiser, tatt kontakt med gutten, engasjert seg i han osv.   

Ut fra kalkulatoren så står det at faren skal betale 4300, men jeg sa til sønnen min at 3500 er helt ok. 
Men nå i dag kom sønnen min med beskjed om at de hadde inngått en privat avtale om at faren skulle betale 3500 og at jeg måtte trekke det som var sendt inn til Nav. Jeg sa at vi uansett må betale siden dette alt er satt igang så ser ikke poenget med å be Nav om å avslutte saken, jeg sa også at de måtte få på plass en skriftlig avtale, men da ble sønnen min dritt-sur og påsto at jeg ikke stolte på han. Jeg sa at jeg vet at faren din er god til å overtale deg, han har fått gutten til å lyve om veldig alvorlige ting før så nei jeg stoler ikke på han når det gjelder det med faren. Han sa også at faren hadde lovt at de skulle dra på tur til Polen sammen, dette er samme far som sa til meg sist uke at han ikke kunne betale det han forsatt skylder meg for konfirmasjonen fordi han hadde så lyst å reise til syden. 

Det jeg misstenker er at faren har lovt han at de skal dra på turer sammen om sønnen min sier til meg at faren har godtatt 3500 og at faren skal "spare" halve beløpe til turer de skal dra på sammen. Det virker bare helt merkelig at faren er så oppsatt på at dette ikke skal gå gjennom Nav. Skal jeg stole på magefølelsen og presse frem en skriftlig avtale? 

Anonymkode: d3312...d9b

Du må ikke betale gebyr , hvis saken blir trukket før den er ferdigbehandlet. 

Anonymkode: 10616...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Prøv om du kan overtale sønnen til å ta dette via nav. Spør han hva han har tenkt å gjøre om faren ringer hver måned og forklarer at han ikke har penger akkurat denne måneden, og at han da selv vil komme i en skvis. Jeg ville også fortalt hva faren sier til deg om at han ikke har råd til å betale det han skylder deg, men allikevel lover Polentur. Han er myndig, og du trenger ikke skjerme han fra at faren er en økonomisk snik lenger. 

Anonymkode: ffd92...512

Enig i dette.

I tillegg bør du sette deg ned med gutten og sette opp et regnskap hvor dere går gjennom (detaljert) hva han er forventet å dekke med disse 3500 kr han vil få fra far hver måned. Få f.eks. vite hvilken dato far har sagt han skal betale pengene, for det må være en fast dato, helst samme dag far selv får lønn.

Ikke legg noe mellom, si at du ikke er villig til å dekke opp for at far betaler mindre enn han skal og som Nav mener han har råd til, ergo er det gutten selv som må stramme inn på sine utgifter, og at han bør finne seg en jobb så fort som mulig slik at han kan kompensere for det han ikke får av far og ha råd til slike ting som lappen osv.

Gutten er myndig, da får han også ta ansvar for følgene hans egne valg får - og nå får han kjenne det på kroppen.

Hvis det er slik at far har en hemmelig avtale med ham om å bare betale ham 2000 kr i måneden, da tror jeg gutten vil begynne å bli litt nervøs og svette litt når han ser at han ikke kan greie å lyve på seg å ha 1500 kr mer hver måned. Samme med det å få penger inn på konto en bestemt dato, det skal ikke mer enn én måned hvor far ikke betaler når han skal før gutten får problemer. Da må han selv ta dette med far...

Anonymkode: 7ce7f...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette.

I tillegg bør du sette deg ned med gutten og sette opp et regnskap hvor dere går gjennom (detaljert) hva han er forventet å dekke med disse 3500 kr han vil få fra far hver måned. Få f.eks. vite hvilken dato far har sagt han skal betale pengene, for det må være en fast dato, helst samme dag far selv får lønn.

Ikke legg noe mellom, si at du ikke er villig til å dekke opp for at far betaler mindre enn han skal og som Nav mener han har råd til, ergo er det gutten selv som må stramme inn på sine utgifter, og at han bør finne seg en jobb så fort som mulig slik at han kan kompensere for det han ikke får av far og ha råd til slike ting som lappen osv.

Gutten er myndig, da får han også ta ansvar for følgene hans egne valg får - og nå får han kjenne det på kroppen.

Hvis det er slik at far har en hemmelig avtale med ham om å bare betale ham 2000 kr i måneden, da tror jeg gutten vil begynne å bli litt nervøs og svette litt når han ser at han ikke kan greie å lyve på seg å ha 1500 kr mer hver måned. Samme med det å få penger inn på konto en bestemt dato, det skal ikke mer enn én måned hvor far ikke betaler når han skal før gutten får problemer. Da må han selv ta dette med far...

Anonymkode: 7ce7f...6bb

Postet litt fort...

Når gutten får se tallene på papiret og ser budsjettet, at han trolig må kutte ned på ting, få seg en jobb og ikke kan forvente noe ekstra fra deg når han lar far betale så mye mindre, da kan det hende han vil føle det som en lettelse å gå med på å ta bidrag gjennom Nav likevel....

Anonymkode: 7ce7f...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så klart han er myndig, men om faren ikke betaler hvem må da ut med regningen om han vil reise en tur, trene, ha mobilabonnement, ta lappen?  Dette vil jo indirekte påvirke min økonomi også, det er naivt å tro noe annet.  

Anonymkode: d3312...d9b

Ehh.. La meg tenke.. Sønnen din selv kanskje? Han er 18 år og kan få seg jobb. Jeg synes det høres helt sykt ut å søke om så mye penger fra far. Du vet at han kan søke bidrag fra deg også? 

Anonymkode: 9b3f2...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene om å be han om å sette opp budsjett, det skal jeg hjelpe han med å gjøre. Han ble lovet 3000 i konfirmasjonsgave også av faren som han ikke har fått, da synes jeg det er bedre å ikke si noe i det hele tatt så ja jeg er skeptisk til en muntlig avtale.  

Anonymkode: d3312...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. La meg tenke.. Sønnen din selv kanskje? Han er 18 år og kan få seg jobb. Jeg synes det høres helt sykt ut å søke om så mye penger fra far. Du vet at han kan søke bidrag fra deg også? 

Anonymkode: 9b3f2...2de

Så lenge han bor hos meg er jeg ikke bidragspliktig. Hadde gutten bodd fast hos far hadde han ikke vært bidragspliktig. Beløpet blir jo normalt bestemt ut i fra nav basert på begge foreldrenes inntekt, hva du mener er mye eller lite penger spiller i grunn ikke så stor rolle. 

Anonymkode: d3312...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tipsene om å be han om å sette opp budsjett, det skal jeg hjelpe han med å gjøre. Han ble lovet 3000 i konfirmasjonsgave også av faren som han ikke har fått, da synes jeg det er bedre å ikke si noe i det hele tatt så ja jeg er skeptisk til en muntlig avtale.  

Anonymkode: d3312...d9b

Og når du og gutten setter dere ned med budsjettet, ansvarliggjør ham for hva som skjer hvis far ikke betaler til avtalt tid eller ikke betaler det han skal eller ikke betaler i det hele tatt. Minn ham på det med konfirmasjonsgaven, at far muntlig lovet gutten 3000 kr, men at han aldri har fått dette heller - og spør ham hvorfor han stoler på ta faren nå vil holde ord, når det er snakk om mer enn dette beløpet hver eneste måned...

Det er forferdelig trist når foreldre blir slik hans far er, men jeg tror det er langt bedre at gutten innser realiteten nå og at han lærer seg å forholde seg til det, for hvis ikke vil far bli et evig stress og en evig skuffelse for ham, langt oppi voksenalder.

Og ansvarliggjør ham. Hvis han sier nei til 1000 kr mindre hver måned, hva vil han da kutte ut? Hvor mye kan han jobbe for å kompensere for det han har sagt at far skal slippe å betale. Hvis far mener det han sier, hvorfor vil ikke far lage en skriftlig avtale?

Det er nok en vanskelig prosess for din sønn, men jeg tror det er viktig at du støtter ham gjennom det med å vise ham konsekvensene av fars manipulering og unnasluntring, at det er gutten selv som må ta støyten når han vil la far slippe unna ansvaret sitt. Da må han selv ta et voksent ansvar og sørge for seg selv for resten.

Anonymkode: 7ce7f...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta alltid alt gjennom NAV. Spesielt med sånne som har vist før at de ikke er til å stole på. 

Gutten blir påvirket av følelser og lar seg påvirke av far. 

Anonymkode: 96a9d...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...